Even opletten nu, want ik zeg juist precies het tegenovergestelde. Ik benadruk juist hoe belangrijk het is te blijven oordelen. Dat is het exacte tegendeel van: “alle oordelen hebben hetzelfde gewicht.”
Ik neem het juist op voor het oordeel van de expert, weet je nog? Ik plaats juist het oordeel van de expert die zich door zijn expertise laat leiden in groot contrast met de gedachteloze ‘het zal allemaal wel’ mentaliteit waarin meer waarde wordt gehecht aan wat de algoritmes voorschrijven.
Zie je dan niet dat dat de weg is die we zijn ingeslagen?
axxyanus schreef: ↑29 mar 2023 12:57
Dat wij mensen onze beperkingen hebben die ons niet altijd toelaat het legitieme van het bedrog te onderscheiden, is geen reden om te weigeren dat onderscheid te erkennen en alles onder één hoop te gooien van wat mensen doen.
Alles gewoon platslaan tot een menselijk oordeel, is standaard gereedschap van de kwakzalver en de bijgelovige. Of het middel werkt of niet is gewoon een menselijk oordeel, alsof alle oordelen een even groot gewicht hebben.
Klopt helemaal. Dat is daar inderdaad absoluut geen reden toe, en als dat is wat jij denkt dat ik beweer, dan heb ik geen flauw idee hoe je daarbij komt.
Kun je me citeren waar ik iets zeg dat jij vindt lijken op “weigeren een onderscheid te maken”? Of “alle oordelen hebben hetzelfde gewicht”? Of zijn die toevoegingen enkel jouw fabricatie?
Ik zeg juist dat we wel moeten oordelen, en dat betekent dus het verschil tussen een goede en een slechte keuze blijven benadrukken, en dat we het dus niet voor een uitgemaakte zaak moeten houden. Juist te pretenderen dat het een reeds uitgemaakte zaak is, is stoppen met oordelen. Dan laat je het oordeel aan iets of iemand anders over en ben je een gemakkelijke prooi voor kwakzalvers.
axxyanus schreef: ↑29 mar 2023 12:57
Ik probeer een ontologisch onderscheid duidelijk te maken en jij komt steeds met epistemologische hindernissen, alsof het probleem van in de practijk het één van het ander te onderscheiden op een of andere manier ons moet verhinderen om het verschil in karakter te erkennen tussen de twee.
“Alsof de praktijk....”
Let wel, dat is de werkelijkheid waar je het over hebt.
Ja, inderdaad ben ik van mening dat we de werkelijkheid mee moeten rekenen ja!
Wat je zegt is eigenlijk niet een zo heel ver verwijderd van: “ik wil die opdringerige realiteit mij niet laten beletten te dagdromen over een theoretische grens tussen kwakzalvers en betrouwbare wetenschappers.”
Prima, dagdroom lekker voort! Ik spreek met geen enkel woord tegen dat ontologische onderscheid van jou, integendeel, ik ga er volledig in mee. Vooral blijven doen.
Ondertussen maken mensen van vlees en bloed concrete besluiten omtrent welke vormen van medisch ingrijpen ze over hun lichaam afroepen. Die grens van jou is theoretisch, maar die keuze niet. En soms maakt men de verkeerde keuze. Maar te stoppen met kiezen, om het aan de algoritmes over te laten, lijkt mij de meest trefzekere manier om aan de kwakzalvers alleenheerschappij toe te kennen.