De definitie van het woord Geloof

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

Jagang
Ontoombaar

Re: De definitie van het woord Geloof

Bericht door Jagang »

Surrendered schreef:Met het woord gids bedoelde ik religies of andere waarnemingen zoals de Islam, Christendom, Jodendom etc.
Dat was me duidelijk.
En die "gidsen" worden allen geacht bovennatuurlijk te zijn, is het niet?
En voor geen van allen is er ook maar een flinterdun bewijs.

De enige waarnemingen die voor de mensheid als geheel ooit vruchten hebben afgeworpen, zijn toetsbare waarnemingen.
Zaken die zich laten testen en reproduceren.

En dat gaat dan alleen nog over kennis.

Voor ethiek (niet te verwarren met wetenschappelijke kennis) komt er vooral veel overleg om de hoek.
Ethiek dient niet gebaseerd te zijn op autoriteit, maar op overleg, en oog voor de implicatie's van mogelijke te nemen besluiten.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Atheisme is geen geloof, net als dat het niet-verzamelen van postzegels een hobby is. Zo simpel is het.

Je kunt je verwonderen over hoe de wereld in elkaar steekt. Maar verwondering leidt vaak niet tot inzicht en tot wetenschappelijke theorieën. We weten aardig goed hoe het heelal is ontstaan en hoe het in elkaar steekt. Dat krijg je alleen door het wetenschappelijk te bestuderen. Aan verwondering heb je dan niets.

Wat jij denk ik zoekt is zekerheid en orde en heb je moeite met willekeur en spontane reacties. Uit een onlangs gepubliceerd artikel blijkt daaruit het onderscheid tussen gelovigen en atheisten. Ik heb daar zelf namelijk helemaal geen moeite mee.
Wat het probleem is met religie? De mens. Voor elke heilige lopen er 2 miljoen zondaars rond - Raymond Reddington
kiks
Bevlogen

Bericht door kiks »

Je interpreteert mijn post erg eigenaardig door er één woord uit te nemen en in een andere context te plaatsen, maar goed dat is aan jou.
Surrendered schreef:Voorbeeld: Je zit in een bus. Tegenover je is er een kind en moeder die staan. De moeder kijkt naar het kind terwijl hij chocola eet. De jongen morst het chocola op zijn kleding. Dat moeder glimlacht en maakt de kleding van dat jongen schoon met al haar liefde.

Je neemt dat liefde niet waar. Maar je denkt er wel over. Je denkt dat dat moeder met al haar liefde de jongen helpt.
Ik denk dat helemaal niet. Ik zie slechts een moeder die een vlek wegwerkt. Ik interpreteer die handeling niet.

@Surrendered. Misschien is het handig je eerst wat in te lezen op dit forum, om te voorkomen dat uitgekauwde en weerlegde argumentatie voor de zoveelste keer opgevoerd wordt.

Groet

kiks
Kabouters bestaan niet, maar ze hebben wel rode puntmutsjes.
http://www.pumbo.nl/boek/volwassengeloof" onclick="window.open(this.href);return false;
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Al duizenden haren gelooft men van alles en nog wat. Veel religies worden nu afgedaan als bijgeloof en zo zal het ook gaan met het christendom en de islam en alle andere religies. De Schepper is blijkbaar niet al te duidelijk. Daarnaast is het beeld van de Schepper al heel vaak drastisch veranderd.
Wat het probleem is met religie? De mens. Voor elke heilige lopen er 2 miljoen zondaars rond - Raymond Reddington
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Van Islam is het onderwerp verplaatst naar filosofie.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Surrendered schreef: :)
Waarnemen... Het niet gaan geloven in de Schepper omdat je het niet waarneemt. Wist je dat de mens bijna niks waarneemt?
Nee, dat is nieuw voor mij.
Bijvoorbeeld krachten. De 4 grote krachten. Nucleaire kracht,
Is te meten.
En als ik het meet, kan ik het met jou delen.
Radioactiviteit is universeel reproduceerbaar.

Wat jij niet kan is met de Koran (of van welk boek je ook bent) naar mij toekomen, en me "God" laten voelen.
Zwakke kracht, Sterke kracht
Zijn dat twee verschillende krachten, of is dit armoede om maar aan vier krachten te kunnen komen?
en Zwaartekracht. Je kunt krachten niet zien, toch? Je kunt het alleen voelen als het op jou word uitgeoefend.
Zwaartekracht wordt ook weer constant op ons allen uitgeoefend, en kunnen we constant voelen en reproduceren.
"God" niet.

Je vergelijkingen gaan niet zo'n klein beetje mank.
Of bijvoorbeeld elektriciteit. Geld precies het zelfde als bij de krachten. Je neemt het alleen waar als het op je uitgeoefend word. En als je gelooft dat deze dingen niet bestaan omdat je ze niet ziet, dan geloof je in niks.
Nu maak je van "waarnemen" opeens "zien".
Zwaartekracht zie je niet, maar neem je wel fysiek waar.
Spring maar eens van een flatgebouw.

