Geloof

Forum met topics over agnosticisme, atheïsme, humanisme, vrijdenken en andere aanverwante onderwerpen.

Moderator: Moderators

Kalebas
Forum fan

Geloof

Bericht door Kalebas »

Geloof is geloof en niet zeker weten.
Als gelovigen zeggen zeker te weten dan drukken ze daarmee enkel een gevoel uit.
Als wij echter zeker kunnen weten dan hoeven wij niet meer te geloven.

Ik weet niets, dat erken ik,
maar dat is meer dan anderen weten,
want die denken iets te weten en zij weten niets
.
(Socrates)

Te weten dat je niet weet, is het beste.
Te doen alsof je weet wanneer je niet weet, is een ziekte.
Wanneer je deze ziekte als een ziekte herkent, zal je er vrij van zijn.
De wijze is vrij van deze ziekte;
omdat hij deze ziekte als een ziekte herkent, is hij er vrij van.

(Lao-tse, Tao Te King)

Dit als aftrap voor Eef.
Het schuldoffer, en wel in zijn weerzinwekkendste, meest baarbaarse vorm,
het offer van de onschuldige voor de zonden van de schuldigen!
Welk een huiveringwekkend heidendom!
(F. Nietzsche )
chromis
IT Tech. & Moderator

Bericht door chromis »

Is het niet zo dat 'geloven' en 'zeker weten' zo'n typisch semantisch twistpunt is?

Ik ken mensen die 'zeker weten' dat God bestaat, of dat er spirituele gidsen cq. engelen bestaan die je leven leiden, etc. Maarja, 'zeker weten' transleert dan niet in een vorm van bewijs, in welke vorm dan ook. "ze weten het gewoon".

Eigenlijk is dat geloven,

Maar voor hun ook weer niet.

Twistpunt dus.

En ergens voorspel ik met mijn magische krachten, dat dat hier ook kan gebeuren. ;)
eef
Forum fan
Contacteer:

Bericht door eef »

Ergens op de ronduit site heb ik tegen iemand gezegt dat de evolutie theorie niet voor niets een theorie is. Een theorie staat voor iets dat niet bewezen is. Ik weet niet meer wat die gene zei, maar ik had het fout.

Ik zou willen dat ik aan jullie mijn gevoel kon uitdrukken dat jullie dat ook konden ervaren. Ik heb geen woorden voor het gene wat je voelt als je aangeraakt wordt door de Heilige Gesst. ik denk dat als ik jullie kon laten voelen wat ik op zo'n moment voelen dat het voor jullie dan ook cker is dat het geen geloof is maar een zekerheid.
Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

Misschien moet je eens vragen aan ex-gelovigen hoe het voelt om je geloof te verliezen doordat zij inzagen dat het gewoon niet klopte?

Ik kan niet uit ervaring spreken hoe dat is want ik heb nooit gelooft (alleen maar in de goedheid die ieder mens van nature meekrijgt), maar ik ik stel mij zo voor dat dat voor een diepe crisis kan zorgen.

Maar ik persoonlijk denk dat alle problemen die het verliezen van geloof dubbel en dwars waard is als je merkt dat je de dingen ineens kunt zien voor wat ze echt zijn.
Het moet prettig zijn om niet meer krampachtig de vreselijke verhalen die in de bijbel staan te moeten verantwoorden in combinatie met een rechtvaardige goede god.

Ik als atheïst vindt het heerlijk om werkelijk vrij te kunnen denken en te weten dat mijn ethiek en moraal niets onderdoet voor die van mijn gelovige medemens, en ik vindt het heerlijk dat ik zelf moet/mag bepalen wat mijn doelen in het leven zijn en hoe ik die kan vervullen zonder dat iemand of iets mij voorschrijft hoe dat moet gebeuren.

Ik vindt het heerlijk dat ik mijn leven kan leven met een oprechte en goede moraal zonder dat ik denk daarvoor beloond te worden na mijn dood.
Atheïsten zijn dus eigenlijk sterker dan gelovigen omdat zij een net zo integer leven kunnen leiden als gelovigen zonder het eeuwige leven als beloning!
Want als je dat alleen maar kunt met een beloning in het vooruitzicht dan kan het nooit echt zijn in mijn ogen.

