De verschrikkelijkheid van zelfbewustzijn in de natuur

Kritische maatschappij gerichte hersenspinselen...:)

Moderator: Moderators

Dries
Forum fan

Re: De verschrikkelijkheid van zelfbewustzijn in de natuur

Bericht door Dries »

Daar heb je een punt. Bedankt voor het advies.
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Jan van Lennip schreef:[Ik heb het even voor je opgezocht:

Grootste transport van olifanten ooit

Als ik het goed begrijp gaan wij die stropers dus van nieuwe prooi voorzien?
De olifanten hebben een flinke rit voor de boeg. 300 kilometer, hobbelend over de savanne naar het Nkhotakota wildpark. Het park waar de dieren nu verblijven, is overvol, terwijl in Nkhotakota nog maar een paar olifanten over zijn. Stropers hebben de meeste dieren daar gedood. De megaverhuizing kost 1,6 miljoen euro, geld dat natuurorganisatie en initiatiefnemer African Parks Network krijgt van de Nationale Postcode Loterij.
Onderlijning van mij.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
tom1992

Bericht door tom1992 »

Peter van Velzen schreef:We moeten eerst eens ophouden het grote gevaar te zijn, alvorens ons op te werpen als beschermer.
Mooi gezegd!
Als je niet weet waarom je leeft heb je nog niet geleefd
Jan van Lennip
Diehard

Bericht door Jan van Lennip »

Fish schreef:

Als ik het goed begrijp gaan wij die stropers dus van nieuwe prooi voorzien?
De olifanten hebben een flinke rit voor de boeg. 300 kilometer, hobbelend over de savanne naar het Nkhotakota wildpark. Het park waar de dieren nu verblijven, is overvol, terwijl in Nkhotakota nog maar een paar olifanten over zijn. Stropers hebben de meeste dieren daar gedood. De megaverhuizing kost 1,6 miljoen euro, geld dat natuurorganisatie en initiatiefnemer African Parks Network krijgt van de Nationale Postcode Loterij.
Onderlijning van mij.
Je mag hopen dat ze daar de aandacht op vestigen. Ik weet in ieder geval dat het huidige park vol is geraakt in de loop der tijd. Dat is een mooi teken natuurlijk voor de soort. Die beurt goed.
De beste manier om kritiek te voorkomen is door je mond te houden. Aristoteles
Dries
Forum fan

Bericht door Dries »

tom1992 schreef:
Peter van Velzen schreef:We moeten eerst eens ophouden het grote gevaar te zijn, alvorens ons op te werpen als beschermer.
Mooi gezegd!
Maar zo werkt de wereld niet. Als er nu een reservaat zou zijn dat niet door stropers bejaagd zou zijn en als enkele wetenschappers de fondsen krijgen om zo'n project daar mogelijk te maken en als het goed zou uitgevoerd zijn, dan zou dat goed zijn voor die dieren daar. En om dat niet te doen omdat het hypocriet zou zijn, is om die hulp aan die dieren te ontzeggen.

De wereld zit altijd vol hypocritie. Er worden ook waarschijnlijk nog kolencentrales gebouwd terwijl er ook centrales op zonne-energie worden gebouwd. Maar het valt toch ook niet te stellen dat men daarom niet aan zonne-energie dient te beginnen omdat het hypocriet is.
Dries
Forum fan

Bericht door Dries »

En trouwens, eksters lijken ook enig zelfbewustzijn te hebben. Sommige eksters lijken zich te herkennen in de spiegel. Dus als je is een ekster ziet... ze zouden kunnen terugkijken. :)
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

doctorwho schreef:Door deze producten niet te kopen neemt de vraag af en zal er minder soja nodig zijn daardoor minder kap bossen in tropen voor sojaproductie enz:
Maar mensen nuttigen zelf oof sojaprodukten.
De grootschalige kap is niet de schuld van het plantje, maar van de wijze waarop we momenteel landbouw bedrijven.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Jagang schreef:
doctorwho schreef:Door deze producten niet te kopen neemt de vraag af en zal er minder soja nodig zijn daardoor minder kap bossen in tropen voor sojaproductie enz:
Maar mensen nuttigen zelf oof sojaprodukten.
De grootschalige kap is niet de schuld van het plantje, maar van de wijze waarop we momenteel landbouw bedrijven.
Klopt maar het meeste is toch voor veevoer
https://milieudefensie.nl/veevoer/nieuw ... id-amerika" onclick="window.open(this.href);return false;
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Jan van Lennip
Diehard

Ik hoop dat Dries een beetje opschiet met zijn plan. Ik lees vandaag dit verschikkelijke nieuws op RTLnieuws:
Schrikbarende daling aantal olifanten door stropers

Er zijn veel minder Afrikaanse olifanten dan tot nu werd aangenomen. Erger nog: de populatie van de olifanten gaat hard achteruit.

Afbeelding
Bron: RTLNIEUWS
Dat beloof ik
Bevlogen

Bericht door Dat beloof ik »

Zou er een verband zijn tussen de dood van Prins Bernhard en de stabilisatie van het aantal olifanten.
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)
Jan van Lennip
Diehard

Dat beloof ik schreef:Zou er een verband zijn tussen de dood van Prins Bernhard en de stabilisatie van het aantal olifanten.
Het aantal neemt af hé...
Dat beloof ik
Bevlogen

Bericht door Dat beloof ik »

o, ik begreep van het plaatje dat ze vanaf 2007 stabiel waren gebleven.
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)
Jan van Lennip
Diehard

Of het niet al erg genoeg is worden nu ook 4 van de 6 mensaap achtigen op de lijst van bedreigde diersoorten gezet. Met de hoogste prioriteit notabene. Naar het schijnt leven van de oosterlijke berggorilla nog maar 880. Doodsoorzaak van de apen ligt vooral richting het stropen (zelfde als de olifanten in afrika). Daarnaast is ook het veranderende klimaat en ontbossing een oorzaak.

Ik ben voor een wetgeving die de intelligente soorten beschermt tegen stropers. Ik zou dit bijvoorbeeld kunnen zien in de vorm van een algeheel verbod op het bezit van deze dieren en hun product.
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Jan van Lennip schreef:Ik ben voor een wetgeving die de intelligente soorten beschermt tegen stropers. Ik zou dit bijvoorbeeld kunnen zien in de vorm van een algeheel verbod op het bezit van deze dieren en hun product.
Dat zal een hele klus worden. Toen we dit voor de mensaap "Mens" wilden bewerkstelligen is er een complete burgeroorlog over gevoerd. Nog altijd het conflict waarbij de meeste Amerikanen om het leven kwamen. Uiteraard zijn de soorten die jij nu op het oog hebt veel geringer in aantal. Helaas . . .
Ik er overigens ook voor, maar we moeten dan tevens opvang regelen voor de bevrijde "slaven" (hier te lande vooral olifanten)
Ik wens u alle goeds
Jan van Lennip
Diehard

Peter van Velzen schreef: Dat zal een hele klus worden. Toen we dit voor de mensaap "Mens" wilden bewerkstelligen is er een complete burgeroorlog over gevoerd. Nog altijd het conflict waarbij de meeste Amerikanen om het leven kwamen. Uiteraard zijn de soorten die jij nu op het oog hebt veel geringer in aantal. Helaas . . .
Ik er overigens ook voor, maar we moeten dan tevens opvang regelen voor de bevrijde "slaven" (hier te lande vooral olifanten)
Intelligent wil nog niet zeggen bewust van de gevolgen van de eigen daden ten opzichten van de omgeving. Reguleren is natuurlijk een onderdeel van de instandhouding. De mensen zullen toch een beetje moeten helpen hiermee.

Daarnaast ben ik overigens niet tegen dierenarbeid als je dat zo bedoelt met "slaven". Ook dieren mogen hun steentje bijdragen wanneer dat kan. Ik kan zien dat een olifant een gemakkelijke hulp is, of een leuke toeristische attractie. In beide gevallen mag een eerlijk deel van het geld natuurlijk wel naar de dieren die het verdienen.

Trouwens nog een leuk item voor de goednieuws column: De pandaberen zijn van de rode lijst afgehaald. Ze zijn dus niet langer een bedreigde diersoort. Hun nieuwe status is 'kwetsbaar'. Toch een mooi staaltje cultivatie. En een goede referentie op het CV van de dierenorganisaties. Dus wat mij betreft zijn nu de mensapen en olifanten aan de beurt.
Plaats reactie