Islamitisch forum voor filosofie en wetenschap

Hier kun je links naar relevante websites posten, graag met een toelichting erbij.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Marinus
Bevlogen

Islamitisch forum voor filosofie en wetenschap

Bericht door Marinus »

Hoi allen:

Ik probeer een forum voor wetenschap en filosofie van de grond te krijgen op ontdekislam. Mocht iemand lid zijn van dit forum zou hij of zij dan voor willen stemmen?
klik dan op de volgende link en je bent gelijk op betreffende topic

http://www.ontdekislam.nl/forum/viewtopic.php?t=16659

Als je geen lid bent en toch mijn zaak wilt steunen. schrijf dan even een post hier zodat dit niet te vaak gebeurd. Het staat een beetje vreemd als de heidenen massaal lid worden en voor mijn voorstel stemmen

bij voorbaat dank iig

Groet Marinus
Jonathan Rauch: (apatheism is) "a disinclination to care all that much about one's own religion and even a stronger disinclination to care about other people's"
Sebastiaan
Bevlogen

Bericht door Sebastiaan »

Marinus schreef:Het staat een beetje vreemd als de heidenen massaal lid worden en voor mijn voorstel stemmen
Done :D

Marinus schreef:De geschiedenis leert dat de moslims wetenschap zo ongeveer uitgevonden hebben. Wiskunde, Sterrenkunde etc etc is voor een groot deel begonnen in het middenoosten. .
Moslims hebben de wetenschap uitgevonden? Geloof je dit serieus op probeer je hen slechts te paaien? :wink:
De wereld is zoveel logischer en makkelijker te begrijpen zonder god dan met, dus waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?
Marinus
Bevlogen

Bericht door Marinus »

Sebastiaan schreef:
Marinus schreef:De geschiedenis leert dat de moslims wetenschap zo ongeveer uitgevonden hebben. Wiskunde, Sterrenkunde etc etc is voor een groot deel begonnen in het middenoosten. .
Moslims hebben de wetenschap uitgevonden? Geloof je dit serieus op probeer je hen slechts te paaien? :wink:
Nou het was inderdaad wel een politiek antwoord ja. Ik kan echter niet ontkennen dat toen wij tussen de hekseverbrandingen dood lagen te gaan aan de pest er wel een gevorderde islamitisch cultuur was die mede de verlichting in europa veroorzaakte.

Dat daar nu weinig van terug te vinden is is een ander verhaal
Jonathan Rauch: (apatheism is) "a disinclination to care all that much about one's own religion and even a stronger disinclination to care about other people's"
fbs33
Bevlogen

Bericht door fbs33 »

Marinus schreef:
Sebastiaan schreef:
Nou het was inderdaad wel een politiek antwoord ja. Ik kan echter niet ontkennen dat toen wij tussen de hekseverbrandingen dood lagen te gaan aan de pest er wel een gevorderde islamitisch cultuur was die mede de verlichting in europa veroorzaakte.

Dat daar nu weinig van terug te vinden is is een ander verhaal
Politieke antwoorden zijn meestal niet de goede antwoorden! (het waren hoofdzakelijk de Grieken die ná eeuwen van chr. stilstand herontdekt werden en 'Verlichting' inluidden terwijl de Islam succesvol de Grieken naar de achtergrond wist te verwijzen (niet helemaal zó, maar zo ongeveer!)
Hun ideologie/godsdienst was nogal straf en liet (en laat!!) weinig mogelijkheden open om te twijfelen aan het woord v. Moh.
Waardoor de mensen aldaar wel moesten verzanden in uitzichtloze stilstand
Het christisme zit minder straf in elkaar, en brak in stukken (al openingen biedende voor twijfelende mensen die zelf gingen onderzoeken hoe de merites van hun christisme lagen!
Overigens heb ik hun forumregels gelezen, en die laten geen mogelijkheden open voor zijpaadjes die hen niet zinnen :lol:
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Marinus schreef: Nou het was inderdaad wel een politiek antwoord ja. Ik kan echter niet ontkennen dat toen wij tussen de hekseverbrandingen dood lagen te gaan aan de pest er wel een gevorderde islamitisch cultuur was die mede de verlichting in europa veroorzaakte.
De Mohammedanen gingen ook gewoon dood aan de pest hoor. En in plaats van andersdenkenden te verbranden, hakten ze gewoon hun kop er af, en namen ze hun vrouwen en kinderen als slaaf, en in het meest 'gunstige' geval was er een soort kastenstelsel waarin de religieuze minderheden werden afgeperst en tweede of derderangsburgers waren.
De verlichting heeft niets met de Islam te maken, maar met de herontdekking van oude filosofische en wetenschappelijke teksten uit de Griekse en Romeinse oudheid, die de Arabieren tijdens hun plundertochten, in waarschijnlijk Byzantium, hebben overgenomen en naar het Arabisch hebben laten vertalen. Er wordt wel eens beweerd dat we de Mohammedanen dankbaar moeten zijn, omdat zij Aristoteles en Galenus hebben 'bewaard'. Ten eerste zouden we deze dank dan slechts aan enkele filosofen moeten richten, die beslist niet representatief zijn voor de islamitische culturen door de eeuwen heen, en die daarnaast ook nog vaak tegengewerkt werden door de islamitische orthodoxie (Ibn Sina, Ibn Rushd).
Ten tweede is de tegenvraag gerechtvaardigd waar de Griekse originelen zijn gebleven. We hebben slechts Arabische kopieeën. Hoeveel kostbare geschriften zullen er voor eeuwig verloren zijn gegaan tijdens de plunderingen in Alexandrië of Constantinopel?
De invloed van de Islam op de wetenschap en filosofie wordt ontzettend overschat.

