Pim van Lommel: Bijna-doodervaring

Forum over pseudo-wetenschap, kwakzalverij, alternatieve 'geneeswijzen' en aanverwante zaken die niet onder wetenschap vallen.

Moderator: Moderators

HankS
Diehard

Re: Pim van Lommel: Bijna-doodervaring

Bericht door HankS »

http://io9.com/a-new-scientific-explana ... 1110395345" onclick="window.open(this.href);return false; die had ik al eerder geplaatst, wordt daar nu overheen gelezen? Of is speculeren leuker ?
En ook dit http://en.wikipedia.org/wiki/Spandrel_(biology" onclick="window.open(this.href);return false;) gaat over dat bijproducten soms kunnen blijven bestaan omdat ze noch voordelen noch nadelen hebben evolutionair en dus dat niet alles een aanpassing hoeft te zijn om te overleven.
Religieus denken zou ook zoiets zijn volgens Boyer.
Nothing in life is certain except death, taxes and the second law of thermodynamics.
—Seth Lloyd

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt.

—Bertrand Russell
Yours
Ervaren pen

Bericht door Yours »

Vanochtend met veel interesse de uitzending van het programma Het Vermoeden
van interviewster Annemiek Schrijver met Pim van Lommel gevolgd.

Zie Uitzending Gemist: http://www.npo.nl/het-vermoeden/23-08-2 ... ON_1221339" onclick="window.open(this.href);return false;
🕉️ Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens ☯️
Ingi
Ervaren pen

Bericht door Ingi »

Hij zegt ook heel iets belangrijks over wetenschap in dit interview. Bedankt voor het plaatsen.
Kennis is nog geen wijsheid. Alle wijsheid begint bij een diep ontzag voor de natuur.
HenkM
Superposter

Bericht door HenkM »

Ingi schreef:
iznogoodh schreef:
Ingi schreef:Hoe verklaar je dat allemaal aanhand van het brein. Welk nut moet dat allemaal hebben? Dan zou er dus iets ingebouwd moeten zijn wat ervoor zorgt dat iedereen dat soort beelden krijgt. Waar moet dat dat goed voor zijn, als het nergens voor dient en het allemaal niets te betekenen heeft. Mijn vragen/opmerkingen ervan uitgaande dat er na dit leven niets meer is blijven het aparte ervaringen die ik niet normaal vind voor een mensenleven.
Stel nou eens voor dat we het niet kunnen verklaren. Zegt dat iets over een leven na de dood?
Laat dat nou juist een serieuze vraag zijn. Het gaat niet om stel dat. Ik wil gewoon weten of voor dat soort gevallen ook al (eventuele) of vaststaande verklaringen zijn. Het is in zijn algemeenheid een interessante vraag, in hoever er dingen gebeuren die duidelijke veranderingen te weeg brengen ondanks dat het eigenlijk zinloos en zonder betekenis is. Maar nu voor dit specifieke geval.
Even een tussen vraagje:

hoe komt het dan dat al deze ervaringen een wit licht, althans een euforische ervaring hebben, en niet 1 van vlammen en hel?
Alle denkende mensen zijn atheïst. (R. Heinlein); The thoughts of the gods are not more unchangeable than those of the men who interpret them. They advance – but they always lag behind the thoughts of men ... The Christian God was once a Jew. Now he is an anti-Semite. (France)
Vilaine
Bevlogen

Bericht door Vilaine »

De meeste bijna dood mensen ervaren helemaal niets. Een deel ervaart juist grote angst, leegte, duisternis en ja, ook de hel. Kennelijk kun je net als bij drugs een 'goede' trip ervaren, maar ook een slechte. Zie je overigens ook bij opiaten en benzodiazepines.
Despite the high cost of living.....
it remains popular.
pallieter
Bevlogen

Bericht door pallieter »

Ingi,

Mag ik je een uitdaging voorstellen?

Ik stel dat Pim een oplichter is die liegt en bedriegt.
ik stel dat die bijna doodservaringen niets speciaal zijn.
Ik stel dat men perfect een bijna doodservaring kan verklaren, maar enkel geval per geval. Men kan natuurlijk niet iets verklaren dat men niet onderzocht heeft.

Nu daag ik je uit mij te weerleggen.
Ik daag je uit om wetenschappelijk onderzoek te vonden dat bijna doodservaringen verklaart en stelt dat ze niets bijzonder zijn, gewoon wat stoffen die vrij komen in de hersens.
Ik daag je ook uit onderzoek te vinden dat stelt dat bijna doodservaringen onverklaarbaar zijn.
Ik daag je uit de credibiliteit van de wetenschappers uit beidde kampen te vergelijken via bijvoorbeeld wiki.

Ik wil je zelf een doordachte analyse laten maken.

Zie je dit zitten?
"Anti-intellectualisme has been a constant thread winding its way through our political and cultural life, nurtured by the false notion that democracy means that my ignorance is just as good as your knowledge" - Isaac Asimov
MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV »

Botsen we hier niet op de grenzen van wat wetenschappelijk mogelijk is?
Hoe bewijs ik dat de inhoud van mijn droom over een paard en een koe ging? Wat geldt als wetenschappelijk bewijs dat mijn droom niet over een varken ging bijvoorbeeld en ik daarover lieg? Mijn insziens is dat de inhoud van een droom of de inhoud van een gedachte niet bewijsbaar is. Men dient mensen op hun woord te geloven dat ze beeld x voor hun geestesoog zagen niet beeld y.
Er zijn limieten aan wat men van wetenschap omtrent het vinden van de waarheid kan verwachten. En die limiet ligt bij de inhouden van de subjectieve ervaring, waarvan mensen enkel verslag kunnen doen en op hun woord geloofd dienen te worden. Wat wetenschap enkel kan doen is, in het beste geval, de corresponderende hersenactiviteit meten.
En dat is de uitdaging voor BDE's.

Wat ook zo is, is dat de meerderheid van de onderzochte personen die een hartstilstand hadden gehad geen BDE hebben ervaren. Dus er is altijd meer kans dat je geen BDE ervaart dan wel.
Hoe maak je (volgens mij) het onderscheid tussen een waarnemer mét bewustzijn en één zonder bewustzijn:
Zie hier voor mijn (kort Engelstalig) artikel erover als je meer interesse hebt:
https://doi.org/10.5281/zenodo.17340466
MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV »

Pim van Lommel beweert dat er studies zijn waaruit blijkt dat dieren en mensen gemiddeld na 10 tot 15 seconden een vlak EEG van de hersenen hebben. Hij concludeert daaruit het helder bewustzijn dat mensen zeggen te ervaren, niet door de hersenen kan geproduceerd zijn. Zijn er studies die met zekerheid kunnen bevestigen dat er een vlak EEG is zo'n 15 tot 20 seconden na een hartstilstand? Want dat is immers een cruciaal argument in de studie naar BDE's.
Hoe maak je (volgens mij) het onderscheid tussen een waarnemer mét bewustzijn en één zonder bewustzijn:
Zie hier voor mijn (kort Engelstalig) artikel erover als je meer interesse hebt:
HankS
Diehard

Bericht door HankS »

@MaartenV http://io9.com/a-new-scientific-explana ... 1110395345" onclick="window.open(this.href);return false;
Dit had ik al twee keer eerder geplaatst.
Nothing in life is certain except death, taxes and the second law of thermodynamics.
—Seth Lloyd

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt.

—Bertrand Russell
MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV »

HankS, ik geloof niet dat wetenschap kan achterhalen wat NDE's precies zijn.
Ik leg dat in een aparte topic uit in de rubriek filosofie met de titel: de grenzen van de wetenschappelijke methode.
MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV »

Ik heb het artikel gelezen, en uit de bevindingen van de onderzoekers moet je de volgende voorspelling afleiden:
al deze ratten moeten een bijna-doodervaring hebben gehad dan? Bij het onderzoek van Pim van Lommel was dat slechts 18 procent. Daarnaast kunnen ratten niet getuigen van hun ervaringen. Dus we weten niet of het dan gebeurt of niet.
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

MaartenV schreef:Pim van Lommel beweert dat er studies zijn waaruit blijkt dat dieren en mensen gemiddeld na 10 tot 15 seconden een vlak EEG van de hersenen hebben. Hij concludeert daaruit het helder bewustzijn dat mensen zeggen te ervaren, niet door de hersenen kan geproduceerd zijn. Zijn er studies die met zekerheid kunnen bevestigen dat er een vlak EEG is zo'n 15 tot 20 seconden na een hartstilstand? Want dat is immers een cruciaal argument in de studie naar BDE's.
Wat doet het er toe?
Hadden ze ook een vlak EEG toen ze zich de ervaring "herinnerden"?\
Nee toch?

Pas als mensen die daadwerkelijk dood zijn en blijven mij vertellen dat ze zulke ervaringen hebben, zak ik geloven dat ze iets met de dood te maken hebben. Wat levende mensen hieromtrent beweren bewijst niets over de dood.
Ik wens u alle goeds
MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV »

Ik raad iedereen aan de onderstaande wetenschappelijke studie van Pim van Lommel zorgvuldig te lezen:
Over activiteit in de brein staat er het volgende:

NEUROPHYSIOLOGY DURING CARDIAC ARREST
Through many studies in both human and animal models, cerebral function has
been shown to be severely compromised during cardiac arrest, with sudden loss
of consciousness and of all body reflexes, but also with the abolition of brain-stem
activity with the loss of the gag reflex and of the corneal reflex, and fixed and dilated
pupils are clinical findings in those patients (Parnia and Fenwick, 2002). And also
the function of the respiratory center, located close to the brainstem, fails, resulting
in apnoea. Complete cessation of cerebral circulation is found in induced cardiac
arrest due to ventricular fibrillation (VF) during threshold testing at implantation
of internal defibrillators. This complete cerebral ischemic model can be used to
study the result of anoxia of the brain. The middle cerebral artery blood flow, Vmca,
which is a reliable trend monitor of the cerebral blood flow, decreases to 0 cm/sec
immediately after the induction of VF (Gopalan et al., 1999). Electrical activity in
both cerebral cortex and the deeper structures of the brain has been shown to be
absent after a very short period of time. Monitoring of the electrical activity of the
cortex (EEG) has shown that the first ischemic changes in the EEG are detected an
average of 6.5 seconds from the onset of circulatory arrest, and with prolongation
of the cerebral ischemia always progression to isoelectricity occurs within 10 to
20 (mean 15) seconds (De Vries et al., 1998; Clute and Levy, 1990; Losasso
et al., 1992; Parnia and Fenwick, 2002).
After defibrillation the Vmca, measured by
transcranial Doppler technique, returns rapidly within 1–5 seconds after a cardiac
arrest of short duration (Gopalan et al., 1999). However, in the case of a prolonged
cardiac arrest of more than 37 seconds, normal EEG activity may not return for
many minutes to hours after cardiac function has been restored, depending on the
duration of the cardiac arrest, despite maintenance of adequate blood pressure in
the recovery phase (Smith et al., 1990). Additionally, EEG recovery sometimes
underestimates the metabolic recovery of the brain, and cerebral oxygen uptake
may be depressed for a considerable time after restoration of circulation (De Vries
et al., 1998).

Bron en wetenschappelijke referenties: http://www.pimvanlommel.nl/files/public ... 0Brain.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV »

En hier is een interessante reactie van Pim van Lommel op de studie van de coherente hersenactiviteit bij ratten met heel wat reacties van mensen op een forum:
http://forum.mind-energy.net/forum/skep ... rats-study" onclick="window.open(this.href);return false;
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

HenkM schreef:
Ingi schreef: Even een tussen vraagje:

hoe komt het dan dat al deze ervaringen een wit licht,
De lichtbak boven de operatie tafel?
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Plaats reactie