Software-darwinisme?

Discussies over de evolutieleer, creation science, 'jonge aarde' creationisme, de zondvloed etc..

Moderator: Moderators

bongobrain
Geregelde verschijning

Bericht door bongobrain »

tjeerdo schreef:Ik vrees dat dit betoog zelfs mijn geesteskind/alter ego softwaredarwinist zou kunnen overtuigen. Laat ik bij dezen zijn verscheiden afkondigen. Aldus Bongobrain. Botjes voordat we in herhaling vallen. Wat vindt je van de stelling: "Gij zult geen vals getuigenis geven". Zomaar even tussendoor los van het onderwerp.
Bedoelde je dat je graag enige toelichting op die uitspraak zou willen hebben? Dan kan dat. Het idee van softwaredarwinist was dat hij zou gaan verdedigen dat software kan ontstaan door kopieerfoutjes in software, in analogie van de evolutietheorie. Een aantal respondenten was direct zo vriendelijk om aan te geven dat kopieerfoutjes in software tot vastlopers leiden, wat direct aanleiding geeft tot de vraag: wat is dan het principiële verschil, dat kopieerfoutjes in software tot onzin leiden, terwijl diezelfde personen zonder blikken of blozen verdedigen dat kopieerfoutjes in DNA de hele ontwikkeling van eerste leven tot alles wat nu leeft kunnen verklaren? Gaat niet om deze specifieke vraag, maar om het idee achter de figuur van softwaredarwinist.

Devious was zo vriendelijk - vermoedelijk onbewust - om dat punt nog veel sterker te maken:
Devious schreef:Stel je een virtuele wereld voor op een zeer geavanceerde computer; een wereld met mensen, dieren, planten, sterren, planeten etc,, die allemaal uit software bestaan. Hoe kunnen deze virtuele schepselen ooit zekerheid verkrijgen over die wereld die van hen afgescheiden is door een ondoordringbare barriëre? Zélfs als één van de Superwezens uit de wereld buiten de harde schijf in contact besluit te treden met één van de virtuele schepselen, zelfs dán hebben de virtuele schepselen niet de mogelijkheid om te controleren of het Superwezen is wie Hij zegt te zijn. Hij zou voor de virtuele schepselen evengoed uit geavanceerdere software kunnen bestaan ipv afkomstig te zijn uit een hele andere dimensie.
In de eerste plaats illustreert dat mijn eerdere stelling dat een eventuele God niet te bewijzen is vanuit wetenschap. In de tweede plaats brengt hij precies het punt wat ik met softwaredarwinist beoogde:
stel je voor dat je zelf een van die wezens op die virtuele wereld van Devious zou zijn. Zou je dan ook evolutionist kunnen zijn? Zou je dan ook wetenschappelijk kunnen ontkennen dat je geprogrammeerd was? Zou je dan ook bewijzen vragen van de programmeur, en tot die tijd met een scheermes van meneer O zwaaien? Wat is eigenlijk het principiele verschil tussen een darwinist in die virtuele wereld en in onze wereld?

Daarmee is het punt van softwaredarwinist wel zo'n beetje in beeld, en voer ik die persoon maar af.
In een wetenschappelijke context kan een God uitsluitend bewezen worden vanuit het ongerijmde
Vin
Forum fan

Bericht door Vin »

(...)dat kopieerfoutjes in software tot onzin leiden, terwijl diezelfde personen zonder blikken of blozen verdedigen dat kopieerfoutjes in DNA de hele ontwikkeling van
eerste leven tot alles wat nu leeft kunnen verklaren?
Het is wel een hele fraaie elegante verklaring, eenvoudige organismen die complexer worden door trial and error over honderden miljoenen jaren.
Ik vind dat aannemelijker dan dat er éérst een googelplex complexere 'designer' was - waar komt die vandaan ?
Die moet dan eerst verklaard worden, dat gaat pas echt fikse problemen opleveren.
bongobrain
Geregelde verschijning

vandaar mijn onderschrift
In een wetenschappelijke context kan een God uitsluitend bewezen worden vanuit het ongerijmde
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

bongobrain schreef: Devious was zo vriendelijk - vermoedelijk onbewust - om dat punt nog veel sterker te maken:
Devious schreef:Stel je een virtuele wereld voor op een zeer geavanceerde computer; een wereld met mensen, dieren, planten, sterren, planeten etc,, die allemaal uit software bestaan. Hoe kunnen deze virtuele schepselen ooit zekerheid verkrijgen over die wereld die van hen afgescheiden is door een ondoordringbare barriëre? Zélfs als één van de Superwezens uit de wereld buiten de harde schijf in contact besluit te treden met één van de virtuele schepselen, zelfs dán hebben de virtuele schepselen niet de mogelijkheid om te controleren of het Superwezen is wie Hij zegt te zijn. Hij zou voor de virtuele schepselen evengoed uit geavanceerdere software kunnen bestaan ipv afkomstig te zijn uit een hele andere dimensie.
In de betreffende reactie zeg ik meer dan alleen dit, waar ook niet op in is gegaan, maar los daarvan was het niet mijn bedoeling om jouw punt sterker te maken, noch het te ontkrachten. Als het gaat over zaken die buiten het terrein van de waarneming liggen, ben ik een agnost, en daarin verschil ik van de harde atheïsten hier. Wanneer iemand iets claimt, dan kan ik slechts kijken naar de eventuele contradicties, onwaarschijnlijkheden, inconsistenties en onmogelijkheden in zijn verhaal, en daarna kan ik mij een mening vormen over de waarschijnlijkheid van de zaak. Claims van een bepaald type gelovigen ('wetenschappelijke wonderen in de Qor'aan', wetenschap in de Bijbel', 'zondvloedgeologie', 'jonge-aarde creationisme', 'bijbelse wonderen', etc..) verwerp ik met een gerust hart naar de prullenbak, maar ik heb totaal geen moeite met de mogelijkheid dat er buiten onze realiteit meer zou kunnen zijn. Of zich 'daar' werkelijk iets bevindt, weet ik niet. Als iemand het echter wél meent te weten, dan vraag ik om harde bewijzen. 'Buitengewone beweringen vereisen buitengewoon bewijs!'
Wie met zeer grote stelligheid beweert dat er een God is, moet ten eerste die God definiëren, en vervolgens de definitie onderbouwen met hard bewijs. Kan men dat niet, dan is er naar mijn mening geen enkele reden om enige waarde te hechten aan de bewering.
Daarnaast is er het punt dat men het probleem slechts verschuift.

