Waarom ik in God geloof

Opvallende zaken, schokkende gebeurtenissen, bizarre verhalen enz. Valt je iets op in de media zet deze artikelen dan hier!!

Moderator: Moderators

Gerard R.
Superposter

Re: Waarom ik in God geloof

Bericht door Gerard R. »

RobbertVeen schreef:
dikkemick schreef: Kijk alleen al hoe onmogelijk het is voor Robbert om kritisch naar de bijbel te kijken. Dit boek dat alles behalve goddelijk perfect is.
Anyway, mijn vraag was aan Robbert gericht.
Klopt, het is een door en door menselijk boek. Dus niet "goddelijk perfect"- maar ik ken ook niemand die dat werkelijk claimt - en begrijpt wat hij dan zegt. De meeste Christenen negeren de passages die hen als te imperfect overkomen, al zullen ze dat niet graag toegeven. Maar is dat erg?
Het gaat uiteindelijk om wat je al lezende en overdenkende uit dit boek haalt. Sind de 19e eeuw kunnen we dat niet meer zonder de geschiedenis en de filosofie en de ethiek erbij te betrekken. We geven een DUIDING aan de tekst - moet ook, het is nooit anders geweest. En voor die DUIDING zijn wij zelf verantwoordelijk. Ik heb van Lévinas geleerd dat voor de Rabbijnen de goddelijkheid van de Torah vaststond - maar het leven speelt zich af binnen het commentaar en daar zijn wij zelf verantwoordelijk voor. De absoluutheid van de Schrift is alleen maar de partituur - wij zijn de free Jazz musici die er muziek van moeten maken.
Christelijk lezen van de Bijbel is in dat opzicht met een muzikale stijl te vergelijken. En de Bijbel met een partituur. Dissonanten staan er misschien wel, maar we spelen ze niet!
Ik vind dat wel een heel mooie typering van de Bijbel, RobbertVeen.

En dat betekent tegelijk, dat áls je de Bijbel gaat lezen, je die ook moet interpreteren en in- en aanvullen. Lang niet alles is van de grote nauwkeurigheid, die velen er aan toeschrijven.
Levensgevaarlijk dus ook om zo'n boek werkelijk letterlijk te volgen (fundamentalisme).

Juist hierom overigens kan IK zo'n boek niet volgen, want het probeert mij wél van alles te leren.
Ik ga liever zelf onderzoeken. Dat geldt in mijn ogen ook voor kerken. Die proberen mij wat te vertellen, waar ik veel vraagtekens bij zet. Bij de ene voorganger dan weer meer dan bij de andere. Wat dus niet maakt, dat ik niets religieus ervaar, maar dat is persoonlijk. :wink:
** Gedenk frekwent ons doel op 't schip naar nergens en heb engelen-geduld, begrip en compassie... **
RobbertVeen
Forum fan
Contacteer:

Bericht door RobbertVeen »

Rereformed schreef:
Indien we verzocht worden ernaar te raden kom ik tot de conclusie dat je de eigenlijke vraag van dikkemick ontwijkt. Want het forum-topic is waarom je in God gelooft, en de vraag naar twijfel slaat dus automatisch op die kernzaak, het geloof in God.[...]
Ik heb niet veel getwijfeld aan het bestaan van God, omdat ik eerder de ervaring en gedachte had dat de hele kwestie irrelevant was. En dat we rechtstreeks over die vraag niet eens behoorlijk kunnen nadenken, laat staan er een antwoord op geven. Ik laat mijn axioma dus gewoon staan: God heeft gesproken - veel belangrijker dan: God bestaat! (Zie mijn blog http://veenpreken.wordpress.com/2014/08 ... et-geloof/)
Misschien werkte het bij mij wel zo, dat ik een gebouw heb gevonden dat mij een goede plek geeft om te wonen - intellectueel bedoel ik - en dat ik accepteer dat het stevige fundamenten heeft ook zonder die te kunnen zien. Als de aardbeving komt en het gebouw is verdwenen - d.w.z. mijn geloof is opeens helemaal weg - dan is het anders, dan kan ik, dan moet ik nog van mening veranderen. Maar het staat al een halve eeuw met slechts wat lichte bevinkjes. (Veroorzaakt door de buren.)
Atheïsten komen op mij over als mensen die in dit gebouw toch niet willen wonen, en het daarom maar steeds hebben over het ontbreken van fundamenten, c.q. het bestaan van God als de funderende aanname. (En dan van buitenaf naar binnen kijken en zeggen dat de kamers niet mooi zijn, de verwarming niet deugt, het licht niet werkt etc. Wat kan het je schelen, als je er toch niet woont? Jij hebt er gewoond en ik weet niet in welke kamer, maar daar kon je niet werkelijk wonen. Jij bent wel naar de kelder gegaan en kon de fundamenten niet vinden. Jammer. Begrijpelijk dat je dan het hele gebouw vaarwel zegt. Ik ben steeds van kamer verwisseld tot ik de voor mij passende en in die zin goede vond. En ik vertrouw erop dat het gebouw goede fuindamenten heeft, ook al zou ik ze niet kunnen leggen. (Maar er is een ander fundament waar ik wel op vertrouw natuurlijk, 1 Kor. 3:11.)
Ik moet zeggen dat ik de (filosofische) vraag naar Gods bestaan om deze redenen niet interessant en relevant genoeg vind om daarover veel twijfel te hebben. Ik ben tevreden met het type inzicht over Gods bestaan dat de oude metafysica mij geeft. Daarmee is voor mij duidelijk dat het niet onredelijk is om Gods bestaan aan te nemen. Het blijft wel een aanname. Vandaar mijn stelling dat als God bestaat, zowel ongeloof als geloof irrelevant zijn. Het is alleen voor mij relevant of ik geloof, niet voor God of de wereld dat ik het geloof of niet.
Kortweg: ja, Gods bestaan - als impliciet in "God heeft gesproken"- is voor mij axiomatisch, een uitgangspunt, een fundament. En in tijden van twijfel was dat nooit de hoofdzaak.
Wat voor mij veel zwaarder woog is het "praktische atheïsme" - als ik mijn omstreden Psalm 14 commentaar mag noemen - dat is een manier van leven die in feite geen rekening hield met het bestaan van God. Het axioma werd dan niet gebruikt. Van die duistere perioden in mijn leven, heb ik alleen maar nare herinneringen. Anders gezegd: de tijden dat mijn twijfel zwaar woog en ik in mijn leven geen rekening hield met Gods bestaan, waren voor mij in het geheel geen gelukkige tijden. Dat motiveert mij dan ook niet, om de vraag tot op het bot opnieuw af te kluiven. Op een goed moment laat je een vraag rusten, nadat je een beslissing hebt genomen over het antwoord - althans in grote lijnen - waar je staat in dit leven.
Als ik ongelijk heb met mijn aanname is er niets verloren, - ik ben heel gelukkig met mijn leven, dank je wel - en als ik gelijk heb, is er alles mee gewonnen.
Het visioen van God is een morele daad. Deze optiek is een ethiek. - Levinas
RobbertVeen
Forum fan
Contacteer:

dikkemick schreef:@Rereformed en @ Robbert

Dat was inderdaad de opzet van mijn vraag. Hoe stellig ben je in je geloof dat God bestaat? Niet of de bijbel 100% corect is etc, maar of er bijdragen hier zijn geweest, welke het bestaan van God zouden kunnen aantasten...
Ik ben hier nog maar net. Wat is het, twee weken? En dat was op uitnodiging, met een uitdaging: heb je de moed om op dit forum je geloof te verdedigen. Me dunkt.
Ik vind dat elke dialoog een kwetsbare positie inhoudt, anders kun je het laten. Hoor ik argumenten die mij doen twijfelen of laten heroverwegen wat ik altijd gedacht heb? Vergeet niet, dat ik de meeste argumenten ken, en zelfs in een veel complexere vorm dan hier op het forum mogelijk is: ik heb filosofie gestudeerd, ken Lacan en Nietzsche en Zizek en de New Atheists. In die zin hoor ik hier niets nieuws. Het forum dwingt me alleen mijn antwoorden op dergelijke tegenwerpingen ook te formuleren en onder kritiek te laten stellen. Dat is buitengewoon nuttig gebleken. Heroverwegen wel. Ik merk dat ik gefascineerd ben door deze discussies en ik besteed er meer tijd aan dan ik eigenlijk kan missen. Ik ben blij verrast met het intellectuele niveau van de meesten, en voor sommigen heb ik diep respect gekregen. Ik doe mijn gemeente tekort met mijn inspanning om het te volgen en alles te begrijpen en te beantwoorden, maar het is denk ik goed, dat ik hier ben.
Het heeft me veel opgeleverd: opnieuw kijken naar de oude argumenten die ik in mijn studietijd had meegekregen of ontwikkeld. Opnieuw kritisch vragen wat precies mijn geloof in de kern inhoudt. Zoals men ijzer met ijzer scherpt, zo scherpt de ene mens de ander. Maar ik kom jullie niet vragen om radicale bekering en ik vermoed dat die voor mij ook niet om de hoek ligt. Maar wat niet is, kan nog komen. :) Rereformed en PietV hebben geloof ik beiden al eens uitgesproken wat de zin van dit alles is: dat de toehoorders en meelezers er iets aan hebben, in welke richting dan ook. Daaraan probeer ik hier bij te dragen.
RobbertVeen
Forum fan
Contacteer:

iznogoodh schreef:
Henry schreef:'Iemand die nooit twijfelt (of kan twijfelen) is volgens mij geen volwaardige gesprekspartner.'

Als ik me ook even in dit gesprek mag mengen: dit vind ik een rare zin. Niet, dat ik nooit eens even twijfel. Zou het allemaal wel waar zijn? Hoe kan het eigenlijk, dat ik dit allemaal zo zeker weet, want ik zie eigenlijk niets.
Maar zo'n twijfel is van voorbijgaande aard. Dan denk ik ook weer: maar het is toch onmogelijk, dat dit alles er is en functioneert zonder dat er een Ontwerper en Bouwmeester achter zit, die veel groter moet zijn dan de mensen.
Dat heet toch het argumentum ad incredulum?
Twijfel is een essentiële voorwaarde van elk nadenken lijkt me, maar wat is twijfel? Twijfel is dat de geest voor een alternatief staat dat met Ja of Nee moet worden beantwoord en dan onvoldoende argument heeft om voor het ene of het andere te kiezen. Ten aanzien van het "bestaan van God" lijkt "twijfel" niet alleen te kunnen gaan over de vraag of God bestaat ja dan nee. Omdat het onderwerp zo complex is, laat het zich niet vangen in zo'n simpel alternatief. Wat betekent "God" dan eigenlijk? En wat betekent het dat over "God" twijfel kan bestaan? Etc etc. Het is te simplistisch om de Godsvraag tot dat abstracte alternatief te reduceren.
Maar het blijft volgens mij waar, dat de mogelijkheid van twijfel behoort bij je intellectuele integriteit.
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

RobbertVeen schreef: Het heeft me veel opgeleverd: opnieuw kijken naar de oude argumenten die ik in mijn studietijd had meegekregen of ontwikkeld. Opnieuw kritisch vragen wat precies mijn geloof in de kern inhoudt. Zoals men ijzer met ijzer scherpt, zo scherpt de ene mens de ander. Maar ik kom jullie niet vragen om radicale bekering en ik vermoed dat die voor mij ook niet om de hoek ligt. Maar wat niet is, kan nog komen. :) Rereformed en PietV hebben geloof ik beiden al eens uitgesproken wat de zin van dit alles is: dat de toehoorders en meelezers er iets aan hebben, in welke richting dan ook. Daaraan probeer ik hier bij te dragen.
Dat is de juiste instelling Robbert, je kan extreem gefocust zijn op één persoon en ondertussen vergeten dat er een tribune op de achtergrond aanwezig is met misschien wel duizenden mensen. Misschien met degenen die het allemaal zeker weten en hier bevestiging komen zoeken. Maar bovenal met de twijfelaars, agnostici, vrijzinnigen en personen die graag toekijken hoe wij ons tot elkaar verhouden. En twijfel staat bovenaan, je hoeft niet iets in te leveren maar het mag. Misschien zeg je straks over 5 jaar deze discussies hebben hun lange termijn effect niet gemist. Want ik ben zelf ook betrokken bij http://new.exchristian.net/" onclick="window.open(this.href);return false; en het valt mij op hoe lang het duurt alvorens men tot de ontdekking komt dat secularisatie in alle hoeken en gaten zit. Het merendeel shopt, leest, herschikt het concept en gebruikt meters bandenplakspul om gaten te dichten. En ze doen het nog creatief en intelligent ook, tot ze merken dat het niet meer helpt.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
hans van de mortel

Robbert gelooft in de god van een ander.

