EO vindt HOLOCAUST BEDOELD

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

sjun schreef:Geloven heeft evenzeer met een geesteshouding van vertrouwen te maken. En ook dan heeft het te maken met een maar moeilijk deelbare werkelijkheisbeleving.

Wat men voor het gemak aan een deïteit heeft toegeschreven bij gebrek aan tot dan toe waterdichte of logische verklaring kan bij een betere belichting een plek krijgen in het benoembare, verifieerbare vocabulaire. Ik ben echter zo goedgelovig dat er volgens mij zaken levensvormen en processen kunnen bestaan buiten wat ik met mijn zintuigen kan waarnemen.
Je hebt een gave een topic te laten verzanden in hopeloos geblaat dat de zaak in kwestie volkomen omzeilt.
De definitie van geloof als vertrouwen is zeer juist. En daarom is de holocaust een ultieme aanklacht voor het christelijk geloof. Wanneer iemand bij het overdenken van deze problematiek nog steeds blijft staan "in een vertrouwen op God die er wel een bedoeling mee zal gehad hebben", dan is zijn vertrouwen van eenzelfde kwaliteit als het blinde vertrouwen dat de Nazi's hadden in Hitler.
Over dit soort vertrouwen valt geen goed woord te zeggen. Het is eenvoudig een synoniem voor domheid. Het is het oneindig vertrouwen van een vijfjarige op zijn "vader die alles kan". Iemand met zo'n vertrouwen moet geestelijk opgroeien en niet doen alsof hij geestelijk wijs is.

"Wee jij equilibrist, want je neemt met ogenschijnlijke wijsheid de sleutel tot de kennis weg; zelf ga je niet geheel binnen tot het domme denken, maar gelovigen die wel binnen wilden gaan houd je een hand boven het hoofd." (Rereformed 11:52)
sjun
Ervaren pen
Contacteer:

Bericht door sjun »

Rereformed schreef:
sjun schreef:Ik vrees dat je hier volkomen voorbij gaat aan wat het boek Jobte bieden heeft aan inzichten over oordelen op basis van wat het oog ziet. Terwijl het zeer wel mogelijk is dat ook andere factoren een rol spelen.

...hij ziet niet om naar wie zichzelf voor wijs houdt (Job37:24)
Ik snap bij Tautatis niet wat Job er opeens aan toevoegt. Hij merkt dus hetzelfde op als wat de doorsnee ongelovige altijd al gezegd heeft: dat God slechts spreekt tot degene die zijn denken op nul zet. Leuk dat de bijbel soms zelfs zelf aangeeft wat er aan het religieuze denken scheelt.
Ik meen dat het laatste ook precies de strekking was van deze draad. Indien mensen ertoe komen om hun eigen toeschrijvingen voor waarheden te gaan verslijten om vervolgens belijders van een of ander levensperspectief op hun eigen toeschrijvingen te gaan veroordelen dan vind ik het wel zo kies om de teksten erbij te halen waardoor de levensbeschouwelijke club in kwestie zich laat aanspreken. Dàt nu voorkomt al te oppervlakkige jolijt en stemmingmakerij. Ik begrijp echter dat te vrij denk als ik aan de orde breng wat het clubje levensbeschouwelijken rondom de bijbel nu daadwerkelijk te berde brengt. Zodat er licht komt tussen wat jij erover stelt en wat het boek waardoor deze mensen zich laten inspireren erover stelt. Vriendelijk gezegd komen jouw uitleggingen niet altijd overeen met wat precies staat opgetekend. Het vraagt dat natuurlijk wel wat extra inspanning om doorheen de oppervlakte perspectieven van een ander te ontwaren. Ik kan me best voorstellen dat niet iedereen daar zin in heeft maar laat dan ieder ieder geval een ander de vrijheid om ook de kritische beschouwing kritisch te beschouwen..
sjun
Ervaren pen
Contacteer:

Bericht door sjun »

Rereformed schreef:
sjun schreef:Geloven heeft evenzeer met een geesteshouding van vertrouwen te maken. En ook dan heeft het te maken met een maar moeilijk deelbare werkelijkheisbeleving.

Wat men voor het gemak aan een deïteit heeft toegeschreven bij gebrek aan tot dan toe waterdichte of logische verklaring kan bij een betere belichting een plek krijgen in het benoembare, verifieerbare vocabulaire. Ik ben echter zo goedgelovig dat er volgens mij zaken levensvormen en processen kunnen bestaan buiten wat ik met mijn zintuigen kan waarnemen.
Je hebt een gave een topic te laten verzanden in hopeloos geblaat dat de zaak in kwestie volkomen omzeilt.
Ik toon slechts aan dat geblaat weinig inspiratief overkomt na kritische belichting. Dat wat meent te staan eveneens kan komen te vallen.
Een definitie van geloof als vertrouwen is zeer juist. En daarom is de holocaust een ultieme aanklacht voor het christelijk geloof.
Een mooie paardesprong Rereformed. Waarom is de sjoa een aanklacht voor het Christelijke geloof? Stelt een van de overleveraars met de naam Paulus niet dat de mens geneigd is tot alle kwaad? Kan van die stellige verkondigde aanname geen vervulling gevonden worden in de sjoa?
Wanneer iemand bij het overdenken van deze problematiek nog steeds blijft staan "in een vertrouwen op God die er wel een bedoeling mee zal gehad hebben", dan is zijn vertrouwen van eenzelfde kwaliteit als het blinde vertrouwen dat de Nazi's hadden in Hitler.
Nu ga je er vanuit dat de nazi blind vertrouwen hebben gehad in Hitler. Mij komt het voor dat men eerst en vooral zijn macht en woedeaanvallen vreesde. Ergo, je vergelijkt appels en peren met elkaar om tot een door jou gewenste conclusie te kunnen komen. Je kunt echter zeker stellen dat het om blind vertrouwen op basis van een door deze mensen zelf opgemaakte balans gaat. Je zou kunnen zeggen dat Henk de deïteit het voordeel van zijn twijfel gunt. En dat terwijl Henk volledig voorbij gaat aan de eigen verantwoording van mensen die al spreekt uit het overgeleverde scheppingsverhaal in de hof van Eden. Want waarom zou de deïteit de sjoa geëntameerd hebben? en waarom zou de sjoa binnen vier jaar geëindigd zijn? En waarom zou er verhaald worden over een boom van kennis van goed en kwaad in de hoftuin terwijl keuzebeperking toch zoveel handiger zou zijn geweest voor de goede afloop?

Kennelijk hecht de deïteit, zo deze bestaat en zich bekend maakt, bijzonder veel belang aan keuzevrijheid, ook als dit leidt tot de deïteit minder welgevallige keuzes. Ook als dit leidt tot moord en doodslag. Kennelijk zit er een ander verhaal onder de oppervlakte van het verwoorde wensdenken uit het verhalenboek. Kennelijk heeft niet iedereen zin om door die oppervlakte heen te gaan en kennelijk staat ook dat mensen volkomen vrij. Zij missen hooguit wat van debreedte diepte en lengte van een ander perspectief op zaken. Maar wat mis je daaraan als je niet weet wat je mist?

Waarmee zal ik het vergelijken? Het perspectief van de Irakees die meent dat Westerlingen wèl voor de olie moeten komen omdat zijn land en volk hen anders niets te bieden zouden kunnen hebben? Terwijl sommige westerlingen toch echt begaan zijn met het lot van diverse Iraki's en wensen daar een keer in te brengen door de gewelddadigheden te doorbreken, andere Westerlingen deze Iraki's lever daar zien blijven dan hier zien komen en er ongetwijfeld westerlingen in Irak aanwezig zijn die winstkansen ruiken. Dat kevert zomaar meerdere perspectieven op één geschilderde setting op. Maar voor de wettiche Iraki kan dat allemaal niet en zijn die ongelovigen vooral uit op gewin en uitbuiting. Valt het deze wetticist euvel te duiden dat hij zich niet buiten zijn eigen perspectief op zaken plaatsen kan?

Zouden we eigenlijk allemaal maar moeten worden verplicht om er allemaal hetzelfde perspectief op dezelfde zaken op na te houden? Of pleit je daar niet voor? In dat laatste geval zou jij Henk Binnendijk zijn twijfels en goedgeloof kunnen laten omdat hij vanuit een ander perspectief een zaak beoordeelt als jij die zaak beoordeelt. Je zou het in het geval van het gunnen van perspectief zelfs kunnen stellen zonder denigreringspogingen van degene die er een ander perspectief op na hooudt, gesteld dat jij in staat bent om verkennend buiten je eigen perspectieven te be-schouwen.

Eén van die perspectieven zou de kruisiging van zijn held kunnen zijn die volgens de overleveringen uit het boek toch maar mooi als een schaap ter slachting, onschuldig ter dood werd gebracht. Volgens die overlevering zat er aan dat onschuldige bloedvergieten een hoger doel. De gedode werd weer levend gemaakt en de overlevering schreef deze zelfs toe tot bron van een nieuwe start voor anderen te worden. Ik wil best geloven dat ene Henk binnendijk hoopt een soortgelijk perspectief te kunnen hanteren bij hetgeen hem nu kritisch bevraagt op zijn gezonde verstand. Hij zou vanuit een soortgelijk perspectief bijvoorbeeld uit kunnen komen bij het ontstaan van de staat israël in 1948...

Maar ik ben natuurlijk niet degene die Henk B. aan voor hem hanteerbare perspectieven op basis van teksten waardoor hij zich laat aanspreken hoef te helpen. Ik vind het al inspanning genoeg dat ik me geroepen voel te reageren op al te oppervlakkige ridiculisering van hetgeen anderen tot twijfel brengen kan.
Over dit soort vertrouwen valt geen goed woord te zeggen. Het is eenvoudig een synoniem voor domheid. Het is het oneindig vertrouwen van een vijfjarige op zijn "vader die alles kan". Iemand met zo'n vertrouwen moet geestelijk opgroeien en niet doen alsof hij geestelijk wijs is.
Mij dunkt dat wijzen geen ridiculiserende duidingen nodig hebben. Wetticisten echter kenmerken zich juist door kleinering en befulminering van wat van het eigen perspectief afwijkt. Ik schat je veel slimmer in Rereformed en vraag me af waarom je jezelf (en ook anderen) lijkt te willen beperken tot één perspectief of aannamepakketje.
"Wee jij equilibrist, want je neemt met ogenschijnlijke wijsheid de sleutel tot de kennis weg; zelf ga je niet geheel binnen tot het domme denken, maar gelovigen die wel binnen wilden gaan houd je een hand boven het hoofd." (Rereformed 11:52)
:) Wat meet gij u dan toe, o zotte logenprêeker? Waarom tracht u kennis in uw keurslijf te dringen?
heeck
Ontoombaar

GELOOFS-KEUKENTRAP

Bericht door heeck »

Sjun,

Ik had je voorgesteld het topic af te ronden:
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 0735#70735

Maar het blijkt nu dat je onder het topic uit probeert te komen met allerlei
perikelen die niet onder de paraplu van het door mij aangebrachte fatsoens=respect-probleem passen.
Erger nog je probeert minder terzake aspecten (van het overtuigd zijn van iets ) naar de voorgrond te schuiven en zo mijn duidelijke inbreng te verdoezelen.
Rookgordijnen-taktiek noem ik dat.
Waarbij de rookgordijjnen niet dienen om jezelf aan het zicht te onttrekken, zoals gebruikelijk is, maar om het geëtaleerde probleem te verhullen.
Rereformed schreef: at http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 0910#70910
Je gaat aan de kern van de kwestie voorbij. Zowel de ongelovige als de gelovige ziet dat half gevulde glas. Het gaat er nu niet om of wij een halfvol glas of halfleeg glas zien, maar om de bezigheid van het christelijke volk dat halve glas met hun geloof aan te vullen tot een volledig gevuld glas. Dit loopt uit op kwalijke zaken, zoals Heeck en anderen nu op vele manieren heeft opgemerkt.
Reref,
Het blijft me verrassen hoe scherp je in de peiling hebt waar het (mij) om draait.

Sta me toch een aanvulling toe, namelijk die "bezigheid" aan te scherpen:
In deze discussie is het niet alleen de bezigheid van Knevel & Binnendijk, maar mee de hun twee ondersteunende bezigheid van Sjun, die ook zijn halflege glas wenst te vullen door mee te doen met bovenop andermans ziel te trampelen, want alleen dan kan hij, - met dat meedoen aan hoger reiken -, ook zíjn halflege glas opvullen.

Samenrapend,
Wat restrictief gelovenden kunnen, kan niet anders zijn dan anders-georiënteerden op de ziel trappen; anders zijn ze hun identiteit bevestigend worstelen kwijt.

Onopvolgbaar Advies
Ik zou mij in zo een spagaat een ander, wat minder verscheurend godsprofiel aanmeten, dat minder frictie en onfatsoenlijke standpunt-worstelingen zou opleveren.
Wraak valt niet te verwachten en je wordt er allicht fatsoenlijker van omdat je gaat beseffen dat je fatsoen uit je eigen tenen moet halen en niet uit het bovennatuurlijk goedpraten van, danwel worstelen met de "oneindige slechtheid van het opperwezen" (ref: Karel van het Reve).

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

sjun schreef:Stelt een van de overleveraars met de naam Paulus niet dat de mens geneigd is tot alle kwaad? Kan van die stellige verkondigde aanname geen vervulling gevonden worden in de sjoa?
Dit heeft geen enkele relevantie. Van mij mag Paulus gelijk hebben, hij was alleen verzonken in negativitiet en vergat er daarom aan toe te voegen dat de mens ook geneigd is tot alle goeds.
In ieder geval redt Paulus hiermee niet de God van de bijbel, net zo min de redenaties uit het boek Job.
Je een waandenkbeeld aanpraten van een God die alles overziet, zijn plannen volvoert, ingrijpt, toekijkt en ons te boven gaat is eenvoudig grotesk wanneer men het toespitst op de holocaust. De holocaust is daarom het failliet gaan van de God van de bijbel.
Wanneer iemand bij het overdenken van deze problematiek nog steeds blijft staan "in een vertrouwen op God die er wel een bedoeling mee zal gehad hebben", dan is zijn vertrouwen van eenzelfde kwaliteit als het blinde vertrouwen dat de Nazi's hadden in Hitler.
Nu ga je er vanuit dat de nazi blind vertrouwen hebben gehad in Hitler. Mij komt het voor dat men eerst en vooral zijn macht en woedeaanvallen vreesde. Ergo, je vergelijkt appels en peren met elkaar om tot een door jou gewenste conclusie te kunnen komen.
Helemaal niet, ik kom des te sterker bij het christelijk geloof uit. Precies hetzelfde vindt men namelijk terug in de christelijke houding ten opzichte van God.

