Voor en tegenstanders van de drie-eenheid zijn hier leuk aan het evangeliseren.
Drie-eenheid is ingewikkeld:
Een god die niet bestaat heeft een zoon die niet zijn zoon is en wie hij eigenlijk ook is.
De heilige geest is de werkzame kracht die nu niet echt actief is, maar volgens sommige wel.
Terug naar het evangeliseren:
Denk dat het vooral 'nuttig' is in gebieden waar er grote problemen zijn zoals honger en/of oorlog. In die gebieden kan de belofte op een betere tijd, zoals een paradijs aarde of het leven in de hemel, een troost zijn, een vooruitzicht dat het ooit allemaal wel goed zal komen. Wanneer evangelisten de bekeerlingen dan ook nog in contact brengen met andere gelovigen krijgen die bekeerlingen ook nog een groep mensen om zich heen waaruit zij troost uit kunnen putten en steun. Dit alles kan er voor zorgen dat iemand overgaat om zich te bekeren tot een (ander) geloof.
In gebieden waar het minder gaat zal deze aanpak zeker 'vruchten' opleveren.
In een gebied waar het beter tot goed gaat, zoals in Nederland, heeft het evangeliseren dus veel minder zin, want er komen weinig nieuwe leden uit voort.
Maar ondanks dat het evangelisren in landen zoals Nederland weinig opleverd geeft het de personen die zich er voor inzetten wel het gevoel dat ze iets goeds doen voor de godheid waar ze in geloven. En de enkele persoon die ze treffen die een beetje aandacht aan hun schenken maken de ervaringen van dichtgegooide deuren meer dan goed.
Wanneer de religieuse leiders ook nog leren dat god hun aktie steund, want anders zouden ze het nooit kunnen volhouden, heeft de evangelist nog eens extra kracht om door te gaan. Zo'n gedachte werkt namelijk zeer goed (natuurlijk is het een placebo, maar die kunnen ook effect hebben).
Zelfs wanneer het evangeliseren niets tot weinig opleverd, geeft het veel mensen wel een voldaan gevoel. En wanneer ze maar af en toe horen dat al dat werk toch nog nieuwe gelovigen opbrengt geloven ze dat het toch nog nut heeft.
Tot het einde der tijden zullen er, verwacht ik, evangelisten aktief blijven.
Zelf verwacht ik dat er geen armageddom, of iets in die strekking zal komen, dus ik verwacht dat ik het einde van het evangeliseren ook niet zal meemaken.
En natuurlijk kunnen gelovigen nog altijd beter bij je aanbellen, tijdens je uitslaapdag, dan dat ze gebouwen opblazen of mensen doden, vanuit religieus oogpunt....