MaartenV schreef: . . . Toch is het meer pragmatisch om ervan uit te gaan dat de mens een vrije wil heeft. De basis van het humanisme gaat uit van dit pragmatisch, maar onware geloof: de vrije wil van het individu is immers het hoogste goed binnen het humanisme/liberalisme. . .
Volkomen onverwacht lijk je nu aan de kant van Daniel Dennett te staan die ook iets pragmatisch vindt, namelijk dat hij zijn kleindochter toch niet kan vertellen dat ze geen vrije wil heeft.
Maar dat is vanzelf binnen de context-betekenis van gewoon doen wat je wil.
Christenen moeten nu serieus gaan afchecken welk soort vrije wil ze door hun god is toebedeeld; die ordinaire dagelijkse of die dualistisch onbestaande waarmee je bewust zou bepalen wát je wil.
Electrobiochemische robots van ons model zijn voorzien van een uitermate effectief bevrediginssysteem dat veel genoegen schenkt als is volbracht waar ze zin in hadden. En dat zelfs functioneert als ze met tegenzin hebben volbracht wat ze desondanks wilden.
Een mechaniek waarmee directe verlangens kunnen worden ingewisseld tegen toekomstige; iets wat sommige gelovige robots er zelfs wel toe brengt om een leven lang hopend uit te zien naar wat ze nooit zullen krijgen.
Geloof speelt uiteraard alleen bij hen die iets zonder behoefte aan, of zelfs afkeer van bewijs voor waar blijven aanzien.
Ook electrobiochemische robots immers functioneren het beste als ze goed geïnformeerd beslissen en zullen zo bezien niet méér geloven dan ze zich kunnen permitteren.
Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.