Ondertussen kan ik zonder godsgeloof gewoon oud worden. Of niet.
Maar met "god" heeft het niets van doen.
De zeg je dat Natuurkundige wetten, Astrologische wetten etc. niet bestaat.
Astrologische wetten bestaan inderdaad niet. :lol:

Je bedoelt "astronomische"?
Voorbeeld: Je zit in een bus. Tegenover je is er een kind en moeder die staan. De moeder kijkt naar het kind terwijl hij chocola eet. De jongen morst het chocola op zijn kleding. Dat moeder glimlacht en maakt de kleding van dat jongen schoon met al haar liefde.

Je neemt dat liefde niet waar. Maar je denkt er wel over. Je denkt dat dat moeder met al haar liefde de jongen helpt. Waar of niet waar.
Je spreekt jezelf tegen.
Je claimt dat de moeder de kleren met liefde schoonmaakt, en tegelijkertijd claim je dat je liefde niet kan waarnemen.

Waarom zou je liefde eigenlijk niet kunnen waarnemen?
En zo niet: Wat betekent dat voor je eventuele relatie?
Ik en andere gelovigen denken dus dat er een Schepper is omdat we daar in geloven. Ook al nemen wij het niet waar.
"We geloven omdat we geloven"?
Wel, als er geen betere onderbouwing valt te bedenken laat ik dat feestje maar weer aan mijn neus voorbij gaan.

Ik vind het niet slim/sterk overkomen als wervingspraatje voor het geloof.
Maar daar ben ik wel een beetje aan gewend. :wink:
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Surrendered
Ervaren pen

Bericht door Surrendered »

Jagang schreef:
Surrendered schreef:Met het woord gids bedoelde ik religies of andere waarnemingen zoals de Islam, Christendom, Jodendom etc.
En voor geen van allen is er ook maar een flinterdun bewijs.

De enige waarnemingen die voor de mensheid als geheel ooit vruchten hebben afgeworpen, zijn toetsbare waarnemingen.
.
:) Alles om je heen is een wonder. Een kind dat geboren word, opgroeit, verouderd en uiteindelijk dood gaat. Is dit geen wonder. Dat alle steren zó zijn gecreëerd waardoor ze - met snelheden die variëren tussen 100,000 km/uur tot lichtjaar - niet eens een keer botsen. Dit is een bewijs dat dit alles is geordend op verschillende wetten. En het is onmogelijk dat dit van zelf ontstaat.

Al die bronnen over de koran en big bang zijn niet waar. Bediuzzaman, een belangrijke geleerde van de 20ste eeuw, heeft, verwijzend naar de zevende vers van de soera Hud, het volgende gezegd over de eerst geschapen materie: ''De troon van Allah rustte zich op ether dat als water is. Nadat ether was geschapen heeft Hij dit in atomen omgezet''.

Bediuzzaman stelt dat ether, zoals water, zich overal tussen bevindt. Ook stelt hij dat bijvoorbeeld elektriciteit, licht, warmte en zwaartekracht uit ether zijn geschapen en verwijst hiermee dat ether zich overal in het heelal heeft doortrokken.

Ether is uit het niets geschapen en heeft als basis gediend voor de schepselen. De atomen zijn hieruit geschapen en zij zijn in verschillende vormen dienstbaar. De eerste planeet in vaste vorm is aarde. Ondanks dat de sterren en andere planeten een lange tijd in gasvorm en later in vloeibare vorm als een vuurbal hebben voortbestaan, is de aarde als eerst afgekoeld en overgegaan in vaste vorm en was hierdoor gereed voor leven.
"...de hemel en aarde waren gesloten(grensden aan elkaar) en Wij hebben ze dan gescheiden?" Dit betekent dat hemel en aarde aanvankelijk aan elkaar vast zaten en later uit elkaar zijn getrokken. Dit komt overeen met de wetenschappelijke verklaringen(big bang etc.).
"Kullu nefsun za'i gattu mevt"
Elke nafs zal de dood proeven.
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Zonder religies kan je ook uitstekend leven, je kan ook het volgende als gids nemen: doe een ander niet wat je zelf niet aangedaan wil worden.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Fishhook schreef:
Zonder religies kan je ook uitstekend leven, je kan ook het volgende als gids nemen: doe een ander niet wat je zelf niet aangedaan wil worden.
Probleem is dat deze frase voor veel "verwarring" kan zorgen.

Binnen een theocratie zou men deze zin zelfs kunnen gebruiken om mensen te onderdrukken, door de zin als volgt te interpreteren: "Als ik ongelovig was geweest, zou ik ook niet in onwetendheid en zonde willen worden gelaten".

