EO vindt HOLOCAUST BEDOELD

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

sjun
Ervaren pen
Contacteer:

Bericht door sjun »

Kitty schreef:
sjun schreef:Ha, toon mij dan de gedeelde criteria ter schouwing van de werkelijkheid.
Bijvoorbeeld de ontkenning van bewezen onderdelen van de evolutie die gewoon waar te nemen zijn, maar ontkent worden omdat ze niet in een gelovig stramien passen.
Zodra zaken bewezen zijn heet het geen theorie meer. Ik zie niet in waarom die bewijzen dan niet aangenomen zouden kunnen worden. . Als het echter om verplichtte aanname van een theorie gaat gaat het eveneens om het geloof hechten aan een aanname. Je zou dan het ene verhaaltje voor het andere inruilen zonder er per saldo veel mee op te schieten.
Waarbij er nul bewijs van de andere kant tegenover staat. Of met vreemde aannames komt die keer op keer worden weerlegd.
Zolang weerleggingen op basis van gedeeld begrip en aantoonbaar bewijs gebeuren zie ik niet in waarom er geen geloof aan gehecht zou worden.
Aanvallen op aantoonbare bewijzen in de wetenschap omdat men anders gedeeltes van het geloofsgoed op moet geven.
Oh je hebt het over goedgelovigen die vergeten het talent van hun verstand te gebruiken en er door hun eigen overleveringen op gewezen worden dat hen dit niet ingeette verstand ook wel eens afgenomen zou kunnen worden...

Lucas 19
12 Hij zei: ‘Een man van voorname afkomst ging op reis naar een ver land om het koningschap in ontvangst te nemen en dan terug te keren. 13 Hij riep tien van zijn dienaren bij zich, gaf elk van hen honderd drachme en zei tegen hen: “Ga daarmee handeldrijven terwijl ik weg ben.” 14 Maar zijn landgenoten haatten hem en stuurden afgevaardigden achter hem aan met de boodschap: “We willen niet dat die man koning over ons wordt!” 15 Bij zijn terugkeer, toen hij het koningschap had ontvangen, liet hij de dienaren aan wie hij het geld had gegeven bij zich roepen om te vernemen wat ze met handeldrijven hadden verdiend. 16 De eerste kwam en zei: “Heer, uw geld heeft het tienvoudige opgeleverd.” 17 Zijn meester zei: “Voortreffelijk, je bent een goede dienaar. Omdat je betrouwbaar bent geweest in iets zeer gerings verleen ik je het bestuur over tien steden.” 18 De tweede kwam zeggen: “Uw geld, heer, heeft het vijfvoudige opgebracht.” 19 Tegen hem zei hij: “Jij krijgt het bestuur over vijf steden.” 20 Toen kwam de derde dienaar, die zei: “Heer, hier is uw geld, ik heb het in een doek voor u bewaard. 21 Ik was bang voor u, omdat u een streng man bent die terugvordert wat hij niet heeft gestort en oogst wat hij niet heeft gezaaid.” 22 Zijn meester zei tegen hem: “Je bent een slechte dienaar, met je eigen woorden zal ik je veroordelen! Je wist dat ik een streng man ben en terugvorder wat ik niet heb gestort en oogst wat ik niet heb gezaaid? 23 Waarom heb je mijn geld dan niet bij de bank in bewaring gegeven? Dan had ik het bij mijn terugkeer met rente kunnen opvorderen.” 24 En tegen degenen die erbij stonden zei hij: “Neem hem de honderd drachme af en geef ze aan de knecht die het tienvoudige verworven heeft.” 25 Ze zeiden tegen hem: “Heer, hij heeft al het tienvoudige!” 26 “Ik zeg jullie: wie heeft zal nog meer krijgen; maar wie niets heeft, hem zal zelfs wat hij heeft worden ontnomen.
Het is nog steeds zo dat de waarschijnlijkheid dat een God bestaat een heel minieme is en hoe verder de wetenschap vordert hoe meer men moet inleveren van wat men eerst als van God had beschouwd.

Geloven beroept zich niet op aantoonbare werkelijkheid. Daarom is het ook een geloof, en geloof heeft nu eenmaal niets met werkelijkheid te maken, anders zou het geen geloven meer zijn, maar een feit.
Geloven heeft evenzeer met een geesteshouding van vertrouwen te maken. En ook dan heeft het te maken met een maar moeilijk deelbare werkelijkheisbeleving.

