10 questions that every intelligent Christian must answer

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Bongobrain schreef:Als het je ging om voorbeelden, had je genoegen kunnen nemen met wat anderen eerder in deze draad aangegeven hebben. Maar het spelletje dat jij wilt spelen, is dat jij een vraag stelt die een christen vanuit zijn christelijke optiek zal moeten verdedigen, en dat jij niet kijkt of dat klopt binnen zijn christelijke gedachtengoed, maar of dat klopt met jouw atheistische overtuiging. Kortom, het enige wat je doet is kijken of christendom hetzelfde is als atheisme, en als dat niet zo is, heb jij gewonnen. Dan kunnen we beter en eenvoudiger gewoon welles-nietes gaan roepen.
BongoB,
Of je het nu bewust doet of niet, maar je bent gewoon de redenering volgens de kentheorie van de eerder door mij opgevoerde "Alvin Plantinga" aan het reproduceren.
Plantinga stelt over de TCA (Theory of Common Ancestry) dat hij de zienswijze huldigt dat de waarschijnlijkheid van de TCA tegenover het christelijk gedachtengoed laag is. Zelfs lager dan het ontkennen van de TCA. Daarna begint hij ook te verwerpen dat hij met deze stellingname verplicht zou kunnen worden een betere oplossing aan te dragen.
Dan gaat hij de soep in met de aangedragen voorbeelden.

Lees allemaal na met de reacties van Hasker erbij en je kan je tijd besparen:
http://www.asa3.org/aSA/dialogues/Faith ... index.html

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
bongobrain
Geregelde verschijning

Bericht door bongobrain »

heeck schreef:Of je het nu bewust doet of niet, maar je bent gewoon de redenering volgens de kentheorie van de eerder door mij opgevoerde "Alvin Plantinga" aan het reproduceren.
Plantinga stelt over de TCA (Theory of Common Ancestry)....
Roeland,

Ik ben me dat in elk geval niet bewust, maar ik zie de parallel eerlijk gezegd ook niet helemaal. De link die je geeft gaat vooral over schepping of evolutie, maar waar ik het over heb heeft daarmee m.i. niets uitstaande. Ik heb het over de begripsverwarring die ontstaat als de ene partij redeneert vanuit een christelijke levensovertuiging, en een andere partij nagaat of het antwoord vanuit de christelijke levensovertuiging spoort met de eigen atheistische levensovertuiging. Dat lijkt me een tamelijk zinloze bezigheid, omdat je dan m.i. alleen maar bezig bent met je af te vragen of wit hetzelfde is als zwart. Naar mijn gevoel is dat geen filosofische, maar een logische kwestie.

Groeten,

Bongo.
In een wetenschappelijke context kan een God uitsluitend bewezen worden vanuit het ongerijmde
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Bongobrain,

Die discussies met Plantinga gaan over precies hetzelfde schema van twee partijen met verschillende opvatting(en).
Laat je dus niet afleiden door het onderwerp waarop het schema wordt losgelaten.
Wat bijvoorbeeld ook meer dan eens ter sprake komt is de verplichting van de ene partij-1 aan de andere (partij-2) opgelegd om een betere verklaring aan te leveren dan partij-1 al had, met als enige reden dat partij-2 de verklaringen van fenomenen door partij-1-methodiek onaanvaardbaar vindt en verwerpt.
Partij-2 wordt vervolgens verplicht de verbeterde verklaring aan te leveren in termen die partij-1 al heeft voorgeschreven. Maar dat zijn termen die niet voldoen aan hetgeen partij-2 als opperst (pun intended) bewijs ziet, terwijl partij-1 niet wenst te verklaren in de termen die voor partij-2 van daagse waarde zijn.

Begin anders eerst te lezen bij de allerlaatste bijdrage van Hasker (link wel door naar de volledige tekst) en werk van daaruit, telkens de volledige tekst-links oppakkende, naar het begin toe.

Tamelijk volledige variaties op jouw thema vond en vind ik.
En daarom tijdsbesparend.
Vooral omdat je precies hetzelfde schema volgt op "Software-Darwinisme"

Roeland
bongobrain
Geregelde verschijning

Roeland,

Ik zal niet zeggen dat ik alles uitgespit heb, maar driekwart heb ik gelezen en ik denk dat ik zie wat je bedoelt. Overigens mijn dank voor het attenderen op Plantinga. Ik had de naam wel eens gehoord, maar nooit iets van de man gelezen. En tot mijn lichte verbazing zie ik inderdaad hier en daar redeneringen die ik zelf ook wel gebruikt heb. Ziet er niet uit als gezelschap waar ik me voor hoef te schamen, geloof ik. :D.

