Wanneer dan wel, als hij twee weken later in de gloeinde pan gaat?Lucy schreef:Ja, natuurlijk, die is dan nog niet meteen dood!Fish schreef:
Woww.. een ingevroren vis die nog wat voelt?

Moderator: Moderators
Wanneer dan wel, als hij twee weken later in de gloeinde pan gaat?Lucy schreef:Ja, natuurlijk, die is dan nog niet meteen dood!Fish schreef:
Ik ben benieuwd hoe die hersenchemie werkt, bij een bevroren brein.Fish schreef:Kurdy schreef: In de uitzending van Netwerk vertellen wetenschappers van Imares dat een tilapia nadat deze is ingevroren nog bij bewustzijn is en dus kan voelen dat zijn ingewanden worden verwijderd. De vis zou zelfs nog kunnen voelen als hij de hete pan in gaat.
Woww.. een ingevroren vis die nog wat voelt, en die visboer zal ook niet makkelijk kunnen werken als hij bij bevroren vis de ingewanden verwijderd?
Oké, sorry dat ik nou walgelijke details geef, maar u vraagt er zelf om hé.Draken schreef:Dat de behandeling van vleeskuikens bij de konijnen af is, is een waarheid als een koe.
Fish schreef:Overigens weet ik niet of de kuikens dat ook vinden.
Dit is wat het Voedingscentrum erover zegt:Fish schreef:Wanneer dan wel, als hij twee weken later in de gloeinde pan gaat?Lucy schreef:Ja, natuurlijk, die is dan nog niet meteen dood!Fish schreef:
Jij denkt dat een dier hetzelfde voelt als een mens en dat is maar zeer de vraag. Vissers halen bij het strippen van vis de ingewanden en het hart eruit. Hersens kunnen zonder aanvoer van zuurstofrijk bloed niet werken en dus ook niet voelen.Lucy schreef: Toch?
Niemand beweert dan ook dat ze het overleven maar het zou me echt verbazen als die hersenen op slag stoppen met werken als dat hart verwijderd is.Fish schreef:Jij denkt dat een dier hetzelfde voelt als een mens en dat is maar zeer de vraag. Vissers halen bij het strippen van vis de ingewanden en het hart eruit. Hersens kunnen zonder aanvoer van zuurstofrijk bloed niet werken en dus ook niet voelen.Lucy schreef: Toch?
Wat is je punt? Uiteindelijk is alles natuur. Zowel vriendelijk en behulpzaam gedrag als wreed en medogenloos gedrag. Probeer je nu te argumenteren dat omdat het lot van die dieren in de natuur ellendig kan zijn, dat wij als mensen ons niet moeten bekommeren om mogelijk wreed gedrag t.o.v. die dieren?Fish schreef:De vissen die wij (of beter ik) eten hebben tienduizenden nakomeling per kilo ouderdier en de mortaliteit is enorm hoog, ze sterven door voedsel gebrek of worden door andere dieren opgegeten.
Waaronder de mens dus. Dat is gewoon natuur.
Doodgaan is in zijn algemeenheid niet goed voor het welzijn.Lucy schreef: En ook zeggen ze dit:
'De EFSA (European Food Safety Authority) wijst verstikking, op ijs leggen, temperatuurshock, zoutbaden, onthoofding en leegbloeden af als dieronvriendelijke dodingmethoden. Onderzoeksinstituut Imares, een toonaangevend wetenschappelijk onderzoeksbureau naar vis, stelt dat verstikking, op ijs leggen en bedwelming met kooldioxide in de meeste gevallen niet voldoen aan de algemene voorwaarden voor dierenwelzijn.'
Fish schreef:De vissen die wij (of beter ik) eten hebben tienduizenden nakomeling per kilo ouderdier en de mortaliteit is enorm hoog, ze sterven door voedsel gebrek of worden door andere dieren opgegeten.
We hebben het hier toch over kweekvissen?Dat beloof ik schreef:Ik wil er op wijzen dat het in de dierenwereld niet gebruikelijk is de prooi te verdoven alvorens hij wordt geconsumeerd.
Als je dat eruit wil lezen...., ok. Maar dat is niet wat ik bedoel, ik ben voor een dierwaardig bestaan.axxyanus schreef:Bewusteloosheid treedt anders direct in.Fish schreef: Niemand beweert dan ook dat ze het overleven maar het zou me echt verbazen als die hersenen op slag stoppen met werken als dat hart verwijderd is.
Wat is je punt? Uiteindelijk is alles natuur. Zowel vriendelijk en behulpzaam gedrag als wreed en medogenloos gedrag. Probeer je nu te argumenteren dat omdat het lot van die dieren in de natuur ellendig kan zijn, dat wij als mensen ons niet moeten bekommeren om mogelijk wreed gedrag t.o.v. die dieren?Fish schreef:De vissen die wij (of beter ik) eten hebben tienduizenden nakomeling per kilo ouderdier en de mortaliteit is enorm hoog, ze sterven door voedsel gebrek of worden door andere dieren opgegeten.
