tjeerdo schreef:P. de Boskabouter schreef:
Walgelijke taal natuurlijk wanneer je beseft hoe degelijke zinnebeelden al heel snel tot krankzinnige fantasieën geleid hebben, maar op zich niet onzinnig.
Dualistisch of gespletenheid. Als je enerzijds constateert dat dit soort fantasieen krankzinnig zijn en anderzijds hier zingeving uit haalt. Dus de talloze slachtpartijen, misdaden die zijn begaan uit naam en door woorden uit het canon der boeken. Kun je in evenwicht brengen met persoonlijke zingeving. Wat is de netto toegevoegde waarde?
Op zich is een metafoor of een zinnebeeld niet krankzinnig, het is wat het is, een metafoor.
Maar interpretaties ervan en zeker de letterlijke, leiden tot krankzinnige fantasieën.
Wat een dilemma lijkt, zijn inderdaad de misdaden die zijn begaan uit naam en door woorden uit het
[gemanipuleerde]canon der
[corrupte]boeken.
Toch kan ik er niet om heen dat deze oude traditie geworteld is in mijn referentiekader. Dat is een vaststaand feit waar ik niet om heen kan.
Ik zou inderdaad een houding aan kunnen nemen van totale verwerping en zo het kind met het badwater weggooien.
Of kan er opnieuw naar kijken en accepteren wat ik zie. . .
En wat ik zie is een traditie gebouwd op een gemanipuleerde verzameling corrupte boeken wat in essentie voorbij zichzelf wijst.
Nu verwerp ik [ voor mezelf] wel de traditie, maar niet de symbolen.
Want hoe zou communicatie dan nog mogelijk zijn?
Wat is mijn netto toegevoegde waarde wanneer ik alles geheel zou verwerpen?
Met mijn hakken in het zand een stelling innemen dat religie en geloof geheel en volkomen waanzin is?
Dat lijkt mij een nogal kortzichtige en onjuiste conclusie met als enigste netto opbrengst, twee partijen die tegenover elkaar staan, volkomen langs elkaar heen praten omdat ze elkaars taal niet meer kunnen verstaan.