Is er leven na de dood ?

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Deadline
Forum fan

Bericht door Deadline »

Tamara schreef:
Een waarheid die gebaseerd is op overleveringen, culturele baggage en toeval is dat een waarheid
‘Wie sceptisch tegenover een bepaalde verzameling overtuigingen staat, gelooft in feite waarachtig in een andere verzameling overtuigingen.’

Komt hiervan: http://www.geloofenwetenschap.nl/joomla ... heisme.doc

Simpel, maar helder..
Tamara,

hetgeen ik in mijn posting hierboven ergens (met het citaat van Dick Swaab) is allesbehalve een overtuiging. Zo werkt ons lichaam nu eenmaal! Het is een feit dat bij zuurstof tekort in de hersenen iemand gaat hallicuneren en er beelden verschijnen op het netvlies van tunnels e.d. . Hiermee kunnen de bijna-dood ervaringen verklaard worden.

Stel je gelooft dat het waar is van die bijna-dood ervaring, dan moet je dus ook consequent zijn en geloven dat je dromen de waarheid zijn. Want het bevindt zich op hetzelfde niveau als dromen.

Nogmaals wetenschap is GEEN overtuiging. Het zijn feiten. Anders zouden jij en ik nu niet met elkaar kunnen discusiëren via het internet. Wetenschap bestaat uit een verzameling onweerlegbare feiten. Als je dat niet gelooft stap dan vanaf vandaag ook maar niet meer in je auto en zet je tv, computer, radio, enz, enz uit. Wanneer leren jullie hyprocriete gelovigen nou eens dat alles wat jullie nu gebruiken het gelijk van de wetenschap aantoont? Als de wetenschap niet klopt zou het toch niet werken of wel soms?

En nog wat de wetenschap heeft ook het ongelijk van geloof bewezen door de vaststelling dat niet de aarde het middelpunt is van ons zonnestelsel, maar de zon. Een opvatting die door het geloof werd verkondigd (wat inderdaad een overtuiging was), dat de zon om de aarde draaide, werd van tafel geveegd met onweerlegbare feiten. Hoe verklaar je dat verhaal Tamara?
groet, Deadline
Nature and nature's laws lay hid in night: evolution said, "Let Newton be!" and all was light.
We make our world significant by the courage of our questions and by the depth of our answers - Carl Sagan
Tamara
Ervaren pen

Bericht door Tamara »

:? Ik reageerde hier op een post van een paar pagina's terug...niet op de bijna-dood ervaringen e.d.
Deadline
Forum fan

Bericht door Deadline »

Tamara schreef::? Ik reageerde hier op een post van een paar pagina's terug...niet op de bijna-dood ervaringen e.d.
Dan nog past mijn voorgaande reactie. Want het onderwerp: "is er leven na de dood" is gebasseerd op overtuigingen dat het er zou kunnen zijn. Dit is niet in overeenstemming met de werkelijkheid. Zoals ik eerder heb aangegeven zijn er geen bewijzen die bekrachtigd kunnen worden met feiten voor het bestaan van een leven na de dood.

Bewijzen die geformuleerd kunnen worden aan de hand van wetenschap. Veel mensen vergeten WAT wetenschap inhoudt: het onbevooroordeeld doen van metingen ten einde een bepaalde tendens in de gevonden waarden te kunnen onderscheiden aan de hand waarvan conclusies getrokken kunnen worden. Deze conclusies die hebben geleid tot de grootste vooruitgang zoals: geneesmethoden voor kanker.

Zet daar maar eens een behaald en MEETBAAR en FEITELIJK AANWIJSBAAR resultaat van geloof tegenover. Met resultaat bedoel ik een bepaalde vooruitgang voor de mensheid: zoals bijvoorbeeld geneesmiddelen of vervoersmiddelen waarvan aantoonbaar is dat ze positief resultaat opleveren voor de mensheid. Geloof heeft alleen maar onzin opgeleverd zoals verdeling en angst zaaien over "is er leven na de dood?".
groet, Deadline
Nature and nature's laws lay hid in night: evolution said, "Let Newton be!" and all was light.
We make our world significant by the courage of our questions and by the depth of our answers - Carl Sagan
mysterieus2000
Forum fan
Contacteer:

Bericht door mysterieus2000 »

Over Gyrus angularis

Ik heb geen flauw idee waar dit ding in mijn hoofd zit maar als wetenschappers zeggen dat het er zit, als ze het kunnen zien wie ben ik dan om het tegendeel te bewijzen ?

