evangeliseren waarom??

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Ik vind het knap dat je het feit dat Jezus God is uit de Bijbel kan halen. Volgens mij is de Godheid van Jezus een besluit dat genomen is in het Concilie van Nicea ergens rond 324 na Chr.
Klopt, alleen was het Concilie in 325.
In 381 werd op het Concilie van Constantinopel de status van drie-eenheid bevestigd; het Arianisme werd op het Concilie van Nicaea als ketterij veroordeeld.
Voor hetzelfde geld was er nu helemaal geen sprake van een drie-eenheid!

Nergens staat in de bijbel dat Jezus zichzelf ziet als God.
De drie-eenheid is een beslissing die genomen werd door de eerste Kerkvaders, jawel Geloof, dezelfde Kervaders waar jij geen hoge pet van ophebt (zie Augustinus van Hippo). Waarom ga je nu wel mee in hun verhaal wat de drie-eenheid betreft? Waarom hebben ze nu wel in jouw ogen gelijk?
Wat het probleem is met religie? De mens. Voor elke heilige lopen er 2 miljoen zondaars rond - Raymond Reddington
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Hier dan enkele bijbelteksten (allemaal uit de NBV)
Graag exact aangeven waar deze teksten staan!
Wat het probleem is met religie? De mens. Voor elke heilige lopen er 2 miljoen zondaars rond - Raymond Reddington
Geloof
Forum fan

Bericht door Geloof »

De drie-eenheid is een beslissing die genomen werd door de eerste Kerkvaders, jawel Geloof, dezelfde Kervaders waar jij geen hoge pet van ophebt (zie Augustinus van Hippo). Waarom ga je nu wel mee in hun verhaal wat de drie-eenheid betreft? Waarom hebben ze nu wel in jouw ogen gelijk?
Ik ga niet mee met de drie-eenheid. De drie-eenheid vind ik nergens terug in de bijbel. Ik geloof gewoon in God de Vader, Jezus de Zoon en de Heilige Geest.

Wat betreft die bijbelteksten, deze heb ik allemaal uit het evangelie van Johannes. De preciese teksten weet ik niet, maar die kan je opzoeken via :bijbel online
collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik »

Geloof schreef:
Ik ga niet mee met de drie-eenheid. De drie-eenheid vind ik nergens terug in de bijbel. Ik geloof gewoon in God de Vader, Jezus de Zoon en de Heilige Geest.
Dat zegt alles. een pick-n-mix geloof
http://www.abarnett.demon.co.uk/atheism/picknmix.html
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Ik ga niet mee met de drie-eenheid.
Hoezo, je gaat niet mee?
Je weet toch wel de status wat betreft God, Jezus en de Heilige Geest? Je moet daarover een standpunt innemen. En dat is een standpunt wat ingenomen is in 325 tijdens het Concilie van Nicaea.

Je gelooft wat in de bijbel staat geschreven. Maar weet je ook door wie en wanneer de bijbel werd samengesteld? Dat is vrijwel zeker gebeurt tijdens hetzelfde Concilie van Nicaea! Tenminste wat het NT betreft. Tientallen en misschien wel honderden andere Geschriften werden als ketterij verklaard en vernietigd. Enkele zijn bewaart gebleven waaronder verschillende versies van Genesis.

Weet je ook dat Constantijn (die aanwezig was op het Concilie van Nicaea) ongeveer de verspreiding van 50 boeken uit de bijbel sponsorde?

Hoe subjectief is de samengestelde bijbel?
Of: Hoe objectief is de bijbel samengesteld?
Samante

Bericht door Samante »

Geloof schreef: Ik ga niet mee met de drie-eenheid. De drie-eenheid vind ik nergens terug in de bijbel. Ik geloof gewoon in God de Vader, Jezus de Zoon en de Heilige Geest.
God de Vader, Jezus de Zoon en de Heilige Geest is volgens mij de drie-eenheid.
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Misschien is Geloof wel aanhanger van het Arianisme:
In het arianisme wordt het dogma van de drie-eenheid niet geaccepteerd. Zowel Jezus als de Heilige Geest worden gezien als scheppingen van God de Vader, die ondergeschikt zijn. Jezus is hierbij alleen ondergeschikt aan God, terwijl de Heilige Geest ondergeschikt is aan zowel Jezus als God.
1009
Geregelde verschijning

Bericht door 1009 »

@Geloof: Jehovah's Getuigen geloven inderdaad dat een Zoon niet zijn eigen Vader kan zijn. Je noemt enkele Bijbelteksten, maar die slaan helemaal nergens op. Hoe kun je in vredesnaam uit die teksten concluderen dat Jezus één en dezelfde persoon is als God? En heb je überhaupt wel enig idee wat de drie-eenheid inhoud? Ik krijg de indruk dat zelfs de vrijdenkers hier dat beter begrijpen... Als jij zegt: "Ik ga niet mee met de drie-eenheid. De drie-eenheid vind ik nergens terug in de bijbel. Ik geloof gewoon in God de Vader, Jezus de Zoon en de Heilige Geest", dan geloof je nota bene exact hetzelfde als Jehovah's Getuigen!