Of vissen pijn voelen, daar zijn wetenschappers inderdaad nog over aan het discussiëren. Maar er wordt wel aangenomen (door de meesten dan) dat vissen wel degelijk íets voelen. Vast niet zoals een 'hoger ontwikkeld' gewerveld dier, maar vast íets. Zie ook dit bericht: http://www.dierenbescherming.nl/nieuws/3436" onclick="window.open(this.href);return false;Fish schreef:Jij denkt dat een dier hetzelfde voelt als een mens en dat is maar zeer de vraag. Vissers halen bij het strippen van vis de ingewanden en het hart eruit. Hersens kunnen zonder aanvoer van zuurstofrijk bloed niet werken en dus ook niet voelen.Lucy schreef: Toch?
De vissen die wij (of beter ik) eten hebben tienduizenden nakomeling per kilo ouderdier en de mortaliteit is enorm hoog, ze sterven door voedsel gebrek of worden door andere dieren opgegeten.
Ja, dat hoor ik weleens vaker.Dat beloof ik schreef:Schattige dieren kunnen ook lekker zijn.
Behalve, zoals mijn opa dat al zei, als het een naampje heeft.
"Als het konijn een naam heeft kun je het niet meer eten".
Maar wat Wakker Dier wat betreft de slachtregels wil, is alleen maar dat dieren een goede verdoving krijgen voor de slacht, en dat er minder massaal geslacht wordt. (zie hier: http://www.wakkerdier.nl/vee-industrie/slachten" onclick="window.open(this.href);return false; ) Daar is toch niks op tegen? Sowieso waren zij tegenstander van de 'elektronisch waterbaden'- methode bij kippen. Dat is ook wel terecht, want veel kippen hielden ook hun kop boven water, zodat ze alsnog levend geplukt o.i.d. werden!!Dat beloof ik schreef: Het probleem is dat er een hoop mensen zijn die een stuk verder van de dieren afstaan.
Die zelf nog nooit een varken de keel hebben doorgesneden en vervolgens anderen gaan vertellen hoe ze een beest 'humaan' moeten slachten terwijl ze geen idee hebben waar ze over praten.
Wakker Dier leden zijn vooral afkomstig uit die kringen.
Dat zijn mensen die stuk voor stuk niet zelf zijn opgegroeid met beesten.
Daar zit geen boer tussen.
Ze spreken niet uit ervaring.
'Fish,' wilt u hier nog even wat over zeggen? Bent u het hier nou mee eens of niet?Lucy schreef:
Of vissen pijn voelen, daar zijn wetenschappers inderdaad nog over aan het discussiëren. Maar er wordt wel aangenomen (door de meesten dan) dat vissen wel degelijk íets voelen. Vast niet zoals een 'hoger ontwikkeld' gewerveld dier, maar vast íets. Zie ook dit bericht: http://www.dierenbescherming.nl/nieuws/3436" onclick="window.open(this.href);return false;
Dat argument over dat in de natuur nou eenmaal niet verdoofd wordt enzo, dat hoor ik heel vaak in deze discussie. Maar het is ook zo dat:
-Dieren niet beter weten, wij mensen hebben dat moreel besef wel.
- Dieren meestal niet anders kunnen, ze hebben immers geen gereedschap of iets dergelijks, om te verdoven.
- Er zijn wel degelijk dieren die hun prooi verdoven! Vissen nog wel!Haaien doen dat, zie hier: http://www.scientias.nl/haai-mept-prooi ... aart/89670" onclick="window.open(this.href);return false; En er is ook een garnaal die dat doet, de pistoolgarnaal: http://wibnet.nl/dieren/de-pistoolgarnaal" onclick="window.open(this.href);return false;
- En het is ook: als je het écht natuurlijk wil doen, dat moet je wat je eet ook rauw en levend opeten, wat dat is immers óók de natuur! :p
- Verder wil ik niet negatief zijn, maar het valt me op dat als het over vissen, kikkers en andere niet aaibare dieren gaat, men er niet zoveel moeite mee heeft om ze op een 'harde' manier te doden. Maar als het over schattige dieren gaat, bijvoorbeeld lammetjes, dan denken veel mensen daar opeens anders over...
Verder hebben we het op dit forum ook al weleens gehad over die komodovaraan. Het is inderdaad gruwelijk hoe de natuur soms in elkaar zit, bijvoorbeeld in dit geval. Maar zoals ik toen ook zei: die varaan probeert in ieder geval zijn prooi in één keer te doden, dat is dan wel weer zo.
Nee, dat probeert ie niet, hij probeert zijn prooi te doden...Verder hebben we het op dit forum ook al weleens gehad over die komodovaraan. Het is inderdaad gruwelijk hoe de natuur soms in elkaar zit, bijvoorbeeld in dit geval. Maar zoals ik toen ook zei: die varaan probeert in ieder geval zijn prooi in één keer te doden, dat is dan wel weer zo.
Voor een slang geldt dat alvast niet:axxyanus schreef:Niemand beweert dan ook dat ze het overleven maar het zou me echt verbazen als die hersenen op slag stoppen met werken als dat hart verwijderd is.Fish schreef:Jij denkt dat een dier hetzelfde voelt als een mens en dat is maar zeer de vraag. Vissers halen bij het strippen van vis de ingewanden en het hart eruit. Hersens kunnen zonder aanvoer van zuurstofrijk bloed niet werken en dus ook niet voelen.Lucy schreef: Toch?