Geloof

Forum met topics over agnosticisme, atheïsme, humanisme, vrijdenken en andere aanverwante onderwerpen.

Moderator: Moderators

Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

eef schreef:Neej dat weet ik neit daar heb je gelijk in. Waar haalt een ateïst zijn troost dan? Ik dacht dat die geen god hebben Miss als ik dat weet dat ik je een antwoord kan geven
Jee zeg dat je dat nog moet vragen!
Een atheïst haalt zijn troost bij zijn naasten, zijn familie, vrienden, kennisen etc.
Je zegt zelf:
eef schreef:Ik ben er niet zonder hulp van aardse mensen door heen gekomen maar ik weet dat God hen gestuurd heeft.
Het enige verschil van jouw positie met die van een atheïst is dat jij overal de hand van God in ziet.
Die mensen die waren vast ook gelovig?

Wat nou als diezelfde mensen atheïsten waren geweest, had God ze dan nog steeds gestuurd denk je, of was je dan atheïst geworden?

Op de volgende site wordt heel goed uitgelegd wat een atheïst is en wat dat inhoudt.
http://www.freewebs.com/deatheist/
De maker van deze site is overigens zelf gelovig geweest dus hij kent beide zijde van het verhaal.
Lees vooral ook de link "Over de auteur".
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
insomnia
Forum fan

Bericht door insomnia »

eef schreef:De bijbel komt eerst, maar door die bijbel ontstaat die liefde.
Er kleeft meer bloed aan de bijbel dan welk ander heilig boek, waardoor die liefde nogal overschaduwd wordt.
Dan komen de regels.
Juist door die regels (en het overtuigd zijn van het 'juist' interpreteren ervan) zijn miljoenen gelovigen afgeslacht door .... andere gelovigen ](*,)

Groeten
C'est le ton qui fait la musique
molleboon
Ervaren pen

Bericht door molleboon »

Eef,

Ik zou willen dat ik aan jullie mijn gevoel kon uitdrukken dat jullie dat ook konden ervaren. Ik heb geen woorden voor het gene wat je voelt als je aangeraakt wordt door de Heilige Gesst. ik denk dat als ik jullie kon laten voelen wat ik op zo'n moment voelen dat het voor jullie dan ook cker is dat het geen geloof is maar een zekerheid.
Ik weet wat je bedoelt, ik heb het ook één keer meegemaakt 34 jaar geleden, het was een GEVOEL :!: :D
Kalebas
Forum fan

Bericht door Kalebas »

eef schreef:De bijbel komt eerst, maar door die bijbel ontstaat die liefde. Dan komen de regels.

Ik hou me niet vast aan Gods wegen zijn ondoorgrondelijk,dat zijn ze wel, of dat je sommige passages niet letterlijk moet nemen. Ik probeer bijbel teksten uit te leggen, ik heb op de ronduit site gemerkt dat mensen die niet in God geloven vaak een tekst verkeert interpeteren. En dat zeg ik dan ook, met argumenten erbij. Als ik iets niet weet zeg ik dat eerlijk, en beroep ik me op de tekst geloof als een kind. of die ene dat we niet alles kunnen verklaren. Maar ik geef toe wanneer ik iets niet weet.
Geloven als een kind...
Dat schaapachtige geloven mogen anderen wel van je willen, maar trap daar niet in. Je hebt niet voor niets een verstand, wees liever sceptisch.
En wat het uitleggen van bijbelteksten betreft, hoe weet jij dat jij de juist interpretatie kent? Ondanks het inzicht dat de HG zou verstrekken zijn er talloze verschillende interpretaties. Je zou haast denken dat er een boze geest is die de bijbelaars tegen elkaar opzet. Voor ieder 'bewijs' dat er uit de bijbel te halen valt is er ook een tegenbewijs te vinden.

