Ufo's gemaakt door aliens? Realistischer dan u denkt.

Forum over pseudo-wetenschap, kwakzalverij, alternatieve 'geneeswijzen' en aanverwante zaken die niet onder wetenschap vallen.

Moderator: Moderators

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Re: Ufo's gemaakt door aliens? Realistischer dan u denkt.

Bericht door Rereformed »

MaartenV schreef: 31 okt 2020 08:12 Ja, je hebt zeker gelijk dat kritisch zijn een goede houding is. Maar kritisch zijn werkt ook de andere kant op: ben je kritisch genoeg t.a.v. een overheid die zegt dat het allemaal maar weerballonnen en moerasgassen zijn, terwijl heel wat mensen duidelijk metalen objecten door de lucht zien hooveren? En terwijl militairen die eindelijk vrij kunnen spreken, omdat ze gepensioneerd zijn, zeggen dat er zaken verborgen worden gehouden. Moeten we ook niet in omgekeerde zin kritisch zijn?
Wat je laatste vraag betreft: natuurlijk! Vandaar ook dat iemand als Ronaldus67 niet het spelletje mee wil spelen om met alternatieve verklaringen aan te komen, alsof men het wel met zekerheid zou kunnen uitleggen op een andere manier. Houd je hoofd gewoon koel. Er is eenvoudig geen reden om iets buitengewoon ongelooflijks te gaan geloven. Dát is waar je altijd op uitkomt zolang er voor het tegendeel geen doorslaggevende reden gegeven is.

Maar wat Ronaldus67 tegen jou opmerkt in de vorige bijdrage is de boodschap die jij in je leven moet opvangen: een kritische instelling staat bij jou enkel op een spaarvlammetje. En wanneer je daarmee geconfronteerd wordt val je die houding aan.
Vraag je jezelf ooit af waarom je daar zo'n grote behoefte aan hebt?

Merk je op dat je hier bijzonder tegenstrijdig bent? Je merkt als eerste opmerking op dat je het volledig eens bent met mij dat een kritische houding goed is. Maar al je forumbijdragen getuigen ervan dat die houding bij jou afwezig is.
Het lijkt op iemand die zegt dat stoppen met roken inderdaad de beste beslissing zou zijn, maar eenvoudig door blijft gaan met roken.
Born OK the first time
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

How UFOs Conquered the World

Ben dit boek nu aan het herlezen ik noemde het al eerder in dit draadje maar wil het nogmaals als leestip meegeven.
Het is een prettig leesbaar en leerzaam boek met een andere blik op het fenomeen UFO.

Via het linkje een review.
https://go.gale.com/ps/anonymous?id=GAL ... =AONE&sw=w
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Dank DoctorWho.

Gelijk de auteur nagelopen die kennelijk bij de tijd is:

https://drdavidclarke.co.uk/spooklights/uaps/

Nog even doorgezocht tot een kaal Q&A met het Pentagon (Susan Gough) over de taken van die UAP-taskforce.

https://www.blueblurrylines.com/2020/09 ... ds-to.html

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV »

Rereformed schreef:Merk je op dat je hier bijzonder tegenstrijdig bent? Je merkt als eerste opmerking op dat je het volledig eens bent met mij dat een kritische houding goed is. Maar al je forumbijdragen getuigen ervan dat die houding bij jou afwezig is.
Ik vind het moeilijk hier op te antwoorden omdat je niet specifiek bent over welke forumbijdragen precies. Ik zie je bijna nooit ingaan op de argumenten die ik geef, inhoudelijk, maar nu krijg ik een algemeen verwijt dat 'mijn kritische houding afwezig is'. Ik heb jou dat niet zien aantonen wanneer het om de inhoud ging.

Heb je het over mijn bijdragen over Bijna Dood Ervaringen? Wel, er zijn neurowetenschappers, psychiaters, cardiologen, enz. die wetenschappelijk onderzoek deden naar het fenomeen. Ik verwijs verwijs vaak naar hun onderzoeken om mijn argumenten te onderbouwen en zij zijn ernstig overtuigd van het bestaan van Bijna Dood Ervaringen. Als mijn kritische houding wordt in vraag gesteld mbt tot dit onderwerp, stel je eigenlijk de kritische houding van al deze wetenschappers in vraag.

