Donner: 'Meer antisemitisme door secularisering’

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Uncle Rat
Ervaren pen

Re: Donner: 'Meer antisemitisme door secularisering’

Bericht door Uncle Rat »

MNb schreef:
Nietweten en Geweten schreef:Het wil ook maar niet doordringen tot PVV-islamkritici dat het in hun eigen belang is om duidelijkheid te scheppen over dit scherpe onder-scheid tussen legitieme/echte vormen en illegitieme of schijnvormen van islamkritiek.
Dat komt omdat die duidelijkheid niet in het belang van de PVV is, integendeel. Die onduidelijkheid levert de partij de stemmen van types als Ome Rat op.
Zozo.
En waar en waarin ben ik onduidelijk geweest in mijn islamkritiek?
Mahalingam
Ervaren pen

Bericht door Mahalingam »

Volgens Donner is het vanwege de secularisering.
Het is niet totale onzin. In de linkse partijen (en die zijn seculier!) zit wel wat aan antisemitisme dat salon-fáhig gemaakt wordt door het anti-zionisme te noemen.
Volgens kamerlid Van Klaveren komt de toename door meer islam in ons land.
Ook de AIVD heeft overigens al verschillende keren kenbaar gemaakt dat de toename van het antisemitisme gerelateerd kan worden aan de aanhangers van de islam. In 2004 (het jaarverslag van de AIVD) stelde de organisatie al dat de toename van het antisemitisme onder middelbare scholieren toe te schrijven is aan islamitische jongeren. Er wordt gesteld dat de oorzaak van dat antisemitisme ligt in de islamitische opvattingen van de leerlingen.
http://www.pvv.nl/index.php/component/c ... tisme.html
De reactie van de toehoorders was of geschokt of verontwaardigd of
Afbeelding
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt zal zijn hoofd moeten missen.
a.r.

Bericht door a.r. »

In de linkse partijen (en die zijn seculier!)
Oh ja? Welke dan?
vegan-revolution
Superposter

Bericht door vegan-revolution »

Nietweten en Geweten schreef:antimoslimistische uitingen van racisme
Ik vind dit een opmerkelijke constructie. Wat heeft het moslim-zijn met racisme te maken? Bestaat er een moslim-ras? Zo ja, geef dan eens wat lichamelijke kenmerken van een typische moslim. Als je dat niet kunt is dat mijns inziens weer de zoveelste blijk van jouw warhoofdig denken.
                              Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest
Nietweten en Geweten
Ervaren pen

Bericht door Nietweten en Geweten »

vegan-revolution schreef:
Ik vind dit een opmerkelijke constructie. Wat heeft het moslim-zijn met racisme te maken? Bestaat er een moslim-ras? Zo ja, geef dan eens wat lichamelijke kenmerken van een typische moslim. Als je dat niet kunt is dat mijns inziens weer de zoveelste blijk van jouw warhoofdig denken.
Je bedoelt waarschijnlijk dat je nog altijd niets van mijn filosofische manier van denken begrepen hebt. Het helpt al wat als je het opmerkelijke deel begrijpt in het geheel:
er is een scherp onderscheid tussen legitieme islamkritiek en illegitieme antimoslimistische uitingen van racisme, xenofobie, ect die zich als islamkritiek voordoet.
Er zijn dus islamkritische meningsuitingen die binnen de wet vallen en strafbare taaluitingen van racisme of xenofobie of van antisemitisme (jodenhaat) of ook die van antimoslimisme (moslimhaat) die zich voordoen als islamkritische uitingen.
Hou de vraag in gedachten "wat heeft het jood-zijn met racisme te maken?" en lees dan «Mein Kampf» en Hitler geeft je een antwoord in de gedachtengang in deel 1 over dat het Jodendom geen religie is maar een ras, die ten grondslag ligt aan de nazistische ideologie van deel 2. Denk je soms dat het menselijke denken niet meer in staat is om racistisch of xenofoob of welke-benaming-ook-voor-een-verwerpelijk denken van "bovenmensen" over één specifieke groep religieuze mensen die weggezet worden als de laagste van de laagste "ondermensen"?
En dienen bepaalde openbare meningsuitingen van zulk antisemitisch haatdenken over joden niet straf-baar te kunnen blijven worden gesteld en daarbij heden ook bepaalde taaluitingen van antimoslimistisch haatdenken over moslims? Dus geef me eens wat ideaaltyperende taaluitingen van antimoslimisme of moslimhaat die volgens jou (net als antimoslimistische daden als moskeebrandstichting) strafbaar zouden moeten worden gesteld en uitwassen die jij, voor alle duidelijkheid, met klem verwerpt en vermijdt in jouw islamkritische uitingen.

