Waarom ik in God geloof

Opvallende zaken, schokkende gebeurtenissen, bizarre verhalen enz. Valt je iets op in de media zet deze artikelen dan hier!!

Moderator: Moderators

pallieter
Bevlogen

Re: Waarom ik in God geloof

Bericht door pallieter »

Op grond van Gods Woord moet ik mij echter onderwerpen aan de wetten van het land waar ik woon. Die eisen van mij dat ik mezelf bij de politie meld. Mijn geweten zegt me dat de schade voor mijn gezin buitenproportioneel is -zij zijn immers aan alles onschuldig en wanneer ik gestraft word, geldt dat ook voor hen.
Laat ik nu naast mijn geweten ook die wetten van het land volgen. Laat ik die nu veel belangerijker vinden dan je God. Laat ik dus zelfs nooit geen vluchtmisdrijf gepleegd hebben.

Nee hoor, ik verstop mij niet achter mijn geloof noch heb ik een geloof nodig om dat te doen wat juist is volgens de wet en mijn geweten.

Non-argument dat weer eens suggereert dat atheïsten geen moraal hebben. Nog een vrij hatelijk trekje van je.
Laatst gewijzigd door pallieter op 02 aug 2014 01:57, 1 keer totaal gewijzigd.
"Anti-intellectualisme has been a constant thread winding its way through our political and cultural life, nurtured by the false notion that democracy means that my ignorance is just as good as your knowledge" - Isaac Asimov
pallieter
Bevlogen

Bericht door pallieter »

Niet van joelende forumjongeren. Als je er prijs op stelt dat ik je serieus neem als gesprekspartner is beleefdheid wel aan te raden.
Een jongere ben ik niet, beleefd evenmin, zeker niet wanneer je passief agressief begint te discussiëren.
Ikzelf hou meer van de directe aanpak, veel minder hypocriet en achterbaks.
"Anti-intellectualisme has been a constant thread winding its way through our political and cultural life, nurtured by the false notion that democracy means that my ignorance is just as good as your knowledge" - Isaac Asimov
RobbertVeen
Forum fan
Contacteer:

Bericht door RobbertVeen »

pallieter schreef:
Niet van joelende forumjongeren. Als je er prijs op stelt dat ik je serieus neem als gesprekspartner is beleefdheid wel aan te raden.
Een jongere ben ik niet, beleefd evenmin, zeker niet wanneer je passief agressief begint te discussiëren.
Ikzelf hou meer van de directe aanpak, veel minder hypocriet en achterbaks.
Ok. Meneer Directe Aanpak. Dan heb je me liever actief agressief. Met jou praat ik niet meer. Duidelijk?
Het visioen van God is een morele daad. Deze optiek is een ethiek. - Levinas
RobbertVeen
Forum fan
Contacteer:

Rereformed schreef:Inderdaad, en dat is nog veel te aardig gezegd. De waarheid is dat het een later geschreven aanhangsel is.
Maar dan vraag ik je: heb je onze dominee Robbert Veen een opmerking zien maken dat hij deze passage uit zijn bijbel schrapt en de goegemeente heel duidelijk zegt dat dit niet bij het christelijk geloof behoort?
Nee! Hij vertelt je dat je een fundamentalist bent indien je Mk. 16:16 leest zoals het er staat en serieus neemt. En dat het vers eigenlijk helemaal niet leert wat er staat. "De Bijbel is niet hetzelfde als wat fanatici ervan maken, en dat geldt ook voor de Koran" (
viewtopic.php?p=427790#p427790 ). Alsof Marcus 16:16 op een andere manier gelezen kan worden dan wat er overduidelijk staat! Toen ik hem vroeg naar hoe hij Marcus 16:16 dan wel leest reageerde hij niet meer: viewtopic.php?p=427798#p427798
Argumentum e silentio, heet dat geloof ik.