Bericht door hans van de mortel »

RobbertVeen schreef: Het was voor mij van het hoogste belang om te leven vanuit de waarheid, en geen enkele illusie te accepteren.
Je sluit bij voorbaat illusie uit. Het leven is namelijk illusie. Maar goed, wie niet twijfelt sluit bij voorbaat alle andere mogelijkheden uit.
RobbertVeen schreef:Ik was in die jaren vooral bezig met Thomas van Aquino.

Je kunt beter met jezelf bezig zijn. Eigen verstand eerst! Als dat niet lukt, zal het nooit wat worden.

OPVALLEND. Je schakelt plotseling over van normaal taalgebruik in highbrow opgeklopt taalgebruik van anderen. Zeer bedenkelijk voor de geloofwaardigheid van je betoog.

Als het de bedoeling was dat de mens eeuwig zou leven, zou God geen pratende slang als zijn hulpje nodig hebben gehad.

Waarom God niet bestaat, geredeneerd vanuit de logica? Omdat God natuurlijk nooit door een mens bedacht kan zijn. Toch is dit het geval. Voorbeelden te over die dit fenomeen verduidelijken. De rattenvanger van Hamelen; de kleren van de keizer, enzovoort. Wie dit niet snapt is een oen die zichzelf graag wat wijsmaakt. De heilige drie-eenheid mag ook niet onvermeld blijven: Mozes, Jezus en Mohammed.
Ik weet alles al. Ik moet het mij alleen nog weten te herinneren.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

RobbertVeen schreef:Ik laat mijn axioma dus gewoon staan: God heeft gesproken - veel belangrijker dan: God bestaat! (Zie mijn blog http://veenpreken.wordpress.com/2014/08 ... et-geloof/)
Ik lees op dat blog eerst:
RobbertVeen op zijn blog schreef:Al sinds Augustinus wordt in de theologie dan ook gezegd, dat er wel motieven zijn voor het geloof, maar geen bewijzen. Kort samengevat beweert Augustinus dat God door Zijn genade de wil van de mens buigt om hem te laten geloven met het verstand. De laatste en diepste oorzaak van het geloof moet God zelf zijn. En uiteraard is dat een cirkelredenering: je moet in God geloven om te kunnen weten dat God de oorzaak van je geloof is. Buiten het geloof om is er geen argument of bewijs – ik herhaal het maar weer eens – om tot het geloof over te gaan. (Onder “geloof” versta ik dan niet alleen maar het geloof in het bestaan van God maar ook het geloof in alles wat door de bijbel en in de kerkgeschiedenis geopenbaard is.)
Oftewel dat ten diepste God de oorzaak voor het geloof is. Dat klinkt mij als een bijzonder zwak argument in de oren, want wat is dan de oorzaak van het geloof van (bijvoorbeeld) een moslim of een hindoe?
RobbertVeen schreef:Betekent dat nu dat we in deze situatie vastzitten? De situatie waarin iemand aan ons vraagt waarom wij geloven, en dat het antwoord moet zijn dat wij nu eenmaal geloven?!!
Hoe je het ook tracht te wenden of keren, die schijn van bovenstaande situatie is zo sterk dat er wel niets lijkt te zijn dat die gedachte uitbant bij degene die kennis neemt van je geloof. Zo begin je je vorige lange post met
RobbertVeen schreef:Ik heb niet veel getwijfeld aan het bestaan van God, omdat ik eerder de ervaring en gedachte had dat de hele kwestie irrelevant was.

Dat klink in mijn oren als iemand die niet in God gelooft. God is een woord dat nu eenmaal bij de woordenschat van je geloof behoort. Het enige wat je erover hoeft te zeggen is dat God niets is wat we ons kunnen voorstellen, en voor zover je het begrip moet aankleden is het iets abstracts, zoals de grond van het bestaan. Ten diepste de uitspraak van iemand die niet meer gelooft in God, maar erbovenuit is gegroeid en het woord enkel gebruikt omdat het van oudsher tot de religie behoort.

In je blogartikel roei je nog een lange tijd in dezelfde trant verder zonder ergens aan te komen. Je komt met een antwoord dat het godgeloof gestoeld zou kunnen zijn op grond van het getuigenis in de bijbel, maar ontmaskert het meteen zelf als een cirkelredenatie, en kunt niet aangeven op grond waarvan je dan het getuigenis van God in de bijbel als goddelijk en als openbaring aanneemt.
Dan kom je met:
RobbertVeen op zijn blog schreef:In zekere zin beweer ik daarmee, dat ik geloof, omdat ik het geloven wil. Het mag zo zijn dat ik in mijn geloof aanneem, dat God degene is die mijn wil daartoe heeft aangezet en bewogen, maar het blijft toch uiteindelijk een kwestie van willen.
Dan is de vraag, hoe onderscheid je dit van een verslaving? Lees je woorden eens op deze manier: "In zekere zin beweer ik daarmee, dat ik rook, omdat ik roken wil. Het mag zo zijn dat het de nicotine is die mij steeds tot roken aanzet, maar het blijft toch uiteindelijk een kwestie van willen." Je kan hier natuurlijk op antwoorden dat het geloof niet altijd aan je wensen en verlangens voldoet, maar af en toe er tegenin kan gaan. Maar dat is niet anders dan dat de roker soms met keelklachten zit, en opstaat met een hoop gehoest.
RobbertVeen schreef:Misschien werkte het bij mij wel zo, dat ik een gebouw heb gevonden dat mij een goede plek geeft om te wonen - intellectueel bedoel ik - en dat ik accepteer dat het stevige fundamenten heeft ook zonder die te kunnen zien. Als de aardbeving komt en het gebouw is verdwenen - d.w.z. mijn geloof is opeens helemaal weg - dan is het anders, dan kan ik, dan moet ik nog van mening veranderen. Maar het staat al een halve eeuw met slechts wat lichte bevinkjes. (Veroorzaakt door de buren.)
Dit klinkt mij heel vertrouwd in de oren. Een verslaving van een halve eeuw is moeilijk te doorbreken. Het is alsof er van je gevraagd wordt iemand anders te gaan worden, en zoiets is buitengewoon moeilijk wanneer je al tot over de helft van je leven bent.
Het 'stevige fundamenten' te noemen is overigens een truc waarmee je je eigen psyche om de tuin leidt, want vrijwel alle mensen kunnen wanneer ze tegen de zestig aanlopen hun fundamenten natuurlijk wel stevig noemen.
RobbertVeen schreef:Ik moet zeggen dat ik de (filosofische) vraag naar Gods bestaan om deze redenen niet interessant en relevant genoeg vind om daarover veel twijfel te hebben.
Ik vind het nog steeds de grootste indicatie van dat je voor jezelf verbergt ten diepste een atheïst te zijn.
RobbertVeen schreef:Wat voor mij veel zwaarder woog is het "praktische atheïsme" - als ik mijn omstreden Psalm 14 commentaar mag noemen - dat is een manier van leven die in feite geen rekening hield met het bestaan van God.
Ook die zin legt hetzelfde bloot: je bent christen vanwege de levenswijze, niet vanwege dat er reden zou zijn om te gaan geloven dat er een God bestaat.
En in je preek over Psalm 14 heb je opgemerkt dat je geen reden hebt om in de moderne tijd atheïsme gelijk te stellen aan verdorven levensstijl. Het bestaan van een God kun je dus ook niet afleiden uit de levensstijl.

Hetzelfde kom ik weer opnieuw tegen, in het gesprek dat je voert met Peter van Velzen:
RobbertVeen schreef:Ik heb God niet leren kennen door de filosofie, maar door na te denken over de persoon, de uitspraken en de daden van Jezus van Nazareth. Het is gekomen tot een ontmoeting met Jezus in een uiteraard overdrachtelijke zin. Jezus heeft mij, zoals hij dat deed bij alle mensen die hij tegenkwam, voor een beslissing geplaatst. Neutraliteit is uitgesloten. Of ik volg hem als zijn discipel, of ik negeer hem en ga mijn eigen weg. Het is er in mijn leven van gekomen dat ik besloot om hem te volgen als zijn discipel. Zijn godsbeeld, zijn levensweg als openbaring van het karakter van God, zijn gemeente waar ik deel van uitmaak – dat alles is het gevolg van mijn beslissing.
Je hebt God leren kennen? Dat is volstrekt niet waar. Je hebt een verhaal en leer over een Jezus leren kennen, en dáár ben je aan gehecht, het heeft diepe indruk op je gemaakt.
En waarom zet je hier een zwart-wit tekening neer? Waarom is er enkel een keus tussen hem in alles te volgen, of hem in alles te negeren? Iemand kan zeer wel van mening zijn dat zijn leer af en toe zeer goed is, maar bijvoorbeeld zijn geloof in een God, een Gehenna, duivelen en satan, tijdgebonden en foutief waren. Blijkbaar zie je Jezus zoals het in het christendom alle tijden onderwezen is, als de incarnatie van God. Voor mij heeft het godzijn van Jezus altijd ten diepste gelijk gestaan aan een wanhopige poging om de conclusie dat er helemaal geen God bestaat te kunnen ontvluchten. Wanneer je van God een mens maakt kun je er weer 2000 jaar verder mee. ( http://www.kolumbus.fi/volwassengeloof/ ... neel15.htm" onclick="window.open(this.href);return false; )

RobbertVeen schreef:de tijden dat mijn twijfel zwaar woog en ik in mijn leven geen rekening hield met Gods bestaan, waren voor mij in het geheel geen gelukkige tijden. Dat motiveert mij dan ook niet, om de vraag tot op het bot opnieuw af te kluiven.
Precies, maar, nogmaals, dan is je godgeloof ten diepste een psychische kwestie. Alles wat je verzint om het godgeloof redelijk te maken is enkel franje en om de tuin leiden van jezelf en anderen. Het wordt bedacht om je maar geen conclusies te hoeven laten trekken uit het feit dat het godgeloof een psychische behoefte voor je is.
Born OK the first time
RobbertVeen
Forum fan
Contacteer:

