Agnosticisme overdacht.

Forum met topics over agnosticisme, atheïsme, humanisme, vrijdenken en andere aanverwante onderwerpen.

Moderator: Moderators

siger

Re: Agnosticisme overdacht.

Bericht door siger »

EvP schreef:Tuurlijk bestaat het in de materiele werkelijkheid. Het zijn gewoon stroompjes die door je hersens heen gestuurd worden. Je hersens zijn niks anders dan een soortement van opslag en regel computer die wel overduidelijk bestaat.
Hoe het werkt is natuurlijk een tweede. Die opvattingen veranderen in de tijd, en er is nog veel te onderzoeken. Dat het bewustzijn materiëel is, weten we omdat we zien dat het bestaat en werkzaam is, niet echt omdat we zeker weten hoe het werkt.

Sinds de achttiende eeuw is het bewustzijn een wetenschappelijk raadsel. Aanvankelijk geloofden nogal wat materialisten dat bewustzijn "epifenomenaal" was: het was niet meer dan een bijverschijnsel van de mechanische werking van onze natuur, zonder enig effect op de materiële wereld. Het bewustzijn als geestelijke blindedarm, zogezegd. Naargelang de neurologie etc. vordert, weten we dat bewustzijn materiële oorzaken heeft, en dus heel goed zelf weer een materiële oorzaak kan zijn. Bewustzijn heeft geen nood aan een aparte plaats.
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

Peter, ik zou het waarderen als je niet steeds opnieuw die punten naar voor bracht die ik niet betwist. Waarom vind jij het nodig steeds opnieuw zaken naar voor te brengen op een manier die suggereert dat je iets nieuws uitlegt, terwijl ik al aangegeven heb dat er op die punten geen onenigheid is?
Peter van Velzen schreef: Sorry mijn overtuiging dat er altijd grensgevallen kunnen zijn, is nu eenmaal ontstaan doordat ik een artikel las over Brouwer. Daar verandert jouw redenatie niets aan.
Wat moet ik hiermee? Zeg je hier nu dat wat dit standpunt betreft je gewoon ongevoelig bent voor tegenargumenten? Dat zou me verwonderen maar ik kan er eerlijk gezegd niets anders van maken.
Peter van Velzen schreef:Het is allereerst zo dat een normaal mens de vraag "is er een stoel in de kamer" niet beantwoord door er een logische definitie van te maken. Hij vraagt zich af of hij ergens in de kamer een ding vindt dat gemaakt lijkt om op te zitten. Dat is in zeker zin op de foto het geval. Maar tegelijkertijd is er twijfel omdat die stoel deels buiten de kamer staat, De stoel staat op de grens van wat we wel en wat we niet als deel van de kamer beschouwen. Wie daar normaal over nadenkt, komt tot de conclusie dat de vraag - op grond van de foto - niet eenduidig beantwoord kan worden. (Het artikel over Brouwer mij duidelijk gemaakt, dat dat niets te maken heeft met hoe scherp die grens wordt getrokken en hoe je je definitie precies inricht, er zullen altijd plaatsen zijn die noch binnen, noch buiten de kamer zijn, omdat ze zich ten ene male op de grens van die twee bevinden.
Ja maar als het niet kan ongeacht de definite, als iemand dan beweert dat het met een bepaalde definitie wel kan, dan moet jij aangeven hoe die definitie toch niet voldoet. Dat de definitie jouw nekharen overeind laat staan is op dat moment van totaal geen belang en dus geen reden om die definitie af te wijzen.
Peter van Velzen schreef:Je kunt de stoel in theorie zo dicht mogelijk naar "in de kamer" verplaatsen en tegelijkertijd toch nog altijd een deel van de stoel "buiten de kamer" hebben staan. Op een bepaald moment is dat in de praktijk echter niet meer vast te stellen omdat de "buiten"kant van de stoel zich binnen de marge van je meetfout bevindt.Om dan toch te beweren dat de stoel niet in de kamer staat is pure aanmatiging.
De beperkingen van de praktijk zijn van geen belang als je wil aangeven dat we met een beperking op het logisch nivo zitten. Als ik aangeef dat er geen grensgevallen zijn waarmee je rekening moet houden, dan heb ik op dit moment wel of geen 2€ munstuk in mijn rechtervoor broekzak zitten. Dat jij in de praktijk vanuit Thailang niet kunt nagaan welke van de twee het is, verandert daar niets aan. Het zou van jouw kant pure aanmatiging zijn om te beweren dat er wel een 2€ munstuk in mijn broekzak zit als dat het pure aanmatiging van jouw kant zou zijn om te beweren dat er geen 2€ munstuk in mijn broekzak zou zitten. Dat verandert allemaal niets aan het feit dat binnen de context die ik geschetst heb het weldegelijk een van de twee is.
Peter van Velzen schreef:Je kunt de meetfout ook theoretisch niet tot nul terugbrengen omdat de elementaire deeltjes waaruit de stoel bestaat, op grond van het onzekerheidsprincipe van Heissenberg slechts een waarschijnlijkheid hebben om zich binnen of buiten de kamer te bevinden.
Van totaal geen belang. Daar kan een logische/wiskundige definitie perfect rekening mee houden.
Peter van Velzen schreef:Een normaal mens zou in zo'n geval overigens met zekerheid beweren dat de stoel zich in de kamer bevindt. Maar dat kan met jouw definitie niet. op grond van jouw definitie zul jij daarentegen moeten beweren dat de stoel zich niet in de kamer bevindt, ook al kun je de deur sluiten zonder hem (als geheel) te verplaatsen.
Wat een normaal mens in deze omstandigheden kan doen, is naast de kwestie. De vraag waar het hier om draait is of er een wiskundige/logische definitie bestaat die de grensgevallen uitsluit. Dat een dergelijk definitie antwoorden zou opleveren die normale mensen vreemd vinden is daarbij totaal naast de kwestie. Je kan niet beweren dat iets niet kan logisch/wiskundig gezien als het voornaamste bezwaar dat je hebt er op neerkomt dat de manier waarop het logisch/wiskundig wordt aangepakt, niet overeenkomt met de menselijke intuïtie. Als je beweert dat het logisch/wiskundig gezien niet kan, dan tellen enkel de logische/wiskundige regels.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

