Unintelligent design of toeval?

Discussies over de evolutieleer, creation science, 'jonge aarde' creationisme, de zondvloed etc..

Moderator: Moderators

Vin
Forum fan

Bericht door Vin »

Prodigy schreef:Lanier, interessante link maar hoe vind die informatieoverdracht dan plaats? De slangen die de grote exemplaren hebben opgegeten kunnen dit niet overdragen op het nageslacht, die zijn immers gestorven. En de slangen van wie de kop kleiner moeten overduidelijk een plaatselijke rem in de groei krijgen. Hoe moet ik de overdracht van deze informatie dan zien?
(sorry als ik voor mijn beurt reageer)

Prodigy, er vind geen informatieoverdracht plaats en dat hoeft ook niet.
Slangen krijgen grote en kleine kinderen, de grote gaan dood door het eten van
de giftige padden en de kleine overleven.
De kleine slangen paren met de andere kleine slangen en het 'gen' dat voor het
(kleinere) formaat van de slang codeert gaat op die manier domineren.
Zo werkt evolutie.
Prodigy
Forum fan

Bericht door Prodigy »

Voor de hand liggend zag het even niet zo dank je Vin.
Niets is zeker en misschien zelfs dat niet.
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

(sorry als ik voor mijn beurt reageer)
Geeft niets, iedereen mag reageren in een discussie.

Het heet natuurlijke selectie wat plaatsvind.
Zie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Natuurlijke_selectie

Het valt ook gemakkelijk te controleren. In het leefgebied van de pad leven na 70 jaar bijna alleen nog maar kleinere slangen en buiten dit leefgebied zijn de slanger groter. In de tussenliggende jaren dat de padden zich in een gebied hebben genesteld en verspreid, heeft men geconstanteerd dat de slanger steeds kleiner zijn geworden. Dode slangen die werden gevonden zijn onderzocht en vastgesteld werd dat ze waren gedood door het gif van de pad. Een eenvoudig onderzoek met een eenvoudige conclusie.
Wat het probleem is met religie? De mens. Voor elke heilige lopen er 2 miljoen zondaars rond - Raymond Reddington
botjes
Ervaren pen

Bericht door botjes »

Prodigy schreef:Van een dergelijk aantal had ik al een vermoeden, toch vind ik het idee onwaarschijnlijk. De theorie is aardig maar naar mijn idee dekt dit niet de lading. Zeker gezien de specifieke details die in mijn ogen alleen realiseerbaar zijn indien het letterlijk wordt gekopieerd.
Als je een allesverklarend wereldbeeld zoekt wordt dan gelovige. In dit geval (de gelovige) ben je er meteen, want je neemt een geloof aan en maakt je verder geen zorgen meer over de validiteit en andere (b.v. wetenschappelijke) waarheidsclaims die worden gedaan en in strijd zijn met wat je gelooft. Kies je de wetenschappelijke weg dan zul je bemerken dat er nauwelijks tot geen (afhankelijk van definitie) theorieën zijn die allesverklarend zijn, en kan het zo zijn dat wat een paar jaar geleden nog de beste theorie voor iets was, nu geheel of ten dele gefalsificeerd is. In dat geval kan de theorie wellicht worden aangepast zodat het weer consistent geraakt met de nieuwe bevindingen, of kan het zijn dat een andere theorie veel beter beschrijft en verklaard.

Nu over jouw "De theorie is aardig maar naar mijn idee dekt dit niet de lading. Zeker gezien de specifieke details die in mijn ogen alleen realiseerbaar zijn indien het letterlijk wordt gekopieerd.".

