heeck schreef: ↑28 mei 2018 09:53
Petra schreef:Dus ik denk dat eenieder die zich druk maakt over al die vraagstukken m.b.t. vervuiling, opwarming, overbevolking etc. zich in wezen bezighoudt met het menselijk voortbestaan.
Het ging je om een ethisch probleem toch? Dat is heel wat anders, en bovenstaand soort druk maken staat daar buiten.
Roeland

Enig liedje, deed mij weer denken aan pip.
Ik ploeter nog ff uitvoerig voort in dit tunneltje.
1)Wat is ethisch?
WIkiP.
Een ethisch dilemma is een situatie waarbij iemand verschillende keuzen tot handelen heeft die betrekking hebben op moraliteit. Deze beslissing kan uitmonden in onwenselijke situaties.
.
"De vraag is dus of het onwenselijk zou zijn als een soort en in dit geval onze eigen soort uitsterft." Schreef ik.
M.i. is het overduidelijk een ethisch probleem/vraagstuk aangezien wij keuzes maken die dat beïnvloeden. Het morele vraagstuk betreft in dit geval
onnatuurlijk leven creëren. (klonen, KI's, DNA aanpassingen (CRISPR), transhumanisme, brein uploaden, etc).
Als het al dan niet (laten) uitsterven van de mensheid geen ethisch vraagstuk is, wat is het volgens jou dan wel
2) Laat ik het maar alleen ff bij overbevolking en de opwarming van de aarde houden.
Vind jij dat wij ons daar druk om moet maken? En zo ja, waarom dan? Jij zal er in jouw leven geen last van hebben, je woont toch lekker en dat die planeet een paar graadjes opwarmt is toch fijn, wat minder koude winters; heerlijk toch.
Dus wat kan 't jou allemaal schelen
Voor je kinderen, kleinkinderen, achterkleinkinderen; je nageslacht, zullen de meeste mensen zeggen.
Maar dan doe je het dus voor je nageslacht.
Iedereen die zich druk maakt over dit soort kwesties doet dat voor het nageslacht, niet voor zichzelf.
En daar ligt mijn punt; wat nou als je nu keuzes maakt die op korte termijn leuk lijken (je directe nageslacht) maar waarvan je kan voorspellen dat het op de lange termijn desastreus kan zijn, zelfs het einde van de menselijke soort kan betekenen.
Tot hoever denken we dan als we het over morele afwegingen hebben? Alleen maar het nageslacht dat je al kent? Die daarna komen.. sja.
En als er nou 's helemaal geen nageslacht meer is

Waarom zou ik me dán druk moeten maken of de aarde opwarmt of niet?
Als de aarde straks bevolkt wordt door machines of data; daar heb ik geen feeling mee.
Voorlopig wordt ik heet noch koud van de idee dat de mensheid binnen 500 of 5.000.000.000 jaar zou zijn uitgestorven.
Ergens in de komende 10 jaar maak ik persoonlijk vast een beginnetje.
Misschien ben je een laatbloeier.
M.i. is het over tien jaar te laat. De ontwikkelingen NU stapelen zich op.
Gelukkig zijn er zat mensen die de ethische vragen urgent vinden, maar volgens mij niet genoeg.
3) Klonen is bv. in NL verboden! Al is het niet eens meer een ding.
https://www.volkskrant.nl/columns-opini ... ~b913b080/
Daarbij lijkt de discussie over klonen eigenlijk een gepasseerd station. Andere ontwikkelingen in de medische biologie roepen urgentere ethische en juridische vraagstukken op. Met Crispr-Cas-techniek kunnen erfelijke eigenschappen van een embryo worden veranderd, het transplanteren van organen uit dieren naar mensen staat voor de deur en met het kweken van zaad- en eicellen uit de huid komt vruchtbaarheid voor iedereen dichtbij.
Een 'geactualiseerd juridisch-ethisch beoordelingskader is onmisbaar', schreven de Gezondheidsraad en Cogem (Commissie voor Genetische Modificatie) een jaar geleden naar aanleiding van het veranderen van dna in embryo's. 'Overheid, wetenschap en samenleving zullen bovendien samen moeten bepalen wie, wanneer, waarover besluit en op basis van welke argumenten.'
Ik denk dat er veel onderschat wordt.
En ik ben ervan overtuigd dat de gevolgen van het gerommel aan 'de mens' enorm wordt onderschat.
Onnatuurlijk leven, (elk gerommel aan 'de natuurlijke mens') leidt onherroepelijk tot het einde van de menselijke soort, de enige vraag daarbij is: wanneer. Zelfs in de opmars van kille data over hart en 'ziel' zie ik het begin van het einde.
Of dat al dan niet wenselijk is, is de grote vraag.
P.S.
Overigens liep ik hierop vast in m'n boek.
Volgens de redacteur; je maakt niet duidelijk waarom het erg is als we uitsterven.
Misschien kan ik je liedje opsturen.

Of:
https://www.youtube.com/watch?v=94bdMSCdw20
Don't it always seem to go
That you don't know what you've got til its gone