Deze discussie is volkomen verzand in een discussie over wetenschap en evolutie.
Maar dit gehele topic gaat helemaal niet daarover. Het gaat om wat mensen doen met hun
gevoel. Ik vind het vreemd dat
niemand ingehaakt heeft op mijn eerste reactie in het topic, waarin ik de tekst ben doorgegaan en op eenvoudige wijze heb laten zien dat het gehele verhaal in termen van een pretparkbeleving neergezet kan worden. Dit bewijst dat het totaal niets met wetenschap, kennis of inzichten te maken heeft, maar enkel en alleen draait om menselijke gevoelens.
Niemand heeft ook ingezien hoe cruciaal mijn opmerking is dat om met Meester in gesprek te gaan men het niet moet hebben over het wel of niet waar zijn van ID, dus niet om wetenschap, want dat is wat hem betreft eenvoudig een afgeleide, een gevolg van zijn keus om het gevoel maar zoveel mogelijk te kunnen eren. Zijn religie moet aangepakt worden bij de wortel: 'Professor Meester, uw religie is voor 100% gebaseerd op
gevoel, beseft u dit? en beseft u ook hoe inconsequent uw gevoel is, hoe uw gevoel u ertoe aanzet om volkomen onlogische uitspraken te doen, zoals u doet over het bidden?' is de vraag die ik hem zou willen stellen.
Nu heeft het geen pas te antwoorden dat het laat zien hoe belangrijk gevoel is, en dat daarom religie zo'n aantrekkingskracht heeft enz enz. Dat gevoel uiterst belangrijk is een vanzelfsprekendheid. Maar de conclusie dat
daarom religie zo aantrekkelijk is is volstrekt onjuist, omdat gevoel ook met de pretpark ervaring kan worden ingevuld, en religie juist altijd een antwoord wil zijn op vragen die met
weten te maken hebben. Waar het mij om gaat is aan te tonen dat niets van Meesters 'religieuze ervaring' ook maar iets te maken heeft met
weten maar hij dat wél veronderstelt vanwege zijn religieuze taalgebruik. Het is inderdaad zo dat we via dit kleine artikel niet veel details eruit kunnen opvissen, maar wát we eruit kunnen opvissen zegt al boekdelen: hij voelt bijvoorbeeld dat hij moet bidden tegen een macht, maar hij weet tegelijkertijd dat er niet zo'n macht is waartegen het zin heeft om te bidden. Dus wanneer het op weten aankomt komt hij onmiddellijk in inconsistenties en onmogelijkheden, hetgeen weer aantoont dat het enkel en alleen een zaak van het gevoel is, maar het schijnt hem niet te deren. Ik zou hem willen vragen of hij dit probleem bewust uit de weg gaat. Want op de keper beschouwd zou hij beter zijn 'religieuze ervaring' moeten laten varen, en er beter 'gevoelservaring' van kunnen maken om
met recht te doen wat hij wil: enkel en alleen intense gevoelens te willen beleven.
Ik ga weer dezelfde tekst door:
Zonder religieuze beleving geen religie – misschien is ze wel de kern ervan.
Niets 'misschien'. Religie is
enkel en alleen het ervaren van gevoelens. Het heeft totaal niets met de bestaande werkelijkheid te maken.
Toch lees je er maar weinig over.
Helemaal niet. Ga met een gelovige in gesprek. Leg hem een kognitief probleem voor. En in vrijwel alle gevallen antwoordt de gelovige: ik heb hier geen antwoord op, maar ik weet dat het toch waar is, ik heb het ervaren, en dat is voor mij bewijs genoeg.
'Ervaren' is niets anders dan de grote behoefte tot het bevredigen van het
gevoel. Het gevoel slaat eenvoudig met een hamer alle rede in het gezicht zodat de rede haar mond niet meer kan opendoen, dat is mijn stelling.
In deze rubriek beantwoorden mensen vragen over wat ze op religieus gebied hebben beleefd. Vandaag: Ronald Meester.
Aangezien ik het vervolg ken, concludeer ik hier dat het niet om religieuze ervaring gaat, maar eenvoudig om bevrediging van gevoelens. Meester gebruikt hiervoor religieuze woorden die hij ontdaan heeft van concrete betekenis, maar dienen als krachtige gevoelsstimulanten.
Wat hebt u meegemaakt?
Een uiterst zalige bevrediging van mijn emoties.
„Elke zondag maak ik de oecumenische kerkdienst bij de Leidse Studenten Ekklesia mee. Daar kijk ik naar uit.
Ik ben iemand die vreselijk robotachtig werk doe, ik ben namelijk wiskundige. Ik smacht daarom naar intensieve beleving van gevoelens, emoties.