Ik heb geen antwoord gegeven op Rereformed's vraag over Markus 16:16 omdat ik op dit forum het zinloos vind om exegetische kwesties te behandelen. Als we de tekst niet op dezelfde manier benaderen, is dat een zinloos tijdverdrijf.
Ga ik bewijzen door die exegese nu - kort - te geven.

In de eerste plaats: het langere slot van Markus is volgens mij authentiek. De thematiek van het gedeelte is volledig overeenkomstig de rest van het evangelie, en de argumenten tegen de authenticiteit van de passage zijn maar weinig overtuigend. Het komt vaker voor dat Marcus een gedeelte niet of nauwelijks gebruik maakt van termen als "terstond" of "wederom". Het langere slot van Markus komt in de meeste handschriften voor en waar het ontbreekt - vooral in de zg. Alexandrijnse handschriften - is het een aanname dat dat alleen al pleit voor authenticiteit, omdat daar met grotere nauwkeurigheid de tekst werd bekeken.

In de tweede plaats de omstreden tekst. Die is heel simpel.

"Wie gelooft zal hebben en gedoopt zal zijn , zal zalig worden, maar wie niet geloofd zal hebben, zal verdoemd worden."

Waar maakt iemand zich druk om? Als je niet gelooft in God, zal die verdoemenis niet gebeuren. Dat is dan een woord zonder betekenis. Ben je afgesneden van het "ware" leven als je niet gelooft? Ik zou een ongelovige moeten zijn, om te zeggen: het maakt niet uit of je gelooft. Natuurlijk kan ik alleen maar trouw zijn aan mijn geloof door te zeggen, het maakt wél uit.
Wat die "verdoemenis" inhoudt, daar heb ik geen idee van. Afgesneden van het "ware" leven, zoiets. Dat is een zaak tussen God en die mens die dat geloof weigert - ga ik niet over. Ik "verdoem" niemand, maar het lijkt me logisch dat ik op grond van mijn geloof geen keuze heb om uit vriendelijkheid tegenover atheïsten te zeggen, wat zij misschien graag willen horen, dat zulke passages er niet toe doen. Het is jullie keuze wat je ermee doet. Van mij krijg je daarbij geen tegenstand of verwijten, uiteraard niet. Het is ook mijn opdracht niet om tegen mensen die God loochenen te zeggen, dat ik dat zo aardig en respectabel en slim vind. Zo word ik ook door jullie niet bejegend ten aanzien van mijn geloofsovertuigingen. Dat hoeft ook niet. Wij verschillen totaal van elkaar in onze levensovertuiging.

God heeft het recht om geloof te vragen aan de mens, en naar mijn overtuiging doet Hij dat ook. In Hem en in de profeten te geloven is een vervulling van een opdracht die Hij aan Zijn schepsel heeft gegeven. Als ik dat niet zou geloven, dan geef ik mijn geloof op. (En dat ben ik niet van plan!)

Ik kan tot op zekere hoogte begrijpen wat een ongelovige bedoelt, omdat we een wereld delen waarin God niet zichtbaar aanwezig is. Maar ik sta voor wat ik geloof, onverminderd door mijn kennismaking met jullie argumenten.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

RobbertVeen schreef:In de tweede plaats de omstreden tekst. Die is heel simpel.

"Wie gelooft zal hebben en gedoopt zal zijn , zal zalig worden, maar wie niet geloofd zal hebben, zal verdoemd worden."

Waar maakt iemand zich druk om? Als je niet gelooft in God, zal die verdoemenis niet gebeuren.

Wat die "verdoemenis" inhoudt, daar heb ik geen idee van. Afgesneden van het "ware" leven, zoiets.
Je maakt je er van af op de meest gemakzuchtige wijze, want je negeert wat de christelijke leer van alle eeuwen over verdoemenis heeft onderwezen.