doctorwho schreef:Quantum effecten extrapoleren naar macroniveau is niet handig en kan beter achterwege blijven.
Er wordt i.mo. vaak als laatste strohalm naar gegrepen als concrete argumenten ontbreken.
Inderdaad. Gaat ook mijn pet te boven. Want volgens mij hebben we met 9 of 11 dimensies te maken (zullen er dus wel 10 zijn...)
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

DiMensie schreef: is er minder stroom in de hersens als je gedachteloos bent ten opzichte van wanneer je overloopt van gedachtes?
Although the human brain represents only 2% of the body weight, it receives 15% of the cardiac output, 20% of total body oxygen consumption, and 25% of total body glucose utilization. ... The energy consumption of the brain does not vary greatly over time, but active regions of the cortex consume somewhat more energy than inactive regions: this fact forms the basis for the functional brain imaging methods PET and fMRI.
wiki

Het is wel gebleken uit beeldvormend onderzoek dat bepaalde hersengebieden bij specifieke taken meer activiteit vertonen. Maar op het hele energiegebruik maakt dat weinig uit het is een constant kakelende doos neuronen.
Smi32neuron.jpg
Smi32neuron.jpg (53.02 KiB) 1834 keer bekeken
Veel energie in je hersenen gaat op aan signaaloverdracht, een proces dat continue doorgaat. (Wikimedia Commons)

Meer over brein energie zie onder
http://www.kennislink.nl/publicaties/en ... -het-brein" onclick="window.open(this.href);return false;
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
MoreTime
Bevlogen

Bericht door MoreTime »

Peter van Velzen schreef:knip .... Een deel van de problemen die met deze kwestie samenhangen is ongetwijfeld het feit dat “de materiele werkelijkheid” slechts een theorie is waarmee we onze waarnemingen verklaren. Of er een werkelijkheid is, onafhankelijk van onze theorien, die substantieler is dan onze waarnemingen, is echter maar zeer de vraag.
Bedankt voor je uitleg. Hierboven zit je dan wel weer in de wondere wereld der metafysica.

Wat betreft de stoel. Als je gewoon je keuzes uitbreidt dan ben je er toch? De gegeven keuzes zijn niet genoeg voor de werkelijkheid van de plaats van de stoel.

Waar staat de stoel?
a) in de eetkamer
b) tussen 2 kamers in
c) in de zitkamer

Ik kies antwoord b.
"Het goede leven is een leven ingegeven door liefde en geleid door kennis.", Bertrand Russell.
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

MoreTime schreef:
Peter van Velzen schreef:knip .... Een deel van de problemen die met deze kwestie samenhangen is ongetwijfeld het feit dat “de materiele werkelijkheid” slechts een theorie is waarmee we onze waarnemingen verklaren. Of er een werkelijkheid is, onafhankelijk van onze theorien, die substantieler is dan onze waarnemingen, is echter maar zeer de vraag.
Bedankt voor je uitleg. Hierboven zit je dan wel weer in de wondere wereld der metafysica.

Wat betreft de stoel. Als je gewoon je keuzes uitbreidt dan ben je er toch? De gegeven keuzes zijn niet genoeg voor de werkelijkheid van de plaats van de stoel.

Waar staat de stoel?
a) in de eetkamer
b) tussen 2 kamers in
c) in de zitkamer

Ik kies antwoord b.
Maar de oorspronkelijk vraag was niet: "Waar staat de stoel?". Misschien heb ik helemaal geen belangstelling voor waar hij staat. Ik wil gewoon een antwoord op de vraag of de stoel in de eetkamer staat of niet. Antwoorden dat hij tussen de eetkamer en de zitkamer in staat komt dan neer op een "neen" op de oorspronkelijke vraag.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
MoreTime
Bevlogen

Bericht door MoreTime »

axxyanus schreef:Maar de oorspronkelijk vraag was niet: "Waar staat de stoel?". Misschien heb ik helemaal geen belangstelling voor waar hij staat. Ik wil gewoon een antwoord op de vraag of de stoel in de eetkamer staat of niet. Antwoorden dat hij tussen de eetkamer en de zitkamer in staat komt dan neer op een "neen" op de oorspronkelijke vraag.
Als je het zo bekijkt: Dan staat hij half in de eetkamer en dat is niet "in de eetkamer", correct.

Misschien ben ik het spoor bijster in deze discussie, heb nog getracht dmv teruglezen het probleem van de stoel te ontwaren, maar ik denk niet dat dat gaat lukken. Ik laat het maar hierbij.
"Het goede leven is een leven ingegeven door liefde en geleid door kennis.", Bertrand Russell.
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

MoreTime schreef:
axxyanus schreef:Maar de oorspronkelijk vraag was niet: "Waar staat de stoel?". Misschien heb ik helemaal geen belangstelling voor waar hij staat. Ik wil gewoon een antwoord op de vraag of de stoel in de eetkamer staat of niet. Antwoorden dat hij tussen de eetkamer en de zitkamer in staat komt dan neer op een "neen" op de oorspronkelijke vraag.
Als je het zo bekijkt: Dan staat hij half in de eetkamer en dat is niet "in de eetkamer", correct.