Wat UAP's betreft: piloten en technici hebben hiervan getuigd. Mensen in hoge militaire rangen enz. Ik en Labyrint wijzen naar de getuigenissen van deze mensen en naar officiële documenten om aan te geven dat je juist een kritische houding dient aan te nemen tegen al diegenen die beweren dat het slechts moerasgas is of een weerballon. Dat je kritisch dient te zijn tegenover de overheid die zaken verborgen blijkt te houden. Dus hetzelfde verwijt kan aan u ook gegeven worden: waarom ben je niet kritischer tegenover diegenen die beweren dat BDE's slechts hallucinaties zijn of dat UAP's slechts moerasgas is?

Ik heb liever dat je argumenten met tegenargumenten, inhoudelijk, bestrijdt, in het daarvoor voorziene forum.
Dan dat je na al dat gediscussieer een al te makkelijk algemene opmerking maakt over mijn zogenaamde onkritische houding, want daar heb ik geen verweer tegen als dat niet verwijst naar één of andere specifieke inhoud.
Hoe maak je (volgens mij) het onderscheid tussen een waarnemer mét bewustzijn en één zonder bewustzijn:
Zie hier voor mijn (kort Engelstalig) artikel erover als je meer interesse hebt:
https://doi.org/10.5281/zenodo.17340466
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

MaartenV schreef: 31 okt 2020 20:24
Rereformed schreef:Merk je op dat je hier bijzonder tegenstrijdig bent? Je merkt als eerste opmerking op dat je het volledig eens bent met mij dat een kritische houding goed is. Maar al je forumbijdragen getuigen ervan dat die houding bij jou afwezig is.
Ik vind het moeilijk hier op te antwoorden omdat je niet specifiek bent over welke forumbijdragen precies. Ik zie je bijna nooit ingaan op de argumenten die ik geef, inhoudelijk, maar nu krijg ik een algemeen verwijt dat 'mijn kritische houding afwezig is'. Ik heb jou dat niet zien aantonen wanneer het om de inhoud ging.
Tsja, het is me niet te doen om een off-topic argument te winnen. Ik geef je enkel iets voor jezelf om te overdenken. Zoals ook Ronaldus67 in de meest heldere bewoording je aangaf om te overdenken: "Het werkt bij jou altijd de andere kant op. De stelling: een buitengewone bewering vraagt om buitengewoon bewijs werkt bij jou altijd precies andersom. Namelijk zo: is ergens (nog) geen direct bewijs voor gevonden, dan staat meteen de deur open voor de meest onwaarschijnlijke beweringen." Als je het met die observatie niet eens bent, dan heeft het voor mij geen zin om daar verder op in te gaan. Het leren kennen van jezelf moet je toch echt zelf doen.
Born OK the first time
MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV »

ok, dank voor de feedback. Ik neem daar akte van.
Hoe maak je (volgens mij) het onderscheid tussen een waarnemer mét bewustzijn en één zonder bewustzijn:
Zie hier voor mijn (kort Engelstalig) artikel erover als je meer interesse hebt:
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

heeck schreef: 31 okt 2020 13:03

Nog even doorgezocht tot een kaal Q&A met het Pentagon (Susan Gough) over de taken van die UAP-taskforce.

https://www.blueblurrylines.com/2020/09 ... ds-to.html

Roeland
Helder :idea:
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Rereformed schreef: 31 okt 2020 20:54 De stelling: een buitengewone bewering vraagt om buitengewoon bewijs werkt bij jou altijd precies andersom...
De stelling is bekend, maar ik wil er een kanttekening bij plaatsen. Bewijs is bewijs. Ik kan me nl. geen voorstelling maken van een buitengewoon bewijs. Een bewijs dat ufo's of goden bestaan is voor mij voldoende.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Ronaldus67
Ervaren pen

Bericht door Ronaldus67 »

dikkemick schreef: 01 nov 2020 11:34
Rereformed schreef: 31 okt 2020 20:54 De stelling: een buitengewone bewering vraagt om buitengewoon bewijs werkt bij jou altijd precies andersom...
De stelling is bekend, maar ik wil er een kanttekening bij plaatsen. Bewijs is bewijs. Ik kan me nl. geen voorstelling maken van een buitengewoon bewijs. Een bewijs dat ufo's of goden bestaan is voor mij voldoende.
Aangezien ik deze bekende stelling hier eerder poneerde, voel ik mij vrij om te reageren.