Maar indien je gelijk hebt met je opvatting haal je de waarde van het christelijk geloof omlaag alsof het vergeleken kan worden met een pizza versierd met vijgen, olijven en dadels. De gelovige eet die op en zegt 'oh, zalig zeg!'. En de ongelovige haalt zijn neus ervoor op, maar mist helemaal niks, omdat hij tenslotte een pizza met tonijn of ham of metworst kan eten.

En Paulus, wanneer hij weer eens iemand vervloekt omdat die persoon zijn neus ophaalt voor een christelijke pizza, moeten we dus blijkbaar zien als een kok die wat staat te vloeken wanneer hij uit het raam van zijn restaurant ziet dat de schare naar McDonalds gaat.
Born OK the first time
RobbertVeen
Forum fan
Contacteer:

Rereformed schreef:
RobbertVeen schreef:In de tweede plaats de omstreden tekst. Die is heel simpel.

Waar maakt iemand zich druk om? Als je niet gelooft in God, zal die verdoemenis niet gebeuren.

Wat die "verdoemenis" inhoudt, daar heb ik geen idee van. Afgesneden van het "ware" leven, zoiets.
Je maakt je er van af op de meest gemakzuchtige wijze, want je negeert wat de christelijke leer van alle eeuwen over verdoemenis heeft onderwezen.

Maar indien je gelijk hebt met je opvatting haal je de waarde van het christelijk geloof omlaag alsof het vergeleken kan worden met een pizza versierd met vijgen, olijven en dadels. De gelovige eet die op en zegt 'oh, zalig zeg!'. En de ongelovige haalt zijn neus ervoor op, maar mist helemaal niks, omdat hij tenslotte een pizza met tonijn of ham of metworst kan eten.

En Paulus, wanneer hij weer eens iemand vervloekt omdat die persoon zijn neus ophaalt voor een christelijke pizza, moeten we dus blijkbaar zien als een kok die wat staat te vloeken wanneer hij uit het raam van zijn restaurant ziet dat de schare naar McDonalds gaat.
Het alternatief is dus dit: ofwel jouw versie van het Christendom accepteren, en dan heb ik een God die mensen verdoemt tot een eeuwige straf omdat ze in Hem niet geloven, of mijn eigen versie volgen, maar dan heb ik het geloof tot een pizza gereduceerd. Ik geef mijn interpretatie van de Bijbel, maar dat mag niet omdat het eeuwenlang door dezelfde mensen waar jij zo'n hekel aan hebt anders is gelezen.

Ik denk dat ik juist dit extreme óf-óf zo schadelijk vind.

Heb je dan echt liever dat ik zeg: als jij niet gelooft in de Heere Jezus Christus, zal voor eeuwig de toorn van God op je rusten, ben je afgesneden van het ware leven en zul je gemarteld worden door schaamte en schuldgevoel en door de eindeloze marteling van het van God gescheiden-zijn?

Waarna jij kunt zeggen: zie je wel, die Christenen zijn wraakzuchtige en wrede mensen. Blij dat ik van dat geloof af ben.

Waarom wil je per se dat ik JOUW spelletje speel?
writer
Bevlogen

Bericht door writer »

RobbertVeen schreef:..........
Heb je dan echt liever dat ik zeg: als jij niet gelooft in de Heere Jezus Christus, zal voor eeuwig de toorn van God op je rusten, ben je afgesneden van het ware leven en zul je gemarteld worden door schaamte en schuldgevoel en door de eindeloze marteling van het van God gescheiden-zijn?

Waarna jij kunt zeggen: zie je wel, die Christenen zijn wraakzuchtige en wrede mensen. Blij dat ik van dat geloof af ben.
.....
Christenen zijn geen wraakzuchtige en wrede mensen, zij zijn wel naiëf omdat zij in de goedheid van een wraakzuchtige en wrede God geloven.
Maar ik begrijp het dilemma waar een dominee vandaag aan de dag mee zit.
Hij wil afstand nemen van alles wat moreel gezien eigenlijk niet in de bijbel thuis hoort maar tegelijkertijd beseft hij dat hij zichzelf, de bijbel en zijn God daarmee ongeloofwaardig maakt.
De roeping van een dominee is derhalve niet meer om met de hand op de bijbel ongelovigen te overtuigen van hun zonden maar om alles wat krom in de bijbel is recht te praten.