Je kunt echter zeker stellen dat het om blind vertrouwen op basis van een door deze mensen zelf opgemaakte balans gaat. Je zou kunnen zeggen dat Henk de deïteit het voordeel van zijn twijfel gunt. En dat terwijl Henk volledig voorbij gaat aan de eigen verantwoording van mensen die al spreekt uit het overgeleverde scheppingsverhaal in de hof van Eden. Want waarom zou de deïteit de sjoa geëntameerd hebben?
Geëntameerd? Entameren is 'aankaarten, beginnen, starten, aansnijden, opperen'. Natuurlijk zeg ik zoiets niet. Aangezien God afwezig is in het gebeuren verklaar ik hem voor waandenkbeeld.
"Eigen verantwoording van mensen?" Die zal Hitler en zijn kornuiten zeker hebben willen nemen toen zij met de Entlösing bezig waren, maar hoe kan Binnendijk als christen daar aan voorbijgaan? Natuurlijk kent hij net als iedere andere christen dat idiote verhaaltje van de zondeval. Maar als er één lering in de bijbel gegeven wordt is het wel deze dat de mens wikt maar God beschikt! Het is eenvoudig niet mogelijk de eer van God te redden door alles op de mens te schuiven.
en waarom zou de sjoa binnen vier jaar geëindigd zijn?
Ja, vertel het mij. Heeft het iets met Gods beschikking te maken? Zo ja, dan valt er een bitter appeltje met deze God te schillen.
En waarom zou er verhaald worden over een boom van kennis van goed en kwaad in de hoftuin terwijl keuzebeperking toch zoveel handiger zou zijn geweest voor de goede afloop?
Omdat men in een wereld stond die niet volmaakt was, maar een God wenste te vereren die wél volmaakt was. De situatie vereiste dus een zondebok, en daarvoor had men een mythe nodig die de mens de schuld gaf van alles.
Nogal eenvoudig. Het denken was bovendien zo weinig ontwikkeld in die tijd dat men niet zag dat zo'n verhaal maar een flut theodicee is.
Kennelijk hecht de deïteit, zo deze bestaat en zich bekend maakt, bijzonder veel belang aan keuzevrijheid, ook als dit leidt tot de deïteit minder welgevallige keuzes. Ook als dit leidt tot moord en doodslag.
Kennelijk is het denken van sommige moderne mensen nog even weinig ontwikkeld.
Kennelijk zit er een ander verhaal onder de oppervlakte van het verwoorde wensdenken uit het verhalenboek.
Inderdaad, zoals ik je hierboven uitlegde. De priesters hadden een ideologie nodig om hun macht uit te oefenen.
Kennelijk heeft niet iedereen zin om door die oppervlakte heen te gaan en kennelijk staat ook dat mensen volkomen vrij. Zij missen hooguit wat van debreedte diepte en lengte van een ander perspectief op zaken. Maar wat mis je daaraan als je niet weet wat je mist?
O, het staat je natuurlijk vrij tot in eeuwigheid het belabberde bijbelse denken met je mee te slepen, maar dat je denkt dat het iets met diepzinnigheid te maken heeft is bijzonder komisch.
Valt het deze wetticist euvel te duiden dat hij zich niet buiten zijn eigen perspectief op zaken plaatsen kan?
Inderdaad, dat valt hem euvel te duiden. Hij zou beter moeten weten. De bijbel is op honderden manieren door de mand gevallen de afgelopen eeuwen, en het is bijzonder hardgekookt met mistbanken in het denken de bijbel te denken te kunnen redden. Ga gerust verder met je lezingen, uiteindelijk zie je jezelf een preek houden die alleen jij nog begrijpt.
Zouden we eigenlijk allemaal maar moeten worden verplicht om er allemaal hetzelfde perspectief op dezelfde zaken op na te houden? Of pleit je daar niet voor?
Ja, in dit geval pleit ik daar wél voor. Ik kan me voorstellen dat op het dilemma van de holocaust (net als op het dilemma van de Tsunami) een eerlijk antwoord van een christen is: "Ik weet het niet". "Ik heb er totaal geen antwoord op, ik sta met een mond vol tanden." Maar een antwoord "God moet er een bedoeling mee hebben gehad" is een hoogst verwerpelijk standpunt.
In dat laatste geval zou jij Henk Binnendijk zijn twijfels en goedgeloof kunnen laten omdat hij vanuit een ander perspectief een zaak beoordeelt als jij die zaak beoordeelt.
Jij bemerkt nog steeds niet dat Binnendijjk juist geen twijfels heeft, en juist daarom zijn gedachten verwerpelijk zijn. Volgens hem móet God er een bedoeling mee hebben gehad. Hij geeft dus een duidelijk antwoord, en keurt het dus goed vanuit een hoger perspectief. Juist als hij twijfels had zou ik hem 'goedkeuren', want dat zou ik gezond denken noemen. Ik ben mijn hele leven een christen geweest, en als christen zou ik zeggen dat het "God moet er een bedoeling mee hebben gehad" hoogst godslasterend op mij overkomt.
Je zou het in het geval van het gunnen van perspectief zelfs kunnen stellen zonder denigreringspogingen van degene die er een ander perspectief op na houdt, gesteld dat jij in staat bent om verkennend buiten je eigen perspectieven te be-schouwen.
Ik ben vanwege mijn achtergrond juist degene die goed van perspectief kan verwisselen: zoals ik net opmerkte is zelfs religieus gesproken de opmerking van Binnendijk godslasterend.
Jij hebt last met mijn scherpe taal, maar dat is eenvoudig het bijltje dat spaanders van jouw beschouwingen maakt.

Eén van die perspectieven zou de kruisiging van zijn held kunnen zijn die volgens de overleveringen uit het boek toch maar mooi als een schaap ter slachting, onschuldig ter dood werd gebracht. Volgens die overlevering zat er aan dat onschuldige bloedvergieten een hoger doel. De gedode werd weer levend gemaakt en de overlevering schreef deze zelfs toe tot bron van een nieuwe start voor anderen te worden. Ik wil best geloven dat ene Henk binnendijk hoopt een soortgelijk perspectief te kunnen hanteren bij hetgeen hem nu kritisch bevraagt op zijn gezonde verstand. Hij zou vanuit een soortgelijk perspectief bijvoorbeeld uit kunnen komen bij het ontstaan van de staat israël in 1948...
Het is interessant dat jij nooit zelf stelling neemt, maar naar gelieven zus of zo kan meewaaien, maar altijd opdat het christelijke perspectief maar bewaard kan blijven. Wat dat betreft ben je geen equilibrist, maar gewoon een christen die probeert goede maatjes te zijn met ieder ander. Aangezien ik je al vier jaar ken en geleerd heb dat jij niet van perspectief kan veranderen, geef ik op bovenstaande slechts een link naar mijn site om je te laten weten wat mijn perspectief is, op dat volgende perspectief waar je mee aankomt. Mijn stelling is dat het christelijke perspectief door dit verhaal alleen maar nóg onzinniger wordt dan het al was in de holocaust problematiek. Vanuit een religieus denken gezien is de christelijke theologie het hoogtepunt van godslastering.
http://www.kolumbus.fi/volwassengeloof/ ... risten.htm
Maar ik ben natuurlijk niet degene die Henk B. aan voor hem hanteerbare perspectieven op basis van teksten waardoor hij zich laat aanspreken hoef te helpen. Ik vind het al inspanning genoeg dat ik me geroepen voel te reageren op al te oppervlakkige ridiculisering van hetgeen anderen tot twijfel brengen kan.
Geweldig zoals jij je verwaardigt je in te spannen, zelfs daar waar je slechts oppervlakkige ridiculisering leest.
Indien er sprake is van ridiculisering en oppervlakkigheid, dan ben je het helaas zelf die voor de enige productie ervan verantwoordelijk bent. Mijn schrijven en dat van anderen is juist het omgekeerde geweest van oppervlakkig. Er is hier hout gesneden van de stevigste lapse kwaliteit, zozeer dat ik kan zeggen zelf voor het eerst tot op de bodem gekomen te zijn van deze kwestie waarmee ik al een leven lang bezig ben. En wanneer ik toegeef dat iemand (Heeck) mij iets geleerd heeft hier (een hoogstzeldzaam geval dus!), dan vind ik het ridiculiseren van een voor mij grote vondst met het commentaar 'oppervlakkig' not 8)
:) Wat meet gij u dan toe, o zotte logenprêeker? Waarom tracht u kennis in uw keurslijf te dringen?
Zotte logenprediker? Voor eenmaal zei iemand jou de waarheid die je nodig hebt te horen en eens lang zou moeten overdenken. Je weet dat ik je best waardeer op zijn tijd, en daarom kan ik het recht in je gezicht zeggen. En wanneer leer je mij eindelijk kennen? Ik heb geen keurslijf.
Laatst gewijzigd door Rereformed op 17 apr 2007 16:04, 1 keer totaal gewijzigd.
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Mwaw !
Gelovig geweest zijn is ook niet iets om licht over te denken.
Daar stapte ik bijna wat te lichtvaardig overheen.
Voor zover nodig: excuus.
Roeland
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Re: GELOOFS-KEUKENTRAP