Maar waarom zou je een boek voor een andere cultuur en tijdperk raadplegen?
De bijbel vertelt je precies hoe je slaven moet behandelen en wie je mag stenigen, maar het geeft geen enkel antwoord op de ethische vragen van deze tijd, zoals milieuverontreiniging, ontbossing, erosie, overbevolking, abortus, voorbehoedsmiddelen, kunstmatige inseminatie, reageerbuisbevruchting, overschietende embryo’s, vergrijzing, euthanasie, derdewereldlanden, kapitalisme, welvaartverdeling, globalisatie, energie vraagstukken, genetische manipulatie, spam, terrorisme, etc.
Het schuldoffer, en wel in zijn weerzinwekkendste, meest baarbaarse vorm,
het offer van de onschuldige voor de zonden van de schuldigen!
Welk een huiveringwekkend heidendom!
(F. Nietzsche )
Gerard
Bevlogen

Bericht door Gerard »

eef schreef:Ik zou willen dat ik aan jullie mijn gevoel kon uitdrukken dat jullie dat ook konden ervaren. Ik heb geen woorden voor het gene wat je voelt als je aangeraakt wordt door de Heilige Gesst. ik denk dat als ik jullie kon laten voelen wat ik op zo'n moment voelen dat het voor jullie dan ook cker is dat het geen geloof is maar een zekerheid.
Ik sluit me aan bij de reactie van Erik. Mijn vorige onderschrift luidde:" Leven zonder God is een heerlijke bevrijding". Dat was niet een loze kreet maar dat heb ik oprecht en eerlijk zo ervaren. Bevrijd van de achterhaalde dogma's en sprookjes en bedreigingen. Ik zag de afrekening als een bedreiging het is juist het idee van de afrekening die mensen doet geloven ( "stel nou toch eens dat het waar is......".) Leef als mens naar eigen eer en geweten dan heb je geen god nodig. Dat wat Erik nu als zijn onderschrift gebruikt geeft dat gevoel weer.
Jij zit in de zevende hemel en dat voelt heel goed zo goed dat je het wilt delen met je medemens die het niet kent. Maar ik ben daar doorheen ik ken een achste hemel en ik zou graag die ervaring dat inzicht met mijn medemens, met jou Eef, willen delen.
Gerard.
"Er zijn mensen die men overtuigt met verheven gebaren, maar die men wantrouwig maakt met argumenten."
Friedrich Nietzsche
collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik »

an3sdej schreef:Eef,
Ik zou willen dat ik aan jullie mijn gevoel kon uitdrukken dat jullie dat ook konden ervaren. Ik heb geen woorden voor het gene wat je voelt als je aangeraakt wordt door de Heilige Gesst. ik denk dat als ik jullie kon laten voelen wat ik op zo'n moment voelen dat het voor jullie dan ook cker is dat het geen geloof is maar een zekerheid.
Ik weet wat je bedoelt, ik heb het ook één keer meegemaakt 34 jaar geleden, het was een GEVOEL :!: :D
Ja, maar wel een lekker gevoel. Ik weet nog goed de euforie die ik voelde toen ik psalmzingend de berg Sinai afliep. :D

Het is een verslaving.
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
eef
Forum fan
Contacteer:

Bericht door eef »

@an3sdej
Dus jij wilt zeggen dat gevoel niks zegt?

Als jij hopeloos verliefd bent op iemand, dan denk jij dat is niks want het is maar een gevoel? Als jij je beroerd denk je. Als een dierbare vab je overleden is, denk je dan ook dat is maar een gevoel?

@Kalebas
Waarom is het zo raar. Als je iets nite snapt of begrijpt bij wiskunde is het dan ook meteen niet waar?

Ik heb zo'n vermoede dat als er 5 teksten zijn die iets beweren en er zijn er 20 die het tegenovergestelde beweren, dan denk ik dat niet die 20 maar die 5 teksten anders te interpeteren zijn. En heel vaak heb ik die tekst al gelezen en interpeteerde ik hem meteen zo. Dus vandaar.

Het zegt wel wat over die mileu problemen. We moeten de aarde behouden en bewerke. Als die probleme optrede hebben we ons er niet aan gehouden. Over abortus zegt het ook wat. Je mag niet moorden, na 6 weken klopt het hartje van een kind. Over voorbehoedsmiddelen staat er volgens mij ook ergens wat, weet het niet cker, want in een geloof, weet niet meer welke, daar moet al het sperma maar 1 doel hebben en dat is kindjes maken. Of ze basseren dat op gaat heen en vermenigt vuldig u. Ik weet het niet cker. In de meeste gevallen die jij opnoemt is er wel een tekst die je er op kan basseren.