Ha! 'roept de creationist zelfvoldaan, 'iets wat complex is kan niet vanzelf ontstaan. Dus'', concludeert hij, 'er is geen abiogenese, en geen spontane evolutie, maar alles is ontworpen door een intelligente designer.'

Maar nog nooit in de geschiedenis van de mensheid heeft ook maar één van deze bijgelovigen, de wedervraag van de skepticus bevredigend kunnen beantwoorden.

'Wel', antwoordt de skepticus, 'als iets wat complex is, niet uit zichzelf kan bestaan, waarom God dan wel?'

Als er een intelligente ontwerper is, dan mogen we er vanuit gaan dat deze complex is, tóch? Hoogstwaarschijnlijk complexer nog dan Zijn schepselen, tóch? Wie of Wat is de intelligente ontwerper van de intelligente ontwerper?
Oh, heeft Deze altijd al bestaan? Waarom zou voor het Universum dan niet hetzelfde kunnen opgaan?

We kunnen de analogie van de virtuele wereld nog wat uitbreiden. Stel je een wereld voor op een zeer geavanceerde computer, een wereld met mensen, dieren, planten, sterren, planeten etc,, die allemaal uit software bestaan. Stel je vervolgens Iemand voor die achter die computer zit, en heel zelfvoldaan voor 'God' speelt. Hij oordeelt en veroordeelt. Af en toe schiet Hij een virtuele bliksem naar iemand, of hij implementeert een stukje software in een poppetje, genaamd Mohammed. Maar Zelf leeft Hij óók 'ergens'; een wereld met andere wezens als Hijzelf misschien, of een wereld met allemaal ondergeschikte robots, of helemaal alleen. Maar hoe kan Hij er zeker van zijn dat er niet 'ergens' óók Iemand naar Hem zit te kijken achter een scherm? :idea: .

Ik heb de mogelijkheid eens geopperd op een christelijk forum; hoe kan een God zeker weten dat er geen God boven Hem is, en die God op Zijn beurt dat er geen God boven Hem is, etc, etc, etc, (even heel simpel verwoord)
Sommige users daar werden bijna gek van het idee, en het leidde bijna tot een ban.

Waar het mij om gaat is dat met dit soort gefilosofeer alles mogelijk wordt. Alles kan opeens; zelfs het meest absurde en bizarre. Wil je dat 'God' een duizend kilometers grote SM meesteres is, dan kan dat, of een onzichtbare man, een reusachtig kosmisch brein zo groot als een melkwegstelsel, een vlammend Oog, een donkere onpersoonlijke Kracht, of een vliegende bal spaghetti,,,, of gewoon NIETS! Het kan allemaal. Maar is dat alles niet gewoon zinloos gewauwel in de ruimte? (tenzij het onder het mom van 'kunst', science fiction, en 'swords & sorcery' gebeurt, want dan is het gewoon vermaak, en vermaak is uiteraard zeer zinvol)

Waar het mij in deze discussie uiteindelijk om draait is dat wanneer iemand met alle macht de evolutietheorie onderuit probeert te halen, ik graag zie dat er iets voor in de plaats wordt gesteld, dat op zijn minst evengoed, of liever beter onderbouwd is dan het oude model. Ik wil graag dat de evolutiescepticus zijn kaarten óók op tafel gooit: 'Quid pro quo!' 'Oh, klopt de evolutieleer niet, kom dan met iets beters!' (maar oh, kom dan alsjeblieft óók met iets wat op net zo'n sensationele wijze inspireert tot onderzoek als de evolutieleer, want op dat punt, zei ik eerder al, scoort de evolutieleer enorm).

En kom zeker niet met 'Oh, het ontstaan van die complexe moleculen kan ik niet verklaren, dus er moet wel een intelligente ontwerper zijn'.
Wie zo praat verschilt niet van de wilde holbewoner, die op een avond vanuit zijn grot de donkere wolken aan de hemel aanschouwde, en zag hoe de machtige bliksem de lucht doorkliefde, en een enorme, duizend jaren oude eik tot as verpulverde, en hoorde hoe de rollende donder de lucht liet trillen en de grondvesten der aarde deed schudden, en dacht: 'deze machtige bliksem is zo fel, en de donder is zo sterk en machtig. Ik kan deze macht en majesteit niet verklaren. O, almachtige Donar, dit is het bewijs dat Jij daar op het wolkendek woont, en met je geweldige Hamer en Aambeeld in je Hemelse Smidse aan het werk bent. O, machtige Donar, laat je hemelse vonken niet op mij vallen, en sla niet zo hard dat mijn grot instort.'

In minder prozaïsche woorden: Alleen het feit dat iets volgens jou niet verklaarbaar is, is nog lang geen bewijs voor een intelligente ontwerper. Er is dan slechts iets wat niet verklaard is; niet meer en niet minder.
stel je voor dat je zelf een van die wezens op die virtuele wereld van Devious zou zijn. Zou je dan ook evolutionist kunnen zijn? Zou je dan ook wetenschappelijk kunnen ontkennen dat je geprogrammeerd was? Zou je dan ook bewijzen vragen van de programmeur, en tot die tijd met een scheermes van meneer O zwaaien? Wat is eigenlijk het principiele verschil tussen een darwinist in die virtuele wereld en in onze wereld?
Maar nu dan; stel je voor een singulariteit komt tot uitbarsting; een heelal dijt uit. Atomen trekken elkaar aan; gaan verbindingen aan; moleculen ontstaan, met als resultaat gasnevels, sterren, planeten.
Op miljoenen planeten in miljarden sterrenstelsels, en dat gedurende vele miljarden jaren lang zijn er complexe moleculen, die zichzelf repliceren; er ontstaan alteraties, minieme veranderingen; de vele slechte veranderingen verdwijnen in de vergetelheid en gaan ten onder, maar de nuttige wijzigingen blijven voortbestaan, en gedurende die enorme, schier onvoorstelbaar lange tijdspanne van miljarden jaren vinden er honderdenmiljarden alteraties plaats die, doordat de mislukkingen onmiddelijk worden uitgeselecteerd, tot de ontwikkeling leiden van steeds complexere replicatoren', etc,,
en die duizend kilometers grote SM meesteres?, of die onzichtbare man, dat reusachtige kosmische brein dat zo groot is als een melkwegstelsel, het vlammende Oog, die donkere onpersoonlijke Kracht, of devliegende bal spaghetti achter dat beeldscherm?, die bestaan gewoon niet.!

