Ex-zendeling stelt zich voor

Vertel hier iets over jezelf,..wie je bent en wat je bezig houdt.

Moderator: Moderators

EJ_81
Geregelde verschijning
Contacteer:

Re: Ex-zendeling stelt zich voor

Bericht door EJ_81 »

Dag allemaal!

Wow, wat een reacties! Erg bemoedigend en het geeft ook gelijk aan hoe actief jullie hier zijn, dat is erg prettig. Geeft de burger moed :-)

Als ik wat meer tijd heb zal ik hier ook eens mijn verhaal wat uitgebreider doen. Daar zal ik sowieso nog wel eens voor moeten gaan zitten, ook in communicatie naar mijn ouders bijvoorbeeld.

Ik kan niet op iedereen apart ingaan, maar hier even wat reacties op de suggesties:

- Kalm aan doen: goede tip! Zeker ook om je huwelijk te redden heb ik al gemerkt. Tegelijk moet ik wel veel beslissingen nemen, en is hier blijven (zonder verder netwerk en een vrij eenzame baan als extravert) ook niet zo behulpzaam. Ergens wil ik dus alle tijd nemen, tegelijk kan dit praktisch vaak helemaal niet.
- Dan Barker ken ik inderdaad, ik heb me dezelfde week als mijn deconversion al aangemeld bij de Clergy Project. Ze zijn zeker tot steun, veel herkenning. Wel zijn het 95% Amerikanen, en dat is gewoon een hele andere cultuur, zeker als het aankomt op atheisme en deconversion. Bijvoorbeeld vrienden en familie reageren bij mij veel positiever dan bij hen. Daarom ben ik blij met Nederlandse cultuur input hier!
- God zij dank (pun intended) was ik 90% zelfvoorzienend en ben ik pas geleden al 100% zelfvoorzienend geworden. Ik verlies dus geen inkomen hierdoor.
- Kenneth Daniels al deels gelezen inderdaad, erg veel herkenning. Wel een bloedserieuze kerel haha, zo ken ik de meeste Wycliffe mensen.
- Ik zit bij een conservatieve 'evangelical' zendingsorganisatie. Ik ga (nog) geen namen noemen, ben nog niet echt uit de kast. Van die organisatie weet bijv. nog niemand in Nederland van mijn deconversion.
- Ja, huwelijk staat onder behoorlijk wat spanning. Mijn vrouw gelooft nog wel, bepaald niet oppervlakkig, dus dat is gewoon zwaar.

Zo, nu weer wat aandacht naar mijn dochter... dank voor het hartelijk welkom!
Ik heb liever vragen zonder antwoorden, dan antwoorden die niet bevraagd mogen worden.
freebee

Bericht door freebee »

Dat is een klein wereldje EJ, ik snap het helemaal, zeker als je aan de zichtbare kant zit van die wereld als zendingswerker. Je bent iig niet alleen in de kast :D Ik zit er ook nog in 8*) en hier vast nog wel meer. Ik ben zelf ook met zendingswerk opgegroeid (ik durf dus ook geen details te geven, het betreft bij mij familie).

Mocht je hier gezien de openbaarheid en zichtbaarheid schroom ervaren om bepaalde dingen te delen, mij mag je gerust een pb sturen!

Ik heb geen ervaring met een gelovige partner (de mijne is 100% atheist), daar samen uitkomen lijkt me uiteindelijk het moeilijkste.
"It is necessary to the happiness of man that he be mentally faithful to himself. Infidelity does not consist in believing, or in disbelieving, it consists in professing to believe what he does not believe."

Thomas Paine (Age of Reason)
EJ_81
Geregelde verschijning
Contacteer:

Bericht door EJ_81 »

Dank je, ik hoop maar dat het een ruime kast is waar we in zitten, straks barst hij uit zijn voegen..

Offtopic: Ik kan op dit forum (nog) geen PM sturen of lezen, valt daar iets aan te doen? Of moet ik hier eerst 3 maanden lang bij iedere thread mijn gedachten lozen voor ik dat mag? 8*)
Ik heb liever vragen zonder antwoorden, dan antwoorden die niet bevraagd mogen worden.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Na 10 berichten heb je volledige functie.
Deze regel is in het leven geroepen tegen spammers en lastigvallers.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
EJ_81
Geregelde verschijning
Contacteer:

Bericht door EJ_81 »

Maria schreef:Na 10 berichten heb je volledige functie.
Deze regel is in het leven geroepen tegen spammers en lastigvallers.
Mooi, dat is bij deze mijn 10e bericht :-)
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Zie je je kleur veranderen?
Geen groentje meer.
Je bent nu "regular". :wink:
Inge B
Forum fan
Contacteer:

Bericht door Inge B »

Van harte welkom! Fijn om je hier tegen te komen. :) Ik hoop dat je echt steun zult ervaren aan de reacties die je hier krijgt. Je zult het misschien nog hard nodig hebben..! Heel veel sterkte met alles.
Mijn persoonlijke blog, over hoe een streng gereformeerd meisje haar geloof volledig verloor en wat de gevolgen waren, vind je hier: https://dogmavrij.wordpress.com/
MoreTime
Bevlogen

Bericht door MoreTime »

Welkom! Al interessante posts van je gelezen op het forum. Iedereen bevindt zich in zijn eigen situatie, wat ik fijn vind aan dit forum is dat je zo vanuit verschillende invalshoeken over zaken kunt nadenken. En er zitten hele serieuze en bruikbare tips/gedachten/ideeën tussen.