&Rereformed
Oftewel dat ten diepste God de oorzaak voor het geloof is. Dat klinkt mij als een bijzonder zwak argument in de oren, want wat is dan de oorzaak van het geloof van (bijvoorbeeld) een moslim of een hindoe?
Uiteraard hetzelfde.
Dat klink in mijn oren als iemand die niet in God gelooft. God is een woord dat nu eenmaal bij de woordenschat van je geloof behoort. Het enige wat je erover hoeft te zeggen is dat God niets is wat we ons kunnen voorstellen, en voor zover je het begrip moet aankleden is het iets abstracts, zoals de grond van het bestaan. Ten diepste de uitspraak van iemand die niet meer gelooft in God, maar erbovenuit is gegroeid en het woord enkel gebruikt omdat het van oudsher tot de religie behoort.
Onzin! Wishful thinking on your part.
In je blogartikel roei je nog een lange tijd in dezelfde trant verder zonder ergens aan te komen. Je komt met een antwoord dat het godgeloof gestoeld zou kunnen zijn op grond van het getuigenis in de bijbel, maar ontmaskert het meteen zelf als een cirkelredenatie, en kunt niet aangeven op grond waarvan je dan het getuigenis van God in de bijbel als goddelijk en als openbaring aanneemt.
Voor mij is juist de vaststelling van de cirkelredenering, geen ondermijning, maar een beschrijving. Een cirkelredenering kan alleen maar in de wetenschap een probleem zijn. Sommige dingen zijn alleen maar in de vorm van wederkerigheid aanwezig, en de simpele lijn van argumenten naar conclusie is daarvoor ongeldig.Zoals ik al schreef, voor wie binnen de cirkel staat, is het feit van de cirkel geen probleem.
Dan kom je met:
RobbertVeen op zijn blog schreef:In zekere zin beweer ik daarmee, dat ik geloof, omdat ik het geloven wil. Het mag zo zijn dat ik in mijn geloof aanneem, dat God degene is die mijn wil daartoe heeft aangezet en bewogen, maar het blijft toch uiteindelijk een kwestie van willen.
Dan is de vraag, hoe onderscheid je dit van een verslaving? Lees je woorden eens op deze manier: "In zekere zin beweer ik daarmee, dat ik rook, omdat ik roken wil. Het mag zo zijn dat het de nicotine is die mij steeds tot roken aanzet, maar het blijft toch uiteindelijk een kwestie van willen." Je kan hier natuurlijk op antwoorden dat het geloof niet altijd aan je wensen en verlangens voldoet, maar af en toe er tegenin kan gaan. Maar dat is niet anders dan dat de roker soms met keelklachten zit, en opstaat met een hoop gehoest.
Maar waarom zou het een probleem zijn dat beide redeneringen formeel gezien op elkaar lijken? In het geval van het geloof is het ook nog eens waar.
[...]
Het 'stevige fundamenten' te noemen is overigens een truc waarmee je je eigen psyche om de tuin leidt, want vrijwel alle mensen kunnen wanneer ze tegen de zestig aanlopen hun fundamenten natuurlijk wel stevig noemen.
Ik vind jouw voortdurende pogingen om mijn redeneringen psychologisch te verklaren vanuit een verheven psychiatrisch gezichtspunt, wel irritant worden moet ik zeggen. Je bent ofwel met mij in gesprek, of je probeert mij te verklaren – in het laatste geval voel ik mij niet aangesproken en heb geen behoefte om je te antwoorden. Dat is dan je eigen hobby. Ik hoop dat ik het op dit forum heb nagelaten, om op argumenten te antwoorden met de bewering, dat het maar een truc is waarmee iemand zichzelf bedriegt. Zodra ik mij onder jouw behandeling wil plaatsen, zal ik je dat melden. :cry:
RobbertVeen schreef:Ik moet zeggen dat ik de (filosofische) vraag naar Gods bestaan om deze redenen niet interessant en relevant genoeg vind om daarover veel twijfel te hebben.
Ik vind het nog steeds de grootste indicatie van dat je voor jezelf verbergt ten diepste een atheïst te zijn.
Zie je hierboven. Psychologische verklaringen van mijn standpunten, bevorderen de conversatie niet. :evil:
RobbertVeen schreef:Wat voor mij veel zwaarder woog is het "praktische atheïsme" - als ik mijn omstreden Psalm 14 commentaar mag noemen - dat is een manier van leven die in feite geen rekening hield met het bestaan van God.
Precies, maar, nogmaals, dan is je godgeloof ten diepste een psychische kwestie. Alles wat je verzint om het godgeloof redelijk te maken is enkel franje en om de tuin leiden van jezelf en anderen. Het wordt bedacht om je maar geen conclusies te hoeven laten trekken uit het feit dat het godgeloof een psychische behoefte voor je is.
En zo gaat eigenlijk deze hele bijdrage op het psychologische spoor. :roll: Ik denk dat je veeleer jouw vroegere ik beschrijft en bestrijdt, dan dat je met mij werkelijk in conversatie bent. Overweeg eens of dat anders kan. [-o<
Laatst gewijzigd door RobbertVeen op 20 aug 2014 11:51, 1 keer totaal gewijzigd.
RobbertVeen
Forum fan
Contacteer:

