De geloofsvisie van Job

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Gesloten
Job
Banned

Re: De geloofsvisie van Job

Bericht door Job »

aton schreef:
Job schreef:De schrijvers van het N.T., de Evangelisten waren joden, Tora-geleerden, dus vertrouwd met de TeNaCH.
Waren gehelleniseerde griekse joden.
Joden in een Grieks- Hellenistische cultuur met dank aan onze Alexander de Grote met zijn veroveringsdrift.
.
Aton schreef:
Dat laatste is, zoals ik heb gezegd een veel latere theologische gedachte die specifiek Christelijk is, kerkelijk Christelijk dan wel te verstaan. Namelijk naarmate meer en meer de bijbelse boodschap beïnvloed werd door het Grieks-Hellenistisch- filosofisch denken over de scheiding van lichaam en ziel.
Probleem: De Bijbelse boodschap ( N.T.) IS Helleens gedachtengoed en een doorslagje van de overige Mysterie-cultussen zoals bv. Mithras.
Hoe je dus hier bij komt is mij een raadsel. Eigenlijk gewoon te wijten aan onwetendheid.
De schrijvers waren Tora-getrouwe joden, ondanks de Griekse -Hellenistische invloed.
Daar is iedere Nieuwe Testamenticus en elke bijbelgeleerde het over eens. Zelfs onze oude pastoor uit mijn woonplaats.
Kijk Aton, we kunnen hier lang over bakkelijen, maar het feit is gewoon dat er door vele bijbelwetenschappers, bijbelexegeten, theologen en mensen uit andere disciplines die studies hebben gedaan naar het O.T. en N.T., tot de conclusie komen de gehele N.T. wortelt in het jodendom, de TeNaCH en de mondelinge Tora. Dat is helemaal geen discussiepunt meer. De Evangelisten doen er alles aan om de lezers duidelijk te maken dat Jezus boodschap, zijn leven in woorden en daden door en door joods is.
Zelfs zo dat moderne bijbelgeleerden/exegeten/ theologen unaniem tot de uitspraak komen dat het jodendom tot ons gekomen is door de figuur Jezus van Nazareth.
Ook hieronder trek je een volledig onjuiste conclusie.
Aton schreef:
Dit geldt ook voor de betekenis van de ‘logos’ in de proloog van het Johannes-evangelie in vergelijking met de Griekse logos.
Johannes gebruikt de griekse betekenis voor LOGOS : gedachte - principe - rede of logica.
De Logos van Johannes heeft niets met de Griekse logos te maken, maar juist alles met de Tora, als Woord van God. Het Johannes- evangelie is een getuigenis;
"opdat gij gelooft, dat Jezus is de Christus, de Zoon van God en opdat gij, gelovende, het leven hebt in zijn naam"(Joh. 20,31)
Het Evangelie begint ook met "In den Beginne", de eerste woorden van de Tora.
Dit is niet toevallig. Johannes wil daarmee aangeven; dit evangelie herneemt het begin van de geschiedenis van de mens, maar wil die geschiedenis tevens aan laten sluiten op wat in de Tora geschreven staat. Johannes wil hier mee zeggen dat de lezer in Genesis (Béresjit) heeft gehoord waar het in het leven van de mens om begonnen is, namelijk om mens te zijn als beeld van God..
Nu, dan wil Johannes zijn evangelie laten beginnen met dezelfde woorden als Genesis, dat het begonnen is om het beeld van God, om 'het woord van God dat over de aarde is uitgegaan en dat profeten hebben gesproken,'' het Woord dat vlees geworden is' , om Jezus Christus.
Zelfs de eerste achtien verzen van het Johannes-evangelie zijn terug te vinden in Genesis 1.

Ik kan verder een legio voorbeelden geven. Ook bij de andere Evangeliën.

Job

(P.S. Bovendien vind ik je heel korte reacties in je laatste posting niet echt overtuigend.
Je roept alleen maar stellige uitspraken zonder verdere argumentatie.
Daarom voel ik me verder niet geroepen om hier nog op in te gaan.)
"De geest is niet in het ik maar tussen ik en jij"
(Martin Buber)
aton

Bericht door aton »