Het is het mooiste moment van de week, en de rest van de zondag is er om heen gebouwd.
Ik had natuurlijk ook om de zoveel tijd hopeloos op een vrouw verliefd kunnen worden om intense gevoelens te ondergaan, maar dat is te gevaarlijk, want ik moet om mijn brood te kunnen verdienen wel maandag weer met enige aandacht wiskunde doceren.
Tijdens zo’n kerkdienst voel ik dat de mensen iets meer willen dan het over koetjes en kalfjes hebben.
Vanwege mijn wiskunde is alles koetjes en kalfjes. Kijk, drie plus vier is al zolang ik er mee bezig ben 7 en de wortel van twee is nog steeds niet op papier te zetten. Wiskunde is dus de saaiheid ten top gedreven. Ik wil intense emoties! Please, intense emoties!!!
Tegelijkertijd gaan we het niet hebben over wat je tijdens de dienst zoal beleeft en voelt. Dat is een publiek geheim, iets dat verborgen moet blijven.
Kijk, ik begrijp best dat 'religieuze ervaring' niets met 'God' te maken heeft, een objectieve kracht die van buiten op mij inwerkt, die iets opwekt, die communiceert met mij. Het is een spel dat ik speel met mijn gevoelens, en ik wil niet dat iemand mijn spel ontmaskert, mijn gevoelens gaat analyseren op waarheid enz. Scheer jullie weg, jullie a-muzikalen.
Het onder woorden brengen ervan lukt namelijk nooit, je vervalt gauw in clichés.
Ik heb die gevoelens juist nodig omdat ik wiskundige ben, en het laatste wat ik wil is die gevoelens tot wiskunde terug te reduceren. In plaats daarvan maak ik er het omgekeerde van: het is een bodemloze put van raadselachtigheid, een oneindige ruimte van waar je niet over mag spreken. Zo worden mijn gevoelens des te groter, des te enerverender, des te mooier, des te spannender.
Ik herinner mij de dienst op paasavond van vorig jaar nog heel goed. Een volle kerk waar de spanning en spiritualiteit bijkans doorheen knetterden.
Ah, de spanning, het enerverende, de extase, helemaal weg uit de bedompte zaal met logaritmen en lastige functies. Dit zalige zwelgen in emoties!! Aaaaaahhh!!!
Er heerste een verstilde sfeer en er was slechts gedempt licht.
Zo snoezig, zo sfeervol, zo innig, zo teer, zo breekbaar, zo om te zoenen!!!! Zelfs het nagenieten schenkt me nog een warme gloed in mijn hart.
We waakten bij het lichaam van Jezus. Niet letterlijk natuurlijk, maar toch zag ik het lichaam bijna voor me, nog steeds hangend aan het kruis in de stilte en de kou van de nacht.
Ik begrijp dat ik het niet te bont moet maken, en laat de opstanding er maar buiten. Ik ben tenslotte een wetenschapper, hè, hè. Maar die intense pijn, die smart, die wreedheid, dat bloed, die duisternis, dat spotten. Het verhaal van Jezus is uniek. Nergens vinden wij mensen meer bloed en tranen, meer menselijke pijn en emoties. Het is de extase van vreselijke gevoelens. Nergens kan ik me zo goed identificeren met het ondraaglijke van het leven als in dit verhaal. Ah, iemand die mij ook zo begrijpt. Jezus, ik heb je waarlijk lief!! Ik voel met je mee, ik ben solidair.
We lazen teksten uit Genesis en Baruch,
Ja, had je niet gedacht he? Wij lezen zelfs Baruch, diep hoor! Zo diepzinnig. Genesis ook. Je moet door drie bodems kijken voordat je ziet hoe diepzinnig het is. Prachtig gewoon.
en we zongen woedende regels over onrecht.
Ja, de woede die bovenkomt bij het aanzien van alle lijden! Hoe geweldig dat je dat alles er dan uit kan
zingen.
De teksten en liederen verbonden het ontstaan van alles met het leven en de dood van Jezus, en uiteindelijk ook met ons eigen leven.
Wanneer je je helemaal openzet voor gevoelens dan kom er meteen een verpletterende wereld op je af, dan ga je de afgrond in, dan word je gek. Gelukkig heb ik daarom de gedachte uitgevonden dat ik niet alleen ben. Niemand is alleen. Wij zijn allen één. Alles is verbonden met elkaar. Samen zijn we sterk en zwak, samen zijn we dom en wijs. Samen mogen we troost putten uit, eeh, uit ehh....Nou ja uit het gevoel, dus, zal ik maar zeggen.