Fjedka schreef:
Om te kunnen bepalen in hoeverre dit begrip (deepity - geliefkoosde term van Dennett RAV) de lading dekt kan men niet anders dan een gegeven tekst op basis van logische (en eventueel epistemologische) consistentie te beoordelen. Wanneer die niet geconstateerd kan worden is het gebruik van het begrip wel degelijk te rechtvaardigen, zeker indien het geschrevene intern contradictoir is. Ik persoonlijk stel je filosofisch traktaat op prijs, al was het om de door jou getrooste moeite van het schrijven ervan, alhoewel er, zoals anderen voor mij al deden, op aan te merken is dat er illogica in te ontdekken valt en dat je faalt de leap of faith te maken vanuit de (betwiste) aanname dat er "iets moet zijn" naar zoiets als een christelijke monotheïstische scheppergod. In de topictitel bezig je het begrip god met een hoofdletter en laat je zodoende weinig misverstand bestaan over welke specifieke god je in gedachten hebt. We mogen er gevoeglijk vanuit gaan dat je het niet hebt over Wodan.
Ik schreef: Er is zoiets als een verticale afhankelijkheid van de zijnden ten overstaan van een Zijn dat de orde van de zijnden moet transcenderen, en waarvan de hele wereldorde totaal afhankelijk is.
Je doelt op het noodzakelijk bestaan van een eerste oorzaak (God), maar verderop schrijf je desalniettemin: [...]
Turtles all the way down.
Nee ik bedoelde juist niet het noodzakelijk bestaan van een eerste oorzaak, omdat dat de discussie verlegd naar een rangorde in de tijd. Overigens betekent dat niet dat ik bezwaar heb tegen het kosmologische argument. In zoverre heb je gelijk. Maar hier bedoelde ik dat de werkelijkheid in elk van de momenten van de tijd in zichzelf eindig is en afhankelijk van een dragende grond voor zijn bestaan. Dat is wat men verstaat onder verticale contingentie. God als eerste oorzaak is dan een gedachte die thuishoort bij horizontale contingentie.
Geen spoor van een noodzakelijke eerste oorzaak aldus. Oneindigheid is niet equivalent aan een eerste oorzaak. Stel je bijvoorbeeld een oneindige tijdloze zee van quantumfluctuerende waarschijnlijkheid voor en er ontstaan hypothetisch universa bij de vleet. Oneindig veel universa!
Nog in het geheel niet aangetoond, en onvoorstelbaar. Het blijft altijd mogelijk om te zeggen, waar deze oneindigheid van universa het bestaan aan te danken heeft. Je kunt wel een model maken met een oneindig aantal universa dat mathematisch werkt, en dat kan zelfs experimenteel bevestigd worden. Maar dan heb je het over mathematische oneindigheid. Niet over werkelijke oneindigheid.
Ik schreef: dat er een wezen moet zijn, dat zelf geen zijnde is
En daar ga je pas echt de fout in. Bovenstaande is aantoonbaar illogisch. Een wezen kan niet zijn zonder zelf te zijn. Zo'n wezen BESTAAT niet, IS niet, KAN niet zijn en KAN niet bestaan. Het is een contradictio in terminis zo duidelijk als je maar zelden ziet en geloof me, ik zie ze met de regelmaat van de klok verschijnen op dit forum. Je kunt je uiteraard altijd nog beroepen op de fundamentele ontoereikendheid van taal, of je onvermogen om je erin uit te drukken, maar dan zijn we effectief uitgepraat (denk: Wittgenstein). Het is maar een tip, voor het geval dat je wilt volharden in fundamentele illogica. :wink:
Mijn stelling was, dat er een wezen moest zijn dat geen zijnde is, dus geen eindig wezen dat participeert aan het zijn, om het in de taal van Thomas te zeggen. In de oude metafysica heet dat wezen het "esse per se subsistens", dus het zijn dat vanuit zich zelf substantie is of heeft. Jij mag dat allemaal duidelijk vinden, maar je tegenwerping gaat niet op. Je zegt: "een wezen kan niet zijn zonder zelf te zijn." Maar dat wordt door mijn stelling in het geheel niet tegengesproken. Je bedoelde te zeggen, dat er geen wezen kan zijn, dat geen zijnde is. En dat bestrijd ik, omdat alle zijnde bij elkaar - de kosmos – geen verklaring kunnen zijn van hun eigen zijn.
Bestaan impliceert daarbij een doorheen de tijd in stand (ge)houden (entiteit).
Bestaan, bestendigen, voortduren, perpetueren, voortzetten. Al deze begrippen hebben het verloop van tijd in zich. Bestaan = voortdurend staan, er voortdurend zijn. Wanneer je refereert aan een buiten tijd bestaand wezen, dan voldoe je niet alleen niet aan de voorwaarde om überhaupt in dat geval van bestaan te kunnen spreken in de definitie zoals we die plegen te gebruiken, maar heb je het eigenlijk over 'iets' totaal anders, iets totaal onlogisch, en spreek je derhalve effectief nonsense. Een statement als bovenstaande klinkt velen wellicht als diepe wijsheid in de oren, numineus en mysterieus. Op dit forum echter zul je die mensen weinig tegenkomen. Op dit forum lopen mensen rond die een filosoof als Dennett kennen en het begrip deepeties.
Ik heb helemaal niet gezegd dat in een moderne filosofische zin God bestaat – God is, oftewel zijn existentie (bestaan dus niet in de betekenis van Kant) is gelijk aan zijn essentie.
Van "er moet iets zijn" (een eerste oorzaak) maak je ook nog eens "er moet een wezen zijn". "Iets" is echter geenszins synoniem aan "wezen", laat staan aan goden, of, sterker nog, aan een specifieke scheppergod; een verondersteld hersenloze, maar niettemin intelligente entiteit. Nee, je hebt nog een hoop gaten in je hypothese te vullen alvorens het ook maar enigszins aannemelijk begint te worden zonder een beroep te doen op geloof en dat terwijl de wetenschap ondertussen in de afgelopen eeuwen niet stil is blijven staan en onverdroten doorgaat overgebleven gaten te vullen met falsifieerbare kennis.
Ik begrijp jouw triomfantelijke toon hier in het geheel niet. Nogmaals ik heb het niet over een eerste oorzaak. Er moet een "x" zijn (als je het woord iets hier in sterke zin wil nemen dan zal ik het vervangen door een symbool) dat zelf geen zijnde is, maar dat het zijn van de zijnden mogelijk maakt. Waarom? Omdat de totaliteit van de zijnde zelf ook slechts een zijnde is, en en zijnde een verklaring van zijn bestaan nodig heeft. Er moet een voldoende oorzaak zijn voor elk zijnde.
Nog niet zo heel lang geleden kon een intellectueel zwaargewicht als Spinoza zich, bij gebrek aan huidige kennis, geen ongeschapen wereld voorstellen. Inmiddels is het concept van een ongeschapen mens, wereld en universum, hoogst aannemelijk gemaakt door wetenschappers zoals Darwin en Strauss. Het concept van een scheppergod is tegenwoordig eenvoudigweg overbodig geworden bij het vormen van een consistent wereldbeeld. Er rest gelovigen enkel nog maar emotionele, psychologische en existentieel behoeftige redenen voor het aannemen zulks. Treur niet RobbertVeen de dominee. Los van indoctrinatie van kinderen zijn en waren dat altijd al de voornaamste redenen tot geloof. Zolang er onwetenden en ongelukkigen zijn, boetedoeners en angstigen, vermeend uitverkorenen en hun meelopers, zijn er gelovigen en dat kan nog wel eens heel lang gaan duren. Gelukkig zijn ze hier in Nederland in ieder geval niet meer zo fanatiek als in de tijden van Menno Simons.
Let een beetje op je toon.
P.S. Ik heb het vermoeden dat je aanstonds met stille trom gaat vertrekken. Dus alvast het volgende:
Tabee. Het ga u goed.
P.S. Ik heb het vermoeden dat je antwoorden aan mij steeds onbeleefder gaan worden. Dus alvast het volgende: Adios! Ga met Gods zegen! :lol:
RobbertVeen
Forum fan
Contacteer:

Re: Robbert gelooft in de god van een ander.

RobbertVeen schreef: Het was voor mij van het hoogste belang om te leven vanuit de waarheid, en geen enkele illusie te accepteren.
hans van de mortel schreef:Je sluit bij voorbaat illusie uit. Het leven is namelijk illusie. Maar goed, wie niet twijfelt sluit bij voorbaat alle andere mogelijkheden uit.
Ik twijfelde wel, en illusie uitsluiten is een voorwaarde van de waarheid vinden. Inclusief de mogelijke waarheid van jouw eigen stellingen.

