Dat snap ik, maar ik heb niet je toestemming nodig om te reageren.Willempie schreef:Ik had het tegen Reformed.
Het is beter dat je eerst je bezwaren onderbouwt, en dan pas excuses eist.
Dat is de correcte volgorde. Niet andersom.
Moderator: Moderators
Dat snap ik, maar ik heb niet je toestemming nodig om te reageren.Willempie schreef:Ik had het tegen Reformed.
Nogmaals: Ik had het tegen Reformed. Ik wacht op zijn reactie hierop. Ik heb het idee dat Reformed heel goed weet waarop ik doel. Dan hoef ik het niet allemaal uit te kouwen en de zaak op de spits te drijven. Een beetje zelfreflectie en excuses zijn dan voldoende.Jagang schreef:Dat snap ik, maar ik heb niet je toestemming nodig om te reageren.Willempie schreef:Ik had het tegen Reformed.
Het is beter dat je eerst je bezwaren onderbouwt, en dan pas excuses eist.
Dat is de correcte volgorde. Niet andersom.
Jij geeft - meen ik - een beschrijving die ook toepasbaar is op Dikkemick.Karssenberg schreef:Er zijn mensen, ook hier die geïnteresseerd zijn in wat gelovigen zoals ik beweegt en waar we onze overtuigingen op baseren. Op vragen hierover probeer ik antwoord te geven. Wij hebben met elkaar gemeen, dat we beiden (allen) mensen zijn en belangstelling hebben voor elkaars meningen, achtergronden en overtuigingen.Peter van Velzen schreef:Maar wat drijft jou dan naar dit forum? Wat is er dat wij met jou gemeen hebben.?Karssenberg schreef: Maar met een atheïst ga ik niet discussiëren over de vraag of God bestaat, ja of nee. Met een Moslim ga ik niet discussiëren over de vraag of Jezus de zoon van God is, ja of nee.
Maar bij verschillen van mening, ook over fundamentele punten kun je de ander als mens wel accepteren.
En jij hebt niet te bepalen waarop ik reageer. Dit is de laatste keer dat ik dat vriendelijk zeg.Willempie schreef:Nogmaals: Ik had het tegen Reformed.
Onophoudelijke vragen maar nooit een bevredigend antwoord van K.dikkemick schreef: Ad 1. Alle argumenten/redenen die ik tot nu toe ooit in mijn leven gelezen heb, doen mij concluderen dat er geen god is. Uiteraard kan ik het fout hebben. Het wachten is dus op dat ene logische argument.
Ad 2. De argumenten/redenen welke mij doen geloven ("weten") dat de ET waar is, zijn te talrijk om op te noemen.
En nu verwacht ik van jou een eerlijk antwoord op de vraag die nog steeds open staat.
.......
Beste Willempie,Willempie schreef:Iets wat ik niet snel doe ga ik nu wel doen. Ik beschuldig jou. Ik beschuldig jou van:Rereformed schreef:Wanneer iemand met een geloof aankomt hoeft niemand daarvoor te zwichten. Niet in het minst wanneer het de christelijke religie betreft. Want wat jij gelooft is van horen zeggen, en wat de evangelieschrijvers opschreven hadden ze van horen zeggen. Zoals gezegd zijn er niet eens ooggetuigeverslagen. Bovendien geloof je een emmervol aan zaken waarvan helemaal geen ooggetuigeverslagen kúnnen zijn, bijvoorbeeld een laatste oordeel, eeuwig leven, hemel en hel en meer van dat soort kinderachtige fantasie.
Geloof uitroepen tot "zekerheid der dingen die men hoopt" en "bewijs der dingen die men niet ziet", oftewel geloof tot een rits feiten maken is toch echt de unieke verkrachting die een vrome bijbelschrijver op het woordje geloof uitvoert.
Geloof staat dan ook nooit ver af van fanatisme.
1. Een ongelooflijke vooringenomenheid, die ook steeds meer begint op te vallen.
2. Trucjes, zoals het openen van nieuwe topics onder een titel die iedereen op het verkeerde been zet.
3. Onbeleefdheid en grofheid tegenover iedereen die jouw standpunten niet ondersteunt.
Ik kan er nog wel een paar meer bedenken maar vind dit voor voorlopig wel genoeg. Ik ben gaarne bereid de bovenstaande drie punten te onderbouwen maar misschien wordt het eens tijd om je excuses aan te bieden.
Ik kan me daar wel in vinden. Geloven doe je wanneer je een slag om je arm houdt, je hebt geen zekerheid, maar hebt je door bepaalde argumenten laten overtuigen dat je op bepaalde informatie kunt vertrouwen.Gralgrathor schreef:@Rereformed,
Zou je in je eigen woorden een definitie kunnen geven voor wat men doorgaans bedoelt met 'weten', wat jij bedoelt met 'weten' en wat over het algemeen bedoeld wordt met '(wetenschappelijke) kennis'?
Ik vraag dit omdat ik probeer om jouw perspectief op 'geloven' te verenigen met het mijne, en ik daar tot nu toe nog niet helemaal in slaag. Heel simplistisch gesteld: ik zie geloven als 'een bepaalde mate van fiducie toekennen aan het waar zijn van stelling X', terwijl ik weten zie als een vorm van geloven: 'een hoge mate van fiducie toekennen aan het waar zijn van X, vanwege het gerechtvaardigd zijn van X dmv onafhankelijk verifieerbaar bewijs'.
Dat is natuurlijk maar een povere verwoording van hoe ik deze concepten zie, maar desondanks, kun je je daar enigszins in vinden?
Als je geloven gelijk stelt (zelfs erboven!) aan zeker weten omdat dit in een "heilige" tekst staat, ben je inderdaad niet erg rationeel en eerlijk bezig. Echter, voor Karssenberg is zijn geloof helemaal geen geloof meer. Het is de absolute zekerheid dat zijn God bestaat, dat Jezus de laatste profeet was en ik opgestaan uit de dood. Dit staat voor Karssenberg absoluut niet ter twijfel. Kan ook niet omdat dit het fundament van zijn geloof (weten) is. Het is Karssenberg als persoon!Misschien vind je het grof dat ik de schrijver van Hebr. 11:1 beschuldig van het verkrachten van het begrip 'geloof'. Maar dat is exact wat hij doet. Geloof is namelijk pertinent geen "zekerheid der dingen die men hoopt" noch "bewijs der dingen die men niet ziet". Iemand die er deze opinie op nahoudt is inderdaad doorgedraaid, oftewel zijn vroomheid resulteert in fanatisme, een loopje nemen met gezonde rationaliteit.
Dit is een zinvolle manier om het verschil tussen geloven en weten aan te geven.Iemand op het wetenschapsforum schreef: http://www.wetenschapsforum.nl/index.ph ... semantiek/" onclick="window.open(this.href);return false;
Door de ‘open ruimte’ die geloven biedt, hetzij voor twijfel hetzij voor nadere aanvulling van kennis, kan het geen aanspraak maken op feitelijkheden in de werkelijkheid. Daarmee kan over iets dat geloofd wordt ook niet gesteld worden dat het waar of onwaar is, terwijl dat bij weten wel kan.
Dit is waar jouw definitie afwijkt van de mijne: bij mij is weten ook een vorm van geloven. Het gebruik van het woord 'geloof' zegt in mijn boek weinig over de hoeveelheid vertrouwen die je, om wat voor redenen dan ook, in een stelling plaatst. Het is in mijn boek dus goed mogelijk dat iemand die 'gelooft' dat iets waar is dat met dezelfde mate van vertrouwen doet dat in andere gevallen voor 'weten' wordt gereserveerd. Het verschil tussen 'weten' en 'geloven' ligt in mijn boek niet in de mate van vertrouwen, maar in de externe justificatie van de stelling.Rereformed schreef:Geloven doe je wanneer je een slag om je arm houdt
Wat geloof in de ET onderscheidt van geloof in een god, is dat diegene die op de ET vertrouwt in staat is zijn zienswijze/geloof te veranderen.Gralgrathor schreef: Dit is waar jouw definitie afwijkt van de mijne: bij mij is weten ook een vorm van geloven. Het gebruik van het woord 'geloof' zegt in mijn boek weinig over de hoeveelheid vertrouwen die je, om wat voor redenen dan ook, in een stelling plaatst. Het is in mijn boek dus goed mogelijk dat iemand die 'gelooft' dat iets waar is dat met dezelfde mate van vertrouwen doet dat in andere gevallen voor 'weten' wordt gereserveerd. Het verschil tussen 'weten' en 'geloven' ligt in mijn boek niet in de mate van vertrouwen, maar in de externe justificatie van de stelling.
Ik heb bijvoorbeeld geen enkele moeite met het beantwoorden van de vraag "geloof je in de evolutietheorie?" met "ja", omdat deze vraag in mijn boek niets meer betekent dan "heb je er vertrouwen in dat de basale stellingen van die theorie accuraat zijn?". Desgevraagd kan ik vertellen dat dat vertrouwen gebaseerd is op bewijs, en dat mijn geloof daarom geclassificeerd kan worden als 'weten'.
Zou ik 'weten' en 'geloven' beter op een andere manier kunnen begrijpen?
Dat hoeft natuurlijk niet. Het is net zo goed mogelijk om om geheel verkeerde redenen in een rechtvaardigbare stelling te geloven als het mogelijk is om in een niet-rechtvaardigbare stelling te geloven. Ik kan me voorstellen dat er genoeg mensen rondlopen die er hun eigen vreemde redenen op nahouden om evolutietheorie te accepteren.dikkemick schreef:diegene die op de ET vertrouwt in staat is zijn zienswijze/geloof te veranderen
Nope, waarschijnlijk niet. Dat is nu net waar deze discussie over gaat: wat zijn de methodes om een religieus geloof te valideren? Zijn die er uberhaupt?dikkemick schreef:Het kan niet zo zijn dat de godsgelovige een even valide geloven heeft dan de gelovige in de ET
Ja, op het gevaar af dat het beantwoorden van deze vraag als off-topic wordt verklaard. Maar goed, de vraag was dat kennelijk niet, dus laten we het er maar op wagen. Bovendien is dit wel een aardig voorbeeld van de verhouding tussen geloven en weten.Jagang schreef:Kan je dat verschil eens benoemen??Karssenberg schreef:2. Er is een fundamenteel verschil tussen mens en dier