Misschien ben ik het spoor bijster in deze discussie, heb nog getracht dmv teruglezen het probleem van de stoel te ontwaren, maar ik denk niet dat dat gaat lukken. Ik laat het maar hierbij.
Het probleem is dat de vraag (in een natuurlijke taal) altijd min of meer vaag zal blijven. Want zelfs met jouw vraag zullen er grensgevallen zijn. Stel dat de stoel ongeveer voor driekwart in de eetkamer staat. Staat hij dan in de eetkamer of staat hij er tussen de eetkamer en en zitkamer in?
siger

Bericht door siger »

MoreTime,

De "uitgesloten derde" is een specifieke eigenschap van de formele propositielogica, die hier niet gebruikt wordt. Er is geen enkele reden deze "wet" in te roepen in een willekeurige situatie, in tegendeel, het inroepen ervan buiten de PL leidt meestal tot verwarring en denkfouten.
MoreTime
Bevlogen

Bericht door MoreTime »

Toch even wezen speuren. Kort door de bocht is dit het geval:
Het zal dan ook nauwelijks verbazing wekken dat de intuïtionistische logica van Brouwer en zijn aanhangers nauwelijks volgelingen heeft gekregen.
Om toch deze theorie aan te hangen dien je namelijk af te wijken van het realisme (en ik denk ook materialisme):
De ontegenzeggelijke vanzelfsprekendheid van de wet van de uitgesloten derde wordt namelijk in feite gemotiveerd door een achterliggende metafysische stellingname, namelijk die van het metafysisch realisme. Volgens het realisme is er een van ons denken onafhankelijke werkelijkheid en hebben onze proposities steeds betrekking op deze onafhankelijke werkelijkheid. Een ware propositie is dan een propositie die adequaat met deze onafhankelijke werkelijkheid correspondeert, terwijl een onware propositie dat niet doet.
Wederom moeten wij ons uitdrukken in termen der Metafysica:
Brouwers intuïtionistische logica past dan ook uitstekend bij het metafysisch idealisme. Wie kiest voor idealisme verkrijgt dus wel degelijk een hele goede reden om de intuïtionistische logica te accepteren en dus de klassieke propositielogica te verwerpen
Waarom zou je het idealisme aanhangen? Is daar een gegronde reden voor?

In de gewone alledaagse wereld werkt de klassiek logica prima lijkt me. Kan me voorstellen dat de schrijver van dit stuk, Emanuel Rutten, wel reden ziet voor een alternatieve metafysica :wink:

Bron: http://filosofieblog.nl/blog/emanuel-ru ... ica/?print" onclick="window.open(this.href);return false;
EvP
Forum fan

Bericht door EvP »

DiMensie schreef:
EvP schreef:Het zijn gewoon stroompjes die door je hersens heen gestuurd worden.
Afbeelding

Het mooie van bewustzijn is nou juist, dat je die stroompjes (min of meer) zelf kunt 'sturen', maar dan kom ik weer terug op de leegte: is er minder stroom in de hersens als je gedachteloos bent ten opzichte van wanneer je overloopt van gedachtes?
Een geprogrammeerde computer lijkt de stroompjes toch ook zelf te sturen... En daar is duidelijk geen leegte.
Je hersens zijn altijd bezig dus echt stilstaan zal het niet. Ook is het gedeelte dat je actief gebruikt voor gedachten, herinneringen enz enz maar een erg klein deel van je hersens
Mijn antwoorden zijn hoe ik het nu zie, dus mogelijk achteraf onwaar.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

DiMensie schreef:@ EvP

We verschillen overduidelijk van mening en dat alleen al maakt het voor mij interessant om mijn mening ter discussie te stellen zodat we daarover kunnen wisselen, maar hier lijkt me dat off-topic!
siger schreef:ik wil toch even opmerken dat er geen twijfel zou mogen bestaan over de vraag of bewustzijn bestaat in (de vanzelfsprekend materiële) werkelijkheid.
Ik ben het weliswaar met je eens, daarom schreef ik dan ook: "Iets wat bestaat buiten de materiële werkelijkheid, dat lijkt me een onzinnige bewering.", maar toch twijfel ik soms aan het bestaan van die materiële werkelijkheid zelf. Daarom ben ik dan ook blij met die definitie die Peter gaf: "Iets “bestaat” (in de materiële werkelijkheid) als het meetbare eigenschappen heeft."

Klaar: Weg twijfel!
Pas wel op, want feiten trekken zich weinig van een mening aan.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

"Pas wel op"
Ik bedoelde er mee te zeggen: Hersenonderzoek, breinwetenschap trekt zich niets van meningen aan. Dus wij kunnen hier van mening verschillen totdat er een (wetenschappelijke) uitspraak is gedaan over bewustzijn. En dit op zich (die mening) verandert dan niets over die uitspraak.
Waarmee ik niet wil zeggen dat wetenschap heilig is.
Dus ja...misschien mag je toch een mening hebben.. :lol:
Einstein/Mick
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Beste axxyanus,

Wat een normaal mens kan doen is geenszins onbelangrijk. Het is belangrijker dan jouw theoretische wiskundige definitie. Die verwijdert allerlei zaken uit de kamer, die zich er wel degelijk deels bevinden. Zoals ik heb uitgelegd zou een opgeblazen ballon die de gehele kamer kamer vult maar er een beetje uitpuilt zich - volgens jou defintie - niet in de kamer bevinden. Maar er is niets in de kamer behalve die ballon, en dus beweer jij in zekere zin dat de kamer leeg is. Ik weet niet voor welk doel zo’n wiskunde moet dienen, maar ik heb reden om hem onzinnig te vinden.

Maar zelfs als ik een dergelijke tak van sport zou beoefenen, dan nog bestaat er een theoretisch grensgeval waarin slechts enkele elementaire deeltjes van de ballon zich met 50% waarschijnlijkheid binnen de door jou bepaalde kamergrenzen bevinden en met 50% waarschijnlijkheid er buiten terwijl de rest er zich met zekerheid binnen bevindt. Ook met jouw definitie zou ik dan de vraag niet kunnen beantwoorden of de ballon zich wel of niet in de kamer bevindt. (zonder jouw definitie toevallig wel)

Aangezien het mogelijk is dat jij op dit moment een 2-euro muntstuk uit je rechtervoorbroekzak haalt (of het er juist instopt), is het wel degelijk mogelijk dat de vraag of dat muntstuk zich in de zak bevindt niet met ja of nee te beantwoorden valt. Hoe je je definitie van “in mijn rechtervoorbroekzak” ook stelt, het is altijd mogelijk dat de situatie van het moment waarop ik dit schrijf precies op de grens ligt van die definitie. Nog sterker, in de tijd dat ik reageer heb jij alle gelegenheid om het muntstuk er enige malen uit te halen en weer in te stoppen. Beide mogelijkheden zijn dan beurtelings waar en niet waar, maar gedurende de complete tijd van mijn antwoord waren dan beiden onwaar.

Nogmaals, er zijn wellicht vragen die altijd met een corect “ja” of “nee” te beantwoorden zijn. Maar jij hebt dat – mijns inziens – nog niet aangetoond. Met het kwalijk gedefinieerde begrip “god”, is dat dus ook mogelijk, maar zodra die god bovennatuurlijke eigenschappen worden toegekend, kan niet meer worden aangetoond dat hij bestaat. En praktisch gesproken bestaat hij dan dus niet. In elk geval heeft hij minder werkelijkheidsgehalte dan “de stoel in de kamer” of “de munt in jouw broekzak”.
Zelfs al heb je geen munt in je broekzak!
Ik wens u alle goeds
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

dikkemick schreef:"Pas wel op"
Ik bedoelde er mee te zeggen: Hersenonderzoek, breinwetenschap trekt zich niets van meningen aan. Dus wij kunnen hier van mening verschillen totdat er een (wetenschappelijke) uitspraak is gedaan over bewustzijn. En dit op zich (die mening) verandert dan niets over die uitspraak.
Waarmee ik niet wil zeggen dat wetenschap heilig is.
Dus ja...misschien mag je toch een mening hebben.. :lol:
Misschien is bovenstaande toch niet helemaal waar. Het paradigma dat je meent te moeten hanteren, heeft wel degelijk invloed op het onderzoek. Een waarneming is altijd een interactie tussen waarnemer en het waargenomene. Nooit alleen een eigenschap van het waargenomen object.
Ik wens u alle goeds
Plaats reactie