de essentie van het Christendom

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
HenkM
Superposter

Re: de essentie van het Christendom

Bericht door HenkM »

dikkemick schreef: IK denk, dat ZIJ denken dat de essentie bevrijding is...Maar of je van 1 essentie van HET christendom kunt spreken. HET christendom bestaat al niet. En zo bestaat denk ik DE essentie ook niet.

Hoe dan ook, de gelovigen moeten er toch een positieve essentie uit weten te slepen, anders is hun leven wel helemaal naar de Filistijnen.
Ik denk dat zij het positieve zien om de hemel te bereiken. Naast (hun) god te zitten. (naast alle miljarden)

De criteria daar voor zal wel afhangen van de christelijke, islamitische of joodse richting. Niet één waarvan maar 1 richting bestaat (geeft dat al niet te denken, op zich? ... oh nee ...men denkt niet)
Maar heel zeker kan ik hier niet zijn. Ik heb er nooit (direct) mee te maken gehad.
Alle denkende mensen zijn atheïst. (R. Heinlein); The thoughts of the gods are not more unchangeable than those of the men who interpret them. They advance – but they always lag behind the thoughts of men ... The Christian God was once a Jew. Now he is an anti-Semite. (France)
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

HenkM schreef: De criteria daar voor zal wel afhangen van de christelijke, islamitische of joodse richting. Niet één waarvan maar 1 richting bestaat (geeft dat al niet te denken, op zich? ... oh nee ...men denkt niet)
Maar heel zeker kan ik hier niet zijn. Ik heb er nooit (direct) mee te maken gehad.
Ik heb er (in)direct wel mee te maken gehad en dat verklaart mijn eerste aversie tegen het christelijk geloof (met Islam heb ik niets te maken gehad behalve 9-11).
Mijn 2e en meest recente "aanvaring" met dit geloof heeft met een vastgelopen (non)discussie met een Jehova's getuige te maken.
Ik ben op dit moment me enorm aan het verdiepen in religie. Ik kan met mijn gehele verstand er niet bij dat een intelligent meisje (met volgens mij een behoorlijk hoog IQ) zo achter haar religie kan staan. Het gaat volledig tegen het gezonde verstand in. Dit gezonde verstand MOET uitgeschakeld worden als de rede in conflict komt met haar geloof. Voor alles is dan een uitvlucht te verzinnen, waarvan de totale onlogica afdruipt.
En omdat ik hier min of meer echt van geschrokken ben, ben ik gaan lezen...lezen...lezen. Maar helaas, ik ben nog niet zover dat ik het werkelijk begrijp.
Misschien is daarom de essentie van christendom ons in onwetendheid te laten.

Maar ook dit moet ik zelf gelijk weer verwerpen omdat juist Jehova's getuigen er alles aan doen mij te bekeren. Ze doen niets liever dan mij te vertellen van de goede god, zodat ik ook met een vroom en gelukkig gezicht kan aansluiten in de koningszaal.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik »

De essentie van het christendom was door de eeuwen heen:

1 altruistische humanistische empathie (zoals ook bijvoorbeeld bij Confucius wordt gevonden)
2 Een geloof in een Eeuwig Leven
3 Een geloof in een Laatste Oordeel waar de goeden worden beloond en de slechten worden gestraft.

Het Vrijzinnige Christendom van Job, Kuitert en Klaas Hendrikse heeft de essentiele punten 2 en 3 laten vallen.
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

collegavanerik schreef:De essentie van het christendom was door de eeuwen heen:

1 altruistische humanistische empathie (zoals ook bijvoorbeeld bij Confucius wordt gevonden)
3 Een geloof in een Laatste Oordeel waar de goeden worden beloond en de slechten worden gestraft.

Het Vrijzinnige Christendom van Job, Kuitert en Klaas Hendrikse heeft de essentiele punten 2 en 3 laten vallen.
Ik mis Christus in diet rijtje :)
Ik wens u alle goeds
collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik »

Peter van Velzen schreef:

Jezus Christus
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
HenkM
Superposter

Bericht door HenkM »

collegavanerik schreef:

Jezus Christus
WIE?
Alle denkende mensen zijn atheïst. (R. Heinlein); The thoughts of the gods are not more unchangeable than those of the men who interpret them. They advance – but they always lag behind the thoughts of men ... The Christian God was once a Jew. Now he is an anti-Semite. (France)
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

<Jezus Christus geknipt omdat er anders teveel quotes in mijn post zaten>
HenkM schreef:
WIE?
Geen wie, een wat. Een persoon, die Jehosua heet en gezalfd is dan wel wordt geacht gezalfd te zijn, omdat JHWH hem zou hebben uitverkoren. Volgens mij denken de meeste "Christenen" dat er zo'n persoon bestaan heeft, dat hij op zijn minst de zoon van JHWH was, als hij al niet hetzelfde ding was als JHWH. En volgens mij vinden ze dat zelf essentieel.
Ik wens u alle goeds
anker

Bericht door anker »

Beste Peter van Velzen. Door omstandigheden kan ik nog niet reageren op je verzoek. Ik vraag nog even geduld.
Blackadder
Ervaren pen

Bericht door Blackadder »

Inderdaad. Ik ben net voor het eerst in jaren weer eens in een kerk geweest, bij de afscheidsdienst van een predikant die met emeritaat ging. Hij vertelde heel duidelijk dat de essentie in zijn leven de relatie met Jezus Christus was, en daar preekte hij ook altijd over (Dit viel af te leiden uit de woorden van de andere sprekers, bij zo'n afscheid is er altijd een rijtje collega's en bestuurders die ook wat zeggen)

De essentie van het christendom is dus een imaginair vriendje om het wat oneerbiedig te zeggen. Punten 1 t/m 3 zijn dan aspecten die voortvloeien uit die relatie.
May the Lord hate you and all your kind, may you be turned orange in hue, and may your head fall off at an awkward moment.'
MoreTime
Bevlogen

Bericht door MoreTime »

@Blackadder:
Als je het over geloof en twijfel hebt zegt men dat je aan alles mag twijfelen, maar dat ene dát moet je geloven anders ben je de pineut in het hiernamaals.

Paulus maakt van Jezus ook de kern van het (protestantse) christendom. De Katholieken voegen hierbij de traditie, Maria en de heiligen. De protestanten noemen het katholicisme daarom ook een 'duivelse ketterij'. Staat nog steeds in de catechismus.

De kern is dus een 'persoonlijk relatie' met Jezus. Dit heb ik altijd het moeilijkst gevonden omdat ik daar geen gevoel bij had/heb.

Het genoemde avondmaal etc zijn allemaal bijzaken in de protestantse kerken.
"Het goede leven is een leven ingegeven door liefde en geleid door kennis.", Bertrand Russell.
Aton
Diehard

Bericht door Aton »

MoreTime schreef: Paulus maakt van Jezus ook de kern van het (protestantse) christendom.
Dat is niet zo. Paulus is de ' ontwerper ' van het gnostisch christendom.
De Katholieken voegen hierbij de traditie, Maria en de heiligen. De protestanten noemen het katholicisme daarom ook een 'duivelse ketterij'. Staat nog steeds in de catechismus.
Zowel het katholicisme als de protestantisme zijn in wezen sekten.
MoreTime
Bevlogen

Bericht door MoreTime »

@Aton.
Allemaal leuk en wel, maar dat is niet hoe de christen er tegen aankijkt.
De essentie van het protestantse christendom is Jezus. Paulus is degene die hem populair heeft gemaakt.

Dat het christendom en katholicisme sekten zijn, zal misschien zo zijn als je Paulus als gnosticus ziet.
"Het goede leven is een leven ingegeven door liefde en geleid door kennis.", Bertrand Russell.
Blackadder
Ervaren pen

Bericht door Blackadder »

Inderdaad, ik heb daar ook nooit een gevoel bij gehad, voor mij was het altijd hetzelfde als me voorstellen hoe ik een persoonlijke relatie met Yoda zou hebben (ik stelde me zo voor dat ik dan een stem in mijn hoofd zou horen met goede adviezen of aanmoedigingen, maar dan Jezus ipv Yoda)

Mensen die veel bijbel lezen krijgen denk ik vanzelf wel vaker een bijbeltekst gedachte in hun hoofd, en zullen dat dan weer aan hun god toeschrijven.

Waarbij het dan weer opvalt dat die god nooit eens wat origineels zegt, maar zich blijkbaar alleen in dezelfde eeuwenoude zinnetjes kan uitdrukken. Heb je die film gezien? Nee, ik heb het boek al gelezen......
May the Lord hate you and all your kind, may you be turned orange in hue, and may your head fall off at an awkward moment.'
Jinny

Bericht door Jinny »

Sekten is een vaag woord, er is namelijk geen verschil in definitie tussen religie en sekten.
Wat op de een van toepassing is is standaard ook op de ander van toepassing.

Aton heeft dus gelijk met sekten.
Aton
Diehard

Bericht door Aton »

MoreTime schreef:@Aton.
Allemaal leuk en wel, maar dat is niet hoe de christen er tegen aankijkt.
De essentie van het protestantse christendom is Jezus. Paulus is degene die hem populair heeft gemaakt.

Dat het christendom en katholicisme sekten zijn, zal misschien zo zijn als je Paulus als gnosticus ziet.
Jij beweerd dit :
Paulus maakt van Jezus ook de kern van het (protestantse) christendom.
En dat beweren de katholieken ook. Beiden claimen iets wat niet waar is. De kern van het christendom ligt bij Paulus, en dit was een Hermetische variante, geschreven op Jezus als hoofdvedette. Dat de huidige christelijke sekten daar anders tegenaan kijken is niet mijn probleem, maar geen van beiden zijn de kern van het christendom.
Plaats reactie