En verder: dit topic gaat over 'evangeliseren'. Daar zijn Jehovah's Getuigen erg actief mee bezig, dus is het niet vreemd dat hun werkwijze hier naar voren komt. MAAR voor dit onderwerp maakt het niet uit WAT iemand gelooft, laat staan dat het voor definitie van 'evangeliseren' iets uitmaakt dat JIJ vindt dat Jehovah's Getuigen de Bijbel verdraaien (ook al geloof je blijkbaar hetzelfde).
Laatst gewijzigd door 1009 op 25 jun 2007 13:10, 1 keer totaal gewijzigd.
JeroenB
Geregelde verschijning
Contacteer:

Bericht door JeroenB »

Voor en tegenstanders van de drie-eenheid zijn hier leuk aan het evangeliseren. ;)

Drie-eenheid is ingewikkeld:

Een god die niet bestaat heeft een zoon die niet zijn zoon is en wie hij eigenlijk ook is.
De heilige geest is de werkzame kracht die nu niet echt actief is, maar volgens sommige wel.

Terug naar het evangeliseren:

Denk dat het vooral 'nuttig' is in gebieden waar er grote problemen zijn zoals honger en/of oorlog. In die gebieden kan de belofte op een betere tijd, zoals een paradijs aarde of het leven in de hemel, een troost zijn, een vooruitzicht dat het ooit allemaal wel goed zal komen. Wanneer evangelisten de bekeerlingen dan ook nog in contact brengen met andere gelovigen krijgen die bekeerlingen ook nog een groep mensen om zich heen waaruit zij troost uit kunnen putten en steun. Dit alles kan er voor zorgen dat iemand overgaat om zich te bekeren tot een (ander) geloof.
In gebieden waar het minder gaat zal deze aanpak zeker 'vruchten' opleveren.

In een gebied waar het beter tot goed gaat, zoals in Nederland, heeft het evangeliseren dus veel minder zin, want er komen weinig nieuwe leden uit voort.
Maar ondanks dat het evangelisren in landen zoals Nederland weinig opleverd geeft het de personen die zich er voor inzetten wel het gevoel dat ze iets goeds doen voor de godheid waar ze in geloven. En de enkele persoon die ze treffen die een beetje aandacht aan hun schenken maken de ervaringen van dichtgegooide deuren meer dan goed.
Wanneer de religieuse leiders ook nog leren dat god hun aktie steund, want anders zouden ze het nooit kunnen volhouden, heeft de evangelist nog eens extra kracht om door te gaan. Zo'n gedachte werkt namelijk zeer goed (natuurlijk is het een placebo, maar die kunnen ook effect hebben).

Zelfs wanneer het evangeliseren niets tot weinig opleverd, geeft het veel mensen wel een voldaan gevoel. En wanneer ze maar af en toe horen dat al dat werk toch nog nieuwe gelovigen opbrengt geloven ze dat het toch nog nut heeft.

Tot het einde der tijden zullen er, verwacht ik, evangelisten aktief blijven.
Zelf verwacht ik dat er geen armageddom, of iets in die strekking zal komen, dus ik verwacht dat ik het einde van het evangeliseren ook niet zal meemaken.

En natuurlijk kunnen gelovigen nog altijd beter bij je aanbellen, tijdens je uitslaapdag, dan dat ze gebouwen opblazen of mensen doden, vanuit religieus oogpunt....
Tony jaah
Contacteer:

Bericht door Tony jaah »

JeroenB schreef: Terug naar het evangeliseren:

Denk dat het vooral 'nuttig' is in gebieden waar er grote problemen zijn zoals honger en/of oorlog. In die gebieden kan de belofte op een betere tijd, zoals een paradijs aarde of het leven in de hemel, een troost zijn, een vooruitzicht dat het ooit allemaal wel goed zal komen.
Help je daar mensen mee ? In oorlogsgebieden door ze voor te houden dat ze in het paradijs komen ? Een illusie dus. Bovendien, als mensen niet geloven in de bijbelse God, hebben ze zelf wel een of andere stammengod die ook troost en hoop geeft.
Kami suka pesta-pesta.
1009
Geregelde verschijning