Salomo deed daar niet aan mee maar dat was dan ook een wijs man:
Het kromme kan niet recht gemaakt worden; en hetgeen ontbreekt, kan niet geteld worden
(Prediker 1:15
)
NB: Doe wel en zie niet om.
iznogoodh
Banned

Bericht door iznogoodh »

RobbertVeen schreef:Heb je dan echt liever dat ik zeg: als jij niet gelooft in de Heere Jezus Christus, zal voor eeuwig de toorn van God op je rusten, ben je afgesneden van het ware leven en zul je gemarteld worden door schaamte en schuldgevoel en door de eindeloze marteling van het van God gescheiden-zijn?
Je kunt dat gerust zeggen. Het is immers de boodschap van de Bijbel. Waarom zou je die ontkennen?
Bats

Bericht door Bats »

@robbertveen Wat verdedig je nu eigenlijk nog? Jij mag in God geloven, de bijbel interpreteren zoals jij wilt.

Ik geloof dat niet en ontleen ook geen waarheid uit die bijbel.

Zolang wij bij ons standpunt blijven kunnen we argumenteren wat we willen, komt niks uit.

Een discussie waarbij niemand overtuigd wil worden heeft geen enkele zin
Rereformed
Moderator
Contacteer:

RobbertVeen schreef:Het alternatief is dus dit: ofwel jouw versie van het Christendom accepteren, en dan heb ik een God die mensen verdoemt tot een eeuwige straf omdat ze in Hem niet geloven, of mijn eigen versie volgen, maar dan heb ik het geloof tot een pizza gereduceerd. Ik geef mijn interpretatie van de Bijbel, maar dat mag niet omdat het eeuwenlang door dezelfde mensen waar jij zo'n hekel aan hebt anders is gelezen.
Je redenatie is niet correct. Het gaat niet bepaald om mijn versie van het christendom. Ik legde je voor dat jij een versie hebt die afwijkt van wat het christelijke geloof van alle eeuwen, zowel de katholieke, de oosters-orthodoxe, de koptische en protestanse takken ervan, tot op de 19e eeuw, altijd gepredikt heeft. Zie Etienne Vermeersch voor het begrip 'historische christendom'. Niet alleen kunnen deze opvattingen naar de vroegste eeuwen herleid worden, eveneens staat buiten kijf dat de hel(straf) uit het christelijk geloof verdwenen is vanwege Verlichtingsidealen die sinds de 18e eeuw steeds meer opgang maakten.
Ik denk dat ik juist dit extreme óf-óf zo schadelijk vind.
Indien je dit extreem vindt, sta je op exact dezelfde grond als de vrijdenker. Uiteraard is het extreem, en vaak daarom verwerpen vrijdenkers dan ook de christelijke leer. Die leer past enkel bij een ander tijdperk. In het denken van dat andere tijdperk past de straf van God echter als een perfect dekseltje op het potje 'gered worden'. Als de belangrijkste boodschap is dat men 'gered moet worden', dan moet er een verschrikkelijke consequentie zijn voor het niet willen aannemen van die boodschap. Indien de redding enkel via een unieke Heiland gebeuren kan, dan moet er een schrikwekkend scenario bedacht worden voor diegene die die Heiland afwijst. Zo die consequentie er niet is verandert het christelijk geloof tot een onschuldig "ook een manier om het leven te bekijken en door te gaan" en fietst men door zonder het veel aandacht te schenken. Dát had het vroege christendom dan ook goed begrepen.