Groeten,

Bongo
In een wetenschappelijke context kan een God uitsluitend bewezen worden vanuit het ongerijmde
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

bongobrain schreef:Ik heb het over de begripsverwarring die ontstaat als de ene partij redeneert vanuit een christelijke levensovertuiging, en een andere partij nagaat of het antwoord vanuit de christelijke levensovertuiging spoort met de eigen atheistische levensovertuiging. Dat lijkt me een tamelijk zinloze bezigheid, omdat je dan m.i. alleen maar bezig bent met je af te vragen of wit hetzelfde is als zwart. Naar mijn gevoel is dat geen filosofische, maar een logische kwestie.
Bongo.
Misschien aardig om te weten dat atheisme geen levensovertuiging is itt tot religie die dat inderdaad kan zijn. Er zijn geen regels ver/geboden, rituelen, feestdagen, offerfeesten. Het is simpelweg het afwezig zijn van het geloof in een god of goden.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

bongobrain schreef:Roeland,

Ik zal niet zeggen dat ik alles uitgespit heb, maar driekwart heb ik gelezen en ik denk dat ik zie wat je bedoelt. Overigens mijn dank voor het attenderen op Plantinga. Ik had de naam wel eens gehoord, maar nooit iets van de man gelezen. En tot mijn lichte verbazing zie ik inderdaad hier en daar redeneringen die ik zelf ook wel gebruikt heb. Ziet er niet uit als gezelschap waar ik me voor hoef te schamen, geloof ik. :D.
Bongo,
Als je nog even doorploetert en van Plantinga en van jezelf de schema's echt uittekent, dus los van het afleidend lawaai van het toevallige onderwerp, dan volgt er een mooie exercitie:
Namelijk of er met een opponent een convenant valt te maken over de wel behandelbare onderwerpen zonder dat Plantinga's ultieme constructie uit de mouw wordt getrokken.
Die constructie namelijk blokkeert iedere dicussie waar ook maar een verschil in gehanteerde maatstaven kan worden aangewezen en diezelfde maatstaven bij nader inzien deel van de discussie zijn.
Een soort verwijzen naar zichzelf waar je niet los van kunt komen dan door er buiten te gaan staan. En ook dat afstand nemen is geblokkeerd.

Mischien dat je nu kunt zien waarom je je telkens hebt laten verleiden tot stellingnames die die P-blokkade ingebouwd hadden en dus eindeloos voortsakkerden.

Als je nu dit gereedschap bewust gaat inbouwen bij discussie is dat wel verwijtbaar geworden. :wink: :wink: :wink: :wink: :roll:

Roeland
bongobrain
Geregelde verschijning

heeck schreef: dan volgt er een mooie exercitie:
Namelijk of er met een opponent een convenant valt te maken over de wel behandelbare onderwerpen
IMisschien wil ik wel helemaal geen convenant sluiten met wie dan ook, maar alleen maar laten zien dat dit hele verhaal over rhetorische trucs gaat.
Die constructie namelijk blokkeert iedere discussie waar ook maar een verschil in gehanteerde maatstaven kan worden aangewezen en diezelfde maatstaven bij nader inzien deel van de discussie zijn.
Een soort verwijzen naar zichzelf waar je niet los van kunt komen dan door er buiten te gaan staan. En ook dat afstand nemen is geblokkeerd.
En dat is een vrij adequate beschrijving van wat er besloten ligt in de vraagstelling. Je moet dat mij niet verwijten, maar de bedenker van de vragen.

Vergeet je filosofen even en kijk mee:
Het hele verhaal is gebaseerd op 2 rhetorische trucs.

Het begint met: "Als die God, waar jij als christen in gelooft, bestaat, waarom .....". Ofwel: het vertrekpunt voor het beantwoorden is dat die God bestaat. Als die God niet bestaat, is elk antwoord onzinnig. Redeneertruc 1 is nu om de christen wel die premisse "God bestaat" mee te geven, maar die zelf niet te hanteren. Daar komt geen filosofie of redeneerschema aan te pas, dit is gewoon een constructie.
Dit komt er ongeveer op neer dat de vragensteller rekent in het binaire stelsel en tegen de christen zegt: jij rekent 10-tallig, toch? Nou vertel dan maar eens hoeveel 1+1 is. En als het antwoord "2" komt, is het: zie je wel? Fout, 1+1=10. Want jij rekent wel 10-tallig, maar ik reken binair. Als je een 10-tallige som opgeeft, zul je ook een 10-tallig antwoord moeten accepteren. En dat gebeurt niet, er worden alleen binaire antwoorden geaccepteerd.

