There is no God!

Discussies over de evolutieleer, creation science, 'jonge aarde' creationisme, de zondvloed etc..

Moderator: Moderators

Vilaine
Bevlogen

Re: There is no God!

Bericht door Vilaine »

En het aardige is, dat Jahweh, God en Allah niet eens nieuwe goden waren, maar bestaande, die aanvankelijk Hoofdgod werden (monolatrisme) en later de enige god (monotheïsme).
Laatst gewijzigd door Vilaine op 17 feb 2012 17:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Despite the high cost of living.....
it remains popular.
Fjedka
Bevlogen

Bericht door Fjedka »

Inderdaad. Zeus werd Theos, Divus, Deus, Dieu. Theologie betekent dus letterlijk Zeus-logica.
Hij die denkt god te kennen, werpe de eerste steen.
HenkM
Superposter

Bericht door HenkM »

Fjedka schreef:Inderdaad. Zeus werd Theos, Divus, Deus, Dieu. Theologie betekent dus letterlijk Zeus-logica.
Grappig. Ik zat vanmiddag naar Xena te kijken, en vroeg me, natuurlijk, af wat er van die Zeus geworden is, nadat jij verdween. Maar nu begrijp ik het. De rakker ! Schuilnaam aannemen, hè ?

Vertel op: wie van jullie is het?
Alle denkende mensen zijn atheïst. (R. Heinlein); The thoughts of the gods are not more unchangeable than those of the men who interpret them. They advance – but they always lag behind the thoughts of men ... The Christian God was once a Jew. Now he is an anti-Semite. (France)
Jinny

Bericht door Jinny »

Euhhhhhh....... :D
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Butters schreef:
Je ziet al in die redenatie in de tweede brief van Petrus, die ver in de tweede eeuw pas geschreven werd, hoe men het christelijk geloof al na één eeuw veranderde: de spoedige wederkomst van Jezus kwam niet uit en men moest er wat op verzinnen.
Zou ik nou mogen vragen waar je deze redenatie op baseert? Je roept het wel maar kan je dat ook bewijzen dat mensen uitvluchten moeten zoeken? Ik denk namelijk van niet. Mensen beweren van alles zonder enig onderbouwing..
Je bedoelt waarschijnlijk mijn bewering dat de tweede brief van Petrus in de tweede eeuw geschreven is. Dit is het eensluidende oordeel van alle bijbelwetenschappers. Heb je daar nooit op gestudeerd? Zelfs Calvijn gaf toe dat Petrus niet die brief geschreven kan hebben. Ook de vroege kerkvaders Origenes en Hiëronymus lieten al weten dat de brief door velen niet aanvaard werd als authentiek.
Het is overigens meestal andersom Butters: vrome gelovigen beweren altijd vanalles zonder dat ze een onderbouwing hebben. Vrome gelovigen weten in de regel totaal niets van de onderzoeksresultaten die de kritische bijbelwetenschap al zo'n 200 jaar lang in een eindeloze stroom van argumenten naar boven heeft gehaald.

Hier vind je een samenvatting van die onderzoeksresultaten wat betreft de tweede brief van Petrus: http://www.earlychristianwritings.com/2peter.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Latere christelijke schrijvers schreven maar al te graag op naam van Petrus. Zoals je misschien weet is er ook een derde en vierde brief zogenaamd van Petrus en een Apocalyps zogenaamd van Petrus en een Evangelie zogenaamd van Petrus.

Aangezien aan de late datering van de Petrusbrief niet getwijfeld wordt vanwege het enorme aantal argumenten, en de uitspraken elders in het NT aangaande een zeer spoedige wederkomst van Jezus veelvuldig zijn en niets aan duidelijkheid te wensen overlaten (zie mijn vorige post; ik kan hier ook nog aan toevoegen dat Paulus dacht de wederkomst mee te maken), wordt het bewijs van het falen van het christelijk geloof eenvoudig door het nieuwe testament zelf gegeven.
Born OK the first time
HenkM
Superposter

Bericht door HenkM »

mea culpa: ik bemerk nu een flinke fout.

