Surrendered schreef:
Waarnemen... Het niet gaan geloven in de Schepper omdat je het niet waarneemt. Wist je dat de mens bijna niks waarneemt?
Nee, dat is nieuw voor mij.
Bijvoorbeeld krachten. De 4 grote krachten. Nucleaire kracht,
Is te meten.
En als ik het meet, kan ik het met jou delen.
Radioactiviteit is universeel reproduceerbaar.
Wat jij niet kan is met de Koran (of van welk boek je ook bent) naar mij toekomen, en me "God" laten voelen.
Zwakke kracht, Sterke kracht
Zijn dat twee verschillende krachten, of is dit armoede om maar aan vier krachten te kunnen komen?
en Zwaartekracht. Je kunt krachten niet zien, toch? Je kunt het alleen voelen als het op jou word uitgeoefend.
Zwaartekracht wordt ook weer constant op ons allen uitgeoefend, en kunnen we constant voelen en reproduceren.
"God" niet.
Je vergelijkingen gaan niet zo'n klein beetje mank.
Of bijvoorbeeld elektriciteit. Geld precies het zelfde als bij de krachten. Je neemt het alleen waar als het op je uitgeoefend word. En als je gelooft dat deze dingen niet bestaan omdat je ze niet ziet, dan geloof je in niks.
Nu maak je van "waarnemen" opeens "zien".
Zwaartekracht zie je niet, maar neem je wel fysiek waar.
Spring maar eens van een flatgebouw.
Ondertussen kan ik zonder godsgeloof gewoon oud worden. Of niet.
Maar met "god" heeft het niets van doen.
De zeg je dat Natuurkundige wetten, Astrologische wetten etc. niet bestaat.
Astrologische wetten bestaan inderdaad niet.
Je bedoelt "astronomische"?
Voorbeeld: Je zit in een bus. Tegenover je is er een kind en moeder die staan. De moeder kijkt naar het kind terwijl hij chocola eet. De jongen morst het chocola op zijn kleding. Dat moeder glimlacht en maakt de kleding van dat jongen schoon met al haar liefde.
Je neemt dat liefde niet waar. Maar je denkt er wel over. Je denkt dat dat moeder met al haar liefde de jongen helpt. Waar of niet waar.
Je spreekt jezelf tegen.
Je claimt dat de moeder de kleren met liefde schoonmaakt, en tegelijkertijd claim je dat je liefde niet kan waarnemen.
Waarom zou je liefde eigenlijk niet kunnen waarnemen?
En zo niet: Wat betekent dat voor je eventuele relatie?
Ik en andere gelovigen denken dus dat er een Schepper is omdat we daar in geloven. Ook al nemen wij het niet waar.
"We geloven omdat we geloven"?
Wel, als er geen betere onderbouwing valt te bedenken laat ik dat feestje maar weer aan mijn neus voorbij gaan.
Ik vind het niet slim/sterk overkomen als wervingspraatje voor het geloof.
Maar daar ben ik wel een beetje aan gewend.