Wat men voor het gemak aan een deïteit heeft toegeschreven bij gebrek aan tot dan toe waterdichte of logische verklaring kan bij een betere belichting een plek krijgen in het benoembare, verifieerbare vocabulaire. Ik ben echter zo goedgelovig dat er volgens mij zaken levensvormen en processen kunnen bestaan buiten wat ik met mijn zintuigen kan waarnemen.
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

“Ik zeg jullie: wie heeft zal nog meer krijgen; maar wie niets heeft, hem zal zelfs wat hij heeft worden ontnomen."
Is dat nu de reden dat rijken steeds rijker worden en armen steeds armer?
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
sjun
Ervaren pen
Contacteer:

Bericht door sjun »

Kitty schreef:
sjun schreef:Een beetje gelovige moet toch bekend zijn met het fenomeen keuzevrijheid, als vormgegeven in de parabel van het paradijs waarin een appelboom aanwezig was om keuzevrijheid te bieden en tevens een blik te gunnen op de loyaliteit van het subject met keuzevrijheid.
Waarom halen zoveel gelovigen dan altijd de wil van God erbij en gaan ze dus kennelijk aan die keuzevrijheid voorbij?
Ik heb geen idee of veel gelovigen dit doen, ik neem het evenals jij wel waar dat dit gebeurt. Mogelijk gaat dat gelovige volk ten onder door een gebrek aan kennis van de eigen overleveringen of door een al te groot ego dat in de weg zit?

Wee jullie wetgeleerden, want jullie hebben de sleutel tot de kennis weggenomen; zelf zijn jullie niet binnengegaan, en anderen die wel binnen wilden gaan hebben jullie tegengehouden.’ (Luc 11:52)
Voor Binnendijk en consorten zou het toch best te plaatsen kunnen zijn dat er eveneens een vredige toestand verloren ging als gevolg van de vrije keuze van sommigen zich meer te voelen dan een ander en een duizendjarig rijk te willen stichten door middel van 'het zwaard', propaganda en het nodige bedrog? Waarom zouden zij slechts in hun eigen inkadering van hetgeen plaatsvond willen blijven hangen?
Dat vraag ik me dus ook af, waarom sommige gelovigen daar in blijven hangen.
Voor sommigen is het gemakzucht, voor anderen onzekerheidsreductie weer anderen is het domweg niet gegeven om met kennis van zaken buiten ingesleten paden te treden. Ongetwijfeld zijn er nog andere redenen waarom mensen domweg reciteren, vervallen tot letterknechterij en automatisch herhalen van rituelen.
En waarom zou een deïteit, zo deze bestaat, zich dienen aan te passen aan het vermogen tot inkadering van subjecten die slechts vanuit het eigen perspectief wensen te be-schouwen?
Misschien omdat ze ook die Psalm hebben gelezen waarin staat dat God de rechtvaardigen helpt? En ze zich dus afvragen waarom God bij dit soort zaken verstek laat gaan?
Waarom zouden deze gelovigen het soort van hulp en het tijdstip waarop de deïteit deze zou beschikken moeten bepalen? Op basis van welke criteria kan de deïteit, zo deze bestaat en zich laat kennen, hierin de maat genomen worden? Volgens het boek Job is dat eigenlijk een onbegonnen zaak omdat deze entiteit volgens andere tijdlijnen en andere perspectieven in een case zou kunnen handelen dan de genen die deze case wensen te beoordelen hanteren.
sjun
Ervaren pen
Contacteer:

Bericht door sjun »

Kitty schreef:
“Ik zeg jullie: wie heeft zal nog meer krijgen; maar wie niets heeft, hem zal zelfs wat hij heeft worden ontnomen."
Is dat nu de reden dat rijken steeds rijker worden en armen steeds armer?
Het zou een van de redenen kunnen zijn waarom sommige rijken rijken worden en sommige armen armer. Indien je het voor de hele groep rijken en armen zou laten opgaan zou één falsificatie volstaan voor verwerping van de claim.

Als ik zo'n tekst lees dan versta ik er ook uit dat investerende mensen met wat meer geestelijke rijkdom zichzelf intellectueel steeds rijker maken terwijl daarin wat armere mensen aan zichzelf minder hoge eisen gaan stellen en daardoor gedurende een bepaalde tijdsspanne op grotere achterstand kunnen komen van die rijke 'investeerders' zullen komen..

Vervolgens leg ik een link naar schuld- en schaamteculturen waarin lange tenen welhaast gemeengoed en een slachtofferrol min of meer gecultiveerd geworden is. Wat doet zo'n instelling gedurende jaren met het verstandelijke beroep dat er op generaties mensen kan worden gedaan en zou daarin een verklaring gelegen kunnen zijn voor de status van relatieve achterstand op aanspreekbaarheid en probleembespreekbaarheid die er bij dezulken waargenomen kan worden?
Wild
Geregelde verschijning

Bericht door Wild »

"EO vindt HOLOCAUST BEDOELD"

Nou dat lijkt me een beetje vreemd als ze dat denken of zeggen. Maar ik zelf denk niet dat het de wil van God is. We hebben op deze aardkloot nog steeds de vrije wil en keus, zoals hier al vaker aangegeven is. Dat we er zelf bijna met zn allen een zooitje van maken dat is een ander verhaal.
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Toch kan ik helemaal niets met dat vrije wil gebeuren en het daarom niet ingrijpen van God, aangezien het van die meer dan zes miljoen joden zeker hun vrije wil niet was om uitgemoord te worden. Dus dan gaat vrije wil en eigen keuze niet meer op. Ik vind het dus logischer te veronderstellen dat God helemaal niet kan ingrijpen in het aardse gebeuren, en dat is ook aan te tonen aangezien dit ook gewoon niet gebeurt. Je kan bijbelteksten aanhalen wat je wil, en ze lezen en vormen hoe je ze wil lezen, maar dat rechtvaardigt nog geen veronderstelling dat God hoe dan ook iets aan de holocoast had kunnen doen. Naar mijn idee omdat er niet zoiets als een God is. Het uitblijven van ingrijpen is daarbij het beste bewijs.

De mens heeft zogenaamd keuze vrijheid gekregen en is derhalve dus zelf verantwoordelijk, ja mooi dat geloof ik ook, alleen geloof ik in het feit dat die keuzevrijheid niet geschonken is, maar er gewoon is. Dat verklaard wel de ellende die mensen kunnen veroorzaken en het leed van slachtoffers. Het bestaan van een God rechtvaardigt het leed van onschuldige slachtoffers nooit en te nimmer. Hoe mooi een bijbelschrijver ooit zijn psalmen ook heeft verzonnen.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Theoloog schreef:Heeck,

Ik begrijp niet zo goed waarop je nu eigenlijk weerwoord wenst. Maar ik heb de discussie ook niet meer zo gevolgd. Ik was met andere zaken bezig.

Wat is precies je stelling en waarom zouden, in het bijzonder Sjun en ik, daar weerwoord op moeten geven (ik bedoel eigenlijk: wat maakt nu juist óns weerwoord interessant).

Volgens mij heb ik namelijk niet zoveel anders gezegd dat ook anderen deden, namelijk dat Binnendijk vooral in de knoop zit bepaalde geloofsvoorstellingen die hij heeft, en daaruit een conclusie trekt: God moet wel een bedoeling gehad hebben met de Holocaust. Dat kán niet anders. No way dat God dit gewoon laat passeren zonder een doel.

Is gewoon een toepassing van de calvinistische idee dat God alles bepaalt.
Theoloog,
Je begrijpt dus moeiteloos waar het om draait, maar permitteert je net als Binnendijk & Knevel de narigheid van anderen ondergeschikt te achten aan een door jou ongekend doel.
Dank voor je heldere laatste regels waar je je confirmeert aan wat ik ongepast gedrag vind.

Sjun,

Je bent onbegrijpelijk geworden met al je uitstapjes buiten het directe onfatsoen van B&K.
De beweegredenen van Binnendijk zijn daarbij niet terzake, de evolutie ook niet.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Wild schreef:"EO vindt HOLOCAUST BEDOELD"

Nou dat lijkt me een beetje vreemd als ze dat denken of zeggen. Maar ik zelf denk niet dat het de wil van God is. We hebben op deze aardkloot nog steeds de vrije wil en keus, zoals hier al vaker aangegeven is. Dat we er zelf bijna met zn allen een zooitje van maken dat is een ander verhaal.
Wild,
Dat zeggen ze wèl, namelijk als ze tot de conclusie komen dat god er wel een bedoeling mee gehad MOET hebben. Luister maar na.
Ieder fatsoenlijk mens gaat met zo een god niet mee, wat zeker bevorderlijk zou zijn voor het besef dat "we" er zelf een zooitje van maken.