Dat kan ook natuurlijk :wink:

Vriendelijke groet.
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
bongobrain
Geregelde verschijning

Devious schreef:Wie met zeer grote stelligheid beweert dat er een God is, moet ten eerste die God definiëren, en vervolgens de definitie onderbouwen met hard bewijs. Kan men dat niet, dan is er naar mijn mening geen enkele reden om enige waarde te hechten aan de bewering.
Zou hier niet eigenlijk moeten staan: dan is er geen noodzaak om waarde toe te kennen aan die bewering? Gaat het niet eigenlijk om de ontkenbaarheid? Niet kunnen bewijzen lijkt mij namelijk iets anders dan op voorhand onwaar. En het wordt tamelijk onwerkbaar als we alleen datgene wat op wetenschappelijke wijze bewezen kan worden accepteren als waarheid.
Ha! 'roept de creationist zelfvoldaan, 'iets wat complex is kan niet vanzelf ontstaan. Dus'', concludeert hij, 'er is geen abiogenese, en geen spontane evolutie, maar alles is ontworpen door een intelligente designer.'
Ik dacht eigenlijk dat de redenering was: iets wat een begin heeft, heeft een oorzaak. Maar deze kan ook, maakt niet veel uit voor de discussie.
'Wel', antwoordt de skepticus, 'als iets wat complex is, niet uit zichzelf kan bestaan, waarom God dan wel?'
Omdat in die gedachtegang God eeuwig is. Iets is eeuwig, of het heeft een begin en dus een oorzaak.
Wie of Wat is de intelligente ontwerper van de intelligente ontwerper?
Ik heb nooit goed begrepen waarom die vraag beantwoord zou moeten zijn voordat je kunt besluiten tot het bestaan van een ontwerper. Als ik beweer dat een auto ontworpen is, en ik op grond daarvan een menselijke ontwerper poneer, gaan we toch ook niet roepen dat ik eerst de ontwerper van die mens moet bewijzen voordat we accepteren dat er een mens die auto ontworpen heeft?
Maar dan nog: zelfs als er achter die God een oneindige reeks van ontwerpers van ontwerpers zit, is dat totaal nog steeds iets eeuwigs. En hebben wij alleen te maken met die eerste God in dat rijtje.
Oh, heeft Deze altijd al bestaan? Waarom zou voor het Universum dan niet hetzelfde kunnen opgaan?
Deze stap heb ik eerder gezien, en oprecht nooit begrepen. Het komt op mij over als "als jij mag fantaseren mag ik het ook", maar dat versterkt de positie van de scepticus niet en komt op mij over als een zwaktebod.
Ik vind het zo verrassend dat juist mensen die zeer hechten aan wetenschap op zo'n moment plotseling het beginpunt van het heelal/de big bang ter discussie stellen. Daarover zijn nu juist wel uitspraken te doen, lijkt me. Kijk, het is prima als we dan van alles gaan verzinnen over harmonica-heelallen, multiversa en parallel gedoe, maar dat is natuurlijk precies net zo wetenschappelijk bewijsbaar als beweren dat God bestaat.
Ik heb de mogelijkheid eens geopperd op een christelijk forum; hoe kan een God zeker weten dat er geen God boven Hem is, en die God op Zijn beurt dat er geen God boven Hem is, etc, etc, etc, (even heel simpel verwoord)
1. Is Zijn probleem, en maakt ook niet uit voor de discussies die we hier voeren, want gaat ons toch dusdanig mijlenver boven de pet dat er niets zinnigs over te zeggen is. Bovendien hebben wij toch alleen maar te maken met de eerste in dat rijtje.
2. Ook de reeks van God boven God wordt iets eeuwigs.
Het kan allemaal. Maar is dat alles niet gewoon zinloos gewauwel in de ruimte? ?
Vanuit wetenschappelijke optiek wel, want allemaal niet beslisbaar. Voor een persoon zou het lastiger kunnen worden, want die moet er wel iets van vinden, en de wetenschap helpt hem niet verder. Hoe kom je dan tot een oordeel?
'Oh, klopt de evolutieleer niet, kom dan met iets beters!' (maar oh, kom dan alsjeblieft óók met iets wat op net zo'n sensationele wijze inspireert tot onderzoek als de evolutieleer, want op dat punt, zei ik eerder al, scoort de evolutieleer enorm).
Met dank aan Heeck, zie de links die hij geeft. Ik ben er achter gekomen dat ene Alvin Plantinga daar veel betere antwoorden op heeft dan ik in een paar regels kan geven.
En kom zeker niet met 'Oh, het ontstaan van die complexe moleculen kan ik niet verklaren, dus er moet wel een intelligente ontwerper zijn'.
Nou, het argument zou zijn dat ik niet bereid ben te accepteren dat uitsluitend spontane willekeurige mutaties en natuurlijke selectie voldoende verklaring bieden voor het hele traject van eerste eencellig leven naar alles wat er nu is. De argumenten daarvoor zjin genoegzaam bekend, naar ik aanneem, voor iemand die wat van het ID-gedachtengoed tot zich genmoen heeft. Het enige argument om die verklaring te accepteren is dat het de enige "wetenschappelijke" verklaring is, dus de vraag hoe plausibel die verklaring is, wordt niet gesteld, en als iemand die vraag wel stelt, is hij op grond daarvan onwetenschappelijk.
In minder prozaïsche woorden: Alleen het feit dat iets volgens jou niet verklaarbaar is, is nog lang geen bewijs voor een intelligente ontwerper. Er is dan slechts iets wat niet verklaard is; niet meer en niet minder.
Ik zou liever formuleren dat ik de enige beschikbare verklaring onvoldoende verklarend vermogen vind hebben. Via de figuur van het bewijs uit het ongerijmde zou ik het dan tijd vinden om nog eens kritisch naar mijn aannames te kijken, omdat ook daar een fout kan zitten. De naturalistische aanname is dan de eerste die in aanmerking komt. Overigens ben ik met je eens dat je tot die tijd alleen maar iets hebt waar je geen afdoende verklaring voor hebt en als je je naturalistische aanname loslaat ben je nog niet veel verder. Feit is, dat als je op deze manier zo'n "ontwerper" op het spoor komt vanuit het ongerijmde, je daar verder weinig zinvols over kunt zeggen.
Persoonlijk zie ik dan ook niet in welk doel het precies dient om tal van fantasierijke namen voor een dergelijke ontwerper te poneren, zoals spaghettimonster, kaboutertjes, groot oog of grote paarse olifant. Ik zie niet in hoe een naamgeving invloed heeft op het inhoudelijke betoog, anders dan een indicatie van de persoonlijke stellingname van de spreker. Een meer neutrale term lijk mij zinvoller. "Een God" lijkt mij een redelijk neutrale, maar een ontwerper, of een intelligente entiteit mag van mij ook.
Overigens ben ik met je eens dat zelfs wanneer op deze wijze wordt aangetoond of aannemelijk gemaakt dat een dergelijke entiteit bestaat, daarmee nog niet gezegd is dat deze entiteit dezelfde moet zijn als de God van de Bijbel.
Naar mijn idee is een van de redenen van de weerzin tegen het ID-gedachtengoed, dat veel tegenstanders menen dat zij trachten te komen tot een Godsbewijs (dwz een bewijs voor een met naam en toenaam aan te duiden God). Naar mijn overtuiging is dat niet het geval. Vanuit het ongerijmde kom je hooguit tot de aanname dat er een entiteit zou moeten bestaan, die de totstandkoming c.q. de ontwikkeling van het leven op een of andere wijze beinvloed heeft. En dan houdt het wel zo'n beetje op. De wetenschappelijke instrumenten om meer over een dergelijke entiteit te weten te komen ontbreken ons eenvoudigweg.

Overigens is het zelfs dan nog geen enkel probleem om te werken vanuit het evolutiemodel, zolang je dat dan maar niet als absolute waarheid neerzet of een argument maakt.
Maar nu dan; stel je voor een singulariteit komt tot uitbarsting; een heelal dijt uit. Atomen trekken elkaar aan; gaan verbindingen aan; moleculen ontstaan, met als resultaat gasnevels, sterren, planeten. [.....]
Ik haak even op die term singulariteit. Doet me denken aan een passage uit "Degeneratie". Scheele stelt daar zo ongeveer dat je God via de wetenschap alleen op het spoor zou kunnen komen door iets te vinden wat "niet kan". Maar als een wetenschapper iets vindt wat "niet kan", constateert hij dan dat hij iets gevonden heeft wat "niet kan"? Welnee, die wetenschapper constateert dat er af en toe iets gebeurt wat "niet kan", dus blijkbaar kan het wel, want het gebeurt, noemt dat desnoods een singulariteit, en gaat over tot de orde van de dag......
Op miljoenen planeten in miljarden sterrenstelsels, en dat gedurende vele miljarden jaren lang zijn er complexe moleculen, die zichzelf repliceren; [...]
Tsja. 3,5 miljard jaar, geloof ik, dat men tegenwoordig veronderstelt, dat er leven op aarde is (en wat er op andere planeten wel of niet gebeurt maakt niet zoveel uit). Stel eens dat vanaf dat begin tot nu toe gemiddeld elke dag een nieuwe generatie oplevert waarin mutaties leiden tot fenotypes. Dan heb je het over iets van 1250 miljard generaties. Als je een gemiddelde van 1 nieuwe generatie per jaar aanneemt, heb je 3,5 miljard generaties tot je beschikking. De "honderdenmiljarden alteraties" waar jij over spreekt, heb je daar de tijd wel voor?
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Als ik beweer dat een auto ontworpen is, en ik op grond daarvan een menselijke ontwerper poneer, gaan we toch ook niet roepen dat ik eerst de ontwerper van die mens moet bewijzen voordat we accepteren dat er een mens die auto ontworpen heeft?
Het bestaan van auto's en de mens is bewezen, het bestaan van een God niet. Auto's en mensen zijn tastbaar, een God niet.

Het godsbeeld is drastisch gewijzigd de afgelopen duizenden jaren en waarschijnlijk zal dat godsbeeld wederom in de toekomst gewijzigd worden. Voldoet een bepaalt beeld niet meer, dan nemen we toch gewoon een nieuwe?

Zonder een definitie van een God kun je toch geen uitspraken doen over die God? Elke religie barst van uitspraken over hun God(en). Geen mens weet anders wat ze aanmoet met die God.
Wat het probleem is met religie? De mens. Voor elke heilige lopen er 2 miljoen zondaars rond - Raymond Reddington
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Bongobrain schreef:Zou hier niet eigenlijk moeten staan: dan is er geen noodzaak om waarde toe te kennen aan die bewering? Gaat het niet eigenlijk om de ontkenbaarheid? Niet kunnen bewijzen lijkt mij namelijk iets anders dan op voorhand onwaar. En het wordt tamelijk onwerkbaar als we alleen datgene wat op wetenschappelijke wijze bewezen kan worden accepteren als waarheid.
Bongobrain,
Zie je niet dat je hier opnieuw de Plantinga-constructie hanteert ??!!
zie : http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 9336#89336

waar je toch tekenen geeft die constructie wel te herkennen.
Laat die P-constructie dus even beter inwerken voor je dan hier de zaak op identieke wijze vastdraait, met jezelf als deel van de knoop.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

bongobrain schreef: Zou hier niet eigenlijk moeten staan: dan is er geen noodzaak om waarde toe te kennen aan die bewering? Gaat het niet eigenlijk om de ontkenbaarheid? Niet kunnen bewijzen lijkt mij namelijk iets anders dan op voorhand onwaar. En het wordt tamelijk onwerkbaar als we alleen datgene wat op wetenschappelijke wijze bewezen kan worden accepteren als waarheid.
Noodzaak', 'reden', mij om het even. Ik heb nergens gezegd dat iets op voorhand onwaar is. Die vliegende bal spaghetti achter dat beeldscherm kan best bestaan, net als de theepot van Bertrand Russell (die ergens tussen mars en venus in een baan rond de zon draait), of het grote kosmische brein. Ik kan niet bewijzen dat ze niet bestaan, maar ik zie voor mezelf geen enkele reden om er enige waarde aan te hechten. Ik weet het niet. Wie het wel weet mag het zeggen, en onderbouwen!
Ik dacht eigenlijk dat de redenering was: iets wat een begin heeft, heeft een oorzaak. Maar deze kan ook, maakt niet veel uit voor de discussie.
Ja, iets wat een begin heeft, heeft een oorzaak. En???? Ik zeg toch ook niet dat er geen oorzaak is? Ik zeg wel dat ik niet precies wéét wat die oorzaak is. Wie het wel weet mag het zeggen, en onderbouwen.
Omdat in die gedachtegang God eeuwig is. Iets is eeuwig, of het heeft een begin en dus een oorzaak.
Ja, duidelijk. Iets is eeuwig of heeft een oorzaak. Het universum zou eeuwig kunnen zijn. Ik zeg niet dat het zo is, maar het zou kunnen. Wie het weet mag het zeggen, en onderbouwen.
Wie of Wat is de intelligente ontwerper van de intelligente ontwerper?
Ik heb nooit goed begrepen waarom die vraag beantwoord zou moeten zijn voordat je kunt besluiten tot het bestaan van een ontwerper. Als ik beweer dat een auto ontworpen is, en ik op grond daarvan een menselijke ontwerper poneer, gaan we toch ook niet roepen dat ik eerst de ontwerper van die mens moet bewijzen voordat we accepteren dat er een mens die auto ontworpen heeft?
Hier heeft Lanier al een prima antwoord op gegeven.
Maar dan nog: zelfs als er achter die God een oneindige reeks van ontwerpers van ontwerpers zit, is dat totaal nog steeds iets eeuwigs. En hebben wij alleen te maken met die eerste God in dat rijtje.
Waar het mij om gaat is dat als je maar vaag genoeg bent en niet teveel in detail treedt, alles mogelijk is. Het meest bizarre wezen of theorie zou waar kunnen zijn. Jij laat je kaarten niet zien; óf je durft niet toe te geven dat je eigenlijk een agnost bent, óf je durft niet te vertellen wat je écht gelooft. Maar ik durf te wedden dat het bestaan van 'een reusachtig kosmisch brein in de wereld van het ongeziene', of het bestaan van de vliegende bal spaghetti in de andere dimensie, even waar kan zijn dan datgene waar jij in gelooft, of denkt te geloven.
Deze stap heb ik eerder gezien, en oprecht nooit begrepen. Het komt op mij over als "als jij mag fantaseren mag ik het ook", maar dat versterkt de positie van de scepticus niet en komt op mij over als een zwaktebod.
Jij mag het een zwaktebod vinden, maar probeer toch eens de vraag te beantwoorden. Je denkt zo handig te zijn in het omzeilen van vragen. Probeer het eens. We bevinden ons op het vlak van het speculatieve, en dan mag je fantaseren.
Ik vind het zo verrassend dat juist mensen die zeer hechten aan wetenschap op zo'n moment plotseling het beginpunt van het heelal/de big bang ter discussie stellen.

Oh??? Euhhh,
Volgens mij heb ik nergens de 'big bang' ter discussie gesteld. Maar ik kan me vergissen. Zou het een vooronderstelling van jou kunnen zijn?
Daarover zijn nu juist wel uitspraken te doen, lijkt me. Kijk, het is prima als we dan van alles gaan verzinnen over harmonica-heelallen, multiversa en parallel gedoe, maar dat is natuurlijk precies net zo wetenschappelijk bewijsbaar als beweren dat God bestaat.
Ja,, maar dat is waarschijnlijk het verschil tussen jou en mij. Voor mij bevindt bijna alles in deze discussie zich op het speculatieve vlak. Al die theorieën over wat er voor de big bang gebeurde, zijn voor mij allemaal speculatief, en het maakt me in principe niet zoveel uit welke theorie waar is. Ik zou aan een quantumfysicus kunnen vragen om te weerleggen dat een reusachtig kosmisch brein met een toverkracht de big bang in gang heeft gezet, en hij zou daar een hele kluif aan hebben, maar toch heeft hij geen enkele reden om mijn theorie over het kosmische brein ook maar een moment serieus te nemen. Het is niet aan hém om mijn theorie over het grote kosmische brein te weerleggen, maar het is aan mij om mijn theorie over het grote kosmische brein te onderbouwen. Doe ik dat niet, dan heeft hij volkomen gelijk wanneer hij vermoedt dat ik een fantast ben.
De 'intelligente ontwerper' van de ID'er is niet meer dan een Deus ex Machina; het equivalent van de fee met het toverstokje. Waardeloos voor de wetenschap, die zich slechts moet en kán bezighouden met het waarneembare en meetbare.
Het kan allemaal. Maar is dat alles niet gewoon zinloos gewauwel in de ruimte? ?
Vanuit wetenschappelijke optiek wel, want allemaal niet beslisbaar. Voor een persoon zou het lastiger kunnen worden, want die moet er wel iets van vinden, en de wetenschap helpt hem niet verder. Hoe kom je dan tot een oordeel?
Geen oordeel!
En dat maakt het agnosticisme kogelvrij. Iedereen die iets claimt als zijnde absoluut waar, heeft zichzelf opgezadeld met de bewijslast. Wie claimt dat God bestaat, moet God definiëren, en de definitie onderbouwen. Doet hij dit niet, dan is zijn claim voor de niet-goedgelovige buitenwereld, zonder enige belangwekkende inhoud. De agnost hoeft deze zaken niet te onderbouwen, want hij claimt niets in dit soort discussies.
Ik ben er achter gekomen dat ene Alvin Plantinga daar veel betere antwoorden op heeft dan ik in een paar regels kan geven.
Probeer het toch maar, want ik zie graag dat alternatief voor de evolutieleer. (niet vaag, maar concreet!)
Nou, het argument zou zijn dat ik niet bereid ben te accepteren dat uitsluitend spontane willekeurige mutaties en natuurlijke selectie voldoende verklaring bieden voor het hele traject van eerste eencellig leven naar alles wat er nu is.

Ja, maar wat dan wél? Even concreet!
De argumenten daarvoor zjin genoegzaam bekend, naar ik aanneem, voor iemand die wat van het ID-gedachtengoed tot zich genmoen heeft. Het enige argument om die verklaring te accepteren is dat het de enige "wetenschappelijke" verklaring is, dus de vraag hoe plausibel die verklaring is, wordt niet gesteld, en als iemand die vraag wel stelt, is hij op grond daarvan onwetenschappelijk.
Dat zeg ik niet bij voorbaat. Ik wil wél graag een compleet wetenschappelijk model zien. Ik heb dat nog niet gezien. Alles wat ik van gelovigen hoor is 'oh, het is complex, en daarom moet er een intelligente ontwerper zijn?'
Dat is niet genoeg. De door mij gemaakte vergelijking met de barbaar...
Ach, ik vind hem zo leuk dat ik hem nog even herhaal :wink: :
Ikke schreef:Wie zo praat verschilt niet van de wilde holbewoner, die op een avond vanuit zijn grot de donkere wolken aan de hemel aanschouwde, en zag hoe de machtige bliksem de lucht doorkliefde, en een enorme, duizend jaren oude eik tot as verpulverde, en hoorde hoe de rollende donder de lucht liet trillen en de grondvesten der aarde deed schudden, en dacht: 'deze machtige bliksem is zo fel, en de donder is zo sterk en machtig. Ik kan deze macht en majesteit niet verklaren. 'O, almachtige Donar! Dit is het bewijs dat Jij daar op het wolkendek woont, en met Je geweldige Hamer en Aambeeld in Je Hemelse Smidse aan het werk bent. O, machtige Donar, laat Je hemelse vonken niet op mij vallen, en sla niet zo hard dat mijn grot instort.'
[ :oops: Ik heb de onvergeeflijke zonde begaan dat ik de machtige Donar een paar keer zonder hoofdletters heb geschreven. Dit heb ik dus even gewijzigd. Nu maar hopen dat ik Zijn toorn niet te zeer heb opgewekt]

