Ik begin langzamerhand steeds minder te begrijpen van wat nu eigenlijk jullie geschil punt is.
Ik zal proberen te antwoorden op specifieke vraag mij gesteld, maar het lijkt alsof ik open deuren in ga trappen.
Peter van Velzen schreef:Beste Maria:
Jij schreef:Ik lees Axxyanus en ik vind dat hij volkomen gelijk heeft.
Ik ga er dus van uit dat jij van mening bent dat waarden niet slechts concepten of ideeën zijn, maar dat ze ook direct in de natuur kunnen worden gevonden. Als dat niet zo zou zijn, dan zou Axxyanus niet volkomen gelijk hebben. Hij kan dan nog steeds grotendeels gelijk hebben, omdat ik bijvoorbeeld inderdaad oneerlijk zou kunnen zijn bijvoorbeeld en
Voor jou ook het antwoord wat ik Axxianus gaf.
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 73#p472373" onclick="window.open(this.href);return false;
Wat jullie verschil in mening in andere topics aangaat.
Ook dat schreef ik; dat ik daar niets mee heb en dat niet laat meewegen.
omdat hij zeker gelijk heeft met zijn beschrijving van “waarden” als “concepten die wij gebruiken om de werkelijkheid te beschrijven”. maar “volkomen” lijkt me dan onmogelijk, aangezien hij mijn bewering dat “waarden” uitsluitend menselijke uitvindingen zijn (concepten) niet wil aanvaarden.
Jijzelf geeft aan dat waarden afhankelijk zijn van verhoudingen van elkaar en van afspraken daarover.
Dat een meter een meter blijft wil niet zeggen dat een ballon van een doorsnede van 0.50 m. dezelfde doorsnee heeft op 2000 m. hoogte.
Je hebt het dan over het object van 0.50 m, dat verandert van waarde, zeg maar 0.55 m.
Maar daarom is 0.50 m nog wel 0.50 m.
Vandaar de vraag: Waar in de natuur kun je waarden vinden
Is dit wat Axxianus 100% generaliserend beweert?
Op heel veel plaatsen vind je vaste waarden.
Over welke waarden heb je het dan?
Te vaag.
Bepaalde kristalvormen hebben nl. altijd een bepaalde manier van opbouw.
Maar dat is slechts één van de waarden waarover je het kunt hebben.
Meestal voldoen natuurlijke objecten niet om vaste waarden te bepalen.
Bijv. een el is een afspraak van een lengtemaat, welke waarde aan de natuur gerelateerd is.
Nl. de lengte van een onderarm.
Een duim of een voet, kunnen uitsluitend een schatting of een indicatie geven.
Een tussenvorm is weer een vast aantal cm. te geven aan een el.
Maar dat aantal is dus ook niet universeel.
Wat wel onveranderlijk is bij dezelfde omstandigheden is de lengte van de cm.
En dit weer omdat
waarden afhankelijk zijn van verhoudingen van elkaar en van afspraken daarover, waar we het allemaal over eens zijn.
Maar ik denk niet dat hier een punt van discussie kan zijn, daar ook vaststellingen van afspraken in de loop van de tijd veranderd/verbeterd zijn.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.