En zo wordt die humanistische frase voor het karretje gespannen van het geloof.
Henry Ford
LordDragon
Bevlogen

Bericht door LordDragon »

Of bijvoorbeeld elektriciteit. Geld precies het zelfde als bij de krachten. Je neemt het alleen waar als het op je uitgeoefend word. En als je gelooft dat deze dingen niet bestaan omdat je ze niet ziet, dan geloof je in niks. De zeg je dat Natuurkundige wetten, Astrologische wetten etc. niet bestaat.
zien is niet hetzelfde dan waarnemen, we kunnen, zoals jagang al zei, bepaalde energien en krachten meten, maar ook fysiek voelen, bvb bij een elektrische schok.
De zon die als een lamp en een kachel functioneert heeft voor zijn voorbestaan per dag meer olie dan alle oceanen en meer houtskool of brandhout dan de bergen van de aarde nodig.
met dit soort non argumenten kunnen atheisten enkel inzien dat het gezever is, de zon brand op olie en hout, waar heb je dat toch van?
Ether is uit het niets geschapen en heeft als basis gediend voor de schepselen.
Zo, en welke wetenschappers hangen deze theorie aan, alleen moslim "wetenschappers", die eigenlijk geen wetenschappers zijn maar koranbekleders, die alles willen herleiden tot de koran.

MVG, LD.
I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. And when it has gone past I will turn the inner eye to see its path. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.
Marinus
Bevlogen

Bericht door Marinus »

Surrendered schreef:Geen bewijs? Simpel weg een paar bewijzen waarom Allah(God) bestaat:
Beide "bewijzen" bewijzen niet dat er een god is en al helemaal niet dat er een allah is. De natuurlijke chemicaliën niet echt perfect te noemen. Neem aspirine: dat is een natuurlijke pijnstiller die voorkomt in de wilg. Heel mooi zou je zeggen, maar je staat je wel eerst een uur op een wilg te kauwen en het is nog ongezond ook. De door mensen gemaakte versies zijn meestal superieur aan de natuurlijke variant. Dat deze laatste door een medische chemicus worden gemaakt wil nog niet zeggen dat dat ook geldt voor natuurlijke chemicalien.

Je verhaal over sterren laat zien dat je weinig van astronomie weet. Sterren botsen niet vaak, want ze hebben heel veel ruimte, maar ze kunnen gewoon botsen. Ons eigen melkwegstelsel zal in de verre toekomst op een ander sterrenstelsel botsen. Dit kan mogelijk desastreus zijn voor ons zonnestelsel. Sterren doven trouwen uiteindelijk ook gewoon uit. Verder is de zon miljarden jaren oud en hoewel hij nu erg fijn is zal de zon de aarde uiteindelijk onleefbaar maken en vernietigen.

Er is wel meer mis met je voorbeelden, maar beide voorbeelden zijn geen bewijs voor god te noemen.
Laatst gewijzigd door Marinus op 02 okt 2010 20:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Jonathan Rauch: (apatheism is) "a disinclination to care all that much about one's own religion and even a stronger disinclination to care about other people's"
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

@ Surrendered

"Ether"? Wat is dat dan, naast dit?

http://nl.wikipedia.org/wiki/Ether_(chemie)

(Met gratis atomen trouwens. :mrgreen:)

O, en je moet biologie niet verwarren met wonderen, hoor.
Weet je wat het woord "wonderen" eigenlijk betekent?
Henry Ford
Marinus
Bevlogen

Bericht door Marinus »

Surrendered schreef:''De troon van Allah rustte zich op ether dat als water is. Nadat ether was geschapen heeft Hij dit in atomen omgezet''.
Nou, dat verklaart dus waarom we niets merken van allah. Die ligt al sinds de schepping in coma van de etherdampen.
Jonathan Rauch: (apatheism is) "a disinclination to care all that much about one's own religion and even a stronger disinclination to care about other people's"
Surrendered
Ervaren pen

Bericht door Surrendered »

Marinus schreef:
Surrendered schreef:''De troon van Allah rustte zich op ether dat als water is. Nadat ether was geschapen heeft Hij dit in atomen omgezet''.
Nou, dat verklaart dus waarom we niets merken van allah. Die ligt al sinds de schepping in coma van de etherdampen.
Ik heb deze topic gemaakt voor argumenten, geen beledigingen. Ik heb argumenten jij hebt argumenten. Dat wil niet zeggen dat je het recht hebt mijn Religie te gaan beledigen
"Kullu nefsun za'i gattu mevt"
Elke nafs zal de dood proeven.
Marinus
Bevlogen

Bericht door Marinus »

Surrendered schreef:Ik heb deze topic gemaakt voor argumenten, geen beledigingen. Ik heb argumenten jij hebt argumenten. Dat wil niet zeggen dat je het recht hebt mijn Religie te gaan beledigen
Daar vergis je je in.

Nu we er over uit zijn dat ik uw religie (die voor mij persoonlijk trouwens zeer kwetsend zou zijn als ik me er wat van aantrok) gewoon mag beledigen kunnen we gelijk vaststellen dat mijn "belediging" geen belediging was maar een kritische noot was.

Als ik je zou willen beledigen kom ik wel met wat beters dan een onschuldige kwinkslag. Dat zal ik nu even laten, maar geloof me even op mijn woord dat ik geen enkel respect heb voor je religie. Ik beledig je religie niet omdat ik er geen zin in heb, niet omdat ik het niet wil of kan.
Laatst gewijzigd door Marinus op 02 okt 2010 21:15, 2 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie