Rusland en Oekraïne

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

B.S.
Bevlogen

Re: Rusland en Oekraïne

Bericht door B.S. »

Rereformed: laten we wel on het oog blijven houden dat het concrete vechten nu door de Oekraïners gebeurt.
Mullog
Bevlogen

Bericht door Mullog »

Rereformed schreef: 12 sep 2022 06:43 ...
De macht van de VS is groter dan ooit en er is geen tegenpool op aarde die deze hegemonie kan aantasten, doorbreken of evenaren. Het schijnt mij toe dat dit de gehele rest van deze eeuw zich zo zal voortzetten.
...
Één Trumpje kan voldoende zijn om het hele Amerikaanse kaartenhuis in te laten storten. De democratie heeft daar langs het randje gelopen en is nog zeker niet op veilige afstand van de kloof.

Is het Romeinse Rijk ook niet van binnenuit ingestort?
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)
B.S.
Bevlogen

Bericht door B.S. »

Ik denk dat u eerder de Romeinse Republiek bedoelt.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Gerard R. schreef: 12 sep 2022 10:01 Je gaat vast iets te snel en te optimistisch, Rereformed. Eerst de beer afschieten, dan pas juichen.
B.S. schreef:Rereformed: laten we wel on het oog blijven houden dat het concrete vechten nu door de Oekraïners gebeurt.
Mijn conclusie dat Poetins beslissing tot oorlog rampzalige gevolgen heeft voor Rusland is helemaal niets nieuws. Tot die conclusie kwam ik al op 2 maart hier en hier:

Bonjour: "En Poetin is ervan overtuigd dat zijn opvolger zwakker zal zijn. Dus hij wil de klus afmaken, voor hij sterft. Hij is ervan overtuigd dat een westers Oekraïne slecht is voor Rusland dus er moet snel een overwinning komen."
"Hij kan proberen deze wensdroom van vóór de oorlog in stand te houden door zijn ogen dicht te doen voor de realiteit, maar als er ook nog maar een greintje rationeel en koel verstand is overgebleven in zijn hersens, misschien op het moment dat hij wakker wordt iedere dag, weet hij nu beter dan wie ook dat zijn wensdroom onuitvoerbaar is. Een militaire overwinning is niet genoeg. Hij heeft niet alleen de houding van het Oekraïense volk foutief ingeschat, hij heeft via deze oorlog de Oekraieners tot diepe haat opgezweept, die dieper wordt met elke bom die de Russen op Oekraïne gooien. Een guerillastrijd zal voortduren via steun van de westerse naties en de sancties zullen niet meer opgeheven worden. Oekraïne veroveren staat gelijk aan Rusland een ultieme nachtmerrie schenken waar geen eind aan komt. Of anders gezegd, waar onmiddellijk na zijn dood door een opvolger een eind aan gemaakt zal worden. Er is geen sprake meer van een klus die hij af kan maken. Poetin gaat de geschiedenis in als de man die Rusland naar de afgrond leidde."

"[lanier] pleitte er vóór de oorlog voor de zaken vanuit het gezichtspunt van Poetin te bezien. Laten we dat nu eens op dit moment doen:
Zonder twijfel kan Poetin nu al weten dat hij niets van zijn doelen bereikt heeft of ooit bereiken kan, als hij af en toe een helder moment heeft, en dat bombarderen volslagen nutteloos is. Want zijn strategische hoofddoel was grotere veiligheid voor het moederland via dat NAVO troepen weghaalt uit Oost-Europa en de garantie gegeven wordt dat NAVO zich niet verder uitbreidt met buurlanden van Rusland. In plaats van dat hij ook maar iets hiervan bereikt krijgt hij het tegengestelde in het kwadraat als gevolg van zijn domme optreden: een totale uitsluiting van Europa, een buurland Oekraïne dat bij vernietiging van hun hoofdstad een eeuwige vijand zal zijn, een Oost-Europa waar de NAVO troepen zal verdubbelen of zelfs nog meer haar aanwezigheid zal versterken, twee skandinavische buurlanden die het ondenkbare doen en er nu over praten om NAVO-lid te worden, en na vernietiging van Kiev waarschijnlijk niet zoveel behoefte meer hebben aan enkel erover te praten, een buurland Finland dat, ook mocht ze zich niet bij de NAVO aansluiten, generaties lang niet meer op overeenkomsten met Rusland zal vertrouwen maar flink militaire uitgaven zal vergroten, alle landen van Europa die opeens hun leger gaan opvijzelen, plus de nachtmerrie van alle Russen: een Duitsland dat zal uitgroeien tot een formidabele militaire macht. Tel daar nog bovenop dat het Russische leger zich ten aanschouwen van de hele wereld nu al heeft laten zien als amateuristisch en hopeloos zwak, volkomen kansloos als ze het zou moeten opnemen tegen NAVO. Iedere Rus die deze zaken overdenkt weet dat het bereiken van welk doel dan ook dat Poetin voor ogen stond een onmogelijkheid is geworden en Poetin de ergste blunder heeft gemaakt sinds de ouwe tsaar dacht dat het een goed idee was aan de eerste wereldoorlog mee te doen of sinds Stalin dacht Finland in 12 dagen te kunnen veroveren en het minuscule volkje dat daar woont naar Siberië te transporteren, of sinds Brezjnev dacht dat het een goed idee is om Afganistan binnen te vallen."

Zoals men ziet: de evaluatie van vandaag is niets nieuws. De geopolitieke conclusie is niet afhankelijk van het feit wanneer deze oorlog eindigt. Voortduren van de oorlog kan een manier zijn waarop Poetin het redden van zijn eigen hachje kan rekken, maar maakt de catastrofe voor Rusland enkel groter.
Mullog schreef:Één Trumpje kan voldoende zijn om het hele Amerikaanse kaartenhuis in te laten storten. De democratie heeft daar langs het randje gelopen en is nog zeker niet op veilige afstand van de kloof.
Dat ben ik helemaal met je eens. En op dat punt spreekt inderdaad een optimisme van mijn kant dat voorbarig kan zijn. Trump loodst de Republikeinse partij naar extremisme en, naar het mij toeschijnt, bijgevolg naar verlies. Maar de toekomst kan uitmaken dat dit optimisme ongerechtvaardigd was.
De situatie in de VS is buitengewoon kritisch. Wanneer de VS aan de fascisten overgeleverd wordt kan dat voor de VS en alle westerse landen catastrofale gevolgen hebben.
In hoeverre dat ook de hegemonie van de VS in de wereld aan zou kunnen tasten zou ik geen uitspraken over durven doen. Hoewel,... ik merk dat ik dat op 2 maart wél deed:

"...de grootste blunder sinds de ouwe tsaar dacht dat het een goed idee was aan de eerste wereldoorlog mee te doen of sinds Stalin dacht Finland in 12 dagen te kunnen veroveren en het minuscule volkje dat daar woont naar Siberië te transporteren, of sinds Brezjnev dacht dat het een goed idee is om Afganistan binnen te vallen.
Dit laatste voorbeeld is misschien erg sterk, aangezien ook Amerika deze blunder gemaakt heeft. Maar overdenk dit eens: Russische avonturen monden bijna altijd uit in catastrofen voor Rusland, terwijl Amerikaanse avonturen enkel dol en dwaas zijn, maar hun hegemonie nooit aantasten. De blunders van de despoten in Rusland zijn daarentegen vrijwel altijd noodlottig. De blunder van de tsaar kostte hem zijn leven en mondde uit in de communistische rampentijd met zijn miljoenen slachtoffers, de blunder van Stalin overtuigde Hitler ervan dat de Sowjet-Unie niets voorstelt en resulteerde in de volgende 20 miljoen Russische slachtoffers, en de blunder van Brezjnev deed de Sowjet-Unie instorten. Er bestaat geen twijfel over dat Poetin aan deze lijst van grootst mogelijke blunderaars toegevoegd zal worden."
Born OK the first time
Rereformed
Moderator
Contacteer:

chromis schreef: 12 sep 2022 12:28 Macht lijkt wel ondergeschikt te zijn aan de motivatie van de individuen die het daadwerkelijke werk (in dit geval: zo'n oorlog voeren) moeten doen. De vraag is dan hoe Poetin een eventuele nederlaag gaat verkroppen?
Zou Poetin deze video al eens onder ogen hebben gehad?

De dagen van Poetin zijn geteld en lopen nu af. Indien Oekraïne het offensief van de afgelopen week ook deze week nog kan voortzetten is het met Poetin waarschijnlijk gedaan. Ik zit de hele tijd maar ongeduldig te wachten op berichten van weer nieuwe gebieden die de Oekraïners in handen krijgen via dat de tegenpartij eenvoudig het bijltje erbij neer gooide en vluchtte, met achterlating van al hun oorlogsmateriaal. Wachten op bevrijding van Cherson.
Het schijnt dat Oekraïene voorzien van Himars de oorlog heeft beslist.

Deze video spreekt boekdelen: https://www.youtube.com/watch?v=S-zNgNxAnzA
Born OK the first time
B.S.
Bevlogen

Bericht door B.S. »

Na Operation Desert Storm was de algemene mening dat Saddam Hoessein dit niet politiek (en fysiek?) niet kon overleven, hij bleef nog jaren zitten in een door sancties vastgetimmerd Irak.
Onkruid vergaat niet (zomaar).
Rereformed
Moderator
Contacteer:

B.S. schreef: 13 sep 2022 16:10 Na Operation Desert Storm was de algemene mening dat Saddam Hoessein dit niet politiek (en fysiek?) niet kon overleven, hij bleef nog jaren zitten in een door sancties vastgetimmerd Irak.
Onkruid vergaat niet (zomaar).
So what? Wat ontbreekt er aan de catastrofe voor Irak?
Indien Poetin aanblijft, des te erger de catastrofe voor Rusland.
Dat maakt het onmogelijk voor het westen om sancties op te heffen en langzaamaan banden weer aan te halen met dat land, terwijl het land uitgeput raakt door volkomen nutteloze oorlogvoering en de bevolking rijp gemaakt wordt voor binnenlandse onlusten, zelfs voor het uiteenvallen van de federatie.
Born OK the first time
B.S.
Bevlogen

Bericht door B.S. »

Jaaah en hoe moest Saddam ten slotte ten val komen...?
Dat hele massavernietigingsverhaal deugde natuurlijk van geen kant (toch...?) maar er lag wel een reëel probleem: hoe lang kon Irak nog in het internationale strafbankje gehouden worden - steeds meer landen wilden weer gewoon zaken doen met Irak c.q. onbeperkt olie gaan kopen, de lobby over de gruwelijke gevolgen die de sancties voor de Irakese zouden hebben werd steeds sterker - op een gegeven moment zou Irak weer onder het bewind van Saddam of een van zijn zonen tot de internationale gemeenschap moeten worden toegelaten en welke garanties waren er dan?

Dit is niet een op een toepasbaar op Rusland, alleen al een Amerikaanse inval is ondenkbaar, en dat bedoel ik ook niet.
In het geval van Rusland zal het "Westen' waarschijnlijk nog decennia allerlei vormen van isolatie aan het land moeten opleggen. Niet voor het eerst natuurlijk.
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Na de val van Saddam hebben veel westerse landen hun belangen uitgebreid in Irak. Tony Blair was er actief, zo heeft hij een lucratieve deal gesloten namens BP. En de familie Bush zat al in de olieindustrie, die hebben niet werkloos aan de zijlijn zitten toekijken.

Poetin probeert nu Xi aan zijn zijde te krijgen, binnenkort hebben ze een afspraak. Maar Xi zal niet zijn relatie met het westen op het spel zetten. Hij is alleen maar geïnteresseerd in goedkope grondstoffen uit Rusland. Ik denk niet dat China de Russen wapens gaan leveren.

Een ander probleem voor Poetin is dat hij niet deze oorlog zal winnen zonder algehele mobilisatie van het land. Nu worden soldaten naar het front gestuurd uit kansarme ver afgelegen gebieden, maar uiteindelijk zullen er ook soldaten geronseld moeten worden in Moskou en Sint Petersburg. Jongeren in die steden zitten daar niet op te wachten, en hun invloedrijke ouders ook niet.
Ik denk niet dat Rusland kernwapens gaat inzetten. Daarmee gaat hij de oorlog ook niet winnen en het zal hem zeker de kop kosten. De strijd gaat nog wel even door, de verwachtingen zijn zeker tot volgend jaar. Wat Poetin nog uit zijn hoge hoed denkt te toveren is mij een raadsel. Mocht hij worden afgezet dan zal de relatie met Rusland nog lang verstoord zijn. Europa zal niet direct weer massaal olie gaan inkopen, we zijn definitief een andere weg ingeslagen.
B.S.
Bevlogen

Bericht door B.S. »

Dat is toch al een andere insteek dan wij ons van u aan het begin van de oorlog menen te herinneren.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

B.S. schreef: 15 sep 2022 20:05 Dat is toch al een andere insteek dan wij ons van u aan het begin van de oorlog menen te herinneren.
Het lijkt me dat inmiddels iedereen verbaasd kijkt naar het verloop van de oorlog.
Born OK the first time
B.S.
Bevlogen

Bericht door B.S. »

Van u herinneren wij ons een stuk minder defaitisme toch?

Oekraïne is er nog lang niet hoor. Alle criminelen van Rusland gaan ingezet worden... :(
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Tsja... hoe een volk door het putje gaat na al die eerdere gruwelen van vroeger...
B.S.
Bevlogen

Bericht door B.S. »

Al die landen die de eigen geschiedenis maar soort van blijven herhalen - Rusland, China, Turkije...altijd net even anders, maar toch.

Het huidige conflict in Ethiopië zou ook al een half miljoen slachtoffers kennen, laten we dat ook weer eens benadrukken.
Er is strijd tussen de centrale regering en regio's, voedsel wordt als wapen ingezet gecombineerd met een langdurige droogte - weet u nog, begin jaren tachtig...
Rereformed
Moderator
Contacteer:

B.S. schreef: 16 sep 2022 12:19 Van u herinneren wij ons een stuk minder defaitisme toch?
Zeker, maar op de totale mislukking van de Russische oorlogscampagne had ik niet gerekend. Dat doe ik nu wel.
Oekraïne is er nog lang niet hoor. Alle criminelen van Rusland gaan ingezet worden... :(
Dat laatste, aangevuld met ammunitie die ze uit Noord-Korea moeten halen, onderstreept juist dat het op totaal verlies van Rusland aanloopt; ze hebben geen middelen meer om de zaak te redden.

Ik verwacht de algemene instorting van het Russische leger in Oekraïne en het einde van Poetin. Misschien loop ik te ver vooruit, maar ik kan me voorstellen dat de Oekraïners net zo reageren als ik en hun soldaten enorm door deze gedachte aangemoedigd worden.
Born OK the first time
Plaats reactie