Vriendelijke groet.
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Wat ontdekislam betreft kan ik kort zijn. Toen dat forum net bestond waren daar een aantal vrijzinniger moslims waar wel mee te praten viel, en er werden intelligente discussies gevoerd. Thans wordt je, als je een beetje tegengas geeft, meteen aangezien voor een medewerker van 'de joodse samenzwering', of men beschuldigd je van haatzaaien, hetgeen ik heb kunnen concluderen na het plaatsen van een historisch documentje waarin onomstotelijk wordt bewezen dat de mohammedaanse veroveraars op een afschuwelijke wijze hebben huisgehouden in oa India. (Hindoe Holocaust'; ik heb het hier toen ook gepost).

Vriendelijke groet.
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Marinus
Bevlogen

Bericht door Marinus »

Mijn doel is om een wetenschaps/filosofie forum op te richten daar. Je hoeft niet bang te zijn dat ik veel sympathie koester voor de Islam. Ik vind het vooral ook leuk om op ontdek islam rond te hangen ik doe er geen zendingswerk of zo. Mocht ik per ongeluk een aspirantbekeerling de goede kant opduwen dan is dat mooi meegenomen.

Over de moslimcultuur: Ik geloof ook dat die zwaar overtrokken is. Natuurlijk waren delen van het middenoosten al behoorlijk ontwikkeld. Dat dit in de eerste instantie werd overgenomen door de islam is nietmeer dan logisch. Ook veel van de veroverde gebieden waren ontwikkelde beschavingen. Ik vermoed dat er uiteindelijk het tegenovergestelde gebeurde van wat er in europa plaatsvond. Waar bij ons de verlichting religie de kop indrukte drukte de Islam de kop in van de verlichting.

Toch denk ik dat de Islam in het begin beter was dan de huidige vorm en ook beter dan het christendom in de middeleeuwen. Hoewel het lastig zou zijn om die laatste te overtreffen denk ik.

Maar mijn punt is dus niet om de moslimcultuur te bediscussieren maar om een wetenschaps en filosofieforum van de grond te krijgen daar. En dat ik daarom wat politieke spelletjes speel is verdorven wellicht maar ja het doel heiligt de middelen. :twisted:

Groet Marinus
Marinus
Bevlogen

Bericht door Marinus »

Het is al voor elkaar. Dit topic kan gesloten worden wat mijn betreft. Verwijderd vind ik ook prima.

Groet Marinus
Theoloog

Bericht door Theoloog »

Er zijn islamitische heersers geweest die heel kosmopolitisch waren, en allerlei vrijdenkers in hun gelederen hadden. Maar uiteindelijk hebben de orthodoxen in de islam gewonnen, en deze vrijzinnige traditie een halt toe weten te brengen. Het werd gezien als iets exotisch, vermoed ik, die heidense filosofen. Dat waren tenslotte niet-Arabieren.

Het christendom heeft de filosofen altijd gezien als grote geesten, in een voorstadium van het geloof. De combinatie werd juist door de kerkleiding zelf gezocht. Het christendom is ook groot geworden door een harmonie te zoeken. Toen het huwelijk tussen geloof en rede spaak liep, was het al te laat, om de rede af te wijzen. Men heeft het wel geprobeerd (in het protestantisme), maar zonder succes. Een traditie van eeuwen veeg je niet weg.
Marinus
Bevlogen

Bericht door Marinus »

@ Theoloog

Nou het christendom was ook niet geheel en al onschuldig. Sterker het is een van de meest gegadigde religies om met wortel en tak uitgeroeid te worden.
Theoloog

Bericht door Theoloog »

Hoor je mij zeggen dat het 'onschuldig' is? Even herlezen, en nagaan wat ik betoog.

Ik probeer een verklaring te vinden/geven waarom de Kerk de filosofie van de Grieken niet heeft verworpen, maar de islamitische wereld, na een aanvankelijke culturele bloeiperiode, wel. Dat is alles.

Onschuld is daarbij in het geheel niet aan de orde.
sjun
Ervaren pen
Contacteer:

Bericht door sjun »

Die verklaring vind je in het boek De tegenspraak van de filosofen van de theoloog Al-Ghazali die leefde van 1058-1111.

Afbeelding
Tahafut al-Falasifa /Incoherence of philosophers, Abu Hamid Muhammad al-Ghazali
(vertaald door: Michael E. Marmura), Brigham Young University 2002, ISBN 0842524665
Plaats reactie