Peter van Velzen schreef:Beste axxyanus,
Wat een normaal mens kan doen is geenszins onbelangrijk. Het is belangrijker dan jouw theoretische wiskundige definitie.
Dat zou zo geweest zijn, als je je bewering niet uitgebreid had tot het logische domein. Maar jij hebt er aan toegevoegd dat het zelfs niet op te lossen is binnen het logische domein en hebt er het intuïtionisme bijgehaald om dat te staven. Voor dat deel van je uitspraak is hoe normale mensen daarmee omgaan wel totaal onbelangrijk.
Peter van Verlzen schreef:Die verwijdert allerlei zaken uit de kamer, die zich er wel degelijk deels bevinden.
Ja en dan? Dat is van totaal geen belang als het gaat om de vraag of we met definities grensgevallen kunnen elimineren. Trouwens, ik heb niet beweert dat het absoluut deze definitie moet zijn. Mijn voorstel was maar een eerste poging ter illustratie van hoe een logicus die zaak zou benaderen. Specifieke eigenschappen waarmee jij ongelukkig bent t.o.v. deze specifieke definitie zijn van weinig belang wat de algemene vraag betreft.
Peter van Velzen schreef:Zoals ik heb uitgelegd zou een opgeblazen ballon die de gehele kamer kamer vult maar er een beetje uitpuilt zich - volgens jou defintie - niet in de kamer bevinden. Maar er is niets in de kamer behalve die ballon, en dus beweer jij in zekere zin dat de kamer leeg is.
Nee dat beweer ik helemaal niet. Mijn definitie impliceert namelijk niet dat als geen enkel voorwerp zich in de kamer bevindt dat de kamer dan leeg is. Daarvoor moeten trouwens eerst het begrip leeg definiëren en het is perfect mogelijk om een te gebruiken waarbij de kamer niet leeg is met die opgeblazen ballon.
Want dat moet je natuurlijk wel doen als je binnen een logisch kader wil werken, dat is steeds opnieuw goed definiëren wat je bedoelt. Je kan niet met een definitie beginnen en dan voor de rest op je intuïtie en dagdagelijkse betekenissen betrouwen om tot een besluit te komen wat wel of niet kan binnen een logisch kader.
Peter van Velzen schreef:Ik weet niet voor welk doel zo’n wiskunde moet dienen, maar ik heb reden om hem onzinnig te vinden.
En jij mag dat zonder problemen, alleen is zo'n beoordeling van geen belang wat de vraag betreft die we hier bespreken.
Peter van Velzen schreef:Maar zelfs als ik een dergelijke tak van sport zou beoefenen, dan nog bestaat er een theoretisch grensgeval waarin slechts enkele elementaire deeltjes van de ballon zich met 50% waarschijnlijkheid binnen de door jou bepaalde kamergrenzen bevinden en met 50% waarschijnlijkheid er buiten terwijl de rest er zich met zekerheid binnen bevindt. Ook met jouw definitie zou ik dan de vraag niet kunnen beantwoorden of de ballon zich wel of niet in de kamer bevindt. (zonder jouw definitie toevallig wel)
En wat dan nog, dan heb je een tekort met deze definitie aangetoond. Ik kan als bijkomende definitie aangeven dat het volume van een voorwerp bepaald wordt, door dat volume waar de neutronen en protonen van het woorwerp zich voor 90% van de tijd in bevinden.
Peter van Velzen schreef:Aangezien het mogelijk is dat jij op dit moment een 2-euro muntstuk uit je rechtervoorbroekzak haalt (of het er juist instopt), is het wel degelijk mogelijk dat de vraag of dat muntstuk zich in de zak bevindt niet met ja of nee te beantwoorden valt. Hoe je je definitie van “in mijn rechtervoorbroekzak” ook stelt, het is altijd mogelijk dat de situatie van het moment waarop ik dit schrijf precies op de grens ligt van die definitie. Nog sterker, in de tijd dat ik reageer heb jij alle gelegenheid om het muntstuk er enige malen uit te halen en weer in te stoppen. Beide mogelijkheden zijn dan beurtelings waar en niet waar, maar gedurende de complete tijd van mijn antwoord waren dan beiden onwaar.
Je mist het punt. En dat is dat je voortdurend verwart tussen de bewering dat er meer dan twee mogelijkheden zijn en de bewering dat we niet weten welke van de twee mogelijkheden het is. Waarbij jij vaak een gebrek aan kennis als argument aanhaalt om te argumenteren dat we de derde niet mogen uitsluiten. Dus ben ik begonnen met je te verzekeren dat er in dit geval geen grensgevallen zijn. Ik heb er echt speciaal opgelet dat er de voorbije 24 uren, zich geen grensgeval voordeed. Het feit dat jij onwetend bent over welke van de twee gevallen de juiste is, verandert daar niets aan.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman