Ik had wel eens gehoord van cybervirgen maar cybermongolen was nog nieuw voor mehighlander schreef: ps cybermongolen vond ik toch wel wat hebben,niet dan![]()
met vriendelijke groet Highlander
Het ga je goed Highlander.
Moderator: Moderators
Ik heb ook geen flauw idee wat voor denkbeelden highlander heeft, want ik heb geen enkel bericht van hem gelezen totdat ik op deze topis stuitte. Maar mijn inschatting is dat highlander juist het tegenovergestelde is van een goede illustratie voor wat dan ook. Iemand die zich zo schuimbekkend te buiten gaat aan schelden is voor iedere groep een uitzondering.Rereformed schreef:Je kunt iets of iemand serieus nemen op verschillende manieren. Gezien de reacties op pagina 1 (6 van de 14 zijn van mij) neem ik highlander inderdaad zeer serieus. Niet (zoals ik al uitlegde) omdat ik me persoonlijk aangesproken voel, maar omdat hij een zeldzaam goede illustratie is van de problematiek van geloof versus ongeloof. Ik heb helemaal geen idee op welke manier highlander gelooft in een Hoger Wezen, en dit doet er voor mij weinig toe. Ook de scheldtaal komt niet op ons forumleden terecht, maar illustreert wel de intense pijn die iemand ervaart. En dit neem ik zeer serieus.
We hebben het hier wel eens vaker over gehad. Vorig jaar verwees ik nog naar een oud onderzoek 'God in NL' uit de jaren 90. Inmiddels is het vierde onderzoek 'God in NL' uitgekomen, en wederom geeft het een mooi beeld van hoevele gelovigen er zijn, en wat hun denkbeelden zijn. iig wordt daaruit duidelijk dat jouw conclusies door een overgrote meerderheid niet worden onderschreven.Rereformed schreef:Het interessante voor mij is de intense problematiek die hier aan vastzit, iets wat ik in mijn eigen leven heb ervaren. Religieus geloof hangt aan zijden draadjes. Ieder religieus mens weet dat zijn religieuze denkbeelden bij het eerste de beste vleugje rationele wind onderuit gaan. Maar een mens houdt krampachtig vast aan de religie omdat het bestaan beangstigend is en de mens wanhopig behoefte heeft aan een houvast, steun, troost. (...)
Weer een nieuwe benaming voor sommige 'freethinkers' van dit forum ;Plons schreef:Ik had wel eens gehoord van cybervirgen maar cybermongolen was nog nieuw voor mehighlander schreef: ps cybermongolen vond ik toch wel wat hebben,niet dan![]()
met vriendelijke groet Highlander![]()
Het ga je goed Highlander.
Of misschien gewoon een tiener.Frodo schreef:Iemand die zich zo schuimbekkend te buiten gaat aan schelden is voor iedere groep een uitzondering.
Er is niets fout aan die grammofoonplaat, wanneer hiij een knoert van een waarheid naar voren brengt.Maar misschien ligt daar het wezenlijke 'probleem'. Bezie je elke uitwas met een vergenoegd 'zie je wel', waarna je je eigen grammaofoonplaat nóg maar een keertje opzet?
De uitwas is in de categorie uitzonderingen, maar niet het probleem op zich. Het is het basisprobleem van alle gelovigen dat ze niet met rationaliteit uit de weg kunnen.Of probeer je een zo genuanceerd mogelijk beeld te krijgen van een groep, en plaats je uitwassen in de categorie 'uitzonderingen'?
Heb je een link om iets over dat onderzoek te weten te komen?We hebben het hier wel eens vaker over gehad. Vorig jaar verwees ik nog naar een oud onderzoek 'God in NL' uit de jaren 90. Inmiddels is het vierde onderzoek 'God in NL' uitgekomen, en wederom geeft het een mooi beeld van hoevele gelovigen er zijn, en wat hun denkbeelden zijn. iig wordt daaruit duidelijk dat jouw conclusies door een overgrote meerderheid niet worden onderschreven.
De vraag is of je het beeld dat uit dat grootscheepse onderzoek naar voren komt wil accepteren, of dat je wil blijven vasthouden aan je op ervaringen gestoelde, maar kennelijk niet representatieve beeld?
Gelovige mensen worden hier nooit onredelijk uitgedaagd, maar exact met het tegendeel: redelijk uitgedaagd, oftewel door ieder geloof te toetsen aan de menselijke rede.highlander schreef:nog een laatste woord van highlander
gelovige mensen worden hier echt onredelijk hard uitgedaagd om hun geloof hier te verantwoorden.wie gelooft heeft ook echt de antwoorden niet.geloven doe je met je hart en gevoel en niet met redenatie,maar dat zal door een hoop mensen als domme fantasie worden gezien
ik kan niet bewijzen of er een god bestaat,en een atheist kan ook niet bewijzen dat hij niet bestaat.en wat maakt het uit we zullen toch samen moeten leven,en uit eindelijk eindigen we allemaal het zelfde,hoe iemand de tijd invult moet hij zelf weten.toch!!!
Blijkbaar ben jij niet op de hoogte van 'vrijdenken' en filosofie. Vrijdenken is in de eerste plaats denken met je eigen hersens, en Filosofie heeft niets te maken met 'over maffe onderwerpen gezellig maar een eind weg kletsen', maar absoluut serieus bezig zijn met waarheidsvragen. Het begrip 'discussie' heeft ook niets weg van een verjaardagsfeestje waar je maar wat onder een gezellig borreltje wat uitkraamt.de reden dat ik dit forum uitkoos was de naam van het forum,ik vind het gewoon leuk om te filosoferen over allerlei maffe onderwerpen,maar die reactie,s was ik echt niet gewend.
ik zit nooit op forums..maar inderdaad ik ben zulke kritiek niet gewend want ik ben er van overtuigd dat als we gewoon in een kamer zouden zitten dit soort gesprekken heel anders zouden lopen.
Indien je een gezellige kletshoek nodig hebt zijn daat op het internet talloze plaatsen voor. Persoonlijk ben ik blij dat het freethinker forum hier niet toe behoort en een hoop serieuze denkers aantrekt.oke neem nu op een normale manier afscheid,zonder boosheid,trek het je niet te veel aan,we zijn allemaal maar mensen,de ene dag is beter dan de andere dag
Er bestaat niet 'de gelovige'. Het is een zeer diverse en heterogene groep.Rereformed schreef:Of misschien gewoon een tiener.
Je hebt gelijk, maar ik bedoel niet iedere gelovige voor zo'n schuimbekkende persoon uiut te maken. De gelovige heeft met het probleem van Highlander te kampen (waarop ik hierna zal ingaan), en een beetje ontwikkeld mens leert het natuurlijk op een beleefdere en meer beheersde manier te behandelen. Highlander vast ook wel.
Een uitwas gebruiken als illustratie voor 'de gelovige' is nooit een waarheid, en dus zeker geen knoepert.Rereformed schreef:Er is niets fout aan die grammofoonplaat, wanneer hiij een knoert van een waarheid naar voren brengt.
Ik zou zelf voorzichtig zijn met het stellen van een diagnose op basis van een paar kleine tekstjes. Tenslotte weet je niets van hem. Het maakt voor de diagnose nogal uit of het gaat om een tiener, of een volwassene, of dat hij misschien een aandoening heeft, of dat hij iets dramatisch heeft meegemaakt, of... of... of....Rereformed schreef:Het 'zie je wel' moet je niet uitspreken als spottend of hondend en uitdagend, maar eenvoudig als het stellen van de diagnose die juist is. Ik merkte al op dat ik Highlander in mijn eigen persoonlijke geschiedenis mezelf onderken.
Zoals uit "God in Nederland" blijkt, kunnen de meeste gelovigen prima overweg met rationaliteit. Zo is een grappig voorbeeldje dat een groter percentage niet-gelovigen in de letterlijkheid van de hemel en de hel geloven dan dat de gelovige dat doet.Rereformed schreef:De uitwas is in de categorie uitzonderingen, maar niet het probleem op zich. Het is het basisprobleem van alle gelovigen dat ze niet met rationaliteit uit de weg kunnen.
Het onderzoek is in boekvorm uitgegeven en te bestellen via deze link. Of gewoon hier.Rereformed schreef:Heb je een link om iets over dat onderzoek te weten te komen?
Ik vind het fijn voor je dat je zelf zo'n duidelijk beeld hebt gevormd van vrijzinnigen, maar wederom denk ik niet dat dit heel erg overeenkomt met het beeld dat uit onderzoek naar voren komt over vrijzinnigen. Wil je nu graag alleen maar gelijk krijgen (en van wie dan?), of doen onderzoeksresultaten er nog toe?Rereformed schreef:Waar jij mijn mening wil laten verhuizen naar 'niet representatief, merk ik op dat fundamentalistische godsdienst de enige kracht is waarop traditionele godsdiensten zich kunnen handhaven, of zich kunnen voortzetten en nieuwe aanwas maken. Vrijzinnig geloof is afscheid nemen van het geloof. Ik wens zulke mensen het allerbeste toe; met een snik en een traan van je oude geloof zoveel mogelijk zonder pijn wegzwerven, en er af en toe nog eens lekker nostalgisch aan denken of er op kerstmis nog vaag aan vasthouden, of er met heimwee naar terug te verlangen hebben allemaal mijn zegen, maar ik zie het als de restanten van godsdienst die al dood is, en daarom niet zo representatief voor 'godsdienstig'.