Dus ik wou dat ik een gelovige kon laten voelen wat het is om echt vrij te denken!
Gerard (GH) heeft dat gevoel eens zo sterk verwoord dat het mijn onderschrift is geworden!
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
eef
Forum fan
Contacteer:

Bericht door eef »

Ik leef vrij. Ik hoef niet voor de verhalen te verantwoorden maar ik doe het met liefde omdat mensen miss door dat ze alleen die verhalen horen een verkeerd beeld krijgen.

Ik weet dat als ik de troost die God mij heeft gegeven niet gehad had dat ik nu depressief was geweest, maar door de troost en de kracht die God mij gaf en door zijn troost ben ik het niet. Ik ben niks als ik alleen ben. Ik ban alles omdat ik Jezus naast me heb.

Voor een buitenstaander klinkt dit misschien heel raar, maar door hem ben ik door een moeilijke tijd heen gekomen. Hij liet mij de mooie dingen van het leven zien, Hij leerde mij vergeven. Alleen had ik het niet gered.

Ik ben er niet zonder hulp van aardse mensen heen gekomen maar ik weet dat God hen gestuurd heeft. Zij lieten mij dingen van Hem zien, ze straalde Gods liefde uit.

Dit klinkt vats allemaal hartstikke, hoe zeg je dat, rooskleurig/heilig, ik weet de omschrijving niet, maar die mensen kwamen zonder dat ik het vroeg aan hen, ik vroeg het aan God. Voor mij is het een bewijs van zijn liefde voor mij.
Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

eef schreef:Ik leef vrij. Ik hoef niet voor de verhalen te verantwoorden maar ik doe het met liefde omdat mensen miss door dat ze alleen die verhalen horen een verkeerd beeld krijgen.
Leven volgens de regels van de bijbel of wat voor heilig geschrift dan ook, neemt met zich mee dat je alles uit dat geschrift moet kunnen verantwoorden, en niet selectief alleen die dingen eruit pikken die je voor jezelf eigenlijk goed vind.
Doe je dat wel dan ben je zonder dat je het zelf in de gaten hebt een deel van je geloof aan het ontkennen.
eef schreef:Ik weet dat als ik de troost die God mij heeft gegeven niet gehad had dat ik nu depressief was geweest, maar door de troost en de kracht die God mij gaf en door zijn troost ben ik het niet.
Ben je atheïst geweest dan eef?
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

chromis
IT Tech. & Moderator

Bericht door chromis »

Tja,

De vraag is hoe je je problemen oplost, en wat voor je praktisch is.

Zo ken ik nog wel iemand wiens leven afhankelijk is van een geloofsconstructie, in dergelijke zin. De persoon zelf mag ik overigens ontzettend graag daar niet van.

Maar sorry dat ik het even zo plat neerzet, en het is geen expliciet verwijt, maar persoonlijk vind ik het erg zwak. Maar het is een zwakte die ik me ergens ook wel weer kan voorstellen.

Maar ik redeneer dan ook vanuit een hele andere invalshoek,

Ik ben iemand die graag de waarheid wil benaderen. Maar ik besef me terdege dat waarheid niet afhankelijk is van wat ik begrijp, denk, voel of vooral: wens.

Tuurlijk wensen we allemaal een wereld waar alles makkelijk en liefdevol is. Afgezien van Christelijk geloof, zie je in de New Age geloofstakken heel veel dergelijke impressies terugkomen. Spreek maar eens met een paar mensen op een paranormaalbeurs, of bij wijze van spreken met Jomanda; afgezien van de discussie over dat soort zaken zal je merken dat er heel, heel veel verschillende godsbeelden bestaan. Vandaar de signature van iemand die luidt iets in de trand van "geen god maar wel godsbeelden".

Erik's opmerking....:
Leven volgens de regels van de bijbel of wat voor heilig geschrift dan ook, neemt met zich mee dat je alles uit dat geschrift moet kunnen verantwoorden, en niet selectief alleen die dingen eruit pikken die je voor jezelf eigenlijk goed vind. Doe je dat wel dan ben je zonder dat je het zelf in de gaten hebt een deel van je geloof aan het ontkennen.
....speelt daar ook een rol in natuurlijk.

Mijn verleden is ook niet rozengeur en maneschijn.

Maar mijn besef is vooral gebaseerd op de kennis dat de enige die je kan helpen nog altijd enkel jezelf is, en dat je in werkelijkheid veel ellende of uitkomsten van bepaalde situaties botweg zelf in de hand hebt. Dat realiseren geeft je een helehoop macht over jezelf plus je bent van niemand afhankelijk.

Dat noem ik pas vrijheid.

Eigenlijk is het gewoon psychologie.

En ik zal ook niet beweren dat alle zaken even makkelijk waren.

En ergens kom je nu op de discussie "het nut van geloof"

Afgezien van wat jij gelooft, stel je een wereld voor waar geen god was en dat inderdaad het leven dan 'zinloos' is. Is dat prettig? Kan de mensheid een dergelijke waarheid aan? Nu begeef ik me op onbekend terrein. Vast dat GH er iets over kan vertellen, maar Nietzsche noemde dit zogenaamd nihilisme.

De truuk, of de denkschakel wat je dan als mens moet maken is een vorm van 'self empowerement'. Ontsnappen aan het nihilisme.Je geeft dan je leven zin. Zin is namelijk een menselijk begrip, wat je dan ook zelf in de hand hebt.

Reality is best served raw.
insomnia
Forum fan

Bericht door insomnia »

Hallo Eef,
eef schreef: Ik heb geen woorden voor het gene wat je voelt als je aangeraakt wordt door de Heilige Gesst.
Ik heb geen woorden voor hetgeen ik voelde toen ik voor het eerst besefte dat ik zelf mag en moet nadenken zonder me daar op voorhand te laten beperken door wat anderen hierover vinden of geschreven hebben. Ik noem het geen Heilige Geest (meer) maar ik ben er van overtuigd dat de ervaringen niet zoveel van elkaar verschillen. :wink:
C'est le ton qui fait la musique
eef
Forum fan
Contacteer:

Bericht door eef »

Ik zie de regels die in de bijbel staan niet als regels. Ik doe die dingen uit liefde voor Jezus. Als je veel van iemand houdt wil je niet dat je deze persoon kwetst. Daar wil je alles voor doen. Ik hou veel van Jezus. Ik wil alles doen wat hem gelukkig maakt en wat binnen mijn macht ligt. Die "regels" is het makkelijkst om je aan te houden.

Eerst komt de liefde, dan doe je die dingen uit liefde.

Ik ben geen ateïst geweest, waar bazeer je dat op?
eef
Forum fan
Contacteer:

Bericht door eef »

@chromis
Ik kan idd me geen wereld voorsteleen waar Godd niet is. Ik zie dit ook neit als waarheid zoals jij dit noemt. Het is idd een zwakte, maar ik ben ook zwak. Ik kan niets zonder God.

Ik ben het totaal iet met je eens dat je veel problemen alleen zelf kan oplossen. Daar zijn ook studies naar gedaan en daaruit blijkt dat je andere nodig hebt. Ik spreek nu niet van een God maar in de zin van mensen. Dat je wel degelijk mensen nodig hebt om uit je problemen te komen. Ik heb God en mensen nodig. Tuurlijk in sommige gevallen kan je alleen zelf uit komen, maar vaak zijn er dan ook mensen bij betrokken die jou daar bij helpen.

Ik zelf geef me leven zin, een doel. Dat doel is niet gebasseerd op een goeie baan en een leuk gezin want dat is geen doel dat houvast kan bieden, je gezin kan uiteen vallen en je baan kan je kwijt raken. mijn doel is gericht op God, naar mijn mning kan dat niet wegvallen omdat hij er voor mij altijd zal zijn. Daardoor geef ik zelf een doel aan mn leven, gericht op God.

@insomnia
Ik denk zelf na, ik wordt niet beperkt door de bijbel. De bijbel is voor mij een richtlijn. Ik denk dat ieder dat in zijn leven heeft. Mijn richtlijn is God. Die andere hebben het woord van God opgeschreven.
Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

eef schreef:Ik ben geen ateïst geweest, waar bazeer je dat op?
Dit zei je in je vorige post:
eef schreef: Ik weet dat als ik de troost die God mij heeft gegeven niet gehad had dat ik nu depressief was geweest, maar door de troost en de kracht die God mij gaf en door zijn troost ben ik het niet.
Mijn vraag:
Erik schreef: Ben je atheïst geweest dan eef?
Hoe kun je weten dat je die troost niet gehad had als je atheïst was geweest?
En als je nooit atheïst bent geweest hoe kun je dan stellen dat je wel depressief zou zijn geworden zonder een god, per slot van rekening weet je helemaal niet hoe dat zou zijn?

