Ik lees hier echter niets over de huwbaarheid van meisjes/vrouwen en daar ging het over.Maria schreef: ↑18 nov 2024 13:06Dat is niet zo moeilijk op te zoeken.TIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑18 nov 2024 11:35Bij mijn weten viel dat destijds net als het erfrecht onder Salisch recht, dat kan het zelfde zijn geweest maar zeker weten doe ik dat niet.Peter van Velzen schreef: ↑18 nov 2024 03:47 Dat is niet vreemd, want in de 7e eeuw van onze jaartelling was een minimumleeftijd van 12 jaar (volgens Romeins recht) niet ongebruikelijk.
Op die leeftijd heeft nog niet elk meisje reeds haar eerste menstruatie gehad.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Salische_WetErfrecht, eigendomsrechten in het belang bij bezit van beschreven eigendommen.De Salische Wet, in het Latijn de Lex Salica of het Pactus legis Salicae, is een wetboek van de Salische Franken, samengesteld door koning Clovis in de vierde of vijfde eeuw. In het boek zijn de tot dan toe mondeling overgeleverde regels van gewoonterecht die bij de Salische volken golden, opgeschreven. Als hoofdtaal werd Latijn gebruikt terwijl er ook vroege vormen van het Nederlands te vinden zijn. Inhoudelijk bestreek het belangrijke terreinen als erfrecht, eigendomsrechten en straffen voor overtredingen ten aanzien van eigendommen of personen. De invloed van het Romeinse recht en Rooms-Katholiek kerkelijk recht was niet groot. Traditioneel wordt deze codificatie gesitueerd in de jaren 507-511, al is recent ook 475-487 voorgesteld.
(Ook niet over hun rechten in deze.)