@GH Ik geloof niet om stel dat het waar is, ik geloof niet omdat ik bang ben voor de eindtijd. Ik geloof omdat ik van Jezus hou en dat ik mag weten dat hij voor mijn zonde is gestorven en weer opgestaan.
Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

eef schreef:Het zegt wel wat over die mileu problemen. We moeten de aarde behouden en bewerke. Als die probleme optrede hebben we ons er niet aan gehouden. Over abortus zegt het ook wat. Je mag niet moorden, na 6 weken klopt het hartje van een kind. Over voorbehoedsmiddelen staat er volgens mij ook ergens wat, weet het niet cker, want in een geloof, weet niet meer welke, daar moet al het sperma maar 1 doel hebben en dat is kindjes maken. Of ze basseren dat op gaat heen en vermenigt vuldig u. Ik weet het niet cker. In de meeste gevallen die jij opnoemt is er wel een tekst die je er op kan basseren.
Je beschouwt dit allemaal als goede en rechtvaardige antwoorden.
Ook in je andere postings is het duidelijk dat je als gelovige je moraal en ethiek op de bijbel baseerd, wat natuurlijk vrij logisch is.
Maar dan heb ik toch nog een vraag.

Bepaalde slechte dingen die niet door de beugel kunnen zoals moord, diefstal, mishandeling of minder extreme dingen zoals liegen, pesten etc. doe jij niet omdat je geloof dat niet accepteert.

Al deze dingen doe je niet vanwege je geloof of omdat je dat zelf vindt dat ze niet kunnen?
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Gerard
Bevlogen

Bericht door Gerard »

eef schreef:Het zegt wel wat over die mileu problemen. We moeten de aarde behouden en bewerke.
Spreek jij reborn christian Bush daar dan maar eens over aan. ij heeft lak aan het milieu. Hij heeft lak aan internationale afspraken over het milieu Kyoto accoord weigert hij te tekenen terwijl de Verenigde staten verantwoordelijk is voor 50% van de uitstoot van CO2 op de wereld. Maar verder wel conservatieve christelijke "waarden" aan alle amerikanen opdringen.
eef schreef:Over abortus zegt het ook wat. Je mag niet moorden, na 6 weken klopt het hartje van een kind.
Maar dieren, die ook een kloppend hart hebben, mogen wel naar hartelust worden afgemaakt die zijn immers volgens de bijbel enkel op de aarde voor het gebruik ervan door de mens.
eef schreef:daar moet al het sperma maar 1 doel hebben en dat is kindjes maken. Of ze basseren dat op gaat heen en vermenigt vuldig u.
waarom is sex dan zo ongelovelijk lekker !
eef schreef:@GH Ik geloof niet om stel dat het waar is, ik geloof niet omdat ik bang ben voor de eindtijd. Ik geloof omdat ik van Jezus hou en dat ik mag weten dat hij voor mijn zonde is gestorven en weer opgestaan.
OK fair enough, ieder heeft zijn eigen motieven en als je daari n zuiver bent kan ik dat alleen maar waarderen en heb ik er respect voor. Maar ik heb op fora regelmatig de opmerking naar m'n hoofd geslingert gekregen dat ik maar beter kon geloven want stel toch eens dat het toch waar is dan ben ik, volgens hen, zwaar de pineut. Ik heb ook een gereformeerde collega die het heel erg jammer voor me vindt dat ik in de hel kom terwijl ik eigenlijk best wel aardig ben, volgens haar.
"Er zijn mensen die men overtuigt met verheven gebaren, maar die men wantrouwig maakt met argumenten."
Friedrich Nietzsche
Kalebas
Forum fan

De bijbel als leidraad.