Deze anekdote over de belevenis van deze wilde, is volkomen vergelijkbaar met het esoterische geklets van de ID'er. Hij ziet iets wat hij niet begrijpt, en plots :idea: 'Dit is het bewijs! De Heere bestaat!' (dat hij het graag wil geloven kan ook nog wel meespelen uiteraard :wink: )
Het is gewoon een 'Deus ex Machina', een goedkope truc om het 'ongerijmde' te 'verklaren; een fee met een toverstokje. Deze moet je ver weg houden uit de wetenschap (tenzij je concreet en tastbaar bewijs hebt).
Ik zou liever formuleren dat ik de enige beschikbare verklaring onvoldoende verklarend vermogen vind hebben.
Dat is je goede recht om dat te vinden. Ik zal niet zeggen, en heb ook nooit gezegd dat de neodarwinistische evolutietheorie + abiogenese volmaakt en af is. Geenszins, en er zijn nog duizenden onbeantwoorde vragen, en waarschijnlijk zullen die er ook altijd blijven.
MAAR, persoonlijk vind ik het nog steeds de beste, en meest onderbouwde theorie (of beter gezegd, 'de beste verzameling theorieën') over de ontwikkeling en ontstaan van het leven. Beter dan alle scheppingsverhalen uit alle bekende religies bij elkaar. Wie een scheppingsverhaal of een wetenschappelijke theorie kent die een betere en wetenschappelijk correctere verklaring biedt, wil ik daar zeer gaarne over uithoren.
Dan heb je het over iets van 1250 miljard generaties. Als je een gemiddelde van 1 nieuwe generatie per jaar aanneemt, heb je 3,5 miljard generaties tot je beschikking. De "honderdenmiljarden alteraties" waar jij over spreekt, heb je daar de tijd wel voor?
Die honderden miljarden alteraties vinden niet plaats binnen één soort, maar binnen de gehele diversiteit van het leven; miljoenen soorten. Ach, en 3,5 miljard jaar is ontzettend lang; niet te bevatten eigenlijk. Als we kijken hoe snel ziekteverwekkers zich aanpassen, dan lijkt het allemaal erg snel te kunnen gaan.

Vriendelijke groet.
Laatst gewijzigd door Devious op 14 sep 2007 16:53, 3 keer totaal gewijzigd.
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Overigens ben ik met je eens dat zelfs wanneer op deze wijze wordt aangetoond of aannemelijk gemaakt dat een dergelijke entiteit bestaat, daarmee nog niet gezegd is dat deze entiteit dezelfde moet zijn als de God van de Bijbel.
Naar mijn idee is een van de redenen van de weerzin tegen het ID-gedachtengoed, dat veel tegenstanders menen dat zij trachten te komen tot een Godsbewijs (dwz een bewijs voor een met naam en toenaam aan te duiden God). Naar mijn overtuiging is dat niet het geval. Vanuit het ongerijmde kom je hooguit tot de aanname dat er een entiteit zou moeten bestaan, die de totstandkoming c.q. de ontwikkeling van het leven op een of andere wijze beinvloed heeft. En dan houdt het wel zo'n beetje op.
Het is bekend dat de meeste ID-ers christenen zijn, dus als ze het over een 'ontwerper' hebben, dan hebben ze het over de God van de bijbel. Dit geven ze (na enig aandringen) ook toe.

Wanneer men in een God gelooft dan is men bijna altijd aangesloten bij een bepaalde religie. Men moet tenminste overtuigd zijn van dat er een bepaalde entiteit is. In die religie is tevens vastgelegd wat de God(en) verwacht(en) van de mens, evenals vaak allerlei (menselijke) kwaliteiten. Je bekeren tot een religie betekent je onderwerpen aan een God.

Wat als je nu niet bent aangesloten bij een bepaalde religie, maar wel in een God gelooft? Dan heeft het omschrijven van die God geen enkele waarde omdat het niet in Heilige Geschriften is vastgelegd. Het enige wat overblijft is een soort van filosofisch vraagstuk over een entiteit waarvan niets bekend is, en waarvan men ook niet weet hoer ermee on te moeten gaan. Deze entiteit maakt geen onderdeel uit van een spirituele wereld.
Wat het probleem is met religie? De mens. Voor elke heilige lopen er 2 miljoen zondaars rond - Raymond Reddington
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Bongobrain schreef:Met dank aan Heeck, zie de links die hij geeft. Ik ben er achter gekomen dat ene Alvin Plantinga daar veel betere antwoorden op heeft dan ik in een paar regels kan geven.
BongoB,
Maak het een beetje !
Ik heb de links gegeven om je duidelijk te maken hoe jij de zaak dicussie-technisch vastdraait.
Alvin Plantinga heeft geen antwoorden, hij heeft een constructie om zich te ontdoen van de verplichting van "een betere oplossing" op het moment dat hij iets verwerpt.

Met door te gaan zoals je doet geef je te kennen de Plantinga-constructie niet te hebben bestudeerd. Daar hoef je me niet voor te bedanken; integendeel.
Als je een constructie niet snapt moet je hem na gewaarschuwd te zijn, niet telkens weer gebruiken en dat er dan ook nog bijvertellen.
Bedankje geweigerd,

Roeland
Erikje
Contacteer:

Bericht door Erikje »

botjes schreef:Hij is altijd al beperkt geweest,
Stel je bij decreet, maar wederom bewijs je dit niet. Dit soort uitspraken kun je niet bewijzen.
botjes schreef:doordat ons 'weten' steeds is toegenomen en nog steeds toeneemt kunnen we stellen dat onze waarnemingshorizon steeds verschoven is en verschuift, en hetgeen we nu weten omvangrijker is dan wat we voorheen wisten (aldus was onze waarnemingshorizon toen beperkt). Om nog maar eens een voorbeeldje te geven: op basis van het vroegwetenschappelijke kennisniveau in de Hellenistische oudheid zou je de mogelijkheid van het bestaan van een soort werkpaardjes in organismen (wat we nu als enzymen kennen) als onwaarschijnlijk kunnen zien omdat er geen 'aanwijzingen' voor waren. Eenzelfde soort redenering breng je ter berde.
Wederom herdefinieer je kennisniveau naar waarnemingshorizon. Dat we niet alles weten lijkt me duidelijk. Dat we niet alles zouden kunnen waarnemen is iets volstrekt anders.
botjes schreef:Echter, door de ontwikkeling van de wetenschap (we zijn meer te weten gekomen) weten we inmiddels van het bestaan van enzymen af. Terugkomende op jouw genoemde conclusie hierboven, kun je het onwaarschijnlijkheid achten van mogelijke existentie op basis van ons huidig inzicht inderdaad doen. Je moet je alleen beseffen dat onze kennis nog steeds erg beperkt is. Wanneer je meeneemt dat onze kennishorizon zich als maar verder uitbreidt; het aantal wetenschappelijke onderzoeksgebieden nog steeds in de diepte toeneemt, etc., het dus evident is dat er nog zoveel is dat we nog niet weten, is het nogal naïef om op basis van ons huidig wetenschappelijk inzicht uitspraken te doen over het waarschijnlijk of onwaarschijnlijk zijn van bovennatuurlijke entiteiten.
Volstrekt mee eens, zoals je veel eerder had kunnen lezen. Dat maakt de verklaring van een bovennatuurlijke agent echter nog steeds niet plausibeler óf even plausibel als het wetenschappelijke alternatief, en dat was het punt dat ik maakte.

Je argumentatie blijft draaien om dezelfde spil als menige gelovige gebruikt: We weten nog niet alles, dus alles is een optie. Ik heb reeds eerder gezegd dat dit weliswaar feitelijk correct is, doch de plausibiliteit speelt ook een bijzonder grote rol. Om nog maar niet te spreken van de complete nonsense om een mogelijkheid aan te nemen als daar geen enkele reden toe is (geen waarneming EN geen noodzaak).

Je zaagt dus nogal door op zaken die compleet irrelevant zijn en je legt me uitspraken in de mond die ik niet doe. Ik ben niet iemand die pretendeert dat we alles al weten en dat wetenschap de heilige graal is.
bongobrain
Geregelde verschijning

heeck schreef:Bongobrain,
Zie je niet dat je hier opnieuw de Plantinga-constructie hanteert ??!!
z
Nee, dat zie ik niet.
bongobrain
Geregelde verschijning

Devious schreef:
Waar het mij om gaat is dat als je maar vaag genoeg bent en niet teveel in detail treedt, alles mogelijk is. Het meest bizarre wezen of theorie zou waar kunnen zijn. Jij laat je kaarten niet zien; óf je durft niet toe te geven dat je eigenlijk een agnost bent, óf je durft niet te vertellen wat je écht gelooft.
Even nergens om hoor, maar jij komt met de vraag naar de ontwerper achter de ontwerper, en als ik daar een antwoord op heb, schakel je over naar mijn persoonlijke geloofsovertuiging. Je weet heel goed wat ik geloof: ik ben een christen. Maar ik heb nergens mijn persoonlijke overtuiging als argument gebruikt, dus ik zie niet goed wat dat uitmaakt.
Jij mag het een zwaktebod vinden, maar probeer toch eens de vraag te beantwoorden. Je denkt zo handig te zijn in het omzeilen van vragen. Probeer het eens.
Nou, bij mijn weten duiden alle gegevens op een begin van het heelal. Ik weet dat dat een teer punt is voor atheisten, maar toch. Het zwaktebod zit er in dat de wetenschappelijk geïnspireerde atheist/agnost zich toch altijd beroept op zijn superieure wetenschappelijke onderbouwing. Die verlaat hij als hij (zijns inziens) ook aan het fantaseren gaat: dan wordt het gelijkspel.
En dat maakt het agnosticisme kogelvrij. Iedereen die iets claimt als zijnde absoluut waar, heeft zichzelf opgezadeld met de bewijslast. Wie claimt dat God bestaat, moet God definiëren, en de definitie onderbouwen. Doet hij dit niet, dan is zijn claim voor de niet-goedgelovige buitenwereld, zonder enige belangwekkende inhoud. De agnost hoeft deze zaken niet te onderbouwen, want hij claimt niets in dit soort discussies.
Als het agnosticisme niets claimt, wat is dan de belangwekkende inhoud daarvan voor een niet-agnost? En moet een atheist niet ook bewijzen dat zoiets als een God niet kan bestaan, voordat zijn claim belangwekkende inhoud krijgt voor de niet-atheisten?
Probeer het toch maar, want ik zie graag dat alternatief voor de evolutieleer. (niet vaag, maar concreet!)
Hier zit de gedachtegang achter die Hasker ook demonstreert in zijn vertoog met Plantinga. Hasker claimt dat iemand die beweert dat een theorie niet deugt, met een beter alternatief moet komen. (Voor de bewijs-freaks in dit gezelschap: uiteraard wordt deze claim niet bewezen). Het boeiende is dat als jij een alternatief vraagt, dat vermoedelijk wel een naturalistisch alternatief moet zijn. Want als ik beweer dat een intelligente entiteit zich bemoeid heeft met het ontstaan/de ontwikkeling van het leven, kom jij natuurlijk weer aan met het platgetreden pad dat een dergelijke entiteit dan empirisch bewezen moet worden, terwijl in een naturalistische omgeving het enige en het enig mogelijk bewijs uit het ongerijmde komt. Je hebt zelf zeer treffend betoogd waarom een God nooit wetenschappelijk te bewijzen valt. Vanwaar dan die vraag naar bewijs van God? Wat win je met het vragen naar iets waarvan je weet dat het niet kan, of wat toont dat aan, anders dan dat wetenschap niet geschikt is om een antwoord te vinden?

Afgezien daarvan: ik zie niet in waarom je niet zou kunnen aantonen dat een theorie niet deugt, zonder dat je een betere hebt. Ja, ik snap dat de wetenschap daar niet echt van vooruit gaat, maar dat lijkt me geen argument.
Alles wat ik van gelovigen hoor is 'oh, het is complex, en daarom moet er een intelligente ontwerper zijn?'
Dan heb je nooit goed naar gelovigen geluisterd, en nooit gelezen wat ID-ers werkelijk schrijven.
De door mij gemaakte vergelijking met de barbaar...Ach, ik vind hem zo leuk dat ik hem nog even herhaal :wink: :
En wie vertel je dat verhaal nu opnieuw? Aan mij, in de hoop dat je me kunt ergeren? Aan de anderen hier, om te wedijveren in wie het bloemrijkst kan betogen dat geloven onzin is? Of aan jezelf?
Deze anekdote over de belevenis van deze wilde, is volkomen vergelijkbaar met het esoterische geklets van de ID'er. Hij ziet iets wat hij niet begrijpt, en plots :idea: 'Dit is het bewijs! De Heere bestaat!' (dat hij het graag wil geloven kan ook nog wel meespelen uiteraard :wink: )
Wellicht heb je niet gelezen wat ik hierboven al schreef: ID-ers houden zich niet bezig met Godsbewijzen. Ik snap wel dat het voor het atheistisch/agnostisch volksdeel prettig is om dat zo af te schilderen (dat scheelt weer nadenken over argumenten), maar dat is niet terecht. Wat Dembski en Behe doen is beargumenteren waarom de evolutietheorie niet alleen maar hopeloos onwaarschijnlijk is, maar principieel technisch onmogelijk. Dat is een slagje ernstiger dan alleen maar verwonderd zijn over de complexiteit van de biochemie.
Het is gewoon een 'Deus ex Machina', een goedkope truc om het 'ongerijmde' te 'verklaren; een fee met een toverstokje. Deze moet je ver weg houden uit de wetenschap (tenzij je concreet en tastbaar bewijs hebt).
Behe levert ook concreet en tastbaar bewijs van de onmogelijkheid van de evolutietheorie. Zijn bewijs wordt alleen door de aanhangers van ET niet geaccepteerd. Bewijzen overtuigen iemand alleen als hij het bewijs accepteert als bewijs.
Dan heb je het over iets van 1250 miljard generaties. Als je een gemiddelde van 1 nieuwe generatie per jaar aanneemt, heb je 3,5 miljard generaties tot je beschikking. De "honderdenmiljarden alteraties" waar jij over spreekt, heb je daar de tijd wel voor?
Die honderden miljarden alteraties vinden niet plaats binnen één soort, maar binnen de gehele diversiteit van het leven; miljoenen soorten. Ach, en 3,5 miljard jaar is ontzettend lang; niet te bevatten eigenlijk. Als we kijken hoe snel ziekteverwekkers zich aanpassen, dan lijkt het allemaal erg snel te kunnen gaan.
Jawel, maar je hebt maar 3,5 miljard jaar maximaal voor de ontwikkeling van ééncellig naar een mens. En ziekteverwekkers hebben wat minder tijd nodig voor de volgende generatie dan mensen of zoogdieren.

Vriendelijke groet.
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Bongobrain,
Je zegt niet te zien hoe je de Plantinga-constructie van jezelf niet herkent.
Kennelijk wel:
Bongobrain schreef:Hier zit de gedachtegang achter die Hasker ook demonstreert in zijn vertoog met Plantinga. Hasker claimt dat iemand die beweert dat een theorie niet deugt, met een beter alternatief moet komen. (Voor de bewijs-freaks in dit gezelschap: uiteraard wordt deze claim niet bewezen). Het boeiende is dat als jij een alternatief vraagt, dat vermoedelijk wel een naturalistisch alternatief moet zijn. Want als ik beweer dat een intelligente entiteit zich bemoeid heeft met het ontstaan/de ontwikkeling van het leven, kom jij natuurlijk weer aan met het platgetreden pad dat een dergelijke entiteit dan empirisch bewezen moet worden, terwijl in een naturalistische omgeving het enige en het enig mogelijk bewijs uit het ongerijmde komt. Je hebt zelf zeer treffend betoogd waarom een God nooit wetenschappelijk te bewijzen valt. Vanwaar dan die vraag naar bewijs van God? Wat win je met het vragen naar iets waarvan je weet dat het niet kan, of wat toont dat aan, anders dan dat wetenschap niet geschikt is om een antwoord te vinden?
Wat win jij met doorzeuren als je al hebt besloten dat jij onaantastbaar en onbenaderbaar bent op je geloofspunt !!
Dan mis je dus ieder convenant om het ergens over te hebben.

Wat is aangetoond is dat jij onverifieerbare zaken belangrijker vindt dan verifieerbare. Prachtig. Wat val je daar een ander toch mee lastig ? Plantinga gebruikt die idee ook alleen om zich van de bewijsplicht te ontdoen en houdt zich dan ook buiten de discussie, want dat is het gevolg.
Discussie dus klaar, want over niet verifieerbare (buiten-naturalistische) zaken valt alleen te fantaseren. Daar vind je hier geen gehoor voor.

Doe eens een oefening met een concreet voorbeeld in plaats dat je abstractie aan abstractie probeert te knopen.

En concentreer je eens op 1 van de twee fronten die je hier onderhoudt.
Ze gaan toch alletwee over hetzelfde:
De onverifieerbaarheid van Bongobrains Ideefixe

Roeland
bongobrain
Geregelde verschijning

heeck schreef:Bongobrain,
Je zegt niet te zien hoe je de Plantinga-constructie van jezelf niet herkent.
Kennelijk wel:
Bongobrain schreef:Hier zit de gedachtegang achter die Hasker ook demonstreert in zijn vertoog met Plantinga. Hasker claimt dat iemand die beweert dat een theorie niet deugt, met een beter alternatief moet komen. (Voor de bewijs-freaks in dit gezelschap: uiteraard wordt deze claim niet bewezen). Het boeiende is dat als jij een alternatief vraagt, dat vermoedelijk wel een naturalistisch alternatief moet zijn. Want als ik beweer dat een intelligente entiteit zich bemoeid heeft met het ontstaan/de ontwikkeling van het leven, kom jij natuurlijk weer aan met het platgetreden pad dat een dergelijke entiteit dan empirisch bewezen moet worden, terwijl in een naturalistische omgeving het enige en het enig mogelijk bewijs uit het ongerijmde komt. Je hebt zelf zeer treffend betoogd waarom een God nooit wetenschappelijk te bewijzen valt. Vanwaar dan die vraag naar bewijs van God? Wat win je met het vragen naar iets waarvan je weet dat het niet kan, of wat toont dat aan, anders dan dat wetenschap niet geschikt is om een antwoord te vinden?
Roeland,
Zou jij eens uit willen leggen hoe precies jouw veelvuldig herhaalde "dit is een Plantinga-constructie" inhoudelijk weerwoord levert op de gedachtegang die ik uitgeschreven heb?
Wat win jij met doorzeuren als je al hebt besloten dat jij onaantastbaar en onbenaderbaar bent op je geloofspunt !!
Zover ik weet reageer ik op reacties op mijn posts. Is daar iets op tegen op discussiefora?
Discussie dus klaar, want over niet verifieerbare (buiten-naturalistische) zaken valt alleen te fantaseren.
Zolang je daar dan ook maar de consequentie aan verbindt dat ook de ontkenning van die buiten-naturalistische zaken fantasie is: akkoord. (Met de kanttekening dat er natuurlijk tal van niet-verifieerbare zaken zijn die niet buiten-naturalistisch zijn, maar dat terzijde).
Plaats reactie