axxyanus schreef: ↑01 aug 2025 14:23Hoe weet jij wat die atheísten denken? De atheïsten zijn niet zelf aan het woord gekomen. Enkel Iris Murdoch is aan het woord gekomen.Amerauder schreef: ↑01 aug 2025 13:27
Het punt is dat atheïsten volgens de conceptie die uit dit citaat spreekt een god verwerpen die de ware God niet kan zijn. Ze stellen zich God voor als een soort wezen dat ergens zou bestaan in ruimte en tijd, en verwerpen vervolgens het bestaan van zo’n wezen. Echter, volgens de voorstelling die uit het citaat spreekt is dat een stropop, want de ware God is heel anders van aard.
‘Veel atheïsten’ bedoel ik eigenlijk, niet atheïsten an sich. En ik beweer dus dat zulke atheïsten bestaan.
Het punt is dat een atheïst die zegt dat God niet bestaat meer gemeen heeft met de gelovige in de zin waarop Iris Murdoch die beschrijft dan je op het eerste gezicht zou denken. Dat is interessant.
De gangbare voorstelling is dat gelovigen geloven dat God nu juist wél bestaat. Maar hieruit spreekt een heel ander beeld, een veel bruikbaarder beeld.
axxyanus schreef: ↑01 aug 2025 14:23Er is geen vals of waar beeld van God. Dat iemand een ander beeld van God heeft dan jij maakt dat ander beeld geen vals beeld. Wat is er mis mee om als atheïst te luisteren naar de gelovigen over wat die god juist zou zijn waar ze het over hebben en dan op basis van die beschrijving een besluit te nemen over het eventueel bestaan van die god.Amerauder schreef: ↑01 aug 2025 13:27Het interessante nu is dat veel religieuzen hebben bijgedragen aan dit valse beeld. Zij zijn het die hebben gesproken over God alsof het een soort ding was, dat zich ‘ergens bevindt’. De Verlichting ging vooraf aan een sterke toename van deze valse voorstelling van zaken, die men vervolgens tijdens de Verlichting relatief gemakkelijk opzij kon zetten.
Dat anderen het etiket "god" voor iets anders gebruiken, daar hoeft die atheïst zich toch niets van aan te trekken.
Dat eerste is gewoon wat uit het citaat spreekt. En als deze atheïsten hebben geluisterd naar gelovigen die het eigenlijk helemaal niet over God hadden, maar over een afgod – nogmaals, dit is wat Murdoch beweert – dan volgt daaruit dat ze het eigenlijke begrip God, zoals dat al duizenden jaren gebruikt wordt, dus niet weerlegd hebben.
Dan is het dus alsof iemand zegt: “Ik heb een hekel aan voetbal,” terwijl hij eigenlijk niet goed weet wat voetballen is. Hij denkt bij het woord voetbal aan bier drinken en tv-kijken op de bank, want dat is de ervaring die hij heeft, en dat vindt hij maar niets. Maar voetbal betekent eigenlijk iets anders, namelijk zelf voetbal spelen, waar deze persoon geen weet van heeft.
Zijn uitspraak “ik heb een hekel aan voetbal” is zoveel waard als zijn begrip van het woord voetbal. Dat is een beetje wat hier dan aan de hand is.
Ergens een mening over vormen veronderstelt dat je weet wat datgene is. Sla je die stap over, en ik beweer dus dat dat wel eens gebeurt, niet altijd uiteraard, maar het komt voor, dan heb je eigenlijk je mening helemaal nergens over gegeven.
En als je dan zegt: “Wat is er mis mee om naar de voetbalfans te luisteren over wat voetbal zou zijn?” – dan zou dat nu duidelijk moeten zijn geworden. Op de bank zitten en bier drinken is niet wat ‘voetbal’ is, al is dat wel wat je zou denken als je op veel zelfverklaarde liefhebbers af zou gaan.