Maarten van Rossum - Was Jezus een mythe

Dit forum is bedoeld om te dienen als bron voor informatie wat betreft dit thema. Het zal bestaan uit links, informatieve bijdragen op dit forum uit het verleden en wellicht nieuwe beschouwingen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Re: Maarten van Rossum - Was Jezus een mythe

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

lanier schreef: 20 feb 2023 10:33
De bijbel en een bron als Flavius Joshepus echter gebruiken de verhalen als geschiedkundige verslagen.
De teksten van Flavius Josephus zijn 'te christelijk' om serieus te nemen. Hij was een jood en geen christen. Zijn teksten zijn te mooi om waar te zijn, daar is zeker aan gesleuteld. Voor Origenes noemt niemand Flavius Josephus als bron. Dan hebben we het over 240 na Chr. Ook dat is zeer verdacht, want zijn werken zoals Testimonium waren toen al 150 jaar bekend. Het Testimonium zoals wij het kennen dateert na na 240 na Chr. We kunnen daarom niets zeggen over de oorspronkelijke tekst.
Het meeste wat hij over Pontius Pilatus heeft geschreven klopt echter wel.

Blijft staan dat de meeste historici denken dat de passages over Jezus latere toevoegingen zijn.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Kortom, er is teveel onzekerheid om te beweren dat je over feitelijke historische kennis zou beschikken. Als je daarnaast weet dat bijna alles omtrent JC, pas vele jaren later, in mythische sluiers is verhuld EN je ziet overduidelijk overeenkomsten met oudere verhalen en mythen dan is een zekere mate van bescheidenheid toch wel op zn plaats?
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
B.S.
Bevlogen

Bericht door B.S. »

De Brit Kenneth Humphreys kan er ook wat van http://jesusneverexisted.com/

Op YouTube kanaal Mythvision heeft Richard Carrier overigens gezegd dat hij de kans op een historische Jezus nog altijd op een derde schat, en voor tweederde op deze als een volledig mythisch figuur.
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

B.S. schreef: 20 feb 2023 19:34 De Brit Kenneth Humphreys kan er ook wat van http://jesusneverexisted.com/

Op YouTube kanaal Mythvision heeft Richard Carrier overigens gezegd dat hij de kans op een historische Jezus nog altijd op een derde schat, en voor tweederde op deze als een volledig mythisch figuur.
Vreemde opmerking:

Het bestaan van Jezus is geen kansvariabele.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
B.S.
Bevlogen

Bericht door B.S. »

Carrier zei het.
Kansberekening schijnt niet zijn sterkste punt te zijn.
B.S.
Bevlogen

Bericht door B.S. »

Hier zegt Carrier op Mythvision dat er 'one third possibilty' is voor het bestaan van een historische Jezus https://youtu.be/_d7O-tcqfdY
Ik heb nog niet kunnen vinden waar ik het hem oorspronkelijk heb zien zeggen, voorlopig moet u het met deze reclamespot voor Dr. Carrier's Course is de VS doen.
B.S.
Bevlogen

Bericht door B.S. »

Ook niet wat ik oorspronkelijk zag, maar hier op Mythvision laat Carrier zijn gedachten gaan over welk 'model' voor een historische Jezus het beste zou werken
https://www.youtube.com/live/4tE3kE1GmYU?feature=share
Maar liefst 2.14 uur, gaat u er eens voor zitten (of iets leukers doen?)...
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

B.S. schreef: 20 feb 2023 22:59 Hier zegt Carrier op Mythvision dat er 'one third possibilty' is voor het bestaan van een historische Jezus https://youtu.be/_d7O-tcqfdY
Ik heb nog niet kunnen vinden waar ik het hem oorspronkelijk heb zien zeggen, voorlopig moet u het met deze reclamespot voor Dr. Carrier's Course is de VS doen.
Daarvoor moet je zijn twee academische boeken lezen waarin hij het uitvoerig uitlegt: Proving History: Bayes's Theorem and the Quest for the Historical Jesus (2012) en On the historicity of Jesus (2014).

Overigens is die "één op drie kans" naar zijn mening de hoogst mogelijke waarschijnlijkheid, die je krijgt wanneer je de cijfers die je moet invullen voor de formule van Bayes de mogelijkheid dat hij een historisch persoon is geweest zo groot mogelijk maakt, oftewel zo welwillend mogelijk probeert te zijn voor de mogelijkheid dat Jezus een historisch persoon is. Indien je het ter beschikking staande materiaal zo kritisch mogelijk benadert kom je volgens hem uit op iets minder dan 0,01% kans.