Bericht door 1009 »

Tony jaah schreef:
JeroenB schreef: Denk dat het vooral 'nuttig' is in gebieden waar er grote problemen zijn zoals honger en/of oorlog. In die gebieden kan de belofte op een betere tijd, zoals een paradijs aarde of het leven in de hemel, een troost zijn, een vooruitzicht dat het ooit allemaal wel goed zal komen.
Help je daar mensen mee ? In oorlogsgebieden door ze voor te houden dat ze in het paradijs komen ? Een illusie dus. Bovendien, als mensen niet geloven in de bijbelse God, hebben ze zelf wel een of andere stammengod die ook troost en hoop geeft.
Hoop doet leven. Veel religies werpen met name een blik op het verleden en pogen een leidraad te zijn voor het heden. Het hindoeïsme is bijv. vrij fatalistisch, en dat is niet erg hoopgevend. Voor stamreligies is dat geloof ik niet veel anders. In het joodse en christelijke geloof en de islam zijn nog niet uitgekomen toekomstverwachtingen en die religies bieden dus hoop op de toekomst.
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

1009 schreef:En heb je überhaupt wel enig idee wat de drie-eenheid inhoud? Ik krijg de indruk dat zelfs de vrijdenkers hier dat beter begrijpen...
Realiseer je maar dat de meeste atheïsten en vrijdenkers op dit forum zeer goed tot uitstekend op de hoogte zijn van de inhoud van de Bijbel en Bijbelse geschiedenis. Er zijn hier zelfs atheïstische theologen. Er wordt wel eens de indruk gewekt dat een atheïst niet op de hoogte zou zijn van wat de Bijbel inhoudt, dit is hier dus een enorme misvatting. Meerdere keren blijkt dat inderdaad de vrijdenkers hier vele malen beter op de hoogte is dan menig gelovige.

Daarom hoeft men de mensen hier in ieder geval niet op de hoogte te brengen van het Woord, want dat kennen ze door en door en van voor naar achter.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
1009
Geregelde verschijning

Bericht door 1009 »

Kitty schreef:Realiseer je maar dat de meeste atheïsten en vrijdenkers op dit forum zeer goed tot uitstekend op de hoogte zijn van de inhoud van de Bijbel en Bijbelse geschiedenis. Er zijn hier zelfs atheïstische theologen. Er wordt wel eens de indruk gewekt dat een atheïst niet op de hoogte zou zijn van wat de Bijbel inhoudt, dit is hier dus een enorme misvatting. Meerdere keren blijkt dat inderdaad de vrijdenkers hier vele malen beter op de hoogte is dan menig gelovige.
Ik weet het. Vrijdenkers zijn zo gek nog niet. =D>
Kitty schreef:Daarom hoeft men de mensen hier in ieder geval niet op de hoogte te brengen van het Woord, want dat kennen ze door en door en van voor naar achter.
Nou niet gaan overdrijven. Maar ik kan me vaag herinneren dat er enige tijd geleden een soort Bijbelquiz bij de EO was waarin de atheïsten inderdaad verdomd goed scoorden.
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Je moet ook niet vergeten dat een atheïst ook nog eens uit een zeer christelijk geloof afkomstig kan zijn en niet altijd eeuwig atheïst hoeft te zijn geweest. Iemand die van zijn geloof valt door analyse en doordenken en opnieuw analyseren met gebruik van de reden is niet zomaar van zijn geloof gevallen maar heeft hier zeer goede argumenten en onderbouwingen voor. En is ook onmogelijk weer opnieuw te bekeren.
Diegenen die het meest open staan voor evangelisatie hebben nul kennis van de Bijbel en het onstaan hiervan en nul kennis van wat een religie inhoudt. Dan kun je gepaaid worden met 'de Blijde Boodschap'.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik »

Kitty schreef:Je moet ook niet vergeten dat een atheïst ook nog eens uit een zeer christelijk geloof afkomstig kan zijn en niet altijd eeuwig atheïst hoeft te zijn geweest. Iemand die van zijn geloof valt door analyse en doordenken en opnieuw analyseren met gebruik van de reden is niet zomaar van zijn geloof gevallen maar heeft hier zeer goede argumenten en onderbouwingen voor. En is ook onmogelijk weer opnieuw te bekeren.
inderdaad :D :
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
Plaats reactie