Mijn redenering is eenvoudig een kwestie van helder denken. Ik probeer de oorspronkelijke bedoeling van de bijbelse teksten te begrijpen, en kom tot de conclusie dat ze niet meer van toepassing zijn omdat wij mensen erbovenuit gegroeid zijn.
Jouw manier is die aloude teksten te blijven onderhouden alsof ze iets met een God te maken hebben en van godswege ontstaan zijn en daarom te allen tijde gehandhaafd moeten worden als autoriteit. En dan ga je aan de teksten sleutelen totdat er een mooie boodschap uitkomt waar een verlicht modern mens geen aanstoot meer aan hoeft te nemen.
Dat is mij best, maar dan moet je ook de consequenties ervan onder ogen durven te zien. Indien 'verdoemenis' niets anders is dan dat de ongelovige sterft, dan heb je het woord ontdaan van enige betekenis en relevantie. Indien 'vervloekt' enkel een krachtterm is, of hooguit betekent dat Paulus iemand uit de gemeente wil bannen, zoals een admin van een forum iemand kan bannen, dan heb je het woord 'vervloekt' smaakloos gemaakt, beroofd van zijn betekenis en relevantie.
Ik hoop dat je me nu beter begrijpt. Je vraag is uiteraard overbodig. Ik ben er heel tevreden mee dat je telkens wanneer het om ethiek gaat een houding hebt die overeenkomt met wat de doorsnee freethinker als redelijk of zelfs goed zou beschouwen. Ik heb niet voor niets eens opgemerkt dat je dicht staat bij het vrijdenken.
Nee! Ik zou die christen niet veroordelen. Net zo min als ik hoofddoekmoslima's ga beschuldigen. Hij/zij gelooft eenvoudig volgens het geloof dat van alle eeuwen gepredikt is. Zo iemand is een slachtoffer van zijn geloof, en ik zou hem/haar proberen te overreden dat de ethiek niet hoog genoeg is.
Waarom wil je per se dat ik JOUW spelletje speel?
Zolang je denkt dat ik een spelletje speel heb je niets van mij begrepen. Voor mij is religieus geloof altijd het belangrijkste geweest in het leven. Wanneer het door de mand valt omdat het niet goed genoeg is, zoals in mijn leven gebeurde, is het automatisch de grootste kritiek waardig. Een spelletje is het nooit.

Gooi atheïsten en forummers niet op één hoop. We zijn allemaal anders, en hebben allemaal een andere achtergrond en verschillend leven gehad. Ik zou zo'n opmerking als 'blij dat ik ervan af ben' nooit kunnen uitspreken. Hoe zou iemand blij kunnen zijn met het verliezen van wat hem het dierbaarste was?
Het zou een stuk schelen wanneer je mij zou begrijpen als iemand zoals jijzelf. Maar dan één die op een gegeven moment in zijn leven door zijn eigen intellectuele eerlijkheid gedwongen werd het geloof op te geven. Het was niet waar en de waarden ervan waren niet goed genoeg.
Born OK the first time
RobbertVeen
Forum fan
Contacteer:

Bats schreef:@robbertveen Wat verdedig je nu eigenlijk nog? Jij mag in God geloven, de bijbel interpreteren zoals jij wilt.

Ik geloof dat niet en ontleen ook geen waarheid uit die bijbel.

Zolang wij bij ons standpunt blijven kunnen we argumenteren wat we willen, komt niks uit.

Een discussie waarbij niemand overtuigd wil worden heeft geen enkele zin
Tussen jou en mij zal dat idd zo liggen. We kunnen dan alleen nog een conversatie voeren over hoe religie in de wereld optreedt, of over andere zaken van gemeenschappelijke interesse, waarin het verschil tussen geloof en ongeloof geen rol speelt.
RobbertVeen
Forum fan
Contacteer:

Rereformed schreef: Het zou een stuk schelen wanneer je mij zou begrijpen als iemand zoals jijzelf. Maar dan één die op een gegeven moment in zijn leven door zijn eigen intellectuele eerlijkheid gedwongen werd het geloof op te geven. Het was niet waar en de waarden ervan waren niet goed genoeg.
Ik doe mijn best om al die verschillende posities uit elkaar te houden, mijn excuses als me dat soms niet lukt.
Voor mij is het geloof nog even waar als in mijn jeugd en de waarden ervan zeker goed genoeg. Voor mij betekende intellectuele eerlijkheid juist de (her-)aanvaarding van het Christelijk geloof. Staan we dan diametraal tegenover elkaar?
Het feit blijft dat het me weinig kan schelen wat het "historische christendom" allemaal beweerd heeft. Ik probeer de Bijbel te lezen, uiteraard op mijn manier, en ik zie niet in dat ik haar vervals, al zal het zeker zo zijn dat ik zaken beweer in strijd met wat andere Christenen geloven. So be it! Geen probleem. Ik ben een deel van een enorm brede christelijke conversatie, en pretendeer niet het laatste of enige woord te hebben, ik moet echter wel trouw zijn aan wat ik zelf zie.
Ik sta alleen "dichtbij" freethinkers in zoverre we een intellectuele integriteit delen - ook mij gaat het om waarheid. Ik bereik echter andere conclusies dan jij. Op die basis kan ik praten.
RobbertVeen
Forum fan
Contacteer:

dikkemick schreef:
En daarom mijn (indirecte) vraag met percentages, welke neerkomt op: Twijfelt dominee wel eens? En misschien ontrafel ik jouw raadsel hier dan wel mee
Ik wil best proberen een antwoord te geven. Ik heb in ieder geval in het verleden heel vaak en heel veel twijfel gehad, maar altijd over specifieke vragen. Hoe moet ik de wonderverhalen in de Bijbel lezen? Is Jezus letterlijk de Zoon van God zoals de kerk dat heeft uitgelegd? Is de Apostolische Geloofsbelijdenis waardevol of niet? Moeten we wel kinderen dopen of alleen volwassenen?
Heel in het begin, toen ik ongeveer 12 jaar was waren er andere twijfels, en die hebben me ertoe gebracht mijn eerste kerk - de Vergadering van Gelovigen - te verlaten. De letterlijke inspiratie van de Bijbel, de profetie die de toekomst voorspelde, de "terugkomst van Jezus en de opname van de Gemeente in de hemel etc.
Veel van de letterlijke, onfeilbare Bijbelinspiratie viel voor mij weg, en toen kwam Nietzsche erbij, en het was afgelopen met mijn geloof.
Ik heb weleens gezegd met Cornelis Verhoeven dat ik toch "ongeneeslijk Vergadering" was. Je kunt ongeveer wel raden wat ik bedoel.
Voor het heden: neen, ik ben niet zeker van mijn zaak met 100% zekerheid, want die bestaat niet. Laten we zeggen 50% zeker, - het is mogelijk - en de resterende 50% is een gok. En dat is dan op mijn beste dagen! Ik zoek ook geen zekerheid. (Mijn pleegmoeder zei dat weleens: een mens wil toch zekerheid! En ik zei dan, nee, een mens wil WAARHEID! Maar wie dat laatste wil, zal onzekerheid moeten aanvaarden, als de keerzijde van die medaille.)
RobbertVeen
Forum fan
Contacteer:

dikkemick schreef: Kijk alleen al hoe onmogelijk het is voor Robbert om kritisch naar de bijbel te kijken. Dit boek dat alles behalve goddelijk perfect is.
Anyway, mijn vraag was aan Robbert gericht.
Klopt, het is een door en door menselijk boek. Dus niet "goddelijk perfect"- maar ik ken ook niemand die dat werkelijk claimt - en begrijpt wat hij dan zegt. De meeste Christenen negeren de passages die hen als te imperfect overkomen, al zullen ze dat niet graag toegeven. Maar is dat erg?
Het gaat uiteindelijk om wat je al lezende en overdenkende uit dit boek haalt. Sind de 19e eeuw kunnen we dat niet meer zonder de geschiedenis en de filosofie en de ethiek erbij te betrekken. We geven een DUIDING aan de tekst - moet ook, het is nooit anders geweest. En voor die DUIDING zijn wij zelf verantwoordelijk. Ik heb van Lévinas geleerd dat voor de Rabbijnen de goddelijkheid van de Torah vaststond - maar het leven speelt zich af binnen het commentaar en daar zijn wij zelf verantwoordelijk voor. De absoluutheid van de Schrift is alleen maar de partituur - wij zijn de free Jazz musici die er muziek van moeten maken.
Christelijk lezen van de Bijbel is in dat opzicht met een muzikale stijl te vergelijken. En de Bijbel met een partituur. Dissonanten staan er misschien wel, maar we spelen ze niet!
Rereformed
Moderator
Contacteer:

RobbertVeen schreef:
dikkemick schreef:
En daarom mijn (indirecte) vraag met percentages, welke neerkomt op: Twijfelt dominee wel eens? En misschien ontrafel ik jouw raadsel hier dan wel mee
Ik wil best proberen een antwoord te geven. Ik heb in ieder geval in het verleden heel vaak en heel veel twijfel gehad, maar altijd over specifieke vragen. Hoe moet ik de wonderverhalen in de Bijbel lezen? Is Jezus letterlijk de Zoon van God zoals de kerk dat heeft uitgelegd? Is de Apostolische Geloofsbelijdenis waardevol of niet? Moeten we wel kinderen dopen of alleen volwassenen?
Heel in het begin, toen ik ongeveer 12 jaar was waren er andere twijfels, en die hebben me ertoe gebracht mijn eerste kerk - de Vergadering van Gelovigen - te verlaten. De letterlijke inspiratie van de Bijbel, de profetie die de toekomst voorspelde, de "terugkomst van Jezus en de opname van de Gemeente in de hemel etc.
Veel van de letterlijke, onfeilbare Bijbelinspiratie viel voor mij weg, en toen kwam Nietzsche erbij, en het was afgelopen met mijn geloof.
Ik heb weleens gezegd met Cornelis Verhoeven dat ik toch "ongeneeslijk Vergadering" was. Je kunt ongeveer wel raden wat ik bedoel.
Indien we verzocht worden ernaar te raden kom ik tot de conclusie dat je de eigenlijke vraag van dikkemick ontwijkt. Want het forum-topic is waarom je in God gelooft, en de vraag naar twijfel slaat dus automatisch op die kernzaak, het geloof in God.
En als antwoord geef je nu dat je zo ongeveer overal aan getwijfeld hebt, maar voor mij springt het meest in het oog dat je de kwestie van het bestaan van God niet aanroert. Alsof het "ongeneeslijke" hieruit bestaat dat het bestaan van God voor jou eenvoudig een axioma is, iets wat niet in twijfel gesteld kan worden. Je kunt je leven onmogelijk zonder het begrip God indenken.
Overigens was ik uit datzelfde laken en pak gesneden. Zelfs toen ik het ondenkbare deed, het christelijk geloof de rug toekeren, zat het geloof in God nog steeds rotsvast in me als een axioma (dus laten we zeggen in het spelletje van cijfers: for all practical purposes een zekerheid van 100%) Het duurde nog zo'n vier jaar voordat ik die probleemstelling onder ogen durfde te zien. Het ontkennen van God voelt voor de gelovige aan als de diepste bodem uit je denken weg te halen, of zoals je het zelf verwoordt in een ander topic "jezelf verliezen". Daarom raakt een gelovige dát nooit aan.
Born OK the first time
Plaats reactie