Een handelingspatroon dat gebaseerd is op de drang tot blijven bestaan
Het bewustwordingsproces dat de mens tot 'mens' maakt is in mijn optiek datgene, wat men in het algemeen 'Verstand' noemt,en m.i.een uitbreidende aanvulling is van dat 'instinct'!
Een uitbreiding die begrip van de toekomst inhield!...... naast de waarneming van het heden (=zijn eigen situatie in de omgeving waarin hij zich bevindt) en de herinnering van het verleden (=van zijn ervaringen in eerdere omgevingen, opgeslagen in het geheugen)
en ..........door de 'uitbreiding' genuanceerder over het 'heden' gelegd kon worden om hem (minder zwart-wit) tot vluchten of vechten aan te zetten.
Sterker nog, hij kon creatief abstract, allerlei situaties bedenken die uitmondden in voorgenomen handelingen in antwoord op mogelijk (in de toekomst plaatsvindende situaties.
Maar wat een nadeel was!.............Hij kreeg besef van zijn stervelijkheid door dat toekomstbegrip!
En dát schreeuwde tegen die instinctieve levensdrang waar desnoods een 'god' bedacht moest worden die hem een eeuwig leven beloofde.
Dit is (als inleiding) het fundament waarop mijn credo berust dat jou probeert te antwoorden.
Jij probeert een 'tooltje' te vinden om bv. de 'wil tot behoud' dat in het instinct zetelt van de christen te breken (door hem zijn god die dat behoud suggereert), af te pakken.
Een wig te drijven tussen dat instinct en de toevoeging 'Verstand' zodat zijn verstand vrijelijk introspectief aan de slag kan gaan met zijn instinct waar zijn angst voor stervelijkheid heerst, en zijn god het sussende element is.!
Zijn god afpakken is gelijk aan het touw doorknippen, waardoor die christen in een bodemloos zwart ravijn dondert (hangend aan zijn afgeknipte levenslijntje)!
Hij zal vechten tot de dood om zijn touwtje ongeschonden te laten, of gewillig afstand doen omdat hij afstand kan doen van dat imaginaire verder leven.
Een overgave aan die tot hem doordringende realiteit dus die hem tot volwaardig(er) dier maakt (en atheist uiteraard)
Het tooltje?
Ik kan je slechts laten zien wat je moet openbreken en scheiden van elkaar!
Méér niet helaas (maar weten wát er gebroken en gescheiden moet worden, is óók wat waard [hoop ik voor je])
groet door een illusie-arme atheist