heeck schreef:Onopvolgbaar Advies
Ik zou mij in zo een spagaat een ander, wat minder verscheurend godsprofiel aanmeten, dat minder frictie en onfatsoenlijke standpunt-worstelingen zou opleveren.
Wraak valt niet te verwachten en je wordt er allicht fatsoenlijker van omdat je gaat beseffen dat je fatsoen uit je eigen tenen moet halen en niet uit het bovennatuurlijk goedpraten van, danwel worstelen met de "oneindige slechtheid van het opperwezen" (ref: Karel van het Reve).

Roeland
Het advies dat je hier geeft is de enig juiste. Het is overigens niet onnavolgbaar; ik ben wel degelijk ontwikkelde christenen tegengekomen die deze wijsheid hebben opgestoken. Ik ben ervan overtuigd dat iedere religieuze diepe denker tot dezelfde conclusie komt: hoe meer je over God nadenkt, des te meer je over God volkomen moet zwijgen. Mijn eigen weg is ook via deze weg gegaan.
Ik heb er zelf over geschreven in http://www.kolumbus.fi/volwassengeloof/kuitert.htm
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Rereformed,

Ik ben perplexed en gelijk wat ontroerd ook.
Wat is het toch aardig en curieus tegelijk dat:

* een kennelijk gelovige, sorry Sjun
* een ontgelovige een , sorry Reref
* een ongelovige, sorry Heeck
* de overigen, sorry overige kanenbraaiers ook!

elkanders niertjes zouden durven proeven.
(wel sabbelen maar alleen bijten als het er echt toe zou doen)

En dat als gevolg van een door een ieder na te lopen, mij acuut irriterende, aangever :
De door iedereen na te lopen uitzending van de EO waarin Buitendijk & Knevel menen te moeten onderschrijven dat de holocaust wel "een hogere", doch voor stervelingen, voeg ik toe: -ondoorgerondelijke-, bedoeling,gehad MOET hebben.
Voor mij nog steeds een wel indenkbare, maar niet acceptabele, per saldo, hufterige afstandelijkheid benadrukt.

Roeland
Laatst gewijzigd door heeck op 17 apr 2007 17:38, 1 keer totaal gewijzigd.
sjun
Ervaren pen
Contacteer:

Bericht door sjun »