Dat is trouwens een aspect wat ik nog vergeten was, dank daarvoor:
Hun god een hogere, door mensen niet te vatten, bedoeling aansmeren is een mooie manier om jezelf van schuld of verantwoordelijkheid te ontdoen.

Niet alleen is de schuld niet meer te begrijpen, maar ook nog in een hogere schoot geworpen.

Sjun,
Nu worden de beweegredenen van Binnendijk toch mogelijk wel interessant, want die wilde pertinent bij dat monument langs zo werd in de video vermeld.
Toch niet om de reden zoals jij herhaald kwijt wil: "* Het valt mij op dat er nog steeds volkomen voorbij gegaan wordt aan het feit dat de sjoa eindig was.", hoop ik.
Voor het overige : ik heb al onze uitwisselingen nagelopen op openstaande vragen: nil; tenzij jij me weet te corrigeren.
En over spreekwoorden gesproken: Graag wat minder bijbels meel in de mond nemen dan, want dan praat het zo moeilijk.

Kitty,
We hebben elkaar weinig toe te voegen denk ik, ook wel eens leuk om te merken.

Roeland
sjun
Ervaren pen
Contacteer:

Bericht door sjun »

heeck schreef:
Wild schreef:"EO vindt HOLOCAUST BEDOELD"

Wild,
Dat zeggen ze wèl, namelijk als ze tot de conclusie komen dat god er wel een bedoeling mee gehad MOET hebben. Luister maar na.
Ieder fatsoenlijk mens gaat met zo een god niet mee, wat zeker bevorderlijk zou zijn voor het besef dat "we" er zelf een zooitje van maken.

Dat is trouwens een aspect wat ik nog vergeten was, dank daarvoor:
Hun god een hogere, door mensen niet te vatten, bedoeling aansmeren is een mooie manier om jezelf van schuld of verantwoordelijkheid te ontdoen.

Niet alleen is de schuld niet meer te begrijpen, maar ook nog in een hogere schoot geworpen.

Sjun,
Nu worden de beweegredenen van Binnendijk toch mogelijk wel interessant, want die wilde pertinent bij dat monument langs zo werd in de video vermeld.
Toch niet om de reden zoals jij herhaald kwijt wil: "* Het valt mij op dat er nog steeds volkomen voorbij gegaan wordt aan het feit dat de sjoa eindig was.", hoop ik.
Voor het overige : ik heb al onze uitwisselingen nagelopen op openstaande vragen: nil; tenzij jij me weet te corrigeren.
En over spreekwoorden gesproken: Graag wat minder bijbels meel in de mond nemen dan, want dan praat het zo moeilijk.

Kitty,
We hebben elkaar weinig toe te voegen denk ik, ook wel eens leuk om te merken.

Roeland
In een discussie waarin mensen worden aangehaald die zic laten aanspreken door die bijbel en daar zelfs de motivatie voor hun handelen uit peuren lijkt me citering van bijbelteksten wel zo geëigend. Dat maakt het mogelijk om je in de schoenen te verplaatsen van je onderzoekssubjecten en kan met succes tegengaan dat allerlei toetsenbordpsychologische toeschrijvingen de ronde doen.Eigen toeschrijvingen waarop vervolgens subjecten worden afgerekend. Binnen de sociale wetenschapsdisciplines zou je hiermee niet wegkomen ondanks dat een Anja Meulenbelt iets heel anders etaleert.
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Sjun schreef:In een discussie waarin mensen worden aangehaald die zic laten aanspreken door die bijbel en daar zelfs de motivatie voor hun handelen uit peuren lijkt me citering van bijbelteksten wel zo geëigend.
Sjun,

Ik loop over van begrip zonder die teksten te lezen, want daar komt fatsoen niet vandaan.
Maar als die mensen (Binnendijk en Knevel) zich volgens jou gemotiveerd voelen, en zoals jij nu lijkt te betogen ook nog gerechtvaardigd zouden zijn een ander op de ziel te trampelen vind ik mijn bericht steeds meer terzake.

Inderdaad ik heb míjn eigen mening onderbouwd weergegeven, niet die van jou, noch die van de sociale wetenschapsdisciplines, noch die van Anja Meulenbelt.
Jouw verwijzen naar de kringen waar ik niet zou wegkomen zie ik maar als een bekend en niet terzake debattruukje: verwijzen naar autoriteit zonder enig argument op te voeren.