Ik schreef: Ik was in die jaren vooral bezig met Thomas van Aquino.
hans van de mortel schreef:Je kunt beter met jezelf bezig zijn. Eigen verstand eerst! Als dat niet lukt, zal het nooit wat worden.
Is dat geen voorwendsel om niets te hoeven lezen?
hans van de mortel schreef:OPVALLEND. Je schakelt plotseling over van normaal taalgebruik in highbrow opgeklopt taalgebruik van anderen. Zeer bedenkelijk voor de geloofwaardigheid van je betoog.
??? Opgeklopt voor iemand die nooit iets gelezen heeft en alleen zijn eigen verstand gebruikt, vermoed ik. :lol:
hans van de mortel schreef:Als het de bedoeling was dat de mens eeuwig zou leven, zou God geen pratende slang als zijn hulpje nodig hebben gehad.
Ben je daar helemaal vanuit je eigen verstand op gekomen? Brilliant.
hans van de mortel schreef:Waarom God niet bestaat, geredeneerd vanuit de logica? Omdat God natuurlijk nooit door een mens bedacht kan zijn. Toch is dit het geval. Voorbeelden te over die dit fenomeen verduidelijken. De rattenvanger van Hamelen; de kleren van de keizer, enzovoort. Wie dit niet snapt is een oen die zichzelf graag wat wijsmaakt. De heilige drie-eenheid mag ook niet onvermeld blijven: Mozes, Jezus en Mohammed.
[/quote]

Volgens mij heb ik jou ook bedacht als slangetje in het Forumparadijs en besta je helemaal niet. :lol:

Als je nog eens iets serieus te melden hebt, zal ik er op ingaan.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

RobbertVeen schreef:&Rereformed
Uiteraard hetzelfde.
Hoezo uiteraard? God veroorzaakt dus het geloof van zowel de christen, de moslim en de hindoe. En blijkbaar dan ook van de Lapse sjamaan, de Griek Homeros en de IJslander Snorri Sturluson.
En het geloof van de moslim stelt uitdrukkelijk dat het geloof van de christen vervalst is. En de hindoe kijkt verschrikt wanneer de christen zijn koe doodt en als lekkernij opeet.

Bedoel je misschien te zeggen dat 'ten diepste' alles op Gods rekening gezet kan worden? Dat mag dan filosofisch goed klinken, maar dat is in de praktijk dan hetzelfde als zeggen dat God de oorzaak voor alles is wat onder de zon geschiedt, oftewel irrelevant is.
RobbertVeen schreef:
Dat klink in mijn oren als iemand die niet in God gelooft.
Onzin! Wishful thinking on your part.

Ik wens helemaal niets. Ik zei enkel hoe het in mijn oren klinkt. Luisterend naar jou krijg ik de indruk dat God irrelevant is en je het woord God enkel gebruikt omdat het nu eenmaal bij de tierelantijnen van je religie behoort. Ten hoogste is het begrip nog goed voor je omdat je het tegenover 'goddeloosheid' kan zetten, dus God als een soort wapen waarmee je de superieuriteit van je eigen moraal kunt uitroepen.
Je kan me ten hoogste beschuldigen van te grote eenvoud van geest om je te begrijpen, indien je van mening bent dat je wat God betreft bijzonder helder denkt.

Voor mij is juist de vaststelling van de cirkelredenering, geen ondermijning, maar een beschrijving. Een cirkelredenering kan alleen maar in de wetenschap een probleem zijn.
Dat staat gelijk aan zeggen dat voor degene die geloof heeft het om het even is of zijn geloof een stevige rationele basis heeft.
RobbertVeen schreef:
Dan is de vraag, hoe onderscheid je dit van een verslaving? Lees je woorden eens op deze manier: "In zekere zin beweer ik daarmee, dat ik rook, omdat ik roken wil. Het mag zo zijn dat het de nicotine is die mij steeds tot roken aanzet, maar het blijft toch uiteindelijk een kwestie van willen."
Maar waarom zou het een probleem zijn dat beide redeneringen formeel gezien op elkaar lijken? In het geval van het geloof is het ook nog eens waar.
Wel, wanneer je opmerkt dat het 'ten diepste' toch een kwestie van je eigen wil is, dan valt je eerder opgemerkte reden dat het 'ten diepste' God is die het geloof bewerkstelligt eenvoudig weg. Je mag denken een geweldige filosoof te zijn door te stellen dat ze allebei waar kunnen zijn, maar de enige op wie je dan indruk maakt is jezelf.
Herman Philipse zei ooit eens dat modern geloof het aankruisen van multiple choice antwoorden is, waarbij ieder antwoord dat je geeft juist is. Het dient enkel om je eigen geloof te onderhouden. Een ander koopt er niets voor.

RobbertVeen schreef:
Ik vind jouw voortdurende pogingen om mijn redeneringen psychologisch te verklaren vanuit een verheven psychiatrisch gezichtspunt, wel irritant worden moet ik zeggen.
Dat is heel jammer, want de oorzaak voor je geloof en het onderhouden ervan kan naar mijn mening enkel liggen in een psychische behoefte. Er bestaat voor christelijk geloof namelijk geen enkele reden die het geloof redelijker maakt dan ongeloof.
Je irritatie komt wellicht hieruit voort dat je dat drommels goed begrijpt, maar er alles aan doet om dit voor jezelf te ontkennen. Maar ik begrijp dat ook deze opmerking weer irritatie opwekt.
RobbertVeen schreef:Zie je hierboven. Psychologische verklaringen van mijn standpunten, bevorderen de conversatie niet. :evil:
Het zij zo. Dan laat je mij maar links liggen. De zaken die het belangrijkst zijn laten we in ons leven tenslotte altijd het liefst buiten zicht en onberoerd. :wink: Het is uiteraard veel leuker jezelf en anderen een toneelvoorstelling te geven van Er is zoiets als een verticale afhankelijkheid van de zijnden ten overstaan van een Zijn dat de orde van de zijnden moet transcenderen, en waarvan de hele wereldorde totaal afhankelijk is.

Maar toch bedankt dat je het tot hier met me uithield.
Born OK the first time
RobbertVeen
Forum fan
Contacteer:

Je mag denken een geweldige filosoof te zijn door te stellen dat ze allebei waar kunnen zijn, maar de enige op wie je dan indruk maakt is jezelf.
Prima, en dat is dan ook de laatste ad hominem die ik nog verdragen wil. Bye! Well done! =D>
Rereformed
Moderator
Contacteer:

RobbertVeen schreef:
Je mag denken een geweldige filosoof te zijn door te stellen dat ze allebei waar kunnen zijn, maar de enige op wie je dan indruk maakt is jezelf.
Prima, en dat is dan ook de laatste ad hominem die ik nog verdragen wil. Bye! Well done! =D>
Dit is inderdaad de allergemakkelijkste manier om geleverde kritiek maar van tafel te vegen.
Waarom zo gepikeerd voortdurend? Kun je er niet op een andere manier tegen aankijken? Is het niet juist heel gezond voor een dominee wanneer iemand eens in zijn ziel probeert door te dringen? Ik hoef toch niet gelijk te hebben? Ik prikkel je enkel. Ik heb het zelf altijd als een deugd gezien om alle toneelspelletjes die ik in het leven kon opvoeren als zodanig kon ontmaskeren. En je beste vijand moet je altijd als je vriend zien, zoveel zul je Nietzsche toch wel gelijk geven.