Rereformed schreef:
sjun schreef:Het valt mij op dat er nog steeds volkomen voorbij gegaan wordt aan het feit dat de sjoa eindig was.
Indien men uitgaat van de stelling dat "God een bedoeling gehad moet hebben met de holocaust" zie ik niet in hoe jouw feit de ethiek van God op een hoger peil kan brengen.
Ik zie bovendien niet in waarom een gelovige alleen maar de deïteit zou kunnen verwerpen omdat deze niet binnen diens eigen kadertjes past?
Een deïteit die ons rechtvaardigheidsgevoel aanrandt kan niet als een deïteit geëerd worden, maar moet men noodgedwongen wel een andere benaming geven.
Waarom? Hoe kun je nu een deïteit beoordelen naar menselijke maatstaven als je diens wegen niet kunt volgen? Je kunt dat natuurlijk wel doen maar je komt even ver als pappa is stout want ik mag nu geen koekje. Dit even om je perspectiefverschillen te schetsen van waaruit actie of ontbreken daarvan door verschillende actoren verschillend ervaren kan worden.
Een beetje gelovige moet toch bekend zijn met het fenomeen keuzevrijheid, als vormgegeven in de parabel van het paradijs waarin een appelboom aanwezig was om keuzevrijheid te bieden en tevens een blik te gunnen op de loyaliteit van het subject met keuzevrijheid.
Een beetje gelovige weet ook dat God volgens hun leerboekje paal en perk stelt aan de keuzevrijheid van de mens, oftewel boven die menselijke vrijheid uit zijn eigen plannen volvoert.
Zoals het volgens dezelfde overlevering ook mensen vrij staat de eigen plannen te volvoeren zonder deze deïteit zoalng ze deze daarbij niet in de weg lopen..
Het christelijk geloof zit dus met een soort stumper God, een God die het allemaal goed bedoelt, maar onderworpen is aan de keuzevrijheid van de mens.
Tussen onderworpen zijn en amnderen speelruimte gunnen zit verschil Rereformed.
Hij zou het zo graag wel anders willen in de wereld, maar ja, de mens zit hem danig in de weg. Zielig hoor voor God. Maar toch leuk dat hij na het zesmiljoenste slachtoffer er (met een beetje hulp van de geallieerden en ongelovige russen) eindelijk een eind aan wist te maken om met zijn plannen weer verder te kunnen gaan. Hij komt in aanmerking voor een troostprijsje.
Waarom zou de deïteit niet zichzelf hebben beperkt tot aanspreken van aanspreekbaren opdat deze zelf het eigen lot van de bevolking in handen zouden nemen? In de overgeleverde verhalen gebeurde dat ook al dus als dit ook nu kan worden aangenomen is er niets nieuws onder de zon.
Of anders gezegd: om God vrij te pleiten is de christen genoodzaakt de holocaust op rekening van de zondige mens te zetten (de christen mag natuurlijk wel wegmoffelen dat het antisemitische in sterk verband stond met het christelijk geloof), en God krijgt de credit voor het goede dat eruit ontstaat (whatever that may be).
Het riekt er waarempel naar dat je per se een al dan niet bestaande deïteit schuldig wenst te verklaren aan hetgeen er uit vrie keuze van mensen als bijwerking optrad. Ik ben benieuwd waarom je voor de rol van aanklager kiest.
En waarom zou een deïteit, zo deze bestaat, zich dienen aan te passen aan het vermogen tot inkadering van subjecten die slechts vanuit het eigen perspectief wensen te be-schouwen?
Omdat hij (volgens het christelijk geloof) zo graag wil dat wij mensen naar hem luisteren.
Indien de deïteit ons zijn uitmundende kwaliteiten niet duidelijk kan maken, dus de mens het goddelijk perspectief niet kan vatten, is het voor de mens onzin zich te bekommeren over zo'n deïteit.
Maak ervan dat sommige mensen tot zo'n conclusie komen en andere mensen de oren beter spitsen en anders leren verstaan.
Je hebt dus geheel gelijk, maar komt bijgevolg uit op een deïteit waarover niets te zeggen valt, oftewel op de afwijzing van de bijbel als Gods woord.
Er valt weinig anders over de deïteit te zeggen dan deze van zichzelf bekend maakt. Voor sommigen leidt dat tot de conclusie dat zij niets met die deïteit van doen wensen te hebben, anderen laten zich persoonlijk aanspreken door het beroep van oog voor anderen dat uit de overgeleverde geschriften spreekt en beschouwen dat als hun redelijke eredienst.

Elk zijn meug
sjun
Ervaren pen
Contacteer:

Bericht door sjun »

heeck schreef:Rereformed,

Ik ben perplexed en gelijk wat ontroerd ook.
Wat is het toch aardig en curieus tegelijk dat:

* een kennelijk gelovige, sorry Sjun
* een ontgelovige een , sorry Reref
* een ongelovige, sorry Heeck
* de overigen, sorry overige kanenbraaiers ook!

elkanders niertjes zouden durven proeven.
(wel sabbelen maar alleen bijten als het er echt toe zou doen)

En dat als gevolg van een door een ieder na te lopen, mij acuut irriterende, aangever :
De door iedereen na te lopen uitzending van de EO waarin Buitendijk & Knevel menen te moeten onderschrijven dat de holocaust wel "een hogere", doch voor stervelingen, voeg ik toe, ondoorgerondelijke bedoeling gehad MOET hebben.
Voor mij nog steeds een wel indenkbare, maar niet acceptabele, per saldo hufterige afstandelijkheid.
Roeland
Er zit een knop op je TV, wat let je om door te zappen als Binnendijk en consorten verschijnen? Iets soortgelijks doe ik ook nog wel eens als Felix Rottenberg tracht het nieuws naar zijn hand te zetten of zijn gesprekspartner te ridiculiseren.
:wink:
Met Henk Binnendijk heb ik overigens ook helemaal niets.
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Sjun,
Jij staat nu voor in mijn beeld en ik zap je niet weg.
Al was het maar omdat dit een discussieforum is, waar je elkaar niet wegzapt omdat je niet uuit de voeten kunt.
Sjun schreef:Waarom? Hoe kun je nu een deïteit beoordelen naar menselijke maatstaven als je diens wegen niet kunt volgen?
Sjun,
Waar heb je het dan in . . . , naam over ? Iets oeverloos gefantaseerds of een voorstelbaar schip dat door de evenzo voorstelbare wal kan worden gekeerd ?
Roeland
Ps
Heb je nog een expliciteerbare bedoeling met het telkens weer gebruiken van "deïteit" in plaats van . . . . . . "iets" ?
Of zijn dit weer oefeningen met de rookgordijnen om zicht op het onderwerp van gesprek te bemoeilijken ?
r.
sjun
Ervaren pen
Contacteer:

Re: GELOOFS-KEUKENTRAP

Bericht door sjun »

heeck schreef:Sjun,

Ik had je voorgesteld het topic af te ronden:
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 0735#70735