In eerstgenoemd boek (Proving history) geeft hij uitvoerig aan waarom de criteria die men algemeen volgt in de historisch kritische methode om "mate van betrouwbaarheid" te bepalen in het academische "Jezus-onderzoek" allemaal bakzeil halen en dus bijzonder onbetrouwbaar zijn. Voor moderne onderzoekers is er dus geen geldige methode meer.
Daarom heeft hij lopen zoeken naar een alternatief, een verbetering van de methode, iets wat historische conclusies wat concreter uitdrukt. Zo stelt hij dan voor de waarschijnlijkheid voor ieder onderdeel van historisch onderzoek uit te drukken in getalwaarde en het theorema van Bayes toe te passen, waarna men ook een eindconclusie via de formule van Bayes uitgedrukt kan krijgen. Aangezien "mate van waarschijnlijkheid" niet exact gegeven kan worden moet je steeds rekening houden met een onder- en bovengrens.

Ik heb een tekst van Carrier waarin hij deze dingen zelf uitlegt ooit vertaald en op dit forum geplaatst: viewtopic.php?p=463837#p463837 .
Born OK the first time
B.S.
Bevlogen

Bericht door B.S. »

Ik weet niet of formules de aangewezen weg zijn om een oordeel te vormen over de historiciteit van een persoon. Maar ik bleek dramatisch ongeschikt voor wiskunde en kansberekening.Het is niet mijn speelveld.

Wat ik weet is dat Carrier's Bayes-benadering hoon opwekte bij een aantal reageerders op de Mainzer Beobachter, het weblog van oudheidkundige Jona Lendering, die daar veel beter voor geschoold zijn dan ik.
Een is wetenschappelijk goed geschoold maar beweert een religieuze ervaring te hebben gehad die hem een soort niet-fundamentalistische fundamentalist maakt, als u begrijpt waar ik heen wil. Geen fan dus sowieso van Jezusmysticisme.
Een ander is overtuigd atheïst en vind het eigenlijk allemaal maar onzin, maar is dan weer gebrand op de historiciteit van Jezus want dat volgt uit de wetenschap, en Jezusmysticisme is daarom pseudo- of 'kwak''wetenschap. (Ik haal deze mensen die u verder niet kent aan om aan te geven wat deze discussie losmaakt om allerlei redenen.)
Rereformed
Moderator
Contacteer:

B.S. schreef: 21 feb 2023 03:53 Ik weet niet of formules de aangewezen weg zijn om een oordeel te vormen over de historiciteit van een persoon. Maar ik bleek dramatisch ongeschikt voor wiskunde en kansberekening. Het is niet mijn speelveld.
Het is ook niet mijn speelveld. Ik zie zelf ook niet het nut wiskundige kansberekening erop los te laten daar waar je bezig bent met geschiedkundige informatie. Wat mij betreft zijn uitdrukkingen als "kleine kans", "mogelijk", "waarschijnlijk", "zeer waarschijnlijk" helder genoeg en helderder kun je het nu eenmaal niet krijgen.
Wat ik weet is dat Carrier's Bayes-benadering hoon opwekte bij een aantal reageerders op de Mainzer Beobachter, het weblog van oudheidkundige Jona Lendering, die daar veel beter voor geschoold zijn dan ik.
Een is wetenschappelijk goed geschoold maar beweert een religieuze ervaring te hebben gehad die hem een soort niet-fundamentalistische fundamentalist maakt, als u begrijpt waar ik heen wil. Geen fan dus sowieso van Jezusmysticisme.
Een ander is overtuigd atheïst en vind het eigenlijk allemaal maar onzin, maar is dan weer gebrand op de historiciteit van Jezus want dat volgt uit de wetenschap, en Jezusmysticisme is daarom pseudo- of 'kwak''wetenschap. (Ik haal deze mensen die u verder niet kent aan om aan te geven wat deze discussie losmaakt om allerlei redenen.)
Carriers Bayes-benadering levert inderdaad enkel een volgende controverse op, en kan wat mij betreft daarom beter aan de kant worden gelegd, want het leidt slechts af van de kernzaak.

Overigens is laatstgenoemde van de twee reageerders waar je naar verwijst waarschijnlijk bekend van dit forum, namelijk MNb, die dit forum verrijkt heeft met wel 1308 bijdragen, waaronder bijdragen waarin hij zich nogal verzet tegen het jezusmythicisme. Op een gegeven moment deed hij hier niet meer mee, blijkbaar omdat er teveel begrip was voor het jezusmythicisme, maar kwam ik hem met dezelfde forumnaam wel nog eens tegen via bijval die hij gaf in reakties op artikelen die Jona Lendering over het jezusmythicisme gaf.