Zullen we verder overigens maar stoppen, want ik ga niet van regelrecht hekelen van gebrek aan fatsoen overschakelen naar de moeite die mensen hebben om van de hun geest beheersende bijbelteksten los te komen.

Het gaat om het handhaven van tamelijk wazige grenzen van wederzijds respect. B&K hadden daar te weinig van. Jij lijkt achter ze te willen gaan staan en zou misschien enige verdieping in non-theistisch fatsoen kunnen gebruiken ?

Roeland
fbs33
Bevlogen

Bericht door fbs33 »

Kitty schreef:
fbs33 schreef:Want 'denken' zoekt en vindt verklaringen die allemaal van god afwijzen de andere kant op.
Vandaar dat mensen door na te denken van hun geloof afvallen.
Het is niet alleen een kwestie van denken, maar jezelf een spiegel voorhouden, en accepteren wat je te zien krijgt!
De mens als dier tussen de andere dieren die zijn 'recht op bestaan'verworven heeft op dezelfde basis als de andere diersoorten, nml. door de kracht v.d. sterkste toe te passen!
Zoals een leeuw m.b.v. klauwen en kaken de antilope tot voedsel weet te maken, zo gebruik(t)en wij onze intelligentie om kruit kogels en geweer te verkrijgen, en daarmee de leeuw te doden.
En de antilope? Hij rukt ontluikend groen uit de grond en beeindigt dat ontluiken!
Een spiegel waarin die zgn. liefde herleid wordt tot puur egoisme! (de Euro, aan een bedelaar gegeven, schept een voldaan gevoel dat een euro waard was!)
De liefde tussen man en vrouw herleid is tot individueel egoisme dat beiden individueel bevredigt om hun individuele moverende redenen!
Zo'n schrijnende werkelijkheid die zich ontrolde voor een wezen dat bewust waar kon nemen, moest versluierd worden met een toverspiegel gemaakt uit ethiek!
Ethiek die (na vele duizenden jaren ontwikkeling) opgehangen werd aan de een of andere god ter behoud en ter bevestiging.
Om de ondraaglijkheid van dat onderdeel der ethiek nog wat dragelijker te maken, werd die 'god' zelfs tot schepper van die ethiek uitgeroepen, zodat de schuld, 'dat we zijn wie we zijn' op dat 'image' afgeschoven kon worden!
Er is verschrikkelijk véél moed nodig om die 'toverspiegel' (wie is de schoonste in het land etc.) weg te doen, en proberen te leven met die andere eerlijkere werkelijkheid!

Onmogelijk in de huidige wereld waar men niet betere weet te leven dan met de versluierende conventionele regels (al dan niet aan een geloof opgehangen)
Dat doet me ineens in de lach schieten bij de gedachte, "Hoe meer versluierd, hoe verder weg van de realiteit waarin we leven" (zie Moslims :( en :lol: )

En dán op zoek naar een nieuwe ethiek die zo'n realistische werkelijkheid in goede banen kan leiden waar bij (en mee) te leven valt!!
Of we dáár nog de tijd voor krijgen?
BigBen

Bericht door BigBen »

sjun schreef:
Kitty schreef:
sjun schreef:Ha, toon mij dan de gedeelde criteria ter schouwing van de werkelijkheid.
Bijvoorbeeld de ontkenning van bewezen onderdelen van de evolutie die gewoon waar te nemen zijn, maar ontkent worden omdat ze niet in een gelovig stramien passen.
Zodra zaken bewezen zijn heet het geen theorie meer. Ik zie niet in waarom die bewijzen dan niet aangenomen zouden kunnen worden. . Als het echter om verplichtte aanname van een theorie gaat gaat het eveneens om het geloof hechten aan een aanname. Je zou dan het ene verhaaltje voor het andere inruilen zonder er per saldo veel mee op te schieten.
Je haalt hier twee betekenissen van het woord theorie door elkaar. In het dagelijks spraakgebruik betekent het woord theorie iets als aanname, speculatie, en staat dus daarmee vaak tegenover de feitelijke werkelijkheid. In de wetenschap echter is een theorie een logisch model dat de werkelijkheid beschrijft en verklaart, en als zodanig dus testbaar. Zo beschrijft/verklaart de theorie van de zwaartekracht waarom een appel naar beneden valt.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

sjun schreef: Het komt er niet op aan de eigen beoordeling in deze schriften terug te vinden, maar te verstaan wat staat opgetekend. En dat komt welbeschouwd neer op het aanschouwen van een half gevuld glas. Wie het als half leeg wenst te beschouwen staat dat vrij, wie het als halfvol wenst te beschouwen staat dat eveneens vrij. De wijze van beschouwen geeft iets aan over op welke wijze iemand in het leven wenst te staan met betrekking tot het onderwerp van beschouwing.

