heeck schreef:Job,
Uit nieuwsgierigheid naar wat een ander, jij in dit geval, beweegt.
Job schreef:Gelovig zijn
{heeft niets te maken met een "warm gevoel", een "wit voetje halen" bij God.
Wat een onzin. Het}
heeft alles te maken met medemenselijkheid, verantwoordelijkheid nemen en risico's durven te nemen en vertrouwen (daar komt het op aan) dat het uiteindelijk goed komt.
Kan je wat verduidelijken waar je wel of misschien juist vermijdt aan te denken bij :
"Vertrouwen (daar komt het op aan) dat het uiteindelijk goed komt."
Het lijkt wat erg op "Het geeft allemaal niets als ge maar zalig wordt."
Nou, vooruit dan maar....Heeck,CvE en Kiks:
Het woord
"vertrouwen" drukt de oorspronkelijke betekenis uit van 'geloven'.(Hebreeuws; 'Anan')
Het gaat niet om geloven in een wel of niet bestaan van God, maar over
vertrouwen.Al die verhalen uit de bijbel tussen God en zijn uitverkoren volk gaat over de
trouw en ontrouw van Israël t.a.v. de God van Israël.
Dat God bestaat is in de bijbel een vanzelfsprekendheid.
God van de bijbel is een God ín zijn daden. Het gaat bij de bijbelschrijvers niet om "theologie" zoals we die kennen in het Christendom, om Gods wezen, maar God is door heel de Schrift een God in het doen van Zijn daden. Er wordt niet veklaart waarin Gods goddelijkheid bestaat (zoals oneindigheid, eeuwigheid, almachtigheid...) en vervolgens krijgen we dan te horen dat deze (oneindige, eeuwige alomtegenwoordige...)God in zijn hoedanigheid van God óók iets gedaan heeft.
Nee, voor de bijbelschrijvers ligt dat juist in elkaar; God onthult Zijn hoedanigheid, Zijn God-zijn, in Zijn grote daden. Daarom doet de bijbel zowat niets anders dan ons verhalen vertellen (net als Jezus gedaan heeft; Barmhartige Samaritaan, parabel, gelijkenissen...), te beginnen bij de verhalen van Genesis en te eindigen bij de verhalen van het N.T. God die Zijn God-Zijn onthult in Zijn Daden. De God van de bijbel is een God van de geschiedenis.
Dus de bijbel is niet een boek dat vol staat met (nog) weinig systematische aantekeningen over het wezen Gods, waarin we dan enige orde en liefst enige systeem aan moeten brengen om er wat mee te kunnen doen. Maar het verhaal van die God die de hoedanigheid van Zijn God-zijn bewijst in Zijn daden.
Als er staat 'Er is geen God' is dan hetzelfde als ' hij doet niets '
Welnu, dit laatste geldt vooral voor de afgoden (Lees maar Psalm 115, 17)
En over God schrijft de Psalmist; "Looft Hem om Zijn machtige daden".(Ps.150,2)
Job