'jij' moet , natuurlijk, 'hij' zijn.
Alle denkende mensen zijn atheïst. (R. Heinlein); The thoughts of the gods are not more unchangeable than those of the men who interpret them. They advance – but they always lag behind the thoughts of men ... The Christian God was once a Jew. Now he is an anti-Semite. (France)
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Butters schreef:
Vilaine schreef:
Butters schreef:
Ten eerste in de Bijbel staat bv duidelijk dat Israel een teken zou zijn in de eindtijd. Israels stichting als onafhankelijke staat na de 2e wereldoorlog is voorspeld en staat in de Bijbel. Dat zou een teken zijn voor de eindtijd.
Even uit nieuwsgierigheid: Waar staat dat?
Daar had ik al op gereageert. Ik blijf mezelf niet herhalen.
Ik heb die video beluisterd en er klopt niets van de uitleg daar. De evangelist wijst op Jesaja 11 vanaf vers 11. Ten eerste staat daar niet 'for the second time' in de tekst (zoals die evangelist laat horen), maar dat Jahweh opnieuw (wederom) zijn hand opheft. Ook als je volhoudt dat het voor de tweede maal is heeft het nog niets te maken met de tegenwoordige tijd, want uit vers 16 kun je opmaken dat de eerste maal in het verleden ligt, de tijd van uittocht uit Egypte.

Je kunt daar vervolgens lezen dat Jesaja voorspelt dat Gods volk onder andere uit Elam, Sinear (Nubië) en Hamat zullen terugkomen. Efraïm (de noordelijke Israelieten) zal niet meer afgunstig zijn op Juda en Juda zal Efraïm niet meer benauwen.
Er wordt tevens voorspeld dat die joden dan Edom en Moab zullen beroven. En de Ammonieten zullen hen gehoorzaam zijn.
Vervolgens laat hij nog horen dat de Israelieten die naar Assyrië zijn gedeporteerd op wonderbaarlijke manier de gelegenheid zullen krijgen daarvandaan weer terug te komen. God zal de Eufraat uiteen slaan in zeven beken waar men droogvoets door kan gaan.

Er is niets maar dan ook niets wat op onze tijd betrekking kan hebben, want de noordelijke Israelieten zijn verdwenen, evenals Assyrië, Edom en Moab en Ammon.
Ook is deze profetie betreffende de noordelijke Israelieten in het verleden nooit uitgekomen.

Kortom, deze tekst die door een evangelist wordt aangehaald is juist een bewijs voor het tegendeel: dat de zogenaamde profetieën in de bijbel niet uitkwamen.
Born OK the first time
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Voorspelling!!! :evil3:

Butters gaat nergens op in maar komt weer met wat anders. Alleen zaken waarmee hij denkt iets te kunnen pikt hij eruit, de rest laat hij lekker links liggen, dat doet hij ook op het christenforum.
Bang dat hij zijn handen brand.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Vilaine
Bevlogen

Bericht door Vilaine »

Bedankt Rereformed, je kunt het beter staven :evil3: dan ik.
Despite the high cost of living.....
it remains popular.
Fjedka
Bevlogen

Bericht door Fjedka »

@ Fish

Ik kan je voorspellen dat je voorspelling gaat uitkomen. Dat is toch ook de enige manier om YEC-er te blijven? Zonder oogkleppen raak je immers nog verblind door het licht der rede. :D
Hij die denkt god te kennen, werpe de eerste steen.
Dolce

Bericht door Dolce »

:wink: =D>

Leuke gedachte BAC

En dan te bedenken dat het volgens de bijbel begon met het snoepen van een heerlijke vrucht van een boom.

door een volmaakte mensenpaar nog wel. Dat was al niet goed.