Je maakt mij niet wijs dat jouw reden voor geloof in God de redenatie is Er is zoiets als een verticale afhankelijkheid van de zijnden ten overstaan van een Zijn dat de orde van de zijnden moet transcenderen, en waarvan de hele wereldorde totaal afhankelijk is. Het is een deepity die je ooit hebt gelezen en uit je hoofd geleerd om je godgeloof ermee te rationaliseren. Als retorisch slimmigheidje schrijf je je transcendente Zijn, dat er volgens jou moet zijn, met een hoofdletter. Dat maakt het al een stuk goddelijker, maar toch nog steeds volkomen ongrijpbaar voor iedere criticus. Slim!
Maar in mijn ogen speel je in dit hele topic vals omdat je christen bent, en alle redenen voor je geloof dáármee te maken hebben. Maar dát verzwijg je in alle toonaarden. Je hebt ervoor gekozen atheïsten zoveel mogelijk zand in de ogen te strooien, zodat ze niets in handen hebben waar ze je op kunnen aftroeven, of zelfs maar op kunnen aanspreken. Het trancendente zijn dat je optrommelt heeft totaal niets met een God te maken, laat staan met de God van de bijbel waar je in gelooft, je legt het Fjedka zelfs uit dat het niet eens Schepper betekent, hoewel het weer wel zo is dat "niets in deze wereld uit zichzelf is" en hoewel je zelfs kan zeggen dat er geen andere waarheid is die je belangrijker vindt. Hoe moet een atheïst hier wijs uit worden?
Je bent een retoricus en geniet ervan. En het ergste wat je een retoricus kan vertellen is dat het enkel retoriek is en geen substantie.

Je levert op het artikel van je blog eerst een verhaal af dat het God zelf moet zijn die jouw geloof opwekt. Dit is enkel het napraten van een kreet in de bijbel. Je weet dit zelf ook wel, vandaar dat het antwoord je zelf ook niet bevredigt en je tot een uiteindelijke conclusie komt dat het toch je eigen wil tot geloven is die je gelovig maakt. Dat klinkt heel eerlijk in mijn oren! Maar hoezeer verspeel je weer je crediet door zodra je te horen krijgt dat het laatste een streep zet door je eerste redenering, je dan meteen overgaat op het sparen van zowel de kool als de geit. Zoiets is puur retoriek. Uiteraard gaat je redenering op voor een gelovige, - een gelovige kan tenslotte alles aan elkaar knopen, een God die de mensheid laat verdrinken en een God van liefde, een perfecte God en een schepping waar vanalles aan mankeert - , maar even uiteraard gaat je argument dat er een God achter je geloof moet zitten voor alle atheïsten niet op.

Houd je dus een preek voor jezelf of is het de bedoeling met atheïsten in gesprek te zijn?
Born OK the first time
RobbertVeen
Forum fan
Contacteer:

Houd je dus een preek voor jezelf of is het de bedoeling met atheïsten in gesprek te zijn?
Ik denk dat wij de etiquette van het gesprek anders zien. Wanneer iemand een argument geeft, bedoelt hij het zoals hij het zegt. En psychologische reden aandragen, is een therapeutische benadering, die hier niet door mij gevraagd wordt. Het is onbeleefd die aan mij op te dringen.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

RobbertVeen schreef:
Ik denk dat wij de etiquette van het gesprek anders zien. Wanneer iemand een argument geeft, bedoelt hij het zoals hij het zegt. En psychologische reden aandragen, is een therapeutische benadering, die hier niet door mij gevraagd wordt. Het is onbeleefd die aan mij op te dringen.
Alle argumenten worden op psychologisch filosofische wijze gerepliceerd, waarna IK altijd met de vraag blijf zitten: "Heb ik nu wel antwoord op mijn vraag gehad?"
Ik zal een aantal antwoorden van je posten:
Ik heb tot dusver geen overtuigende argumenten tegen mijn christelijk geloof gehoord, in mijn hele leven niet.
Dit bestaat toch niet? Of je moet dan bedoelen JOUW specifieke christelijk geloof. Als dit zo dichtgetimmerd zit, wat heeft discussie dan voor zin? Ik lees hier: Ik sta niet open voor argumenten want ik WEET.

En dan mijn vraag over (ontbreken van) historisch bewijs van de exodus. Jij antwoord:
Het verhaal van de uittocht is een verdichting van een grote hoeveelheid kleinere uittochten, en dat is binnen de tekst aantoonbaar gezien de veelheid van tradities die in het boek exodus zijn samengebracht. Waarom zou dat voor mijn geloof iets uitmaken? Het leert mij alleen maar iets over de letterlijkheid van de bijbel. Het gaat niet om historische letterlijkheid, maar om theologische letterlijkheid. Met andere woorden dit verhaal van de bevrijding van een volk en de eenwording van 12 verschillende stammen en haar oppositie tot een grootmacht Egypte kan voor mijn geloof nog steeds relevant zijn. Wat heeft dat te maken met openstaan voor onderzoek en bewijs? De meest plausibele theorie over de exodus is dat ze niet ineens heeft plaatsgevonden, maar dat ze retrospectief is naverteld als één enkele gebeurtenis. Kun jij mij uitleggen waarom ik me daar iets van moet aantrekken?
Theologische letterlijkheid? Natuurlijk moet het om historische letterlijkheid gaan. Is Jezus metaforisch uit de dood opgestaan? of letterlijk? Wat stelt het hele christelijke geloof nog voor als de opstanding een mythe is. Slechts theologische letterlijkheid. Zo kan ik ook een rotsvast geloof opbouwen en argumenten nooit geldig verklaren.
En daarom word je psychologisch ontduiken verweten.
Wat heeft deze discussie anders voor zin als geen 1 enkel argument wat jou betreft een geldig argument is??

De (topic)vraag was: Waarom geloof ik in God? Maar ik snap het nog steeds niet Robbert. Waarom?
Zijn echt ALLE argumenten van ons geen redelijk te overwegen argumenten? Is het zo treurig met je gesteld?
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Plaats reactie