Zelf-bewustzijn.

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

balkon
Banned

Re: Zelf-bewustzijn.

Bericht door balkon »

axxyanus schreef: Katten zijn niet altijd even aggressief tegen alle soortgenoten. Het is dus mogelijk dat jouw kat, de kat in de spiegel ziet als een kat die geen bedreiging vormt, terwijl ze de katten buiten wel zo ziet.
Ik heb een kat gehad die ging miauwen en ruiken naar zijn spiegelbeeld, maar daar bleef het bij. Of dat bewustzijn is weet ik niet.

De thermostaat van mijn CV-installatie heeft trouwens wél bewustzijn. Hij is zich bewust van de omgevingstemperatuur. De thermostaat ook nog zelfbewustzijn, want hij weet dat ie de verwarming al heeft uit of ingeschakeld en hij weet in welke stand hij staat. De thermostaat heeft ook intelligentie, want hij gaat deze gegevens vergelijken met de gemeten omgevingstemerpatuur. Tot slot is de thermostaat ook nog eens wilsbekwaam, want de thermostaat neemt zelf initiatief de verwarming aan of uit te schakelen.
siger

Bericht door siger »

balkon schreef:De thermostaat van mijn CV-installatie heeft trouwens wél bewustzijn. Hij is zich bewust van de omgevingstemperatuur. De thermostaat ook nog zelfbewustzijn, want hij weet dat ie de verwarming al heeft uit of ingeschakeld en hij weet in welke stand hij staat. De thermostaat heeft ook intelligentie, want hij gaat deze gegevens vergelijken met de gemeten omgevingstemerpatuur. Tot slot is de thermostaat ook nog eens wilsbekwaam, want de thermostaat neemt zelf initiatief de verwarming aan of uit te schakelen.
En als je CV installatie ook nog zelf op zoek ging naar stookolie en die 's nachts sluipend wist te veroveren om mee naar huis te brengen, dan was het helemaal mooi.

Maar het is waar dat er een verband bestaat tussen de werking van je CV, je kat of jezelf. Anderzijds zijn ze ook makkelijk van elkaar te onderscheiden.

Het zijn verschillende zijnslagen: een opeenstapeling van ver-ander-ingen (het woord "complexiteit" vermijd ik even).

Een homp klei is geen huis: eerst verandert de klei in bakstenen, dan veranderen de bakstenen in muren, enzoverder.

Het is te makkelijk om te zeggen dat alles hetzelfde is. Het is ook te makkelijk om te zeggen dat mensen een uniek zelfbewustzijn hebben.
Valère
Banned

Bericht door Valère »

-Laat ons zeggen, dat het de mens is, die een hoeveelheid 'bewustzijn' in jouw thermostaat ingebouwd heeft ... Jouw thermostaat zelf is dan niets meer dan een samenstelling van materie, die een bewustzijn gekregen heeft van een ander bewustzijn .
-De materie zelf heeft een eigen bewustzijn in hoeverre het als materie zijn 'job' doet ..., t.t.z. zijn inwendige structuur en inwendige processen handhaaft, en zijn uiterlijke affiniteiten waarmaakt .
-Maar ieder bewustzijn maakt deel uit van één algemeen bewustzijn, en ieder deel werkt in op een ander deel .
-Verder streeft en evolueert alle bewuztijn naar meer complexiteit ; en uiteindelijk moet alles wel 'een' worden ...
siger

Bericht door siger »

Valère schreef:-Laat ons zeggen, dat het de mens is, die een hoeveelheid 'bewustzijn' in jouw thermostaat ingebouwd heeft ... Jouw thermostaat zelf is dan niets meer dan een samenstelling van materie, die een bewustzijn gekregen heeft van een ander bewustzijn.
Valère,

Het echte probleem was natuurlijk niet waar de centrale verwarming van Balkon vandaan komt.

Alle zoogdieren en vogels (en volgens sommigen ook dinosauriers) hebben een ingebouwde thermostaat die ingesteld is op een optimale prehistorische omgevingstemperatuur. Die is ontstaan door evolutie. Zoals ook wij, en indirect onze CV-installatie.
Ali
Banned

Bericht door Ali »

axxyanus schreef:
Kitty schreef:Mijn kat reageert totaal niet als ze zichzelf in de spiegel ziet, maar ziet ze door het raam een andere kat dan mekkert en blaast ze als de beste. Dan heb ik toch sterk de indruk dat ze bij de kat in de spiegel toch goed in de gaten heeft dat dat geen andere kat is maar zijzelf. Dat zou dan impliceren dat ze over zelfbewustzijn beschikt, anders zou ik dit gedrag niet kunnen verklaren.
Katten zijn niet altijd even aggressief tegen alle soortgenoten. Het is dus mogelijk dat jouw kat, de kat in de spiegel ziet als een kat die geen bedreiging vormt, terwijl ze de katten buiten wel zo ziet.
Maar dan zou ze toch ook eens contact kunnen zoeken met haar spiegelbeeld, nietwaar?
Valère
Banned

Bericht door Valère »

siger schreef:
Valère schreef:-Laat ons zeggen, dat het de mens is, die een hoeveelheid 'bewustzijn' in jouw thermostaat ingebouwd heeft ... Jouw thermostaat zelf is dan niets meer dan een samenstelling van materie, die een bewustzijn gekregen heeft van een ander bewustzijn.
Valère,

Het echte probleem was natuurlijk niet waar de centrale verwarming van Balkon vandaan komt.

