HenkM schreef:
De criteria daar voor zal wel afhangen van de christelijke, islamitische of joodse richting. Niet één waarvan maar 1 richting bestaat (geeft dat al niet te denken, op zich? ... oh nee ...men denkt niet)
Maar heel zeker kan ik hier niet zijn. Ik heb er nooit (direct) mee te maken gehad.
Ik heb er (in)direct wel mee te maken gehad en dat verklaart mijn eerste aversie tegen het christelijk geloof (met Islam heb ik niets te maken gehad behalve 9-11).
Mijn 2e en meest recente "aanvaring" met dit geloof heeft met een vastgelopen (non)discussie met een Jehova's getuige te maken.
Ik ben op dit moment me enorm aan het verdiepen in religie. Ik kan met mijn gehele verstand er niet bij dat een intelligent meisje (met volgens mij een behoorlijk hoog IQ) zo achter haar religie kan staan. Het gaat volledig tegen het gezonde verstand in. Dit gezonde verstand MOET uitgeschakeld worden als de rede in conflict komt met haar geloof. Voor alles is dan een uitvlucht te verzinnen, waarvan de totale onlogica afdruipt.
En omdat ik hier min of meer echt van geschrokken ben, ben ik gaan lezen...lezen...lezen. Maar helaas, ik ben nog niet zover dat ik het werkelijk begrijp.
Misschien is daarom de essentie van christendom ons in onwetendheid te laten.
Maar ook dit moet ik zelf gelijk weer verwerpen omdat juist Jehova's getuigen er alles aan doen mij te bekeren. Ze doen niets liever dan mij te vertellen van de goede god, zodat ik ook met een vroom en gelukkig gezicht kan aansluiten in de koningszaal.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick