heeck schreef: ↑13 okt 2018 12:50
Ezeltje prik met de vrij bewuste wil.
Omdat er op de keper bezien geen vrije wil kan zijn is het een zaak van cultureel ezeltje prik welk en wiens ongewenst gedrag hoe zal worden toegerekend en kwalijk worden genomen/vergolden.
Ik kan al prima blind tikken dus een beetje prikken wil ook nog wel lukken.
Leuk leeswerk voor jou en anderen ook is de afscheidsrede van Palmyre Oomen, waar ze welhaast alle mogelijke benaderingen benoemt:
Ja hoooooor, werkpaarden en luxepaarden hé; die kan er ook nog wel bij.
Ik vond die weblog met die cartoon heel vervelend weglezen maar die Palmyre Oomen een bijzonder interessante vrouw.
Heb haar eigen epistel gevonden, wat wel prima te doen was en erg interessant.
Ze maakt goed duidelijk (hetgeen ik al from the beginning roep) dat er heel veel met termen gesmeten wordt terwijl iedereen er een eigen interpretatie op nahoudt over wat ze inhouden.
http://www.palmyreoomen.nl/uploads/publ ... g_2013.pdf
Én een interview met haar waarin ze ook goed uitlegt wat ik bedoel met die marionet en de relatie met determinisme.
https://www.thomasmore.nl/fileadmin/med ... More98.pdf (Filosoferen over de vrije wil)
Vrijheid van willen is in de denktraditie vooral begrepen als vast kunnen houden aan wat je écht wilt: dat je niet door stoorzenders of door dwang van je diepere commitment afgehouden wordt. Die visie wordt weinig of niet in de wielen gereden als er sprake zou zijn van gedetermineerde hersenactiviteit. Neem als voorbeeld dat je door de stad loopt. Het loopt al tegen etenstijd, en door de lucht die in je neus kringelt bij het passeren van een snackbar krijg je een sterk verlangen om een zak patat te kopen. Maar naast dit directe verlangen, is er ook het diepere commitment: bijvoorbeeld voor een gezonde levensstijl. Daar past die vette hap niet bij. Je hebt enkel dàn een ‘vrije wil’, als je wat je concreet wilt en gaat doen weet af te stemmen op wat je écht wilt. Dus als je, in dit voorbeeld, in staat bent om de patat te negeren ten gunste van een gezondere voeding. Die diepe eigen wil kan eventueel volledig gedetermineerd zijn - maar ook dan is het, hier en nu, datgene wat jíj echt wilt. En als je jouw tot daden voerende wil daaraan weet aan te passen, is op dat punt je wil vrij.”
Dat voorbeeld van die patat; zo zie ik die marionet. (mét armtouwtjes!)
1)Het gedetermineerde is het touwtje aan die arm, daar zit ook een langetermijndoel.
Dat touwtje boven het koppie is die zak patat, die wel of niet wordt doorgeknipt.
Juridisch gesproken zou je het- patatje touwtje doorknippen- (dus niet dat patatje nemen) met voorbedachte rade kunnen noemen. En een vrije wilsuitoefening, ook al ligt er een gedetermineerde grondslag in besloten. Was het wat je écht wilde dan zul je er later ook een goed gevoel aan overhouden.
2)Besluiten om het patatje wél te nemen kan ook. Dat is dan de spontane reactie op die prikkels, hetgeen op dat moment ook een handelen uit bewuste wil is. Heb je nadien spijt van die keuze omdat het niet strookte met het langetermijndoel dan zou je dat juridisch gezien 'verminderd toerekeningsvatbaar' kunnen noemen, ook al was het een bewuste handeling op dat moment. Er is dan ook geen sprake van een gevoel van vrije wilsuitoefening.
In principe is het een verhaaltje over impulscontrole of impulsbeheersing. Waarbij je de ene impuls weer beter kunt beheersen dan de andere (niet dat patatje nemen maar wel een liter drank achterover slaan bijvoorbeeld.)
3) En hier komt Lamme's kwebbeldoos in het verhaal. Zeg nou dat je wél dat patatje neemt dan zou je daar achteraf allemaal redenen voor kunnen verzinnen om het te vergoelijken. Dan zul je ook een vrije wil gevoel kunnen hebben maar die is dan illusionair.
Waarmee ik weer op de duck-test uitkom.
In het eerste geval kun je zeggen; it's a duck.
In het tweede geval strookt er iets niet met die drie principes van Wegner, je zou kunnen zeggen; I did it but ... de drang naar het patatje was te groot om te weerstaan, I did it, maar het voelt niet aan als een toerekeningsvatbare eend.
In het derde geval is er een illusionaire eend.
Houd dus CmapTools bij de hand om de relaties te kunnen blijven overzien:
Cmap en ik zijn nog steeds geen vrienden; ik krijg altijd spinnenwebben.