Bericht door Kalebas »

eef schreef:Het zegt wel wat over die mileu problemen. We moeten de aarde behouden en bewerke. Als die probleme optrede hebben we ons er niet aan gehouden. Over abortus zegt het ook wat. Je mag niet moorden, na 6 weken klopt het hartje van een kind. Over voorbehoedsmiddelen staat er volgens mij ook ergens wat, weet het niet cker, want in een geloof, weet niet meer welke, daar moet al het sperma maar 1 doel hebben en dat is kindjes maken. Of ze basseren dat op gaat heen en vermenigt vuldig u. Ik weet het niet cker. In de meeste gevallen die jij opnoemt is er wel een tekst die je er op kan basseren.
De bijbel behandelt de problemen van de joden toentertijd tot in details. Voor de hedendaagse problemen verwijs je naar wat algemeenheden, als 'je mag niet doden'.
Onder sommige omstandigheden, zoals ingeval van ondragelijk en uitzichtloos lijden, is het onmenselijk om mensen hun grootste wens te negeren, alleen omdat er ergens in een oud boekje staat dat dat niet mag. Maar ondertussen eten de meeste christenen wel vlees. Dat daartoe dieren (die ook gevoel hebben en liefde kennen) vermoord moeten worden doet hen niets of ze zoeken allerlei uitvluchten.

Als jij je zo vastklampt aan de bijbel als leidraad, hou jij je dan ook aan b.v. de joodse wet? B.v. sabbatsrust (op zaterdag dus). Werk je wel 6 dagen per week zonder vakantie? Was jij de voeten van medechristenen, zoals Jesus gebood? Draag je (als je vrouw bent) wel altijd een hoedje in de kerk? Ga je zonder sandalen en geld op zak prediken? Vind je, net als de bijbel, steniging soms best wel op zijn plaats?
Kom nou niet met de uitvlucht dat Jesus de wet ongedaan heeft gemaakt, want Jesus bestrijdt dat zelf.

Wij leven in de 21e eeuw en zijn prima in staat om regels en wetten maken die passen in onze eigen tijd en die een stuk humaner zijn dan die in de bijbel.
Het schuldoffer, en wel in zijn weerzinwekkendste, meest baarbaarse vorm,
het offer van de onschuldige voor de zonden van de schuldigen!
Welk een huiveringwekkend heidendom!
(F. Nietzsche )
Biggetje

Bericht door Biggetje »

eef schreef:
Ik hou me niet vast aan Gods wegen zijn ondoorgrondelijk,dat zijn ze wel, of dat je sommige passages niet letterlijk moet nemen. Ik probeer bijbel teksten uit te leggen, ik heb op de ronduit site gemerkt dat mensen die niet in God geloven vaak een tekst verkeert interpeteren. En dat zeg ik dan ook, met argumenten erbij. Als ik iets niet weet zeg ik dat eerlijk, en beroep ik me op de tekst geloof als een kind. of die ene dat we niet alles kunnen verklaren. Maar ik geef toe wanneer ik iets niet weet.

Er zijn veel bijbelteksten de verschillend geinterpreteerd kunnen worden. En net zo als een ieder doe ook jij dat met jouw eigen gevoel. Jouw gedachtenpatronen en gevoelens geven inhoud aan jouw bijbel. Jouw brein bepaalt wat er bedoelt wordt met wat er in de bijbel staat. Jouw brein bepaalt wat god van jou wil.
Jouw brein bepaalt gods wil! :wink:
De mens lijkt te beperkt om alwetend te kunnen leven, maar te slim om in onwetendheid te sterven
eef
Forum fan
Contacteer:

Bericht door eef »

@erik
Iedereen kent het spreekwoord waar je mee omgaa wordt je door besmet. Dus eigenlijk vormen de mensen waar je mee omgaat jou een beetje. Dan wordt je ook gevormd door je ouders. Ik ben mijn hele leven naar de kerk gegaan. het geloof is mij met de paplepel ingegoten. ik ben hier dus een soort van besmet mee. mijn moeder is een christen. Ik heb alleen een hemelse vader, door beide ben ik gevorld, door beide heb ik een menig gevormd. Ik hoop dat hier mee duidelijk wordt dat mijn persoonlijkheid is gevormd door de bijbel, en dat daarom wat de bijbel zegt ik waarheid vind. Hierdoor kan ik makkelijk op jouw vraag antwoorden. Mijn mening is op de bijbel gebasseerd. Ik vind dat die dingen die jij opnoemde niet kunne, In de bijbel staat ook dat ze niet kunnen.