Als ik het goed begrijp is het iets dat in werking schiet als mensen religeuze ervaringen hebben, bijna dood ervaringen en het kan ook gestimuleerd worden door instrumenten.

De schrijver van a ghost in het machine (een Atheïst :lol: ) zegt het volgende

Of course, a theist might argue that all we have found is a way to tap into the same channels that God normally uses to communicate with us. This is a religious hypothesis, outside the realm of science, and strictly speaking cannot be disproven. However, there are several considerations that weigh against it. First of all, it is unparsimonious, containing extra assumptions that do not increase its explanatory power. We know for a fact that religious sensations can be produced by stimulating certain areas of the brain; we do not know for a fact that such sensations are actually caused by a deity stimulating those areas. The atheist's explanation that such sensations arise from ordinary neurological activity and nothing more suffices, so why not just stop there? To insist on complicating this perfectly sufficient explanation with extra assumptions is a step that cannot be justified by the evidence, but can only be supported by preconceived faith commitments. Consider a believer in UFOs arguing that yes, all the photos we have of alleged extraterrestrial spacecraft are fakes, but aliens do exist - they manufactured the fakes themselves to inspire us to keep searching for them. Phrased this way, the absurdity is obvious, but some theists would make an equivalent argument for God.

Secondly, the idea of God communicating to humans by activating specific pathways in the brain seems theologically problematic. Certainly the fact that these mystical sensations can be artificially reproduced should be troubling to the believer. Why would God make it possible for himself to be counterfeited? For God to communicate with us through a specific pathway of the brain leaves open the possibility that other causes can hijack this pathway and delude people with false visions that they genuinely believe to originate with God. (This, of course, is exactly what happens in temporal lobe epilepsy - again, unless one chooses to believe that God genuinely is speaking to these people.) It cannot be considered fair for God to create our brains in such a way as to leave people vulnerable to false revelations indistinguishable from the genuine article and then condemn them for being unable to tell the difference.
Thirdly, what if this "God-communication" pathway is damaged? Would such people no longer be able to hear God's voice at all? And if so, would it be fair for God to condemn them if they ceased to follow his commands simply because they could no longer perceive them? Dr. Ramachandran speculates on just such a topic:

"What would happen to the patient's personality - especially his spiritual leanings - if we removed a chunk of his temporal lobe? .... Would he suddenly stop having mystical experiences and become an atheist or an agnostic? Would we have performed a 'Godectomy'?" (Ramachandran 1998, p. 187) Indeed, such a situation can happen naturally. Alzheimer's disease, for example, tends to attack and damage the limbic system early on - and therefore it can be no coincidence that loss of religious interest is a frequent symptom of its onset (Holmes 2001, p. 27). Why would God create and then inflict on people a disease that robs them of the ability to hear and respond to him? Would such an individual be punished for nonbelief upon their death?
A theist might argue that such an individual's situation is not nearly so dire. An omnipotent god would undoubtedly retain the ability to communicate with them and make himself heard if he so desires, even if that person's temporal lobes are damaged. This is true, but brings us right back to the original question: Why create a "God-communication" module in the human brain in the first place? The atheist's explanation remains the most plausible: that this brain module is an evolutionary legacy, a part of our brains that first evolved either for some unknown adaptive purpose or as a spandrel, and that persists today and produces the sensations that our culture conditions people to interpret as the presence of a deity. In short, the evidence suggests that God is all in our minds.

vermits ik een theist ben zal ik hier op reageren.
Ik geloof inderdaad dat God een plaats in onze hersenen gerserveerd heeft waardoor hij kan communiceren met ons. De bijbel noemt die onze geest. Dit is niet het geheel van onze hersenen en heeft niets te maken met verstand of emoties. Het is een plaats in ons dat enkel tot doel heeft met God om te gaan.

