Het onderwerp eeuwige hel, komt op dit forum (veel) vaker ter sprake dan op christelijke sites.maria schreef: Zeker.
Maar waarom hier?
Hier is het water naar de zee dragen.
Wat voor antwoorden krijg je op een christelijk forum?
Heb je het daar al ter sprake gebracht?
Zo ja, dan zou ik dat ook wel willen lezen.
Linkje?
Waar ik overigens ook wel eens over dit onderwerp is discussie ben, waarbij ik niet anders reageer dan hier.
(afhankelijk van de achtergrond van de site, misschien wat omzichtiger omdat sommigen je snel als ketter in het alverzoeners hokje plaatsen)
Hoe dan ook, de vraag die bij me opkomt: wat is de reden dat atheisten zo vaak op dit onderwerp komen.
Het is mogelijk dat dit vanuit emotie voortkomt, wellicht toch een angst. Dit zal niet snel toegegeven worden, maar het is wel denkbaar.
Maar ook boosheid, ingegeven door vroegere slechte ervaringen met geloof, en/of ongerustheid over medemensen die misschien gebukt gaan onder angst voor de hel.
Voor gelovigen is dat dan trouwens vooral een kwestie van heilszekerheid. Daar spelen dan andere zaken dan het wel of niet bestaan van een hel.
(hoewel ongerustheid over de heilszekerheid van een ander (niet gelovige), wel zorgen kunnen geven)
In alle gevallen is het m.i. het meest zinvol om toch vanuit de bijbel dit onderwerp te benaderen.
De hel is geen onderwerp dat natuurwetenschappelijk benaderd kan worden. Misschien wel filosofisch, maar ook dan ontkom je niet aan de theologische kant van het verhaal.