@GH
Als i ooit met Bush ga praten zal ik het hem zeggen.
Zit wat in wat die dieren beterft maar... Dieren is een ander verhaal dan mensen. Dieren werden vroeger gegeten om in leven te blijven omda je nie op besse alleen kan leven, en nu eten we ze nog en ik zou geen reden kunnen bedenken waarom niet.
Ik heb aller eerst geen idee of sex lekker is en al helemaal waarom jij het lekker vind.
Persoonlijk ben ik neit blij met de christenen die zulke opmerkingen naar je hoofd slingeren, stel dat je je dan zou bekeren zou het niet eens echt bekeren zijn want je gelooft dan neit met je hart. Ik wijs mensen die niet geloven liever op de liefde van Jezus dan op het minder vriendelijk kant.

@Kalebas
De bijnbel is geschreven voor drie doelgroepen, joden, christenen en heidenen. Dus ik hoef me neit vast te houden aan de joodse wet omdat die voor joden zijn geschreven en niet voor mij als christen. Mijn hoofd moet bedekt zijn, ik heb een hele bos haar om mn hoofd te bedekken... :wink: neej ik bedek mn hoofd niet, zal eens aan iemand vragen waarom we dat niet doen want het staat wel in de bijbel. ik predik niet, als ik he wel doe is het niet met voorbedachte raden. Steniging was een van de straffen uit die tijd. in deze tijd zijn er andere straffen voor. En ik vind, zoals Jezus heeft gezegt, dat wij alle eerst naar ons zelf moeten kijken, Jezus zei wie van jullie zonder zonde is goeie de eerste steen. Daar hou ik me aanvast. Neej, ik vind steneging niet kunnen.Heeft Jezus ergens gezegt dat dat wel kan dan?

@ biggetje
ik kan hier tegen in gaan maar volgens mij heeft dit weinig nut. Dus doe ik het ook niet. Ik zal er over zeggen at k het een rare beredenering vind.[/i]
Wat als mijn geloof niet waar is en de evolutie theorie wel? Dan verlies ik niks. Maar wat als mijn geloof wel waar is, dan heb ik niets verloren maar ben jij wel verloren...
Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

eef schreef:Ik vind dat die dingen die jij opnoemde niet kunne, In de bijbel staat ook dat ze niet kunnen.
Hieruit maak ik dus op dat jezelf in staat bent om te bepalen wat wel of niet goed is, ik vindt dit soort dingen ook niet kunnen.
Het verschil tussen ons is dus alleen maar dat jij gelooft en ik niet, ook jij hebt duidelijk de bijbel blijkbaar niet nodig om te weten wat goed of slecht is.

Wat heeft het dan nog voor nut om toch je bevestiging uit die bijbel te moeten halen terwijl je het heel goed zelf weet?

molleboon
Ervaren pen

Bericht door molleboon »

Jee zeg dat je dat nog moet vragen!
Een atheïst haalt zijn troost bij zijn naasten, zijn familie, vrienden, kennisen etc.
DEVIOUS,
Juist, maar daarnaast ook uit jezelf, de uitdaging van 'het lot in eigen hand nemen', uit de natuur, de schoonheid van 'het creëren' zoals kunst en uitvindingen, het exploreren van het cognitief vermogen zoals in de wetenschap.
Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

an3sdej schreef:DEVIOUS,
Juist, maar daarnaast ook uit jezelf, de uitdaging van 'het lot in eigen hand nemen', uit de natuur, de schoonheid van 'het creëren' zoals kunst en uitvindingen, het exploreren van het cognitief vermogen zoals in de wetenschap.
Een juiste aanvulling, bedankt daarvoor, enne zeg maar Erik hoor. :wink:

Plaats reactie