Waarom kan het door andere bronnen buiten hemzelf aangesproken worden ?
Omdat de mens een geestelijk wezen is en kan communiceren met andere geestelijke wezens God en andere. Als de zondeval nooit had plaatsgehad dan zou de mens nooit ziek geworden zijn en dan zou het ook niet nodig zijn met allerlei dure laboratoriums deze dingen te onderzoeken want dan hadden we nog altijd de kennis rechtstreeks van God gehad. We zouden dan ook het onderscheid kunnen maken tussen de stem van God en andere stemmen. In het nieuwe testament noemt men dit onderscheiding van Geesten.

Verder moet er ook een onderscheid gemaakt worden tussen religeuze ervaringen en het besef dat God er is. De bijbel zegt dat iedereen kan weten dat God bestaat door naar de schepping te kijken.

De veroordeling (als die er al zou zijn) is niet omdat iemand misleid is en naar een verkeerde stem luistert maar omdat er opstand is tegen God.

Eva werd niet schuldig bevonden omdat ze naar de slang geluistert had maar omdat ze de voor en tegens had afgewogen en uiteindelijk in haar hart besloten had dat het goed was om tegen God in te gaan en van de vrucht te eten.. Adam werd schuldig gevonden omdat hij zelfs dat niet deed en aanpakte wat zijn vrouw hem gaf :wink:

Dus God gaat niet veroordelen omdat de verbinding verbroken is. Jezus is juist gestorven om de verbinding terug te herstellen. De verantwoordelijkheid bij de mens ligt hem in het feit van BEWUST God af te wijzen en zijn eigen zin te doen.
Deadline
Forum fan

Bericht door Deadline »

mysterieus2000 schreef: Ingekort
Dus God gaat niet veroordelen omdat de verbinding verbroken is. Jezus is juist gestorven om de verbinding terug te herstellen. De verantwoordelijkheid bij de mens ligt hem in het feit van BEWUST God af te wijzen en zijn eigen zin te doen.
Met andere woorden, als god er zou zijn (wat nog steeds NIET zo is, kan niet bewezen worden want ik zie nergens een bewijs in je pseudo wetenschappelijke tekst) dan is god verantwoordelijk voor alle ziekte overal en altijd. Want hij heeft het tot de schepping laten komen.

Zie mijn posting over almacht, alwetendheid en god eerder dit topic.
groet, Deadline
Tamara
Ervaren pen

Bericht door Tamara »

Deadline schreef:Dan nog past mijn voorgaande reactie. Want het onderwerp: "is er leven na de dood" is gebasseerd op overtuigingen dat het er zou kunnen zijn.
Helemaal mee eens..
mysterieus2000
Forum fan
Contacteer:

Met andere woorden, als god er zou zijn (wat nog steeds NIET zo is, kan niet bewezen worden want ik zie nergens een bewijs in je pseudo wetenschappelijke tekst) dan is god verantwoordelijk voor alle ziekte overal en altijd. Want hij heeft het tot de schepping laten komen.

Deze discussie is al eens ergens anders gevoerd. en hier : http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 4361#34361 gaat ze verder

Groetjes Daniella
Laatst gewijzigd door mysterieus2000 op 04 jul 2006 14:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Deadline
Forum fan

Bericht door Deadline »

mysterieus2000 schreef:

Deze discussie is al eens ergens anders gevoerd. Ik zal ze opzoeken, de link hierbij zetten en daar verder ingaan op je post.

Groetjes Daniella
Hoeft niet, want jij kunt niet zonder je bijbel erbij te gebruiken bewijzen dat ik ongelijk heb. Ik gebruik ook geen boek bij het komen tot mijn bovengenoemde stelling.
Deadline schreef:
Dan nog past mijn voorgaande reactie. Want het onderwerp: "is er leven na de dood" is gebasseerd op overtuigingen dat het er zou kunnen zijn.
Helemaal mee eens..
Tamara, knap hoe je deze zin uit mijn posting uit zijn context haalt. Zodoende krijg je een hele andere indruk dan wat ik werkelijk bedoelde met deze zin. Mijn hele posting was en let op het vetgedrukte waardoor datgene wat jij aanhaalde een andere lading krijgt:
Dan nog past mijn voorgaande reactie. Want het onderwerp: "is er leven na de dood" is gebasseerd op overtuigingen dat het er zou kunnen zijn. Dit is niet in overeenstemming met de werkelijkheid. Zoals ik eerder heb aangegeven zijn er geen bewijzen die bekrachtigd kunnen worden met feiten voor het bestaan van een leven na de dood.