Maar het blijkt nu dat je onder het topic uit probeert te komen met allerlei
perikelen die niet onder de paraplu van het door mij aangebrachte fatsoens=respect-probleem passen.
Wat voor mij blijjkt is dat je vooral jouw werkelijkheidsbeeld wenst te laten beklijven.
Erger nog je probeert minder terzake aspecten (van het overtuigd zijn van iets ) naar de voorgrond te schuiven en zo mijn duidelijke inbreng te verdoezelen.
Rookgordijnen-taktiek noem ik dat.
Rottenbergse taktiek van werkelijkheidsinkleuring middels het laatste woord noem ik dat.
Waarbij de rookgordijjnen niet dienen om jezelf aan het zicht te onttrekken, zoals gebruikelijk is, maar om het geëtaleerde probleem te verhullen.
Rereformed schreef: at http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 0910#70910
Je gaat aan de kern van de kwestie voorbij. Zowel de ongelovige als de gelovige ziet dat half gevulde glas. Het gaat er nu niet om of wij een halfvol glas of halfleeg glas zien, maar om de bezigheid van het christelijke volk dat halve glas met hun geloof aan te vullen tot een volledig gevuld glas. Dit loopt uit op kwalijke zaken, zoals Heeck en anderen nu op vele manieren heeft opgemerkt.
Welke kwalijke zaken doel je toch op Heeck? Ben je de onderbuikgevoelens wat aan het bespelen?
Reref,
Het blijft me verrassen hoe scherp je in de peiling hebt waar het (mij) om draait.

Sta me toch een aanvulling toe, namelijk die "bezigheid" aan te scherpen:
In deze discussie is het niet alleen de bezigheid van Knevel & Binnendijk, maar mee de hun twee ondersteunende bezigheid van Sjun, die ook zijn halflege glas wenst te vullen door mee te doen met bovenop andermans ziel te trampelen, want alleen dan kan hij, - met dat meedoen aan hoger reiken -, ook zíjn halflege glas opvullen.
Een aardige ridiculiseringspoging Heeck.
Samenrapend,
Wat restrictief gelovenden kunnen, kan niet anders zijn dan anders-georiënteerden op de ziel trappen; anders zijn ze hun identiteit bevestigend worstelen kwijt.
Je bevestigt je stelling aardig Heeck al ga je daatrbij wel voorbij aan meer vrijdenkenden die het niet nodig hebben om ander in een hokhje onder te brengen en van een stickertje te voorzien.
Onopvolgbaar Advies

Roeland
Je schrijft mji toe mezelf een verscheurend godsprofiel aan te meten? In dat geval kom je met argumenten die dat onderschrijven zodat ik je toeschrijving op zijn minst serieus kan nemen. Of citeer je domweg een interesaant overkomende tekst ter lardering van je werkelijkheidsinkleuring?
sjun
Ervaren pen
Contacteer:

Bericht door sjun »

heeck schreef:Sjun,
Jij staat nu voor in mijn beeld en ik zap je niet weg.
Al was het maar omdat dit een discussieforum is, waar je elkaar niet wegzapt omdat je niet uuit de voeten kunt.
Ik had het over ergernissen op de TV Heeck. Maar ook hier staat het je natuurlijk vrij om niet op elk aangedfragen onderwerp in te gaan. De dag kent immers een beperkt aantal vrij besteedbare uren.
Sjun schreef:Waarom? Hoe kun je nu een deïteit beoordelen naar menselijke maatstaven als je diens wegen niet kunt volgen?
Sjun,
Waar heb je het dan in . . . , naam over ? Iets oeverloos gefantaseerds of een voorstelbaar schip dat door de evenzo voorstelbare wal kan worden gekeerd ?
Roeland
Ik laat mensen als Henk Binnendijk hun eigen werkelijkheidsinkleuring zolang dit naar mijn idee anderen geen schade doet. IN al die jaren heb ik de man met zijn regenjas en/of zijn volgelingen nog niet betrokken gezien bij geweldsincidenten, bedreiging van zwakkeren en andere zaken die het daglicht niet verdragen. Als Henk dus ins Blaue hinein wenst te bomen, dat gaat die man wat mij betreft zijn goddelijke gang maar. Mijn ergernis wekt het niet op en doet zijn in de Here zijn dat wel dan zap ik door.
Ps
Heb je nog een expliciteerbare bedoeling met het telkens weer gebruiken van "deïteit" in plaats van . . . . . . "iets" ?
Of zijn dit weer oefeningen met de rookgordijnen om zicht op het onderwerp van gesprek te bemoeilijken ?
r.
Neen. De overgeleverde teksten waarnaar het draadonderwerp verwijzen spreken over een boven-menselijke levensvorm. Gezien ik dat moet duiden doe ik dat met deïteit en dat doe ik consequent. Dat bespaart een nog grotere omhaal van woorden ter voorkoming van verzwartwitting van het onderwerp.
heeck
Ontoombaar

NIERTJES Mmmmm

Bericht door heeck »

Sjun schreef:. . . . . .Wat voor mij blijjkt is dat je vooral jouw werkelijkheidsbeeld wenst te laten beklijven.. . .
Sjun,
Zo algemeen gesteld ben ik het roerend met je eens; er blijft me zo in het super-algemene gesteld niets anders over.
Zeker omdat jij jouw "eigen blijken" ook nog voorop stelt, want dat kent geen vergelijk.

Maar zo kan je een discussie, de opzet van een forum toch, niet achter je laten.
Want waarom kruip jij achter Binnendijk & Knevel hun afzichtelijk getrampel op andermans ziel ?
Waarom zeg je daarbij, en daar snap ik echt niets van; enerzijds niets met Binnendijk te hebben, terwijl je anderzijds wel degelijk zijn zeer wel overwogen, door mij gehekelde openbaar ontboezemen van zijn niemand ontziend worstelen daarmee, lijkt te onderschrijven.

