Religie ontstond juist door (het) gebrek aan wetenschap.dikkemick schreef:Nou ja...in den beginne geloofde bijna iedere wetenschapper nog wel in 1 of andere god/entiteit. Maar de wetenschap heeft die goden (zeker de laatste 100 jaar) vakkundig en trefzeker (niet bewust) de nek omgedraaid. Waar het mij om gaat is dat je "heilige" teksten uit het stenen tijdperk boven de huidige kennis durft te stellen, omdat dat door een gezaghebber verteld is en je geacht wordt dit te geloven omdat je anders later (na je dood) gestraft wordt)HenkM schreef:Ik ben dan wel niet Job maar volgens mij is er sinds het ontstaan van wetenschap geen enkel bestaansrecht voor het geloof in entiteiten. Laat staan entiteiten die de boel regelen. Of ontregelen, zoals je wilt.dikkemick schreef: Welk bestaansrecht heeft geloven in goden/entiteiten/bovennatuurlijke fenomenen nu nog?
Men zocht verklaringen voor natuurverschijnselen (onweer, vulkaanuitbarstingen, overstromingen, mislukte oogsten, mislukte jachten - waarom komen de aurochs, de ptarmigans, de paarden en ander voedsel materiaal dit jaar niet) ... en bij gebrek aan beter was een verzinsel beter dan niets, want met dat verzinsel kon je wat doen. Je kon er mensen mee "reguleren" .
Een andere essentie, zoals jij al aangeeft: waarom zou je de woestijn-fabels boven (de) wetenschap stellen?
In dat geval zouden veel mensen moeten erkennen dat ze, en hun (voor)ouders, een leugen hebben geleefd.
Dat valt niet mee, lijkt me.