Bewijzen die geformuleerd kunnen worden aan de hand van wetenschap. Veel mensen vergeten WAT wetenschap inhoudt: het onbevooroordeeld doen van metingen ten einde een bepaalde tendens in de gevonden waarden te kunnen onderscheiden aan de hand waarvan conclusies getrokken kunnen worden. Deze conclusies die hebben geleid tot de grootste vooruitgang zoals: geneesmethoden voor kanker.

Zet daar maar eens een behaald en MEETBAAR en FEITELIJK AANWIJSBAAR resultaat van geloof tegenover. Met resultaat bedoel ik een bepaalde vooruitgang voor de mensheid: zoals bijvoorbeeld geneesmiddelen of vervoersmiddelen waarvan aantoonbaar is dat ze positief resultaat opleveren voor de mensheid. Geloof heeft alleen maar onzin opgeleverd zoals verdeling en angst zaaien over "is er leven na de dood?".
Het schijnt besmettelijk te zijn onder streng gelovigen die niet af en toe hun eigen geloof kritisch durven te beschouwen en zien voor wat het is: slechts geloof, net als het geloof in sinterklaas of de paashaas.

Als ik niet beter zou weten (wat ik wel weet want het enige wat jij doet is selectief citeren zodat het lijkt alsof ik het enigszins eens ben met je) zou ik nu eigenlijk moeten zeggen: dus Tamara je bent het met mij eens, leven na de dood bestaat niet. Want als je verder leest is dit de aanloop naar die conclusie in mijn posting. Want zie mijn zin er direct na:
Dit is niet in overeenstemming met de werkelijkheid.
Wat aldus betekent dergelijke overtuigingen zijn zinloos, niet feitelijk, niet werkelijk en dus niet waar.

Kortom Tamara ik vind jouw manier van mijn woorden citeren het verdraaien van wat ik werkelijk schreef. Moeite met het vinden van een echt tegenargument?
Laatst gewijzigd door Deadline op 04 jul 2006 14:26, 1 keer totaal gewijzigd.
groet, Deadline
MOODY BLUE
Diehard

Bericht door MOODY BLUE »

Ik geloof inderdaad dat God een plaats in onze hersenen gerserveerd heeft waardoor hij kan communiceren met ons. De bijbel noemt die onze geest. Dit is niet het geheel van onze hersenen en heeft niets te maken met verstand of emoties. Het is een plaats in ons dat enkel tot doel heeft met God om te gaan.
Mysterieus ik zit echt met verwondering te lezen, waar haal je deze quasi wetenschapplijke onzin en exegetische ideeën toch vandaan, is je duim zo dik of is dit allemaal te checken ergens

.
Afbeelding

I'm more than that, I know I am, at least, I think I must be.

There you go man, keep as cool as you can.
mysterieus2000
Forum fan
Contacteer:

MOODY BLUE schreef:
Mysterieus ik zit echt met verwondering te lezen, waar haal je deze quasi wetenschapplijke onzin en exegetische ideeën toch vandaan, is je duim zo dik of is dit allemaal te checken ergens

.
Hoi Moody blue,
Mijn "onzin" is niet wetenschappelijk dus ik kan het niet bewijzen of claimen dat het juist en waar is. Het is echter wel een deel van het evangelie. Bijbelse waarheden. Ik kan als je dat wil de referenties aanhalen maar ik vermoed dat je daar niet in geïntresseerd ben, anders hoor ik het wel.
mysterieus2000
Forum fan
Contacteer:

Deadline schreef:
mysterieus2000 schreef:
Deze discussie is al eens ergens anders gevoerd. Ik zal ze opzoeken, de link hierbij zetten en daar verder ingaan op je post.
Groetjes Daniella
Hoeft niet, want jij kunt niet zonder je bijbel erbij te gebruiken bewijzen dat ik ongelijk heb. Ik gebruik ook geen boek bij het komen tot mijn bovengenoemde stelling.
Als je het wil hebben over de God van de bijbel die almachtig enz is dan moet je ook gaan kijken wat die bijbel over Hem zegt. Als je het over god in het algemeen wilt hebben dan moet je die god eerst definiëren. Daar is trouwens ook een ander topic over. (beschrijf je Godsbeeld)