Job schreef: Hoe je dus hier bij komt is mij een raadsel. Eigenlijk gewoon te wijten aan onwetendheid.
Mijn pink weet meer over Abrahamistische religiegeschiedenis dan je ooit nog kan samensprokkelen. laat dát even duidelijk zijn. En nu heb ik me zeer beleefd uitgedrukt.
De schrijvers waren Tora-getrouwe joden, ondanks de Griekse -Hellenistische invloed.
Eerste stomme vaststelling.
Daar is iedere Nieuwe Testamenticus en elke bijbelgeleerde het over eens. Zelfs onze oude pastoor uit mijn woonplaats.
Tweede stomme vaststelling. Een WC eend verklaring.
Kijk Aton, we kunnen hier lang over bakkelijen, maar het feit is gewoon dat er door vele bijbelwetenschappers, bijbelexegeten, theologen en mensen uit andere disciplines die studies hebben gedaan naar het O.T. en N.T., tot de conclusie komen de gehele N.T. wortelt in het jodendom, de TeNaCH en de mondelinge Tora. Dat is helemaal geen discussiepunt meer. De Evangelisten doen er alles aan om de lezers duidelijk te maken dat Jezus boodschap, zijn leven in woorden en daden door en door joods is.
Derde stomme opmerking. ( eigenlijk al de stomste )
Zelfs zo dat moderne bijbelgeleerden/exegeten/ theologen unaniem tot de uitspraak komen dat het jodendom tot ons gekomen is door de figuur Jezus van Nazareth.
Oei, ben m'n tel haast kwijt ! O nee, dit is geen stomme opmerking, dat is een " Jokken voor Jezus " gevalletje. Typisch JG. Ben je toevallig JG ? Stomme vraag mijnentwege. JG's mogen liegen voor de goede zaak.
De Logos van Johannes heeft niets met de Griekse logos te maken, maar juist alles met de Tora, als Woord van God.
Je snapt er écht niks van. Tjonge, maakt dat maar eens iets duidelijk.
Het Johannes- evangelie is een getuigenis;
"opdat gij gelooft, dat Jezus is de Christus, de Zoon van God en opdat gij, gelovende, het leven hebt in zijn naam"(Joh. 20,31)
Het Evangelie begint ook met "In den Beginne", de eerste woorden van de Tora.
Over waar hebt ge het nu eigenlijk over ? Den Beginne of de Logos ? Alles nog OK ?
Nu, dan wil Johannes zijn evangelie laten beginnen met dezelfde woorden als Genesis, dat het begonnen is om het beeld van God, om 'het woord van God dat over de aarde is uitgegaan en dat profeten hebben gesproken,'' het Woord dat vlees geworden is' , om Jezus Christus.
Zelfs de eerste achtien verzen van het Johannes-evangelie zijn terug te vinden in Genesis 1.
Weet je wat ? Lees eens een goed boek over Hermetische gnosis. G.Quispel bijvoorbeeld. Maar eerlijk, ik ga hier geen kursus geven aan een totale leek hoor. En ik wil ook met jou niet verder in discussie gaan. Je begint me te vervelen.
Jinny

Bericht door Jinny »

Wat Job ook is, geen JG.
Dat steekt anders in elkaar.
aton

Bericht door aton »

Jim schreef:Wat Job ook is, geen JG.
Dat steekt anders in elkaar.
Dan toch goed eclectisch bezig.
collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik »

in de klassieke visie is een god een machtige entiteit tot wie je gebeden richt die al dan niet vervuld worden.

Bij de ultravrijzinnigen "bestaat god, maar niet zoals een pot pindakaas bestaat" (Hendrikse). Met utravrijzinnigen die dus in weze atheistisch zijn, valt dus niet te discussieren omdat ze telkens de bakens verzetten.

Ik heb van job nog geen antwoord gezien op mijn vraag of hij nog kerkelijk aktief is, ik vermoed van niet.
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
WPS
Forum fan

Bericht door WPS »

Rereformed schreef:
Getses schreef: Het is een kwestie van lezen, gevolgd door een kwestie van tijd dat Jobs geloof ten einde komt.
Laat hem beginnen met Johannes 20:27 ... 'en daarna richtte hij zich tot Thomas: 'Leg je vingers hier en kijk naar mijn handen en leg je hand in mijn zij'.
Hoi Job,

Zou je hier eens heel concreet op willen reageren? Waarom maakt JC hem hier volgens jou dan duidelijk dat Hij lichamelijk opgestaan is?
"De intuïtieve geest is een heilig geschenk, en de rationele geest een trouwe dienaar. We hebben een maatschappij gecreëerd die de dienaar eert, en het geschenk is vergeten".

Albert Einstein
Job
Banned

Bericht door Job »

aton schreef:
Job schreef: Hoe je dus hier bij komt is mij een raadsel. Eigenlijk gewoon te wijten aan onwetendheid.
Mijn pink weet meer over Abrahamistische religiegeschiedenis dan je ooit nog kan samensprokkelen. laat dát even duidelijk zijn. En nu heb ik me zeer beleefd uitgedrukt.
Dat zou kunnen. Ik weet niet wat jij allemaal weet. Maar ik ben ondertussen er wel achter waar je niet van op de hoogte bent.
En wat jouw kennis en kunde betreft:
Aton schreef:Eerste stomme vaststelling.
en...
Aton schreef:Tweede stomme vaststelling. Een WC eend verklaring.
en...
Derde stomme opmerking. ( eigenlijk al de stomste )
en...
Aton schreef:Oei, ben m'n tel haast kwijt ! O nee, dit is geen stomme opmerking, dat is een " Jokken voor Jezus " gevalletje. Typisch JG. Ben je toevallig JG ? Stomme vraag mijnentwege. JG's mogen liegen voor de goede zaak.
Nou Aton, met die kennis in je pink valt het reuze mee.Blijft het hierbij ??
en...
Aton schreef:.Je snapt er écht niks van. Tjonge, maakt dat maar eens iets duidelijk.
Het is denk ik net andersom.
Aton schreef:Over waar hebt ge het nu eigenlijk over ? Den Beginne of de Logos ? Alles nog OK ?
Heel OK zelfs.