Die artikelen van Lendering heb ik ooit uitvoerig becommentarieerd omdat hij naar mijn mening veel te kort door de bocht ging en ook dichtbij hoon aan zat, iets wat naar mijn mening in deze zaak nogal ongepast is. Diezelfde hoon kwam ik later ook tegen bij meneer Van Peer, die net als Lendering al even onwetend was over de boeken van Carrier, Doherty en R. M. Price.
Er is wel een hoop verzet tegen het jezusmythicisme in de vorm van weghonen, maar een peer-reviewed academische studie die het omgekeerde van Carrier doet, oftewel pleit voor de historiciteit van Jezus en beargumenteerd het jezusmythicisme afwijst is nog steeds niet verschenen.
Born OK the first time
B.S.
Bevlogen

Bericht door B.S. »

Nee, doelde niet op MNB, maar een andere. MNB heeft op de Mainzer Beobachter al heel lang niet meer gereageerd.
Ik vind het wat onkies om de pennaam van degene die ik bedoelde hier te noemen.

Lendering doet inderdaad zijn best om het onderwerp zover mogelijk weg te drukken en is maar heel gebrekkig op de hoogte van alle stromingen binnen het Mythicisme-spectrum, heb ik ook moeten vaststellen.
Maar hij is zo overtuigd van de teloorgang van de wetenschap, waarvan hij Mythicisme als een van de vele symptomen ziet, ('Bad Information drives out Good' in publieke discussies alias het internet) dat hij hier geen duimbreed in zal opschuiven. Wat ook niet zal helpen is dat hij een paar jaar geleden bedreigd/gestalkt werd door een 'militante atheïst' die eiste dat hij zijn standpunt over de historiciteit van Jezus zou herzien (bizar ja.).

Hij stelt vaak, en is daar niet alleen in, dat antisemitisme ten grondslag zou liggen aan het betwijfelen van de historiciteit van Jezus, wat al zou begonnen zijn in de negentiende eeuw met b.v. Bruno Bauer - liever geen Jezus dan een Joodse Jezus zou dan het onderliggende sentiment zijn.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Anyway. Of Jezus nu wel of niet bestaan heeft maakt voor de meeste gelovigen echt niet veel uit. De mythische Jezus. Daar draait het om. De gemeenschap waar Barnabas het over heeft, die is belangrijk. De gelovige weet natuurlijk donders goed, dat het NIET-bestaan van Jezus NOOIT te bewijzen zal zijn. Vraag me wel af of ze het onderscheid zien tussen de historische figuur en de mythische en/of ze bekend zijn met
de overeenkomsten met andere/oudere(!) mythen en legenden. Interesseert het ze niet?

Wat betreft Zijn WEL-bestaan: Who knows? Nieuwe vondsten, nieuwe technieken, nieuwe inzichten.
En mocht Zijn WEL-bestaan ooit historisch wetenschappelijke werkelijkheid worden en bewezen worden, dat maakt Hem nog steeds niet de (letterlijke) zoon van God.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
B.S.
Bevlogen

Bericht door B.S. »

Klinkt wijs, maar kan ook elke discussie doodslaan.

Wat mij voor een groot deel naar deze discussie (naast allerlei persoonlijke ballast) trekt is de implicaties die het kan hebben voor elk zinvol gebruik van de Bijbel en hier dan natuurlijk het Nieuwe Testament als historische bron.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Kun je dat misschien iets toelichten? Wat bedoel je precies?
Einstein/Mick
Rereformed
Moderator
Contacteer:

dikkemick schreef: 21 feb 2023 17:16 Anyway. Of Jezus nu wel of niet bestaan heeft maakt voor de meeste gelovigen echt niet veel uit. De mythische Jezus. Daar draait het om. De gemeenschap waar Barnabas het over heeft, die is belangrijk. De gelovige weet natuurlijk donders goed, dat het NIET-bestaan van Jezus NOOIT te bewijzen zal zijn. Vraag me wel af of ze het onderscheid zien tussen de historische figuur en de mythische en/of ze bekend zijn met
de overeenkomsten met andere/oudere(!) mythen en legenden. Interesseert het ze niet?

Wat betreft Zijn WEL-bestaan: Who knows? Nieuwe vondsten, nieuwe technieken, nieuwe inzichten.
En mocht Zijn WEL-bestaan ooit historisch wetenschappelijke werkelijkheid worden en bewezen worden, dat maakt Hem nog steeds niet de (letterlijke) zoon van God.
Ik ben het eens met B.S. en zal het van mijn kant wat toelichten.
-Voor de vraagstelling historisch versus mythisch moet je jezelf volledig ontdoen van wat gelovigen ervan vinden. Het doet er totaal niets toe. Het is een academische kwestie. En als academische kwestie is de vraagstelling buitengewoon interessant.

