Wie ben ik?
Moderator: Moderators
Re: Wie ben ik?
Welkom!
Helden als the four horseman en dan in de VM en het daar niet over hebben. Maar een goed forum helpt vast ook. Volg je het voorbeeld van de four (+1) horseman? Lekker naar buiten gaan en debatteren?
Dennet doet wel aan filosofie, maar niemand van je helden lijkt te voldoen aan je interesse taalkunde en geschiedenis. Alhoewel Hitchens bedreven was in het schrijven van biografien van dode mensen.
In je uitleg over de rituelen van de VM staat broederschap in de rituelen centraal. Het overkoepelende, symbolische idee uit verschillende religies als gemeenschappelijke traditie (streven?). De meeste hier zullen het hier niet hebben op instituten met tradities.
Wat mij lijkt te botsen zijn je helden, de opvattingen en het uitdragen, maar die willen vormen in een gesloten omgeving. Maar ik waardeer het zoeken naar een platformen en het slijpen van de geest.
Als je tot een waarheid komt, verlaat je dan de VM?
En in hoeverre botst het (anti?)(a)theistische van je helden met de overkoepelende waarheid in religies van de VM?
Helden als the four horseman en dan in de VM en het daar niet over hebben. Maar een goed forum helpt vast ook. Volg je het voorbeeld van de four (+1) horseman? Lekker naar buiten gaan en debatteren?
Dennet doet wel aan filosofie, maar niemand van je helden lijkt te voldoen aan je interesse taalkunde en geschiedenis. Alhoewel Hitchens bedreven was in het schrijven van biografien van dode mensen.
In je uitleg over de rituelen van de VM staat broederschap in de rituelen centraal. Het overkoepelende, symbolische idee uit verschillende religies als gemeenschappelijke traditie (streven?). De meeste hier zullen het hier niet hebben op instituten met tradities.
Wat mij lijkt te botsen zijn je helden, de opvattingen en het uitdragen, maar die willen vormen in een gesloten omgeving. Maar ik waardeer het zoeken naar een platformen en het slijpen van de geest.
Als je tot een waarheid komt, verlaat je dan de VM?
En in hoeverre botst het (anti?)(a)theistische van je helden met de overkoepelende waarheid in religies van de VM?
Waar en wanneer ik iets hoor over vrijmetselarij, dan doet de geheimzinnigheid geen goed aan de naam die het heeft.Henry II schreef:Deze begrijp ik niet helemaal. Kun je dit wat beter uitleggen misschien.Mariakat schreef:Of ben je internationaal mede actief binnen oorden met strenge religieuze maatschappijen?
Het wordt al gauw geassociëerd met dingen die het daglicht niet mogen zien of met centra van complot vormingen.
Tot en met allerlei vormen van het occulte wordt men beschuldigd.
Bron daarvan ligt juist in de metaforische tekenen en symbolen, die hun oorsprong in eerdere en heidense religisch zou hebben.
Op zijn minst wordt gedacht, dat het uiterst elitair zou zijn, wat in feite niet de opzet is.
Wat ik ervan heb kunnen napluizen is, dat in de tijd van ontstaan juist het geheime eraan, het bestaansrecht ervan heeft gegeven.
Ook al kun je jezelf aanmelden, er is een strenge ballotage commissie voor je definitief aangenomen wordt.
In tijden, maar tegenwoordig ook in oorden, waar men niet geaccepteerd wordt als geloofsafvallige, was/is geheimhouding en zekerheid bij de bestaande loge van je motieven noodzaak om je binnen de vrijmetselarij ook daadwerkelijk vrij te voelen je te uiten zoals je denkt.
Om op je vraag terug te komen.
Daar waar geheimhouding noodzakelijk is van het gegeven dat je vrijdenker bent en ook daar waar je sympathie hebt voor en met andere vormen van religie dan de plaatselijke, lijkt me deze vereniging in zijn vorm nog bestaansrecht te hebben.
Dit voor mensen, die vrij willen communiceren op plaatsen op de wereld waar dit niet mogelijk is.
Dat verschillende vertegenwoordigers van religies welkom zouden zijn, heb ik anders begrepen.
Voorwaarde is wel dat men open moet kunnen staan voor andere vormen van spiritualiteit en de belevingen en handelingen daaruit volgend.
Overtuigd gelovigen worden gezien als mensen met dogma's, die niet behoren tot degenen die nog willen leren of zich spiritueel ontwikkelen.
Mijn gegevens heb ik nu even op een rijtje via:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Vrijmetselarij" onclick="window.open(this.href);return false;
http://vrijmetselarij.blogspot.nl/2010/ ... e-lid.html" onclick="window.open(this.href);return false;
In de meeste West Europese landen zie ik dat bestaansrecht in deze vorm niet meer zo.
Wel de ballotage, die ervoor kan zorgen dat mensen met een hoge mate van tolerantie naar de meningen van anderen binnen het ledenbestand gehandhaafd kan worden.
De geheimzinnigheid is een nadeel, waardoor deze manier van verenigen van gelijkgestemde geesten eigenlijk te veel beperkt wordt, wat ook wel blijkt uit het kleine ledenbestand binnen Nederland.
PS
Ik heb deze vraag wat uitgebreider behandeld daar in eerste instantie mijn opmerking niet voldoende bleek te zijn.
Het gaat nu wel verder off topic en het zou goed zijn voor een nieuw onderwerp.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
'The four horsemen' zijn zeker onderwerp van gesprek binnen de VM. En ik ga discussies hierover binnen en buiten de loge zeker niet uit de weg. De grondhouding die ik probeer te hanteren is die van het naast elkaar leggen van opvattingen. Bij de VM worden met grote regelmaat lezingen gehouden door denkers uit alle hoeken en gaten, waaronder ook uit atheïstische hoek. Naar aanleiding daarvan is er dan meestal de gelegenheid om hierover vragen te stellen aan de spreker. Afspraak is dat deze vragen nooit een 'ad hominem' karakter van aanval en debat hebben. De spreker wordt in zijn waarde gelaten. Ik zoek naar overeenkomsten en niet naar conflicten. Die zijn er al genoeg op de wereld.
Taalkunde, is voor mij een heel belangrijk onderwerp inderdaad. Ik heb genoeg boeken hierover gelezen, maar ik denk dat dit geheel buiten de FT gedachte valt. Het is een meer wetenschappelijk onderwerp.
Ik snap heel goed als iemand niets op heeft met tradities. Maar bedenk wel dat Vrijdenken ook een lange traditie kent, die zeker tot aan Pythagoras terug te voeren is. Pythagoras hanteerde ook een inwijdings school en die traditie van inwijdingsgenootschappen is ook deel van de VM. Als je de denkbeelden van Pythagoras hoog acht, kun je niet voorbij aan de methode die hij en vele anderen hanteerden om deze gedachten over te brengen op zijn leerlingen.
Het slijpen van de geest is inderdaad mijn ding. Binnen de VM noemt men dat het 'werken aan de ruwe steen', aan jezelf dus. 'Ken Uzelve' zoals boven de tempel van Delphi te leen was in lang vervlogen tijden. Ik geloof niet dat ik ooit een definitieve waarheid zal vinden, maar vind de weg belangrijker dan het doel. Ik betwijfel of het mogelijk is om de volledige waarheid te vinden, daar is de menselijke geest misschien te beperkt voor. De VM biedt geen antwoorden, maar wel een mooie methode en platform om samen te zoeken. Als ik ooit het gevoel zou krijgen dat de VM als organisatie mijn benauwd, zou ik zeker overwegen om een andere club te vinden. Het is een 'gewone' vereniging namelijk. Wat ik wel merk is dat wanneer een broeder 'de orde dekt' (lidmaatschap opzegt) de sociale contacten vaak gewoon blijven. Vriendschap tussen broeders groeit zoals elke vriendschap.
Botst dit met mijn eigen atheïstische opvattingen? Ik denk van niet. De overkoepelende waarheden in de diverse religies hebben geen goddelijke oorsprong, maar zijn door mensen bedacht en gedistilleerd. Dat distillaat hecht ik waarde aan, niet het gedoe er omheen.
Taalkunde, is voor mij een heel belangrijk onderwerp inderdaad. Ik heb genoeg boeken hierover gelezen, maar ik denk dat dit geheel buiten de FT gedachte valt. Het is een meer wetenschappelijk onderwerp.
Ik snap heel goed als iemand niets op heeft met tradities. Maar bedenk wel dat Vrijdenken ook een lange traditie kent, die zeker tot aan Pythagoras terug te voeren is. Pythagoras hanteerde ook een inwijdings school en die traditie van inwijdingsgenootschappen is ook deel van de VM. Als je de denkbeelden van Pythagoras hoog acht, kun je niet voorbij aan de methode die hij en vele anderen hanteerden om deze gedachten over te brengen op zijn leerlingen.
Het slijpen van de geest is inderdaad mijn ding. Binnen de VM noemt men dat het 'werken aan de ruwe steen', aan jezelf dus. 'Ken Uzelve' zoals boven de tempel van Delphi te leen was in lang vervlogen tijden. Ik geloof niet dat ik ooit een definitieve waarheid zal vinden, maar vind de weg belangrijker dan het doel. Ik betwijfel of het mogelijk is om de volledige waarheid te vinden, daar is de menselijke geest misschien te beperkt voor. De VM biedt geen antwoorden, maar wel een mooie methode en platform om samen te zoeken. Als ik ooit het gevoel zou krijgen dat de VM als organisatie mijn benauwd, zou ik zeker overwegen om een andere club te vinden. Het is een 'gewone' vereniging namelijk. Wat ik wel merk is dat wanneer een broeder 'de orde dekt' (lidmaatschap opzegt) de sociale contacten vaak gewoon blijven. Vriendschap tussen broeders groeit zoals elke vriendschap.
Botst dit met mijn eigen atheïstische opvattingen? Ik denk van niet. De overkoepelende waarheden in de diverse religies hebben geen goddelijke oorsprong, maar zijn door mensen bedacht en gedistilleerd. Dat distillaat hecht ik waarde aan, niet het gedoe er omheen.
Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan.
Kan ook verder hier zag ik.Ik schreef:PS
Ik heb deze vraag wat uitgebreider behandeld daar in eerste instantie mijn opmerking niet voldoende bleek te zijn.
Het gaat nu wel verder off topic en het zou goed zijn voor een nieuw onderwerp.
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 29&t=11088" onclick="window.open(this.href);return false;
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Welkom,
Vrijmetselaars en vrouwen. Gaat dat eigenlijk samen?
Daantje
Daantje
I was thirsty for everything, but water wasn't my style (Eddie K.)
Dat gaat prima samen. Het is voor een ieder de persoonlijke keus of je gemengd wil werken of niet. Het grootste aantal loges in nederland zijn masculien. Deze vallen onder het Groot-Oosten van Nederland. Daarnaast zijn er ook nog genoeg loges die werken onder 'Le Droit Humain' welke een gemengde organisatie is. Bovendien zijn er ook puur feminiene organisaties zoals 'Vita Feminea Textura'. Als je kijkt naar de traditionele definitie van vrijmetselarij, dan kun je stellen dat 'maçonniek' inhoudt dat de rituelen en symbolen samenhangen met de verhalen rondom de bouw van de tempel van koning Salomo. Vanuit de Middeleeuwse bouwgildes bezien bestaat een bouwloge alleen uit mannen. Dit voert ook weer terug op oude inwijdingsgenootschappen zoals die van Pythagoras. In de tegenwoordige tijd, waarin de vrouw gelijke rechten heeft als de man (vandaar de term 'le droit humain' wat slaat op de gelijke rechten van man en vrouw) is het niet meer dan logisch dat er ook gemengde loges zijn ontstaan. Anno 2012 kun je stellen dat je zelf kunt kiezen wat je het beste lijkt. De masculiene ordes zijn in het geheel niet vrouwonvriendelijk. Enerzijds is het vanuit veel mannen een wens om met mannen onder elkaar te zijn, een beetje zoals de oude herensociëteiten. Anderzijds merk ik ook dat veel echtgenotes het een prettig idee vinden dat hun echtgenoten niet samen met andere vrouwen in een loge werken. De sfeer van broederschap gedijt misschien wel beter als er geen vrouwen bij zijn, is een vaak gehoord argument. Overigens wordt de echtgenote/partner van een kandidaat altijd om toestemming gevraagd. Mannen gedragen zich anders als er vrouwen bij zijn hoor ik ook wel als argument en daar is wel wat voor te zeggen. Het beleven van een ritueel is iets persoonlijks en het vrouwelijk schoon zou kunnen afleiden. Natuurlijk zijn er ook genoeg mannen binnen de vrijmetselarij die een mannelijke partner hebben, wat dit laatste argument een beetje buiten spel zet. ik hoop dat je dit wat helderheid geeft over dit onderwerp.Daantje schreef:Welkom,
Daantje
Welkom! Ik ben zelf ook een grote fan van Sam Harris. En dat je vrijmetselaar bent was al vrij duidelijk
Groetjes,
Kevin

Groetjes,
Kevin
Vrouwelijke VM clubs noemt men Weefsters, meen ik te weten.
Met hard fietsen heb je altijd wind tegen.
Binnen Nederland is dat correct ja. Er zijn zelfs twee organisaties, omdat er ook weer een aantal loges zich hebben afgesplist van de oorspronkelijke Vita Feminea Textura (Weefsters in vertaling). In het buitenland bestaan ook vrouwelijke loges die dezelfde bouwsymboliek gebruiken als de mannelijke tegenhangers. De Orde van Weefsters hanteert andere symboliek, waarbij de drie graden van inwijding Spinster, Weefster en Ontwerpster worden genoemd, als ik mij niet vergis. Bij het bedenken van deze rituelen dacht men dat deze handwerksymboliek beter zou aansluiten bij de gedachtewereld van de dames.Getses schreef:Vrouwelijke VM clubs noemt men Weefsters, meen ik te weten.
Sam Harris is een groot denker naar mijn bescheiden mening. Ik heb laatst ook zijn 'Letter to a Christian Nation' gelezen. Zeer aan te raden. De vrijmetselarij is voor mij een methode en hulpmiddel tot persoonlijk ontplooïng. Dank voor je woord van welkom. Ik hoop dat ik het een en ander kan bijdragen om het 'positief atheïsme' te stimuleren.Kevin schreef:Welkom! Ik ben zelf ook een grote fan van Sam Harris. En dat je vrijmetselaar bent was al vrij duidelijk![]()
Kevin