Roeland
PS
Ik merk dat we wat te rap op elkaar reageren. waardoor de discussie geen aansluiting heeft.
Tegenover de door jou gevreesde zwart-witting plaats ik vooralsnog het esoterisch-religieus "waaspraten".
Laten we ons voortaan minstens een paar uur reactie-tijd aanmeten.
r.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Heeck schreef:
Sjun,

r.
Natuurlijk is dit onderdeel van het rookgordijn. Religieuze mensen van tegenwoordig hangen hun geloof wél op aan de bijbel, maar kunnen níet uit de weg met de antropomorfische God van de bijbel. Die God is veel te aktief voor moderne begrippen, zodat de moderne theologische denker liever met 'deïteit' aankomt; je moffelt God zo weg naar niemandsland en bovendien klinkt het alsof je met iets geweldig groots bezig bent. Sjun zegt dat het om een 'boven-menselijke levensvorm' gaat, maar in dit topic gaat het nu net niet daarom, maar om de God van de bijbel, dwz om een wezen waarvan christenen bijvoorbeeld geloven dat hij ingrijpt op aarde en ook dat hij algoed is.

Om Sjuns vraag te beantwoorden gebruik ik de sublieme tekst van Feuerbach (vetgedrukt):

"Religie is het door de mens uiteen trekken van zichzelf. Hij ziet God als een wezen dat de antithese is van zichzelf. God is dat wat de mens niet is. God is het onbegrensde, de mens het begrensde wezen. God is perfect, de mens is imperfect. God is eeuwig, de mens is tijdelijk. God is almachtig, de mens is zwak. God is heilig, de mens is zondig. God en de mens zijn extreme tegengestelden: God is het absoluut positieve, de som van alle werkelijkheden; de mens is het absoluut negatieve, alle negaties omvattend.
Maar in religie beschouwt men zijn eigen latente natuur. Om dit aan te tonen moeten we laten zien dat deze antithese, de tegenstelling tussen God en de mens, hetgeen aan de basis van de religie staat, een tegenstelling is die de mens creëert tot zijn eigen natuur. Dat het wel zo móet zijn is al meteen duidelijk uit het feit dat indien de goddelijke natuur -het object van de religie- werkelijk buiten de mens zelf bestond, een dergelijke splitsing van zijn natuur, een uiteentrekken van de mens zelf, niet zou kunnen bestaan. Indien God werkelijk een wezen is dat buiten mijzelf bestaat, waarom zou ik me dan druk maken over zijn perfectie? Scheiding bestaat slechts tussen wezens die verdeeld zijn, maar eigenlijk één zouden moeten of kunnen zijn, die dus in wezen één natuur hebben. Hieruit volgt dat de eigenschap waarmee men zich gescheiden voelt aangeboren aanwezig moet zijn en uit zichzelf opborrelt, maar tezelfdertijd neemt het een ander karakter aan dan de eigenschap of macht die hem het gevoel geeft, het bewustzijn, van verzoening, van eenheid met God, of, wat op hetzelfde neerkomt, van eenheid met zichzelf. Deze eigenschap is niets anders dan de intelligentie, de rede, oftewel het begrijpen. "

Anders gezegd: waarom zou je je laten aanspreken door een 'deïteit' die je op generlei manier kunt doorgronden, en die wat jouw begrijpen ervan betreft net zo goed een duivel als een goede God kan zijn? Maar men is religieus juist omdat men denkt dat de deïteit kan communiceren met de mens en een affiniteit heeft met de mens, dwz de mens naar het beeld van God geschapen is.
Je vergelijking dat dit probleem van de holocaust er één is van "pappa is stout want ik mag nu geen koekje" had de plank niet slechter kunnen misslaan. Ons intellect kan zich wel degelijk voorstellen dat er een reden zou kunnen bestaan waarom het onthouden van het koekje gerechtvaardigd is. Maar bij de holocaust staat de mens voor dit ultieme probleem: ófwel de God die ons is overgeleverd bestaat niet, ófwel hij is niet algoed.
sjun schreef:Er valt weinig anders over de deïteit te zeggen dan deze van zichzelf bekend maakt. Voor sommigen leidt dat tot de conclusie dat zij niets met die deïteit van doen wensen te hebben, anderen laten zich persoonlijk aanspreken door het beroep van oog voor anderen dat uit de overgeleverde geschriften spreekt en beschouwen dat als hun redelijke eredienst.
Vertel mij eens hoe een religieus persoon zich kan laten aanspreken door "het beroep doen op oog voor anderen?", terwijl hij er via de holocaust het ultieme bewijs van heeft gekregen dat God zelf totaal geen oog heeft voor de mens.
En indien hij zich hierdoor toch laat aanspreken, wat is de redelijkheid van deze eredienst? Eer kan men slechts geven aan dat wat eer toekomt.

Waardevolle religie is in mijn ogen exact het omgekeerde van wat de religieuze mens altijd als 'godsdienst' beschouwt:
godsdienst is juist dat ik God vergeef, dat ik uitspreek: "Alzo lief heb ik God gehad dat ik mijzelf ondanks de wrede natuur, ondanks mijn eniggeboren nietige zelf, ondanks mijn moeizaam voortsukkelende leven en droeve dood, toch geheel aan de liefde en het goede heb overgegeven, opdat temidden van deze gruwelijke dingen waar God uiteindelijk voor verantwoordelijk is, toch nog Gods eer gered worde, en Zijn gezicht niet verloren ga."
Dát is mijn godsdienst, en omdat het in alles uitkomt op precies het tegengestelde van wat doorgaans voor het godsdienstige doorgaat, en geen religieus mens mij zou kunnen begrijpen, noem ik me atheïst.
Ik hoop, Sjun, dat je opmerkt dat de oppervlakkigheid die je opving heel diep water als bron heeft.
Plaats reactie