Daarmee draai ik niks in de knoop, maar laat ik zien welke knoop er in de vraagstelling besloten ligt.

De verborgen premissen zitten in de vraagstelling. Bijvoorbeeld in vraag 1: God moet geamputeerde ledematen laten aangroeien en dat gebeurt nooit.
Truc 2 is nu om deze claims te vermommen als vraag om zo de bewijslast te omzeilen. Het enige antwoord is natuurlijk : waarom zou God dat moeten? en Hoe kom je erbij dat Hij dat nooit doet? Standaardantwoord: bewijs dat maar, waarmee de vragensteller via truc 2 de bewijslast bij de ander heeft gelegd en vervolgens achterover leunt: wie zal hem tegenhouden om wat er ook aan reactie komt te reageren met: dat geloof ik niet, dat accepteer ik niet als bewijs, of iets anders in die sferen.

Ofwel: uiteindelijk zijn deze vragen in deze context niet anders dan variaties op het thema: ik geloof niet in God en jij kunt me niet dwingen dat wel te doen, dus ik heb gelijk.
Mischien dat je nu kunt zien waarom je je telkens hebt laten verleiden tot stellingnames die die P-blokkade ingebouwd hadden en dus eindeloos voortsakkerden.
Misschien dat jij nu kunt inzien dat de vraagstelling een aantal blokkades ingebouwd heeft. Het voortsakkeren heeft er hooguit mee te maken dat er binaire rekenaars zijn die het cijfer 2 ontkennen omdat dat niet in het binaire stelsel zit.
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Bongobrain,
Dat alles moet nu duidelijk zijn ja.

Maar wie een discussie wil, zal dan moeten zorgen dat hij niet de zelfverstrikkende knoop instapt, of er in blijft zitten of rondwentelen, of erger: gaat exploiteren, of de ander verwijt waar hij zelf meester in is gebleken.

Dan wordt het echt de kunst om eruit te stappen en uiterst scherp te stellen wanneer de discussie moet stoppen omdat die dan overgaat in het afschatten van de ander zijn einduitkomst tegenover de eigen overtuigingen.
Volgens mij is dat punt bereikt wanneer de "opdracht" van de ene partij "geef mij een betere verklaring" door de andere wordt geweigerd. Dat is geen rhetorische truc van jouw opponenten, maar een heel goed door Plantinga uitgedachte zelfbescherming. Zoals je hebt kunnen lezen wordt deze constructie soms niet geaccepteerd en misschien ook wel rhetorische truuc genoemd.

Op dat moment vind ik een "convenant" nodig om te kijken waar je het nog wel over kunt hebben.

Aan het eind wil je opnieuw aan mij uitleggen hoe de zaak in elkaar steekt.
Die overbodige moeite waardeer ik en je eindconclusie is volkomen correct:
Jij kan niet worden gedwongen om jouw geloofs-interpretatie te laten vallen. Dat is precies het enige gelijk dat je hebt.
Zo een heel klein stukje gelijk dat alleen je eigen voeten erop passen en dat je recht overeind moet blijven staan.
En vergeet niet je ogen dicht te houden !

Roeland
PS
Op het moment dat de zaak uit wederzijdse arren moede is gereduceerd tot het aangroeien van ledematen, was het zinniger geweest om er over en weer in te duiken welke mechanieken daar in vergelijking met de salamanderstaart of de eigen huid-aangroei voor nodig waren.
Ik ben met je eens dat dan de discussie afdrijft naar debat-vaardigheden van het "catch-as-catch-can" type.
Maar dat had je ook kunnen blóótleggen in plaats van verwerpen.
r.
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