Terug naar Donner volgens de topic-opener.
Donner verzet zich al langer tegen wat hij ziet als de uitwassen van ontkerkelijking en secularisering. In 2004 al, kort na de moord op Theo van Gogh, pleitte hij ervoor om het in onbruik geraakte verbod op smadelijke godslastering nieuw leven in te blazen en zo religieuze gevoelens te beschermen. In toespraken en interviews valt hij seculieren aan omdat zij volgens hem ook maar een geloof aanhangen en hun eigen neiging tot fundamentalisme niet inzien.
Hij worstelt werkelijk met het begrijpen van wat de groep 'seculieren' in de samenleving met elkaar gemeenschappelijk hebben en zijn (mono)theïstisch begrip dicht de seculiere vrijdenkende individuen dan maar een groepsbindend werelds geloof toe met fundamentalistische antireligie-uitwassen - met name dus het seculier antisemitisme, naast het christelijke en islamistische en andere antisemitisme. Bestaat er dan een seculier geloof dat het niet-theïstische denken van alle vrijdenkers (atheïsten, agnosten, ea) met elkaar gemeenschappelijk hebben? En heeft die seculiere 'religie' dan de 'religieuze' neiging om de religiekritische uitingen te laten vervallen tot talige uitwassen van antireligieus fundamentalisme?
Alle mensen worden vrij en gelijk in waardigheid en rechten geboren. Zij zijn begiftigd met verstand en geweten, en behoren zich jegens elkander in een geest van broederschap te gedragen. Art.1 vd Universele Verklaring vd Rechten vd Mens
vegan-revolution
Superposter

Nietweten en Geweten schreef:
Je bedoelt waarschijnlijk dat je nog altijd niets van mijn filosofische manier van denken begrepen hebt.
Valt daar dan iets van te begrijpen?
Nietweten en Geweten schreef:Hou de vraag in gedachten "wat heeft het jood-zijn met racisme te maken?"
Helemaal niets.
Nietweten en Geweten schreef:Hitler geeft je een antwoord in de gedachtengang in deel 1 over dat het Jodendom geen religie is maar een ras,
Zoals je het hier stelt staat het er krom. Hitler vereenzelvigde de joodse religie niet met een ras. Wat Hitler wèl deed is stellen dat aanhangers van de joodse religie tot één ras behoren.

Dat Hitler zo achterlijk was om die idiote vergelijking te maken wil natuurlijk niet zeggen dat wij dat dan ook maar moeten doen.

Bovendien zul je dan (als je de vergelijking met Hitler toch persé wilt maken), daar waar het over moslims gaat, iemand moeten kunnen aanwijzen die op soortgelijke wijze stelt dat aanhangers van de islam behoren tot één ras. Wie in de geschiedenis heeft dàt volgens jou gedaan?
Nietweten en Geweten schreef:antireligieus fundamentalisme
  1. Wat moet ik daaronder verstaan?
  2. Waar is er in de praktijk hiervan een voorbeeld opgetekend?
Nietweten en Geweten
Ervaren pen

Bericht door Nietweten en Geweten »

