Digit schreef:Balkon schreef:Bewustzijn is het product van van een feedback-lus. Hoe groter deze feedback-lus is, hoe 'groter' het bewustzijn is. Hoe meer mogelijkheden input van buitenaf te verwerken, te analyseren en de eigen reacties hierop en de gevolgen hiervan weer te kunnen verwerken, des te bewuster men is.
Iemand die geboren wordt met niet werkende zintuigen zal dus nooit bewustzijn hebben. Een gezonde baby wordt 'onbewust' geboren. Het bewustzijn groeit naarmate de baby beter kan reageren op de omgeving en de reacties op de eigen acties interpreteert.
Dieren worden geboren met een voltooid bewustzijn dat nauwelijks toeneemt. Als de nattigheid van moeders baarmoeder of de laatste eierschillen verwijderd zijn is het bewustzijn voltooid. Mensen doen er een stuk langer over om volwassen te worden.
Ik haal maar even aan dat Digit hier Balkon qoute, want Digit zijn qoutes zijn.... zijn qoutes.
Balkon toont hier geen verband aan tussen zelfbewustzijn en atomen. Hij maakt alleen aannemelijker dat het verband is er, maar wat het is, word niet duidelijk.
Je kan dus de volgende inductie toepassen: zolang niet duidelijk is wat het verband is tussen zelfbewustzijn als onderdeel van een waargenomen zak vol water en voor 33% andere materie, word het steeds aannemelijker dat het verband er niet is op die manier.
Bij de feedbacklus kom je altijd uit op vraag: de feedback lus van wat?
Dezelfde argumenten komen steeds vaker terug, dus het moment dat alles slechts herhaling van zetten is zie ik nu al dichterbij komen.
Digit en anderen kunnen hun stellingen niet had maken en beginnen zichzelf al te strikken, de agnosten komen er sterker uit, maar aangezien al bekend is dat we niet weten of leven opnieuw kan ontstaan is dat geen opzienbarende conclusie.
Wel mijn respect voor ingaan op veel argumenten, helaas word op het argument niet ingegaan.
Er is geen logisch verband tussen zelfbewustzijn als eigenschap van een ding of van dingen en atomen als dingen.
De weerleggingen zijn tot nu toe steeds naast de kwestie, wat de agnosten ook steeds aantonen.
Zo lees ik dit debat.
Alleen de dwazen weten antwoorden op alle vragen en dat zal voorlopig wel zo blijven.