bongobrain schreef: 1. Je zou inmiddels begrepen kunnen hebben dat die niet uitmaakt voor mijn betoog daar, zoals een aantal anderen wel inzien. Er is dus geen reden waarom ik dat zou moeten doen.
2. Lees nu maar wat ik schrijf. Zoekt (in die draad) en gij zult vinden.
Bongobrain eigenlijk verdedig jij je geloof met woordspelletjes. Het lukt je niet om concrete voorbeelden te geven of een omschrijving van je godsbeeld. En dan kun je jezelf de vraag stellen wat stelt het eigenlijk voor. Je hele verdediging is alleen gebaseerd op retoriek. Na elke zin die je schrijft openbaar je eigenlijk de volgende zwakte. Je kronkelt in filosofische constructies en echte antwoorden durf je niet te geven. Ik ken een heleboel gelovigen die het lef hebben om hun religieuze beperkingen bloot te leggen. Jij behoort hier niet bij, enige religieuze zelfkennis ontbeer je. Je enige verdediging is hopen dat je tegenstander in verwarring raakt, door het ondoorzichtige woordmengsel wat je ons laat zien. Bekeer je zo mensen?
bongobrain
Geregelde verschijning

heeck schreef:Maar wie een discussie wil, zal dan moeten zorgen dat hij niet de zelfverstrikkende knoop instapt, of er in blijft zitten of rondwentelen, of erger: gaat exploiteren, of de ander verwijt waar hij zelf meester in is gebleken.
Hiermee duid je op de vraagstelling van deze draad, naar ik aanneem? Het is hier de atheist die de christen bevraagt en dus de discussie wil, toch?
Dan wordt het echt de kunst om eruit te stappen en uiterst scherp te stellen wanneer de discussie moet stoppen omdat die dan overgaat in het afschatten van de ander zijn einduitkomst tegenover de eigen overtuigingen.
Mijn gevoel zegt dat we het er dan eerst over eens moeten zijn dat de discussie onder deze voorwaarden niet te voeren is. Ik heb overigens dacht ik ook aangegeven onder welke voorwaarden er wel een zinvol antwoord op die vragen te geven is, namelijk vanuit christelijke optiek, die in de vraagstelling besloten ligt. Dat betekent dat het referentiekader voor het beantwoorden de christelijke levensovertuiging is. En dat dus bijvoorbeeld een Bijbeltekst een argument is.
Volgens mij is dat punt bereikt wanneer de "opdracht" van de ene partij "geef mij een betere verklaring" door de andere wordt geweigerd.
Die betere verklarng is er natuurlijk wel, maar wordt door de eiser niet geaccepteerd als betere verklaring om dat die per definitie niet kan voldoen aan de voorwaarden die eiser stelt aan een verklaring. De lol is dat het niet alleen gaat om een betere verklaring, maar om een betere verklaring die door de ander ook als zodanig erkend wordt.
En natuurlijk gaat het voorbeeld mank, maar toch. Als één van beide partijen van mening is dat het cijfer 2 niet bestaat en niet nodig is, omdat we binair alles uit kunnen rekenen, en eist dat er binnen binaire denkkaders bewijs voor het cijfer 2 moet worden geleverd, eist hij iets wat per definitie onmogelijk is. De eis is dus onredelijk. En dat zou de eisende partij moeten inzien. Het is de andere partij niet te verwijten dat eiser per se aan iets onmogelijks vast wil blijven houden.
De betere verklaring voor het ontstaan/de ontwikkeling van het leven is natuurlijk dat (zoiets als) een God zich daarmee bemoeid heeft. Maar dat is een 10-tallige verklaring die niet geaccepteerd wordt door een dogmatisch binairist.

Eén abstractieniveau hoger, nog steeds dezelfde vraag: Het verhaal van "lever mij een betere theorie" heeft alleen zin in een context warin we het over vergelijkbare theorieën hebben, binnen het gangbare wetenschappelijk (en methodologisch naturalistisch) domein.
Nu is de claim dat de vigerende naturalistische verklaring niet voldoet, dat er ook geen enkele naturalistische verklaring kan voldoen (stellingname Behe/Dembski), dus dat we het gaan hebben over een niet-naturalistische theorie. Als vervolgens iemand beweert dat alleen naturalistische theorieën acceptabel zijn, is dat degene die met een cirkelredenering komt. We kwamen immers op een niet-naturalisitsche verklaring omdat de naturalistische verklaring niet voldeed. We kwamen vanuit het ongerijmde: de verklaring zonder (zoiets als een) God voldoet niet. Dat kan per definitie dus nooit iets opleveren als een normale, naturalistische verklaring. Het eisen daarvan is derhalve puur het vragen naar de doodlopende weg.

De consequentie van het accepteren van een niet-naturalisitische verklaring (gemakshalve: er bestaat een Intelligente Actor, die zich bemoeid heeft met het ontstaan c.q. de ontwikkeling van het leven), is dat de Intelligente Actor waar je het dan over hebt zich niet natuurwetenschappelijk laat bestuderen. Die Actor zou wel eens een vrije wil kunnen hebben, en eigen afwegingen die voor ons niet geheel te doorgronden zijn. Vanuit de wetenschap kunnen wij die Actor immers zelfs niet direct op het spoor komen. En het is natuurlijk tamelijk ridicuul om een dergelijke Actor (met persoonlijkheid en vrije wil) te behandelen alsof dat hetzelfde is als een natuurwet.

De denkfout die Hasker m.i. maakt in zijn vertoog met Plantinga is dezelfde denkfout die ik tal van atheisten/agnosten impliciet zie maken: als er een God bestaat, moet die "kleiner" zijn dan wij mensen. "Kleiner" wil zeggen: zo'n God moet binnen ons bevattingsvermogen passen. Wij zouden moeten kunnen vaststellen wat een dergelijke God wel en niet kan. Al zijn overwegingen moeten voor ons na te rekenen zijn. Zijn gedrag moet voor ons voorspelbaar zijn. Zo'n God zou je in een laboratorium moeten kunnen stoppen om er experimenten mee uit te voeren. Wij zouden moeten kunnen vaststellen wat precies dingen zijn die God direct veroorzaakt heeft tegenover dingen die zonder goddelijke bemoeienis gebeuren. Wat natuurlijk tamelijk bizarre gedachten zijn, als je heel even tot je laat doordringen wat er aan de hand is als zo'n God daadwerkelijk bestaat.

Kortom: het punt wat jij aanroert: "lever een betere theorïe als daarom gevraagd wordt" klinkt mooi, maar is eigenlijk "lever een betere naturalistische/wetenschappelijke theorie, want dat is het enige soort theorie dat ik accepteer". En is dus een vraag die de essentie van de discussie niet begrepen heeft.
Op dat moment vind ik een "convenant" nodig om te kijken waar je het nog wel over kunt hebben.
Niet veel meer, op dit vlak, vrees ik. En dat is precies waarom mijn centrale punt de hele tijd is: wetenschappers moeten wat voorzichter worden met het presenteren van hun wetenschappelijke ideeën als enige en absolute waarheid.
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Bongobrain schreef:]Mijn gevoel zegt dat we het er dan eerst over eens moeten zijn dat de discussie onder deze voorwaarden niet te voeren is. Ik heb overigens dacht ik ook aangegeven onder welke voorwaarden er wel een zinvol antwoord op die vragen te geven is, namelijk vanuit christelijke optiek, die in de vraagstelling besloten ligt. Dat betekent dat het referentiekader voor het beantwoorden de christelijke levensovertuiging is. En dat dus bijvoorbeeld een Bijbeltekst een argument is.
Bongobrain,
Als je geen vragen wil beantwoorden dan doe je het niet.
Plantinga kort samenvattend: Niemand kan je verplichten tot antwoorden.
In mijn woorden: Iets wat je niet lust mag je verwerpen zonder de verplichting aan te gaan gelijk iets lekkerders (het verifieerbare) aan te dragen.
Maar dan heb je gelijk jezelf het recht ontzegt al dat wel degelijk bestaande en verifieerbare te ontkennen.

De rest van je tekst pak ik misschien nog wel op, maar die lijk je op eerste gezicht alleen maar in te spannen om je afkeer van het verifieerbare te promoveren tot pseudo-bewijs om het verifieerbare mee te kunnen ontkennen.

Roeland
Vin
Forum fan

Bericht door Vin »

heeck schreef:
(...) om je afkeer van het verifieerbare te promoveren tot pseudo-bewijs om het verifieerbare mee te kunnen ontkennen.
Roeland
Wow, wat een fraaie zin Heeck !

Een kordate beschrijving van het creationisme.
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Vin,
Wie weet moet ik mezelf toch serieus gaan nemen ! :wink:

Roeland
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

heeck schreef:Vin,

Roeland
Misschien tijd voor een kleine bundel :?: Met stevig kaft om argumenten kracht bij te zetten
Afbeelding
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Vin
Forum fan

Bericht door Vin »

doctorwho schreef:
heeck schreef:Vin,

Roeland
Misschien tijd voor een kleine bundel :?: Met stevig kaft om argumenten kracht bij te zetten
Afbeelding
Nee, bah ! Dat is op papier :lol:
Plaats reactie