vegan-revolution: Valt daar dan iets van te begrijpen?
:spam1:
Nietweten en Geweten: Hou [bij het lezen van Mein Kampf] de vraag in gedachten "wat heeft het jood-zijn met racisme te maken?" en Hitler geeft je een antwoord in de gedachtengang in deel 1 over dat het Jodendom geen religie is maar een ras
vegan-revolution: Zoals je het hier stelt staat het er krom. Hitler vereenzelvigde de joodse religie niet met een ras. Wat Hitler wèl deed is stellen dat aanhangers van de joodse religie tot één ras behoren.
Je vraagt om bewijsplaatsen? Hitler's antisemitische portret van de Jood schildert deze af als 'de grote meester van de leugen' en diens eerste grote leugen is, dat het Jodendom een bepaalde godsdienst of religie met specifieke onderscheidende kenmerken is en geen volk met specifieke onderscheidende raskenmerken:
Het leven, dat de Jood als parasiet op het lichaam van andere staten en natiën leidt, is de oorzaak van een typische eigenschap, die Schopenhauer eens tot de al genoemde uitspraak bracht, dat de Jood de „grote meester van de leugen” was. De levensomstandigheden van de Jood dwingen hem tot die leugen, en wel tot een altijddurende leugen, zoals de levensomstandigheden van de mensen uit koude streken hen dwingen, om warme kleding te dragen. Zijn leven binnen andere volkeren is op den duur alleen mogelijk, wanneer hij kans ziet, de mening te wekken, dat hij niet een volk, maar een bepaalde „godsdienstige secte” van bijzondere aard vormt. Dit is nu de eerste grote leugen. Hij moet, om als parasiet op de volkeren te kunnen blijven voortleven, zijn eigen karakter verloochenen. En hoe intelligenter een Jood nu is, des te beter zal hij hierin slagen.
...
Het Jodendom was steeds een volk, dat zich door bepaalde raskenmerken onderscheidde, en nooit een godsdienstige; maar zijn streven om hogerop te komen werd aanleiding, dat het al vroegtijdig naar een middel zocht, om te maken, dat men het wat minder algemeen op de vingers zou kijken; en welk middel
was nu doelmatiger en tegelijk onschuldiger dan dit: om het van ouds gewaarborgde begrip „godsdienstige sekte” hier te benutten? Want ook hier is alles van elders ontleend – of beter: gestolen – op grond van zijn eigen karakter kan de Jood daarom al geen religieus leven hebben, omdat iedere vorm van idealisme
hem vreemd is, en ook het geloof aan een hiernamaals. Men kan zich echter als Ariër geen godsdienst indenken, die iedere overtuiging, dat er een voortbestaan na de dood zal zijn, mist. De Talmud is dan ook niet een boek. dat voorbereidt op het hiernamaals, maar is een handleiding, hoe men aan deze zijde
des grafs een praktisch en dragelijk leven kan leiden. De Joodse godsdienst is in de eerste plaats een aanwijzing voor de Joden, hoe ze hun bloed zuiver kunnen houden, daarnaast ook, hoe ze zich onderling, maar meer nog, hoe ze zich ten aanzien van de niet-Joodse wereld hebben te gedragen. Maar ook hier gaat het in 't algemeen niet over ethische vraagstukken, maar over zeer bekrompen zakelijke kwesties. Uit: hfdst. 11 "Volk en Ras", deel I, Mein Kampf
Dat Hitler zo achterlijk was om die idiote vergelijking te maken wil natuurlijk niet zeggen dat wij dat dan ook maar moeten doen.
Sterker nog, we moeten zulk racisme of antisemitisme bestrijden door het wettelijk strafbaar te kunnen stellen en datzelfde geldt voor het antimoslimisme dat op vergelijkbare wijze haatzaaiend is tov moslims. Het is toch denkbaar dat het iemand lukt om in de bovenstaande verwerpelijke passages overal 'de Jood' te vervangen door 'de Moslim' en 'het Jodendom' door 'de Islam' en de 'kritische' beschrijving van de «Talmoed» te vervangen door een aangepaste 'kritische' beschrijving van de «Koran»? Het bestaan van een ideologisch antimoslimistisch persoon die deze verwisselingen van specifieke religie en onderscheiden religie-aanhangers in haatzaaiende passages van harte uitwerkt in teksten en daarin, net als Hitler, het geloof uitspreekt in de racistische 'natuur'-wetten waaraan de geschiedenis van volkeren en culturen noodlottig is onderworpen is denkbaar. Het gevaar van een eigentijdse herhaling van de rampzalige geschiedenis van Hitlerachtig gedachtengoed van "bovenmensen" die de politieke macht grijpt om de "ondermensen" te vernietigen teneinde het zuivere mensenras te scheppen, ook in het geval dat de joden er in zijn vervangen door moslims, dient niet aflatend te worden bestreden.
Bovendien zul je dan (als je de vergelijking met Hitler toch persé wilt maken), daar waar het over moslims gaat, iemand moeten kunnen aanwijzen die op soortgelijke wijze stelt dat aanhangers van de islam behoren tot één ras. Wie in de geschiedenis heeft dàt volgens jou gedaan?
Je stelt mij nu dezelfde vraag die ik eerder aan jou stelde: geef me eens wat ideaaltyperende taaluitingen van antimoslimisme of moslimhaat die volgens jou strafbaar zouden moeten worden gesteld en uitwassen die jij, voor alle duidelijkheid, met klem verwerpt en vermijdt in jouw islamkritische uitingen. Ik geef nu het antimoslimisme-voorbeeld van een 'ware islamofobische seculier' die Hitlers jodenhaatpassages veran-dert in moslimhaatpassages.
antireligieus fundamentalisme
1. Wat moet ik daaronder verstaan?
2. Waar is er in de praktijk hiervan een voorbeeld opgetekend?
Dit zijn vragen voor Donner, die immers beweert dat dit fundamentalistische uitwassen zijn van het seculiere geloof. Wat betreft 2: weet iemand hoe D. staat tov de rechtzaak tegen Wilders?
Alle mensen worden vrij en gelijk in waardigheid en rechten geboren. Zij zijn begiftigd met verstand en geweten, en behoren zich jegens elkander in een geest van broederschap te gedragen. Art.1 vd Universele Verklaring vd Rechten vd Mens
vegan-revolution
Superposter