Ga je hier nu werkelijk op afdingen Dikkemick? Heb je werkelijk niet door dat de stelling gebruik maakt van een stijlvorm om de boodschap krachtiger te maken, zodat deze beter in het hoofd van de lezer kan blijven hangen. Dit muggenziften op taalgebruik doet me denken aan.......Nee, niet Dick Advocaat, maar die andere.
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Terug naar de bron dus maar:

https://en.wikipedia.org/wiki/Sagan_standard

Vertaald naar de praktijk:
Getuige beweert:
Tijdens mijn OBE heb ik op de parfum-afdeling van de Bijenkorf de enig echte Jezus ontmoet.

De vele details maken de getuigenis op het eerste gezicht betrouwbaar; zeker als het een politie-agent in functie betreft.

Toch zou de getuigenis, zelfs niet van 7 agenten, voldoen.

Roeland
PS
Bewijs voor jouw uitspraak dat er OF ufo’s OF goden bestaan is er eentje die nóg meer bewijs vraagt.
Leuk dat je het betere voorbeeld zelf aandraagt.
R.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Ronaldus67 schreef: 01 nov 2020 13:09
Ga je hier nu werkelijk op afdingen Dikkemick? Heb je werkelijk niet door dat de stelling gebruik maakt van een stijlvorm om de boodschap krachtiger te maken, zodat deze beter in het hoofd van de lezer kan blijven hangen. Dit muggenziften op taalgebruik doet me denken aan.......Nee, niet Dick Advocaat, maar die andere.
Bewijs volstaat voor mij. En dit is, evenals het bestaan van een god/BDE, een topic dat eindeloos kan voortduren. Mensen menen nu eenmaal iets te zien of te vervaren en verbinden daar persoonlijke conclusies aan.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

heeck schreef: 01 nov 2020 13:22
PS
Bewijs voor jouw uitspraak dat er OF ufo’s OF goden bestaan is er eentje die nóg meer bewijs vraagt.
R.
? Ik begrijp je niet. Mensen zien ufo's, mensen zien/voelen/ervaren goden. Ze bestaan beiden, alleen niet als feitelijk bewezen onderdeel van onze maatschappij. Tenminste, dat denk ik.
Einstein/Mick
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

dikkemick schreef: 01 nov 2020 14:41
heeck schreef: 01 nov 2020 13:22
PS
R.
? Ik begrijp je niet. Mensen zien ufo's, mensen zien/voelen/ervaren goden. Ze bestaan beiden, alleen niet als feitelijk bewezen onderdeel van onze maatschappij. Tenminste, dat denk ik.
Zoek rustig in Van Dale en/of Wikipedia op wat de in gebruik zijnde betekenissen zijn van “bewijs” etc.
Het onderscheid dat je nu maakt valt zover buiten de normen dat je maar een apart topic moest openen waar je in verduidelijkt waarom je aan extra betekenissen van het woord “bewijs” behoefte hebt.

Verder begrijp je mijn geintje niet.
Bewijzen dat god(en) bestaan is 1 ding.
Bewijzen dat ufo’s bestaan is ook 1 ding.
Dat het ene slechts zou bestaan als het andere niet bestaat, dat vereist exceptional proof.

Roeland
MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV »

Inderdaad, Dikkemick heeft hier zeker een punt. Kijk maar naar de wiskunde. Nergens in de wiskunde wordt 'extra-ordinary' evidence gevraagd wanneer men een uitzonderlijke stelling dient te bewijzen. Ofwel bewijs je het, ofwel niet. Het bewijs kan zelfs korter zijn bij een uitzonderlijke stelling, afhangend van de bewijsvoering. Waarom zou dat dan voor andere claims anders moeten zijn?
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Er is een verschil tussen "evidence" en "proof". Jammergenoeg kent het Nederlands daar slechts één woord voor: Bewijs. Iemand die dat niet beseft maakt veel vergissingen. Exceptional claims only van be accepted with any correct proof, but as for evidence, they will need a lot of it.
Ik wens u alle goeds
Plaats reactie