BadAssChick schreef:met de planeet op zich is niks mis en het valt gewoon op dat in natuurgebieden waar geen mensen komen er volledige harmonie is , maar oh jee als de mensen komen , de stelling is dat we zijn geschapen naar God's beeld , dus als wij alles al slopen,kapot maken en vernietigen dan zegt dat meer over God dan over de mensheid ,want eigenlijk zijn we dan toch kloontjes van God
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Is butters afgehaakt?
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Butters

Bericht door Butters »

Butters heeft nog meer te doen als de hele op een forum zitten.. Ik heb ook nog een leven bv. En mijn leven gaat verder als alleen maar forummen.

Maar even terugkomend op de uitspraak van Rereformed.
Dat je nog moet komen met het argument dat de brieven van Paulus 2 eeuwen na Christus is gescheven is dan al weer achterhaald.
De Bijbel zoals wij die kunnen. De Bijbel die wij vandaag lezen zijn allemaal geschreven na Christus dat klopt. Maar nu hebben ze in 1948 natuurlijk een zeer bijzondere ontdekking gedaan in de grotten van Qumran. Die bekend staan als de Dodezee rollen. Die rollen zijn ouder als onze huidige Bijbel. Die rollen zijn gedateerd tot zeker 250 voor Christus, tot 50 na Christus. Ook de brieven van Paulus lag daar bij..
Die rollen zijn ouder als onze huidige Bijbel. Die rollen komen precies overeen met onze huidige Bijbel. De hele Bijbel behalve het boek Esther.

Nu even voor Fish
Maar goed,Mensen laten zich niet informeren en blijven dan in zaken geloven die dus al jaren geleden zijn ontkrachtigd.
En heb ik het nu alleen maar over de dodezee rollen,Maar binnen de archeologie hebben ze nog veel meer vondsen gedaan die de Bijbel bevestigen of in ieder geval de verhalen niet tegenspreken.
Deseo!
Forum fan
Contacteer:

Bericht door Deseo! »

Butters schreef:
Dat je nog moet komen met het argument dat de brieven van Paulus 2 eeuwen na Christus is gescheven is dan al weer achterhaald.
Haal je de Dode Zeerollen en de Nag Hammadi-geschriften niet door elkaar?
Bijbel zoals wij die kunnen. De Bijbel die wij vandaag lezen zijn allemaal geschreven na Christus dat klopt. Maar nu hebben ze in 1948 natuurlijk een zeer bijzondere ontdekking gedaan in de grotten van Qumran.
Niet in de grotten van Qumran, maar "in de buurt van de nederzetting".
Die rollen zijn ouder als onze huidige Bijbel. [...] Die rollen komen precies overeen met onze huidige Bijbel.
Het OT is niet gelijk aan de Bijbel. OT + NT = Bijbel.
Maar goed,Mensen laten zich niet informeren en blijven dan in zaken geloven die dus al jaren geleden zijn ontkrachtigd.
En heb ik het nu alleen maar over de dodezee rollen,Maar binnen de archeologie hebben ze nog veel meer vondsen gedaan die de Bijbel bevestigen of in ieder geval de verhalen niet tegenspreken.
Hier moest ik even smakelijk om lachen. Vooral als ik ga kijken naar wat voor kennis Reref in pacht heeft...
P.T. Barnum: "There's a sucker born every minute". Stel jezelf de vraag: Ben ik er eentje van?
Sergeant Joe Friday (serie Dragnet): "All we want are the facts, ma'am". Ken jij daadwerkelijk de feiten?
a.r.

Bericht door a.r. »

a.r. schreef:
a.r. schreef:Butters, ik breng deze post even terug in je herinnering: :)

http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 83#p316983" onclick="window.open(this.href);return false;

Gewoon blijven negeren, hé Butter :wink: ! De cognitieve dissonantie is zoals bij veel religieus overtuigden, ook bij jou enorm!
Bump :angel12:
Plaats reactie