Nietweten en Geweten schreef:Het is toch denkbaar dat het iemand lukt om in de bovenstaande verwerpelijke passages overal 'de Jood' te vervangen door 'de Moslim' en 'het Jodendom' door 'de Islam' en de 'kritische' beschrijving van de «Talmoed» te vervangen door een aangepaste 'kritische' beschrijving van de «Koran»?
Leef jij in een hypothetische wereld?
Nietweten en Geweten schreef:Het gevaar van een eigentijdse herhaling van de rampzalige geschiedenis van Hitlerachtig gedachtengoed van "bovenmensen" die de politieke macht grijpt om de "ondermensen" te vernietigen teneinde het zuivere mensenras te scheppen, ook in het geval dat de joden er in zijn vervangen door moslims, dient niet aflatend te worden bestreden.
Zeker dient dat bestreden te worden. Een ander gevaar (mijns inziens met betrekking op de huidige tijd reëler gevaar) is echter dat we slechts ééndimensionale lessen uit de geschiedenis trekken in plaats van multidimensionale. Dat we, rijdende over een weg met aan beide zijden een afgrond, links afslaan omdat we geleerd hebben dat rechts afslaan verkeerd is.
Nietweten en Geweten schreef:
vegan-revolution schreef:Bovendien zul je dan (als je de vergelijking met Hitler toch persé wilt maken), daar waar het over moslims gaat, iemand moeten kunnen aanwijzen die op soortgelijke wijze stelt dat aanhangers van de islam behoren tot één ras. Wie in de geschiedenis heeft dàt volgens jou gedaan?
Je stelt mij nu dezelfde vraag die ik eerder aan jou stelde:
Ik zie niet in hoe jouw vraag en mijn vraag overeenkomen, maar beantwoord mijn vraag daarentegen eens zonder dit antwoord te omzeilen.
Nietweten en Geweten schreef:geef me eens wat ideaaltyperende taaluitingen van antimoslimisme of moslimhaat die volgens jou strafbaar zouden moeten worden gesteld en uitwassen die jij, voor alle duidelijkheid, met klem verwerpt en vermijdt in jouw islamkritische uitingen.
Voorbeelden van uitspraken waarvan ik vind dat die strafrechtelijk vervolgd zouden kunnen worden:

"Alle moslims zijn moordenaars."
"Alle moslims liegen."
"Alle moslims behandelen niet-moslims als tweederangsburgers als ze daartoe de kans krijgen."

Op dezelfde manier strafrechtelijk vervolgd dus als wanneer iemand zou zeggen:

"Alle nazi's zijn moordenaars."
"Alle nazi's liegen."
"Alle nazi's behandelen niet-nazi's als als tweederangsburgers ze daartoe de kans krijgen."

Een moslim zou immers (hoe krom dan ook) de islamitische geschriften individueel anders uit kunnen leggen, net zoals een nazi dat individueel met "Mein Kampf" zou kunnen doen.

Niet iedere moslim hoeft in de Koran een aanzet tot haat jegens andersdenkenden te lezen, net zo min als dat niet iedere nazi in "Mein Kampf" een aanzet tot haat jegens andersdenkenden hoeft te lezen.

Sommigen zien dat als argument om het "gematigde nazisme" met open armen te moeten verwelkomen.
Nietweten en Geweten schreef:Ik geef nu het antimoslimisme-voorbeeld van een 'ware islamofobische seculier' die Hitlers jodenhaatpassages veran-dert in moslimhaatpassages.
Mijn vraag aan jou was om aan mij een voorbeeld te geven van een reële, zich in de werkelijkheid voorgedaan hebbende, gebeurtenis waaruit blijkt dat zoiets bestaat en niet louter hypothetisch is.
Laatst gewijzigd door vegan-revolution op 05 feb 2011 09:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

Nietweten en Geweten schreef:Nee, Uncle Rat, dat is nimmer mijn opvatting geweest en zal het ook nooit worden.