Beste Frodo,Frodo schreef:Zoals uit "God in Nederland" blijkt, kunnen de meeste gelovigen prima overweg met rationaliteit. Zo is een grappig voorbeeldje dat een groter percentage niet-gelovigen in de letterlijkheid van de hemel en de hel geloven dan dat de gelovige dat doet.
Gelovigen zijn uiteraard een heterogene groep, maar dat neemt niet weg dat er een gemene deler is: alle gelovigen zijn irrationeel, vandaar dat we voor hen het woord gelovige hebben. Zo maakt het geen fluit uit of iemand in een hel gelooft met vlammen, of in een allegorische hel (wat dat ook moge betekenen). Ook maakt het geen fluit uit of er in de hemel op harpen gespeeld wordt en met houris naar bed wordt gegaan, of de hemel slechts een abstract beeld is van een leven wat we niet kunnen vatten. De gemene deler is dat de gelovige in een persoonlijke God gelooft die mensen oordeelt na dit leven, en dat een mensenleven dus niet eindigt bij onze aardse dood, maar eeuwig is. Dat zijn dus al drie zaken waarin geloofd wordt, en waarvoor absoluut geen enkele rationele grond bestaat. De fundamentalist en de vrijzinnige zijn dus beiden even bijgelovig, precies het tegendeel van rationeel.Er bestaat niet 'de gelovige'. Het is een zeer diverse en heterogene groep.
Wat hij 'onredelijk hard uitgedaagd' noemt is heel eenvoudig juist het redelijke (=rationele) denken. Dit is waar alle geloof op afknapt. En voor zover de mens religieus gelooft (zaken als geloven in een persoonlijke God die oordeelt en beloont, ingrijpen van God in het aardse natuurlijke gebeuren, in het persoonlijk leven, en geloven in leven na dit leven) is het inderdaad een domme fantasie, want zo'n persoon heeft het rationeel inzicht in de realiteit ondergeschikt gemaakt aan kinderachtige wensdromen.highlander schreef: mensen die enig sinds in een hoger wezen gelooft, begin er hier niet ove!!r,want je mening word hier gelijk onderuit gehaald, ...
het gaat er echt niet om of je wel of niet in een hoger wezen gelooft.ik kan dat prima hebben,geloof me.maar gelovige mensen worden hier echt onredelijk hard uitgedaagd om hun geloof hier te verantwoorden.wie gelooft heeft ook echt de antwoorden niet.geloven doe je met je hart en gevoel en niet met redenatie,maar dat zal door een hoop mensen als domme fantasie worden gezien
Het is inderdaad fijn over helderheid van denken te beschikken. Ik hoop dat jouw beeld van vrijzinnigen en religieus geloof ooit even helder wordt.Ik vind het fijn voor je dat je zelf zo'n duidelijk beeld hebt gevormd van vrijzinnigen, maar wederom denk ik niet dat dit heel erg overeenkomt met het beeld dat uit onderzoek naar voren komt over vrijzinnigen. Wil je nu graag alleen maar gelijk krijgen (en van wie dan?), of doen onderzoeksresultaten er nog toe?
Wanneer je spreekt over 'geloven' dan kan dat alleen maar in de breedste zin van het woord, juist omdat er zoveel individuele verschillen zijn, dat juist het geïsoleerd beschouwen van een klein deelgroepje, én dat vervolgens als representatief te zien voor 'geloven' de plank misslaat. Dat zijn generalisaties die de realiteit geen recht doen. Daarvoor wijs ik je al een paar keer op het grootscheepse onderzoek 'God in NL' (links staan in mijn vorige bericht).Rereformed schreef:Ik vind het tekenend dat jij altijd 'geloof' in de meest ruime zin van het woord, met name in tegenstelling tot 'fundamentalisme', verdedigt, zonder dat je zelf ooit zelf aankomt een verantwoording van dat soort geloof, -laat staan jouw manier van geloof te verdedigen of in te vullen.
Je schijnt Ik zie me dus genoodzaakt de zaak weer aan je voor te leggen. Wellicht wat beknopter zodat je kan zien waar het om gaat:Ik wens je veel geluk met gelijk geven van jezelf.