-Het is niet een kwestie van "anyway, voor de meeste gelovigen maakt het niet uit". De vraagstelling doet er voor vele gelovigen wel degelijk een heleboel toe. Ik ben daar zelf een voorbeeld van. Vanwege dat wetenschap bijbelse voorstellingen ontmaskert heb ik mijn geloof opgegeven.

-Het is waar dat het voor de gelovige gaat om "de gemeenschap met Jezus". En het is waar dat die na wat denkacrobatie ook ervaren worden indien deze Jezus ontstaan is uit visioenen en "geïnspireerde schriftuitlegging". De zienswijze van de gelovige dominee Van der Kaaij laat dat uitstekend zien. Voor hem is het overhevelen van Jezus naar het rijk van de mythe juist de redding van het geloof, want op deze manier wordt het geloof immuun voor de aanslag die de wetenschap er de laatste twee eeuwen op heeft gepleegd en het geloof van alle kracht heeft beroofd. De religieuze mens kan zijn geloof op letterlijk alle manieren aanpassen die voor zijn eigen tijd maar benodigd zijn. Maar juist daarom is er temeer reden waarom je de vraagstelling los moet zien van wat gelovigen ervan vinden. Het is de academische vraagstelling op zichzelf waar het om gaat.

-Deze vraagstelling is interessant om inzicht te krijgen in de opkomst van het christelijk geloof. Voor iemand die in zijn leven overvloedig bezig is geweest met het ontstaan en de opkomst van het christelijk geloof, zoals ik, zijn er kardinale vraagtekens die om een geloofwaardige oplossing bedelen. Bij elk denkprobleem waarvoor je je ziet staan kun je je via dit nieuwe scenario dat is ontstaan steeds afvragen: "welke van de twee zienswijzen is waarschijnlijker, dat deze situatie ontstond uit een scenario met een historische Jezus of uit een scenario waar Jezus volkomen mythisch was. Dát is voor mij het buitengewoon interessante.

-Je schrijft dat "ook indien bewezen wordt dat Jezus wel degelijk bestaan heeft hem dat nog steeds niet de letterlijke zoon van God maakt". Hier sla je de plank mis. "Zoon van God" is een religieuze term en dus eenvoudig een kwestie van definiëren. De term komt uit wat christenen het oude testament noemen en was oorspronkelijk de titel voor iedere koning. Het is dus exact andersom: of Jezus nu historisch of mythisch is, hij blijft voor gelovigen altijd en eeuwig de zoon van God. Hij belichaamt hun geloof. Hun geloof draait om Jezus. Ook deze uitdukking doet dus niet ter zake.

-Je haalt er mogelijke toekomstige vondsten bij die mogelijkerwijs zijn bestaan zouden bevestigen. Veel interessanter echter is het feit dat de vorige eeuw vanaf 1945 de grootst denkbare nieuwe vondsten gedaan zijn (DodeZeerollen en de bibliotheek van Nag Hammadi), die eerder voor het tegendeel pleiten.

-In deze vraagstelling is helemaal niemand bezig met bewijzen dat Jezus wel of niet bestaan heeft. Zoals gezegd is het een academische kwestie. Iedereen die daar aan meedoet weet dat men wat betreft geschiedenis van twee millennia geleden niets kan bewijzen. Het gaat in geschiedkunde om de mate van waarschijnlijkheid.

-Wat betreft "de implicaties die het kan hebben voor elk zinvol gebruik van de Bijbel en het Nieuwe Testament als historische bron" heeft het jezusmythicisme ook op grondige wijze mijn ogen geopend voor zaken die tevoren nooit bij mij opkwamen, zoals dat Paulus helemaal geen kennis heeft over een aardse Jezus, en dat hij al zijn leringen op eigen openbaringen laat berusten. Dat buiten de evangelies geen van de nieuwtestamentische geschriften en vroegste niet-bijbelse geschriften enige informatie bevatten over een historische Jezus. Of dat de synoptische evangelies hun verhalen creëren op basis van passages uit het oude testament. (Zie ook deze bijdrage voor een verbluffend voorbeeld van hoe ze aan literaire creatie deden). Met andere woorden dat nieuw onderzoek uitwijst dat de verhalen niet gebaseerd zijn op mondelinge overlevering, iets wat honderd jaar lang het paradigma was.
Born OK the first time
Plaats reactie