Alle zoogdieren en vogels (en volgens sommigen ook dinosauriers) hebben een ingebouwde thermostaat die ingesteld is op een optimale prehistorische omgevingstemperatuur. Die is ontstaan door evolutie. Zoals ook wij, en indirect onze CV-installatie.
-De CV-intsallatie is dan wel geevolueerd in samenhang met en zelfs door bewustzijn¨; m.i. gaat alle evolutie gepaard met een vorm van 'bewustzijn' ...
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

Ali schreef:
axxyanus schreef:
Kitty schreef:Mijn kat reageert totaal niet als ze zichzelf in de spiegel ziet, maar ziet ze door het raam een andere kat dan mekkert en blaast ze als de beste. Dan heb ik toch sterk de indruk dat ze bij de kat in de spiegel toch goed in de gaten heeft dat dat geen andere kat is maar zijzelf. Dat zou dan impliceren dat ze over zelfbewustzijn beschikt, anders zou ik dit gedrag niet kunnen verklaren.
Katten zijn niet altijd even aggressief tegen alle soortgenoten. Het is dus mogelijk dat jouw kat, de kat in de spiegel ziet als een kat die geen bedreiging vormt, terwijl ze de katten buiten wel zo ziet.
Maar dan zou ze toch ook eens contact kunnen zoeken met haar spiegelbeeld, nietwaar?
Ja en als ze zichzelf herkende zou ze zichzelf kunnen gaan bewonderen.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Ik denk dat het verschil zit in het feit dat wij ons bewust zijn van ons zelfbewustzijn en dieren niet.
Wat denken jullie?
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Fishhook schreef:Ik denk dat het verschil zit in het feit dat wij ons bewust zijn van ons zelfbewustzijn en dieren niet.
Wat denken jullie?
Dat kunnen wij alleen maar veronderstellen en nooit zeker weten.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
siger

Bericht door siger »

Kitty schreef:
Fishhook schreef:Ik denk dat het verschil zit in het feit dat wij ons bewust zijn van ons zelfbewustzijn en dieren niet.
Wat denken jullie?
Dat kunnen wij alleen maar veronderstellen en nooit zeker weten.
Het is ook geen erg productieve stelling. De enige manier waarop we kunnen begrijpen hoe dieren in elkaar zitten is door observatie. Geestelijke eigenschappen voor onszelf reserveren helpt niet.
Joe Hn
Bevlogen

Bericht door Joe Hn »

Hoe weet je dat een ander bewust is van zijn bewustzijn?
En wat is hierin het verschil tussen mensdier en dierdier?
Remember kids, fly, fear, fall, flare, fight, forgive, find out. Always remember.
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Het lijkt erop dat er verondersteld wordt dat zelfbewustzijn zoals mensen dat kennen met de mate van intelligentie te maken heeft. Maar waar ligt dan precies het omslagpunt? Hoe intelligent moet een dier dan zijn om zelfbewustzijn te kunnen bezitten? Volgens mij is dat helemaal niet bekend. Dus kunnen we daar ook nooit een heel zeker feit van maken. Net als Siger schrijft, we kunnen dieren slechts observeren en vanuit die observatie zaken vermoeden. Meer hebben we niet.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Digit
Ervaren pen

Bericht door Digit »

Wat denken jullie?
Volgens mij is bewustzijn héél gradueel : het is met ons mee geëvolueerd. Ik zal niet ontkennen dat wij bijzonder merkwaardige dieren zijn, maar volgens mij is er geen absoluut criterium dat ons van de andere dieren onderscheidt ! Mogelijks is onze bijzondere mate van zelfbewustzijn het meest markante verschil, maar is het geen absoluut.

Voor mezelf beschouw ik bewustzijn als de mate waarin het gedrag van een "object" afwijkt van de directe mechanische interactie en dus als "complexer" kan beschreven worden,waarbij een zekere minimale afwijking noodzakelijk is om van "bewustzijn" te kunnen spreken. Zo reageert een boom (omwille van zijn levensprocessen) complexer dan een rotsblok, maar kun je een boom niet "bewust" noemen. Anderzijds is het duidelijk dat een jagende slang (die ik ook qua complexiteit niet zo hoog aansla !) zich op enige wijze "bewust" moet zijn van haar honger en van een potentiële maaltijd.

Zelfbewustzijn zie ik dan gewoon als de capaciteit om ons duidelijk bewust te zijn van enerzijds onze relatie met de externe omgeving en anderzijds van het onderscheid ermee.

Natuurlijk kunnen psychologen mij nu met tientallen andere definities rond de oren slaan, en dan meestal véél complexere.

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
balkon
Banned

Bericht door balkon »

Digit schreef: Natuurlijk kunnen psychologen mij nu met tientallen andere definities rond de oren slaan, en dan meestal véél complexere.
of veel simpelere:

Bewustzijn is het product van van een feedback-lus. Hoe groter deze feedback-lus is, hoe 'groter' het bewustzijn is. Hoe meer mogelijkheden input van buitenaf te verwerken, te analyseren en de eigen reacties hierop en de gevolgen hiervan weer te kunnen verwerken, des te bewuster men is.

Iemand die geboren wordt met niet werkende zintuigen zal dus nooit bewustzijn hebben. Een gezonde baby wordt 'onbewust' geboren. Het bewustzijn groeit naarmate de baby beter kan reageren op de omgeving en de reacties op de eigen acties interpreteert.

Dieren worden geboren met een voltooid bewustzijn dat nauwelijks toeneemt. Als de nattigheid van moeders baarmoeder of de laatste eierschillen verwijderd zijn is het bewustzijn voltooid. Mensen doen er een stuk langer over om volwassen te worden.
Joe Hn
Bevlogen

Bericht door Joe Hn »

Zelfbewustzijn als product/gevolg van zelfconditionering ... ?
Remember kids, fly, fear, fall, flare, fight, forgive, find out. Always remember.
Plaats reactie