eef
Forum fan
Contacteer:

Bericht door eef »

Neej dat weet ik neit daar heb je gelijk in. Waar haalt een ateïst zijn troost dan? Ik dacht dat die geen god hebben Miss als ik dat weet dat ik je een antwoord kan geven
insomnia
Forum fan

Bericht door insomnia »

eef schreef:Ik zie de regels die in de bijbel staan niet als regels.
Eerst komt de liefde, dan doe je die dingen uit liefde.
Nee, volgens jou komt eerst de bijbel (want zonder bijbel immers geen kennis van God). Je liefde voor God en Jezus vindt zijn oorsprong in de bijbel.
Misschien erg kort door de bocht, maar je gelooft in een boek en daardoor in de God die in dat boek beschreven wordt.

Dit bemoeilijkt een discussie aanzienlijk omdat jij altijd kan zeggen dat iets waar is, omdat het nu eenmaal in de bijbel staat.
En wanneer ik jou vraag om de tegenstrijdigheden in dat boek - dat leidraad voor jou is - te weerleggen, kun je altijd zeggen dat 'Gods wegen nou eenmaal ondoorgrondelijk zijn' of 'dat men sommige passages niet letterlijk hoeft te nemen'.

Wees gerust, ik ben er niet op uit om je geloof in God onderuit te halen. Ik geloof ook - in de breedste zin van het woord - in datgene wat men God noemt, maar kom keer op keer tot de conclusie dat ik helemaal niets van God weet, behalve dat de God die in de bijbel beschreven wordt mijn respect niet verdient. Maar ja, daar geloof ik ook niet in 8)

Groeten
Laatst gewijzigd door insomnia op 25 mei 2005 23:06, 1 keer totaal gewijzigd.
C'est le ton qui fait la musique
Kalebas
Forum fan

Bericht door Kalebas »

eef schreef:Ergens op de ronduit site heb ik tegen iemand gezegt dat de evolutie theorie niet voor niets een theorie is. Een theorie staat voor iets dat niet bewezen is. Ik weet niet meer wat die gene zei, maar ik had het fout.

Ik zou willen dat ik aan jullie mijn gevoel kon uitdrukken dat jullie dat ook konden ervaren. Ik heb geen woorden voor het gene wat je voelt als je aangeraakt wordt door de Heilige Gesst. ik denk dat als ik jullie kon laten voelen wat ik op zo'n moment voelen dat het voor jullie dan ook cker is dat het geen geloof is maar een zekerheid.
Eef, ik denk dat ik het gevoel dat jij bedoelt wel ken, met name toen ik in de ban raakte van Sai Baba. De ontgoocheling was dan ook groot toen bleek dat hij een oplichter en homoseksuele pedoseksueel was. Enige tijd was er ontreddering, maar daarna besefte ik dat ik weer met beide benen op de grond stond en bevrijd was van mijn zoete verslaving. De daarop volgende leegte maakte de weg vrij om te beseffen dat wij niets weten en ik werd dus vanzelf agnost. En ja, dat bevalt mij uitstekend en ik wens het een ieder toe.
Het schuldoffer, en wel in zijn weerzinwekkendste, meest baarbaarse vorm,
het offer van de onschuldige voor de zonden van de schuldigen!
Welk een huiveringwekkend heidendom!
(F. Nietzsche )
eef
Forum fan
Contacteer:

Bericht door eef »

De bijbel komt eerst, maar door die bijbel ontstaat die liefde. Dan komen de regels.

Ik hou me niet vast aan Gods wegen zijn ondoorgrondelijk,dat zijn ze wel, of dat je sommige passages niet letterlijk moet nemen. Ik probeer bijbel teksten uit te leggen, ik heb op de ronduit site gemerkt dat mensen die niet in God geloven vaak een tekst verkeert interpeteren. En dat zeg ik dan ook, met argumenten erbij. Als ik iets niet weet zeg ik dat eerlijk, en beroep ik me op de tekst geloof als een kind. of die ene dat we niet alles kunnen verklaren. Maar ik geef toe wanneer ik iets niet weet.
Plaats reactie