En zo staat het elk vrij rondom eigen waarnemingen, verdichtsels, invullingen en toeschrijvingen een afhoudende muur op te trekken.
Je gaat aan de kern van de kwestie voorbij. Zowel de ongelovige als de gelovige ziet dat half gevulde glas. Het gaat er nu niet om of wij een halfvol glas of halfleeg glas zien, maar om de bezigheid van het christelijke volk dat halve glas met hun geloof aan te vullen tot een volledig gevuld glas. Dit loopt uit op kwalijke zaken, zoals Heeck en anderen nu op vele manieren heeft opgemerkt.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

sjun schreef:Ik vrees dat je hier volkomen voorbij gaat aan wat het boek Jobte bieden heeft aan inzichten over oordelen op basis van wat het oog ziet. Terwijl het zeer wel mogelijk is dat ook andere factoren een rol spelen.

...hij ziet niet om naar wie zichzelf voor wijs houdt (Job37:24)
Ik snap bij Tautatis niet wat Job er opeens aan toevoegt. Hij merkt dus hetzelfde op als wat de doorsnee ongelovige altijd al gezegd heeft: dat God slechts spreekt tot degene die zijn denken op nul zet. Leuk dat de bijbel soms zelfs zelf aangeeft wat er aan het religieuze denken scheelt.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

sjun schreef:Het valt mij op dat er nog steeds volkomen voorbij gegaan wordt aan het feit dat de sjoa eindig was.
Indien men uitgaat van de stelling dat "God een bedoeling gehad moet hebben met de holocaust" zie ik niet in hoe jouw feit de ethiek van God op een hoger peil kan brengen.
Ik zie bovendien niet in waarom een gelovige alleen maar de deïteit zou kunnen verwerpen omdat deze niet binnen diens eigen kadertjes past?
Een deïteit die ons rechtvaardigheidsgevoel aanrandt kan niet als een deïteit geëerd worden, maar moet men noodgedwongen wel een andere benaming geven.

Een beetje gelovige moet toch bekend zijn met het fenomeen keuzevrijheid, als vormgegeven in de parabel van het paradijs waarin een appelboom aanwezig was om keuzevrijheid te bieden en tevens een blik te gunnen op de loyaliteit van het subject met keuzevrijheid.
Een beetje gelovige weet ook dat God volgens hun leerboekje paal en perk stelt aan de keuzevrijheid van de mens, oftewel boven die menselijke vrijheid uit zijn eigen plannen volvoert.
Het christelijk geloof zit dus met een soort stumper God, een God die het allemaal goed bedoelt, maar onderworpen is aan de keuzevrijheid van de mens. Hij zou het zo graag wel anders willen in de wereld, maar ja, de mens zit hem danig in de weg. Zielig hoor voor God. Maar toch leuk dat hij na het zesmiljoenste slachtoffer er (met een beetje hulp van de geallieerden en ongelovige russen) eindelijk een eind aan wist te maken om met zijn plannen weer verder te kunnen gaan. Hij komt in aanmerking voor een troostprijsje.

Of anders gezegd: om God vrij te pleiten is de christen genoodzaakt de holocaust op rekening van de zondige mens te zetten (de christen mag natuurlijk wel wegmoffelen dat het antisemitische in sterk verband stond met het christelijk geloof), en God krijgt de credit voor het goede dat eruit ontstaat (whatever that may be).
En waarom zou een deïteit, zo deze bestaat, zich dienen aan te passen aan het vermogen tot inkadering van subjecten die slechts vanuit het eigen perspectief wensen te be-schouwen?
Omdat hij (volgens het christelijk geloof) zo graag wil dat wij mensen naar hem luisteren.
Indien de deïteit ons zijn uitmundende kwaliteiten niet duidelijk kan maken, dus de mens het goddelijk perspectief niet kan vatten, is het voor de mens onzin zich te bekommeren over zo'n deïteit.

Je hebt dus geheel gelijk, maar komt bijgevolg uit op een deïteit waarover niets te zeggen valt, oftewel op de afwijzing van de bijbel als Gods woord.
Laatst gewijzigd door Rereformed op 17 apr 2007 07:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie