De formulering is dubbelzinnig zie ik nu.Blues-Bob schreef: Even een stukje begrijpend lezen
Hier staat NIET:
- Het goed zijn voor anderen, niet discrimeneren, of niet doden als handeling door mij bestreden worden
Er staat WEL:
- Dat de bijbelse argumentatie en redevoering als handeling bestreden wordt door mij. (om dezelfde reden als het staat in hans en grietje, of het staat in also sprach zarathustra, etc)
Ik heb de zin nog eens gelezen en als je het heel letterlijk leest (en daar hamer je graag op), dan kan het 'bestrijden' zowel slaan op 'de moraal' (mijn lezing) als 'omdat dit in de bijbel staat' (zo door jou bedoelt).
Zeker, ik accepteer op levensbeschouwelijk terrein geen enkele dogma.Praktisch waren we het dus al eens dat de handeling van dergelijke redenaties: "Persoon X / God / Het lot heeft dat gesteld, dus is het zo" bestreden moeten worden.
Ik beoordeel dat ook op die manier. Alleen is mijn definitie van 'bijbelse moraal' niet zo smal. Als een moraal is ontleent aan de bijbel, dan is het voor mij 'bijbelse moraal'. In de manier waarop jij het definieert zijn alleen zeer streng-orthodoxe christenen dragers van de bijbelse moraal, bij mij kunnen zelfs niet-christenen exponenten zijn van 'bijbelse moraal'.Voor mij is een redenatie pas een bijbelse moraal als gesteld wordt: "het staat immers zo in de bijbel". Als een christen zegt: "het staat zo in de bijbel en het is voor iedereen een veiliger samenleving als wij elkander niet zomaar overhoop schieten" dan weeg ik zijn argumentatie als volgt: "het wordt voor iedfereen een veiliger samenleving als wij elkander niet zomaar overhoop schieten" is toetsbaar en logisch / intern consistent.
Als voorbeeld het pacifisme: ook al bestaat de pacifistische beweging niet enkel uit christenen of culturele christenen, maar ook uit atheisten. Het kernidee van geweldloos verzet is zeker ontleent aan specifieke bijbelse thema's. Voor mij is dat ook 'bijbelse moraal'.
Die indruk heb ik ook bij jouw teksten een paar keer gehad. Maar soms is een geschreven zin niet helder omdat de intonatie die een verschillende betekenis aan de zelfde zin kan geven, zie vb boven. Intenties zijn niet altijd duidelijk. Ik ga dan ook zoveel mogelijk uit van goeder trouw bij anderen in de hoop dat anderen mijn stukjes ook zo zullen opvatten. Maar verder wil ik hier niet teveel op doorgaan, metadiscussies zijn dodelijk voor een topic.@Demiurg:
Ik krijg langzaam de indruk dat je doelbewust e.e.a. uit de context haalt en ermee aan de haal gaat.
Uit het negeren van een antwoord kun je niets afleiden.Ook gezien de tu-quoque drogredenen, waar onder andere ook Heeck je opgewezen heeft. En het gemak waarmee je zijn opmerkingen tav het bestrijden van op een voetstuk zetten van denkers in een idealistische opvatting negeert, geeft mij geen prettig gevoel.
Inhoudelijk was de vergelijking van abstracties zoals 'God' of 'karma' met abstracties als 'de rede' niet bedoeld als jijbak. Het was meer bedoeld om inzichtelijk te maken dat de praktische moraal in alle gevallen verifieerbaar is, en los staat van de persoonlijke abstracties die iemand daartoe aanroept.
Over die onvolledige citaten, ik ga er van uit dat iedereen naar boven kan scrollen als niet het hele bericht geciteerd is. De citaten die ik er uit haal zijn die citaten waarvan ik denk dat ze de lijn van de discussie het beste volgen of die naar mijn smaak aansluiten op datgene dat ik daarvoor aandroeg. Dat dit altijd subjectief is, mag duidelijk zijn.Ik acht je intelligent genoeg om de context van een redenering goed te lezen, en in die context te reageren, in plaats van een andere context te suggereren met een onvolledig citaat. Hoe zie jij dat zelf?