Ik kan ook 10.000 keer zeggen dat ik als agnost geen islamverdediger ben tov de 10.000 keer dat ik zo wordt weggezet, maar dat helpt toch niet. Je zou er een forum-burnout van kunnen krijgen. Laatst ontmoette ik in het echt een FT-forummer die dat beeld van mij ook had, maar na een tweegesprek van een paar uur met mij niet meer... Dat helpt blijkbaar wel.
Wat jij dus blijkbaar nodig hebt, is een paar honderd IRL-tweegesprekken van een paar uur met individuele FT-forummers om het 'compleet foute' beeld van jezelf, dat je overigens middels een dagtaak zelf haarscherp hebt uitgetekend, weer recht te zetten.
Het lijkt mij dat je dan toch iets fundamenteel fout doet op dit forum met jouw promoslimgedoe.
Wat ik overigens al veel eerder constateerde.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
DeeDee

Bericht door DeeDee »

Kochimodo schreef:Zou het jarenlangen staatsterrorisme van de staat Israel niet de belangrijkste oorzaak zijn van toenemend anti-semitisme? Maar nee, kritiek op de staat Israel is uiteraard uit den boze!
Dat denk ik ook. Ze jagen de oorspronkelijke bewoners van hun land, schenden de mensenrechten en noemen zichzelf een westerse, democratische staat. :roll:

Bestaat er wel zoiets als een joods ras of discrimineren de mensen die vinden dat ze bij een joods "ras" horen zichzelf? Ik denk eerder dat de mensen die van zichzelf vinden dat ze bij een speciaal, zelfbedacht ras horen, zich graag verheven willen voelen boven andere mensen.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Menselijk_ras
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

MNb schreef:
Is er ooit onderzoek gedaan naar de etnische en religieuze achtergrond van Nederlandse antisemieten?
Wat versta je onder anti-Semieten. Heb je het over mensen die een hekel hebben aan Joden of Arabieren.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Uncle Rat
Ervaren pen

Bericht door Uncle Rat »

PietV. schreef:
MNb schreef:
Is er ooit onderzoek gedaan naar de etnische en religieuze achtergrond van Nederlandse antisemieten?
Wat versta je onder anti-Semieten. Heb je het over mensen die een hekel hebben aan Joden of Arabieren.
Antisemitisme is zowel bij Wikipedia als in de woordenboeken duidelijk omschreven.

Dus kinderachtige woordspelletjes om te betogen dat Arabieren ook semieten zijn kunnen achterwege blijven..
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

vegan-revolution schreef:Leef jij in een hypothetische wereld?

----

"Alle moslims zijn moordenaars."
"Alle moslims liegen."
"Alle moslims behandelen niet-moslims als tweederangsburgers als ze daartoe de kans krijgen."

Op dezelfde manier strafrechtelijk vervolgd dus als wanneer iemand zou zeggen:

"Alle nazi's zijn moordenaars."
"Alle nazi's liegen."
"Alle nazi's behandelen niet-nazi's als als tweederangsburgers ze daartoe de kans krijgen."

Een moslim zou immers (hoe krom dan ook) de islamitische geschriften individueel anders uit kunnen leggen, net zoals een nazi dat individueel met "Mein Kampf" zou kunnen doen.

Niet iedere moslim hoeft in de Koran een aanzet tot haat jegens andersdenkenden te lezen, net zo min als dat niet iedere nazi in "Mein Kampf" een aanzet tot haat jegens andersdenkenden hoeft te lezen.

Sommigen zien dat als argument om het "gematigde nazisme" met open armen te moeten verwelkomen.
Leef jij soms in een hypothetische wereld?
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
vegan-revolution
Superposter

Jagang schreef:Leef jij soms in een hypothetische wereld?
Jagang, kun je deze reactie van jou even wat nader toelichten?
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Jagang schreef:Leef jij soms in een hypothetische wereld?
Jagang, kun je deze reactie van jou even wat nader toelichten?
Wel:
Kan je voorbeelden geven van een gematigd nazisme, of mensen die dit verwelkomen?
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Plaats reactie