Groetjes Danilla
Deadline
Forum fan

Bericht door Deadline »

mysterieus2000 schreef:
Deadline schreef:
mysterieus2000 schreef:
Groetjes Daniella
Als je het wil hebben over de God van de bijbel die almachtig enz is dan moet je ook gaan kijken wat die bijbel over Hem zegt. Als je het over god in het algemeen wilt hebben dan moet je die god eerst definiëren. Daar is trouwens ook een ander topic over. (beschrijf je Godsbeeld)

Groetjes Danilla
god is toch almachtig? Hij bestaat toch ook buiten de bijbel om? Weer zoiets onlogisch.

Ik heb de bijbel voldoende gelezen en ik kom ook dan tot de stellingen van mijn eerdere posting.
groet, Deadline
Tamara
Ervaren pen

Bericht door Tamara »

Deadline schreef: Bewijzen die geformuleerd kunnen worden aan de hand van wetenschap. Veel mensen vergeten WAT wetenschap inhoudt: het onbevooroordeeld doen van metingen ten einde een bepaalde tendens in de gevonden waarden te kunnen onderscheiden aan de hand waarvan conclusies getrokken kunnen worden. Deze conclusies die hebben geleid tot de grootste vooruitgang zoals: geneesmethoden voor kanker.

Kortom Tamara ik vind jouw manier van mijn woorden citeren het verdraaien van wat ik werkelijk schreef. Moeite met het vinden van een echt tegenargument?
Nee hoor. Ik verdraai niets. Het geloof in leven na de dood is gebaseerd op overtuigingen dat het er zou kunnen zijn en is niet wetenschappelijk te onderbouwen. Dus ik ben het gewoon met je eens. Alleen daar blijk jij meer moeite mee te hebben dan ik. Blijkbaar horen we het in jouw optiek hierover oneens te zijn...
Deadline
Forum fan

Bericht door Deadline »

Tamara schreef:
Deadline schreef: Bewijzen die geformuleerd kunnen worden aan de hand van wetenschap. Veel mensen vergeten WAT wetenschap inhoudt: het onbevooroordeeld doen van metingen ten einde een bepaalde tendens in de gevonden waarden te kunnen onderscheiden aan de hand waarvan conclusies getrokken kunnen worden. Deze conclusies die hebben geleid tot de grootste vooruitgang zoals: geneesmethoden voor kanker.

Nee hoor. Ik verdraai niets. Het geloof in leven na de dood is gebaseerd op overtuigingen dat het er zou kunnen zijn en is niet wetenschappelijk te onderbouwen. Dus ik ben het gewoon met je eens. Alleen daar blijk jij meer moeite mee te hebben dan ik. Blijkbaar horen we het in jouw optiek hierover oneens te zijn...
Nee hoor, maar ik ben blij dat je toegeeft dat het niet tot de werkelijkheid behoort en dus een leugen is. Ik heb er geen probleem mee hoor. Ik moest even weten of je het met me eens was of niet.

Kennelijk ben je het met me eens dat er GEEN leven na de dood is en dus ook geen hemel. Want als het niet wetenschappelijk bewezen kan worden, is het een leugen en niet waar. Overtuigingen als is er leven na de dood zijn niet als waarheid te beschouwen!
groet, Deadline
Tamara
Ervaren pen

Bericht door Tamara »

Deadline schreef:ingekort

Nee hoor, maar ik ben blij dat je toegeeft dat het niet tot de werkelijkheid behoort en dus een leugen is. Ik heb er geen probleem mee hoor. Ik moest even weten of je het met me eens was of niet.

Kennelijk ben je het met me eens dat er GEEN leven na de dood is en dus ook geen hemel. Want als het niet wetenschappelijk bewezen kan worden, is het een leugen en niet waar. Overtuigingen als is er leven na de dood zijn niet als waarheid te beschouwen!
Nee, meneer de koekepeer. Het is waar tot het tegendeel bewezen wordt...
Plaats reactie