Ik verdedig hier niet zo zeer 'het geloof', als wel dat ik kritiek heb op iets dat onjuist is, namelijk de aanname dat een klein groepje fundamenatalisten representatief zouden zijn voor alle gelovigen. ..
Wanneer je spreekt over 'geloven' dan kan dat alleen maar in de breedste zin van het woord
Leg verantwoording af van jouw stelling: "Veel gelovigen kunnen heel goed met rationaliteit overweg".Dat ik geen 'verantwoording' afleg heeft domweg als reden dat er geen verantwoording af te leggen valt...En daarvoor gebruik ik doodgewone argumentatie, zoals bijv een verwijzing naar onderzoek...En aangezien ik al had aangegeven dat jouw stelling ontkracht wordt door onderzoeksresultaten...
Helaas valt er tot nu toe niets via jouw links over te lezen. Ik weet dus niet welke stellingen ik niet of wel moet accepteren. Voor zover ik het begrepen heb is het een onderzoek waarin mensen hun mening geven over wat voor geloof ze aanhangen. Als ik raden mag zou ik zeggen dat het overgrote deel van de mensen antwoord 'ietsist' te zijn. Een veel kleiner gedeelte atheïst of orthodox/fundamentalistisch gelovige.De vraag is of je het beeld dat uit dat grootscheepse onderzoek naar voren komt wil accepteren
Heerlijk hoe na de "tolerante" poging om mensen te overtuigen van het sprookje toch vaak weer de ware aard van de fundi bovenkomt. In meer fundamentalistisch tijden was dit wellicht vaak het moment dat men overging tot een grote ongelovigenbarbeque.highlander schreef:mensen die enig sinds in een hoger wezen gelooft, begin er hier niet ove!!r,want je mening word hier gelijk onderuit gehaald,soms op behoorlijk beledigende manier,inplaats van een freethinkers club, lijkt het hier meer op een atheisten clubje,en sommigen hier denken dat ze het allemaal doorzien en zijn zo overtuigd van hun eigen inzicht en genialiteit dat ik er gewoon van moet kotsen.computer nerds die dag en nacht achter de pc zitten en nog moeten opgroeien en nog geen ene kloot hebben meegemaakt in hun leven,(geen winst,verlies,dood,verloren ledematen,kanker,vreselijk ongeluk,ouderschap,uitzichtloosheid,depressies,ergens heeeeeel veel moeite voor moeten doen,barmhartig zijn en zo kan ik nog uren door gaan)en hier zitten te praten alsof ze zelf hun eigen god zijn,
stelletje sukkels "ik spuug op jullie. stelletje bekrompen kortzichtigen cybermongolen
en bij deze vraag ik aan de crew om mijn account op te heffen,want ik wil niets meer met dit smerig atheisten zooitje te maken te hebben
![]()
![]()
hIGHLANDER zegt
Ik denk hier precies zo over!highlander schreef:mensen die enig sinds in een hoger wezen gelooft, begin er hier niet ove!!r,want je mening word hier gelijk onderuit gehaald,soms op behoorlijk beledigende manier,inplaats van een freethinkers club, lijkt het hier meer op een atheisten clubje,en sommigen hier denken dat ze het allemaal doorzien en zijn zo overtuigd van hun eigen inzicht en genialiteit dat ik er gewoon van moet kotsen.computer nerds die dag en nacht achter de pc zitten en nog moeten opgroeien en nog geen ene kloot hebben meegemaakt in hun leven,(geen winst,verlies,dood,verloren ledematen,kanker,vreselijk ongeluk,ouderschap,uitzichtloosheid,depressies,ergens heeeeeel veel moeite voor moeten doen,barmhartig zijn en zo kan ik nog uren door gaan)en hier zitten te praten alsof ze zelf hun eigen god zijn,
stelletje sukkels "ik spuug op jullie. stelletje bekrompen kortzichtigen cybermongolen
en bij deze vraag ik aan de crew om mijn account op te heffen,want ik wil niets meer met dit smerig atheisten zooitje te maken te hebben
![]()
![]()
hIGHLANDER zegt
En jullie zijn ook een vreemd volkje... robots waarvan de hoofdcomputer besmet is met het relivirus.space_oddity schreef:
Jullie zijn een vreemd volkje... zonder zingeving... robots.
Atjoooow
Marinus schreef:En jullie zijn ook een vreemd volkje... robots waarvan de hoofdcomputer besmet is met het relivirus.space_oddity schreef:
Jullie zijn een vreemd volkje... zonder zingeving... robots.
Atjoooow