Kan me voorstellen dat je situatie niet gemakkelijk is. Wat betreft 'uit de kast komen' zou ik goed afwegen in hoeverre het noodzakelijk is om tegen iedereen te zeggen hoe je er op dit moment in staat. Nu je wereldbeeld aan het veranderen is zul je wellicht net als mij zien dat dit blijft veranderen. Ik ben voor mezelf dan ook niet van plan om elk nieuw gevonden inzicht aan de grote klok te hangen.

Zo kan het zijn dat je ouders geen begrip tonen, of dat je vrouw je zelfs niet begrijpt. Laat vooral jezelf en de ander in je/zijn/haar waarde. Tenminste dat is mijn ervaring. Maar al te graag zie je de ander ook veranderen...maar het kan zomaar zijn dat die er nog niet klaar voor is, of dat deze verandering nooit komt (zie bijvoorbeeld dit topic: http://freethinker.nl/forum/viewtopic.p ... 95#p477526" onclick="window.open(this.href);return false;)
"Het goede leven is een leven ingegeven door liefde en geleid door kennis.", Bertrand Russell.
EJ_81
Geregelde verschijning
Contacteer:

Bericht door EJ_81 »

Dank je More Time!

Ja een interessant forum is dit zeker, juist omdat er vanuit meerdere invalshoeken geredeneerd wordt en je zo gedwongen wordt er 'vrij' over na te denken en je eigen mening te vormen en/of te kiezen wat op dat moment het beste past. In mijn geloof dacht ik zeker ook wel voor mezelf na, maar met een dogma of axioom dat de Bijbel Gods woord is, moet je eigenlijk altijd tot de conclusie komen dat de Bijbel toch wel 'waar' is (zei het niet letterlijk, dan wel figuurlijk). Het is heerlijk om je helemaal niet meer in dat soort bochten te hoeven wringen.

Met dat uit de kast komen heb je een goede tip te pakken. Eerst dacht ik dat ik de hele wereld een brief moest gaan schrijven met mijn nieuwe gedachten. Mijn vrouw heeft me gelukkig even stevig toegesproken om te zeggen dat dat helemaal niet hoeft, en dat ook heel vervelend is als mensen dat doen. Het komt al snel heel belerend over, en sowieso heftiger dan nodig (hoe vaak krijg je nu een serieuze brief van iemand?).

Wellicht dat ik het alleen bij mijn ouders doe, die denk ik liever hebben dat ik ga scheiden dan dat ik van mijn geloof val. Hopelijk is dat projectie...
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Het lijkt me een heel natuurlijke gedachte voor een (ex)zendeling om te denken dat hij de hele wereld moet vertellen over zijn (on)geloof. UIteraard is dat een dwaze gedachte. Maar je raakt hem niet zo 1-2-3 kwijt. :)
Ik wens u alle goeds
DeLeek
Forum fan

Bericht door DeLeek »

Hoi EJ,

Jammer dat je van je geloof bent gevallen. Ik begrijp dat het vrij heftig is; zeker in combinatie met een gelovige vrouw. Zou je eens kunnen aangeven wat je aan het twijfelen maakte? (niet om je terug te bekeren, maar om te snappen wat er gebeurt is) Zelf heb ik wel de nodige jaren boeken van atheïsten gelezen / discussies bekeken / theologie gestudeerd, maar vond er niet echt iets overtuigends in wat me van m'n geloof haalde (hoewel er zeker wel een ontwikkeling in zit). Zou je jezelf als agnost omschrijven? Of echt een ontkenner van het godsbestaan? Heb je wellicht een wat vrijzinniger christendom overwogen? (er zijn nogal wat smaakjes 8*) )

Sterkte in ieder geval in je nieuwe situatie!

PS: Mochten je posts anoniem bedoeld zijn, dan ben ik bang dat je te veel informatie geeft. Ik vermoed dat ik al een fotootje van je (/jullie) gevonden heb.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

@DeLeek
Misschien wil je een topic starten over waarom het jammer zou kunnen zijn als iemand van zijn/haar geloof afstapt omdat zo iemand open en rationeel is gaan nadenken?
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

DeLeek schreef:Zou je eens kunnen aangeven wat je aan het twijfelen maakte? (niet om je terug te bekeren, maar om te snappen wat er gebeurt is)
Aanvulling van DM
Goeie vraag voor een ander topic.
En ook ander subforum.
Voorsteltopic is hiervoor niet bedoeld.
Subforum Voorstellen, Getuigenissen en Persoonlijk Maria
PS: Mochten je posts anoniem bedoeld zijn, dan ben ik bang dat je te veel informatie geeft. Ik vermoed dat ik al een fotootje van je (/jullie) gevonden heb.
Misschien goede tip voor topic starter.
De wereld is soms erg klein.
Je kunt het verder per PB bespreken.
TS kan dit ook aan moderatie voorleggen om ev. te veranderen.
Als er iets veranderd moet worden, dan is daarvoor de moderatie. Maria
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

DeLeek schreef: Zelf heb ik wel de nodige jaren boeken van atheïsten gelezen / discussies bekeken / theologie gestudeerd, maar vond er niet echt iets overtuigends in wat me van m'n geloof haalde (hoewel er zeker wel een ontwikkeling in zit). .
Het is een voorstel topic maar misschien kun je inderdaad elders even vertellen waarom je graag boeken van atheïsten leest en dan gaat het denk ik om de atheïstische inhoud anders wordt de definitie wel erg breed gesteld. Is het een soort "zie je wel dat ik het kan gevoel" of heb je andere redenen.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! »

Nieuw topic gestart: http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 43&t=15115" onclick="window.open(this.href);return false;

Iedereen welkom!
We will dance again!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
Plaats reactie