Aton schreef:Weet je wat ? Lees eens een goed boek over Hermetische gnosis. G.Quispel bijvoorbeeld. Maar eerlijk, ik ga hier geen kursus geven aan een totale leek hoor. En ik wil ook met jou niet verder in discussie gaan. Je begint me te vervelen.
Nee, jij bent gepikeerd en begint je te ergeren. Je moet maar bij jezelf afvragen;Waarom??
Cursus hoef niet.
http://www.trouw.nl/tr/nl/5009/Archief/ ... icus.dhtml" onclick="window.open(this.href);return false;
(Martin Buber)
aton

Bericht door aton »

Job schreef: Nee, jij bent gepikeerd en begint je te ergeren. Je moet maar bij jezelf afvragen;Waarom?
Dat moet ik me niet afvragen. Dat is voor mij althans zéér duidelijk. Zoals bijvoorbeeld:
Cursus hoef niet.
Verder dan wat kritieken in kranten geraak je niet. Niet verder dan Baarda met " ik weet het ook niet ".
En wat heb jij nu uit dit artikel opgestoken ? Ga je het hier nu verder mee doen? Nog een prettige dag verder!
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

WPS schreef:
Rereformed schreef:
Laat hem beginnen met Johannes 20:27 ... 'en daarna richtte hij zich tot Thomas: 'Leg je vingers hier en kijk naar mijn handen en leg je hand in mijn zij'.
Hoi Job,

Zou je hier eens heel concreet op willen reageren? Waarom maakt JC hem hier volgens jou dan duidelijk dat Hij lichamelijk opgestaan is?
Overigens staat het twee keer in hetzelfde hoofdstuk. Bij de verschijning ervoor, toen Thomas er niet bij was, staat in vers 20: "(Jezus kwam in hun midden en zei: Vrede zij met jullie!) Na deze woorden toonde hij hun zijn handen en zijn zijde."

Bovendien staan in het laatste hoofdstuk van het Lucasevangelie nog woorden van dezelfde strekking en eet Jezus ook nog!
Jezus zelf kwam in hun midden en zei: "Vrede zij met jullie" Verbijsterd en door angst overmand, meenden ze een geestverschijning te zien. Maar hij zei tegen hen: '... Kijk naar mijn handen en voeten, ik ben het zelf! Raak me aan en kijk goed, want een geest heeft geen vlees en beenderen zoals jullie zien dat ik heb'. Daarna toonde hij hun zijn handen en voeten. Daarna vroeg hij hun: 'Hebben jullie iets om te eten?' Ze gaven hem een stuk geroosterde vis.
Born OK the first time
lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! »

@ Job,

Kun je wellicht concreet aangeven tot welke geloofsstroming je behoort? Daar ben ik eigenlijk best benieuwd naar!
We will dance again!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Rereformed schreef:
WPS schreef:
Rereformed schreef:
Hoi Job,

Overigens staat het twee keer in hetzelfde hoofdstuk. Bij de verschijning ervoor, toen Thomas er niet bij was, staat in vers 20: "(Jezus kwam in hun midden en zei: Vrede zij met jullie!) Na deze woorden toonde hij hun zijn handen en zijn zijde."

Bovendien staan in het laatste hoofdstuk van het Lucasevangelie nog woorden van dezelfde strekking en eet Jezus ook nog!
Jezus zelf kwam in hun midden en zei: "Vrede zij met jullie" Verbijsterd en door angst overmand, meenden ze een geestverschijning te zien. Maar hij zei tegen hen: '... Kijk naar mijn handen en voeten, ik ben het zelf! Raak me aan en kijk goed, want een geest heeft geen vlees en beenderen zoals jullie zien dat ik heb'. Daarna toonde hij hun zijn handen en voeten. Daarna vroeg hij hun: 'Hebben jullie iets om te eten?' Ze gaven hem een stuk geroosterde vis.

Ik bump deze nog maar even, vast over het hoofd gezien, niet..Job? :?
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik »

lost and not found yet! schreef:@ Job,

Kun je wellicht concreet aangeven tot welke geloofsstroming je behoort? Daar ben ik eigenlijk best benieuwd naar!
Da's nogal duidelijk: Oosterhuis, Kuitert, Hendrikse, vrijzinning remonstrants...

Atheisten met den Bijbel :D
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

CvE,

Wat een samenvatting. :shock:
Die lijkt me wonderbaar samen te vallen met mijn conclusie in:
http://www.freethinker.nl/forum/viewtopic.php?p=324435#p324435 schreef: Alleen als jij niet gelooft in (jouw) God van de bijbel dan spreken zinnen a) en b) elkaar niet tegen.
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
Job
Banned

Bericht door Job »

lost and not found yet! schreef:@ Job,

Gewoon Katholiek

Job
(Martin Buber)
aton

Bericht door aton »

Job schreef: Gewoon Katholiek Job
ONgewoon Katholiek zul je bedoelen.
Gesloten