De Doodstraf

Moeilijke ethische vraagstukken.

Moderator: Moderators

De doodstraf moet weer worden ingevoerd!

Ja! (reden?)
4
8%
Ja, maar alleen voor uitzonderlijke gevallen zoals terroristen en seriemoordenaars.
7
13%
Nee! (reden?)
41
79%

Totaal aantal stemmen: 52

Kochimodo
Bevlogen

Bericht door Kochimodo »

appelfflap schreef:
Kochimodo schreef: Wat voor redenen ze ook hebben. Imho: Moord = levenslang.
te zwart-wit. compleet door het lint gaan en per ongeluk iemand vermoorden is een heel ander verhaal dan voorbedachtheid
Per ongeluk = doodslag geen moord.
Er bestaat kwaad, dus God is ofwel niet in staat, ofwel niet van zins het op te heffen. Als God het kwaad niet kán opheffen is hij niet almachtig. Als hij het niet wíl opheffen is hij kwaadaardig. Als hij het niet kán of niet wíl opheffen, waarom zou je hem God noemen? (Epicurus)
1000
Banned

Bericht door 1000 »

Yoyo schreef:
1000 schreef: Het doet er niet toe of rechtvaardigheid wel of niet bestaat.
Het doet er niet toe of je wel of niet sympathie hebt met de dader.
Het doet er niet toe wat de dader allemaal heeft meegemaakt.

Het enige wat er toe doet is of de persoon in kwestie de wet heeft overtreden, of hij wordt gepakt en wat de rechter voor een straf uitspreekt.
Dat is jouw mening. :)
En de mening van het Nederlandse rechssysteem. Probeer het anders maar. Steek maar iemand neer. Wedden dat het rechsysteem vind dat je fout zit?
1000
Banned

Bericht door 1000 »

1000 schreef:Volgens het rechtssysteem klaarblijkelijk wel.
Kochimodo schreef:F*** the system!
Zie, daar ga je al. Dan moet je niet bij die dader zijn. Dan moet je niet schoppen tegen moord en het nemen van levens. Nee, dan moet je zien dat je de wet verandert.
Yoyo
Ervaren pen

Bericht door Yoyo »

1000 schreef:Het doet er niet toe wat de dader allemaal heeft meegemaakt.
Psychische aandoeningen spelen zeker wel een rol wat betreft de straf. Denk maar aan mensen die ontoerekingsvatbaar zijn. Wat de dader heeft meegemaakt dat deze stoornis heeft veroorzaakt doet er dan toch wel toe?
The most disturbing, heartbreaking and *disgusting thing about the idea of heaven and hell is not that so many people BELIEVE it to be the truth, but that they WANT it to be. ~ yoyo
1000
Banned

Bericht door 1000 »

Yoyo schreef:
Psychische aandoeningen spelen zeker wel een rol wat betreft de straf. Denk maar aan mensen die ontoerekingsvatbaar zijn. Wat de dader heeft meegemaakt dat deze stoornis heeft veroorzaakt doet er dan toch wel toe?
Daar heb je helemaal gelijk in. Toch zal hij wel degelijk een straf krijgen. De straf zal minder zijn, maar het is toch nog fout volgens de wet. Al gaat een moordenaar maar 2 dagen de cel in, dan zegt de wet dus dat hij fout zat.
Joe Hn
Bevlogen

Bericht door Joe Hn »

1000 schreef:Nee, dan moet je zien dat je de wet verandert.

Niets moet.
Het is niet verplicht om de wet aan te passen als je het er niet mee eens ben. Is dat zo moeilijk om te begrijpen ?!
Remember kids, fly, fear, fall, flare, fight, forgive, find out. Always remember.
Yoyo
Ervaren pen

Bericht door Yoyo »

1000 schreef:
Yoyo schreef:
Daar heb je helemaal gelijk in. Toch zal hij wel degelijk een straf krijgen. De straf zal minder zijn, maar het is toch nog fout volgens de wet. Al gaat een moordenaar maar 2 dagen de cel in, dan zegt de wet dus dat hij fout zat.
De wet zegt niks, alleen de mensen die hem bedenken doen dat.
The most disturbing, heartbreaking and *disgusting thing about the idea of heaven and hell is not that so many people BELIEVE it to be the truth, but that they WANT it to be. ~ yoyo
1000
Banned

Bericht door 1000 »

Joe Hn schreef:

Niets moet.
Het is niet verplicht om de wet aan te passen als je het er niet mee eens ben. Is dat zo moeilijk om te begrijpen ?!
Iemand die roept 'Fuck the System', ik adviseer hem slechts - als hij er echt niet door kan slapen 's nachts - dat hij de wet moet zien veranderen.

Niks moet, het was maar een tip, een advies, een idee.
1000
Banned

Bericht door 1000 »

Yoyo schreef:De wet zegt niks, alleen de mensen die hem bedenken doen dat.
Correct. Dus..?
Yoyo
Ervaren pen

Bericht door Yoyo »

1000 schreef:
Waarom gebruik je het woord "moet" zo vaak om vervolgens te stellen dat "niks moet"?
Beetje hypocriet niet?
Yoyo
Ervaren pen

Bericht door Yoyo »

1000 schreef:
Yoyo schreef:De wet zegt niks, alleen de mensen die hem bedenken doen dat.
Correct. Dus..?
Wijs ik je daareven op. FT is nu eenmaal een discussieforum he! :wink:
1000
Banned

Bericht door 1000 »

Yoyo schreef:
1000 schreef:
Waarom gebruik je het woord "moet" zo vaak om vervolgens te stellen dat "niks moet"?
Beetje hypocriet niet?
Wanneer ik zeg: Dan moet je de wet veranderen. Dan bedoel ik: Als jij er echt hele grote bezwaren tegen hebt dat de doodstraf in Nederland niet meer wordt uitgevoerd, dan zou het misschien een idee zijn om actie te ondernemen. Misschien kun je enorme pro-doodstraf demonstraties organiseren, of een coup plegen. Ik zeg dan wel moet, maar ik bedoel niet letterlijk 'moet'. Verander het 'moet' maar in 'zou het misschien niet verstandig zijn om...'
Joe Hn
Bevlogen

Bericht door Joe Hn »

1000 schreef:
Joe Hn schreef:

Niets moet.
Iemand die roept 'Fuck the System', ik adviseer hem slechts - als hij er echt niet door kan slapen 's nachts - dat hij de wet moet zien veranderen.

Mijn excuus. Ik las het als een soort dwingend bevel. Misschien mijn fout....
Remember kids, fly, fear, fall, flare, fight, forgive, find out. Always remember.
1000
Banned

Bericht door 1000 »

Joe Hn schreef:Mijn excuus. Ik las het als een soort dwingend bevel. Misschien mijn fout....
Maakt niet uit. Als ik soms mensen tekeer hoor gaan over hoe vreselijk het wel niet is dat moordenaars maar 5 jaar achter de tralies zitten en dat pedofielen na een paar maanden weer op straat rondlopen, dan denk ik bij mezelf: Bespaar je die moeite en frustratie, koop wapens in, organiseer een groep mensen en pleeg een coup. Doe dan wat, in plaats van dat eindeloze gezanik en gezeik van sommigen.

Uiteraard mag je een mening hebben dat de wet niet deugt, maar zodra je er niet door gaat slapen en vervuld raakt met haat en woede, dan zul je toch echt iets moeten ondernemen en niet tegen mensen als ik - die er niets mee te maken hebben - tekeer gaan.
Kochimodo
Bevlogen

Bericht door Kochimodo »

@ 1000/ Yoyo/ Joe Hn,

De wet hoeft niet veranderd te worden! Nederland kent al levenslang! Alleen die kl*** f****** k** rechters leggen hem niet vaak genoeg op! Ik ben tegen de doodstraf, rationeel gezien, weten jullie nog?
Laatst gewijzigd door Kochimodo op 31 mar 2008 17:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Er bestaat kwaad, dus God is ofwel niet in staat, ofwel niet van zins het op te heffen. Als God het kwaad niet kán opheffen is hij niet almachtig. Als hij het niet wíl opheffen is hij kwaadaardig. Als hij het niet kán of niet wíl opheffen, waarom zou je hem God noemen? (Epicurus)
Plaats reactie