Het volgende wat ik hierover op te merken heb slaat ook op creationisme, waarvan wel eens (volledig onterecht en foutief) geclaimd wordt dat het wetenschap is. Het klagen over problematische delen in de huidige wetenschappen (overigens denk ik hier dat je niet direct appeleert aan een wetenschappelijk probleem, maar aan het probleem dat je de principes van neodarwinistische evolutie, met name natuurlijke selectie nog niet voldoende hebt gelezen/bestudeerd) is niet wetenschap bedrijven. Toen ik na een publiekspraatje van Gerard '′t Hooft me beklaagde over het rijkelijk postuleren van allerhande deeltjes in de quantummechanica vertelde hij me dat hierover inderdaad nog veel te doen was, en dat ik als ik me hier erg druk over maakte, geïntrigeerd was en wilde meehelpen om tot een theorie te komen die beter beschreef en n.a.v. de data voorspelde wat er op quantum/subatomair niveau gebeurde, op een minder ad hoc manier, dat hij me dan graag als student in de collegebanken wilde hebben om deeltjesfysicus te worden en bij te dragen aan onze kennis van het subatomaire. Dan pas ben je bezig met wetenschap. De huidige theoriën worden uitgebreid, en nieuwe geforumuleerd, n.a.v. meer en nauwkeurigere data die we verkrijgen omdat wetenschap een continue poging is van onze wereld beter en beter te begrijpen. In het geval van de ontwikkeling van soorten is op dit moment de evolutietheorie veruit het beste wat we hebben. De theorie is in overeenstemming met wat we tot nu toe gevonden hebben, doet voorspellingen die inmiddels deels bevestigd zijn (niet gefalsificeerd) door nieuwe recente paleontologische vondsten, en de mechanismen van natuurlijke selectie en mutatie zijn experimenteel aangetoond.

Zoals ik al eerder opmerkte, als je erkent dat de wetenschappelijke methode de beste methode tot kennisvergaring is die we op dit moment hebben, kun je de ontwikkelingen en bevindingen in de evolutiewetenschappen niet negeren en jezelf agnostisch blijven opstellen uit verwondering over het adaptatievermogen van dierlijke soorten. Na aanleiding over je vragen m.b.t. 'informatieoverdracht' zou ik je willen aanraden wat verder te lezen in de principes van neodarwinistische evolutie. Volgens mij zijn er al verschillende boeken genoemd op FF, maar b.v. Evolutionary Analysis, door Scott Freeman en Jon Herron is vrij uitvoerig en redelijk als naslagwerk te gebruiken.
fbs33
Bevlogen

Bericht door fbs33 »

Aan Lanier@
Nou hebben we het aldoor over de slangen gehad, maar ...hoe zit het met de padden?
Overigens wordt er in dit topic plotseling over kleinere slangen gesproken, terwijl het alleen over de koppen van die beestjes ging.
Want kleinere slangen die kleinere padden vreten zullen verhoudingsgewijs de zelfde hoeveelheid per lichaamsgewicht binnen krijgen en óók doodgaan, vermoed ik?
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Overigens wordt er in dit topic plotseling over kleinere slangen gesproken, terwijl het alleen over de koppen van die beestjes ging.
Dat klopt inderdaad, sorry mijn fout. :oops:
Slangen met een kleinere kop overleefden in tegenstelling tot slangen met een grotere kop. De evolutionaire druk heeft ervoor gezorgd dat in het gebied nu slangen leven met een kleinere kop en geen kleinere slangen. Die kleinere slangen zouden bezwijken aan het gif van kleinere padden, dat klopt inderdaad.

De padden hebben geen natuurlijke vijanden meer (er zijn wel meldingen van vogels die de padden op hun rug werpen en de buik aanvreten. De gifklieren zitten namelijk op de rug). Sommige exemplaren worden zo groot als een fors konijn en waarschijnlijk zullen de padden zonder natuurlijke vijand steeds groter worden.
Wat het probleem is met religie? De mens. Voor elke heilige lopen er 2 miljoen zondaars rond - Raymond Reddington
fbs33
Bevlogen

Bericht door fbs33 »

Aan Lanier@
In het vuur van 'betogen' zijn bij mij óók aardig wat haren van mijn hoofd geschroeid! :lol:
Jammer dat we maar zo kort leven dat we van (aardse) evolutie, niets of zo goed als niets waar kunnen nemen. Zodat het een theorie is die de rationele logica streelt en niet de ogen en het geheugen. Maar..........we komen er zó ook wel.............eerst de mutatie die de mens onontkoombaar de ratio brengt :lol:
groet
Plaats reactie