Dag GH,
Fons schreef:Wat precies de bedoeling is, is me mogelijk niet helemaal duidelijk. Maar ik heb de indruk dat men de Tien Geboden eens aan een ferme kritiek wil onderwerpen.
GH schreef:Heel juist.
Dat had ik dus begrijpend en daarom goed gelezen.
Maar ik vind het zo'n onnodige, overbodige en daarom verspilde moeite om dat op een forum als dit te doen. En dat vind ik om de precieze reden die ik gaf: die Tien Geboden zijn het bedenksel van primitieve nomaden uit een wel heel ver verleden. Ze stammen uit een wereld die al millennia achter ons ligt en die nauwelijks nog in iets lijkt op onze wereld.
Een groot aantal van die tien geboden kan schadeloos op de schrothoop en de paar, die nog wel iets zinnigs hebben te melden, zijn aan een eigentijdse en grondige herformulering toe.
Hetzelfde geldt van de z.g. geloofsbelijdenissen.
Daarnaast zijn er nog een aantel eigentijdse waarden en normen te bedebnken.
Denk jij nu écht dat op dit forum iemand verschijnt die het daarmee
niet eens is? Als dat zo is, dan is die in de kortste keren wel weer verdwenen omdat hij/zij zich hier niet 'thuis' voelt. 'Bekeren' doe je dezulken toch nooit!
GH schreef:…Hoezo zijn de 10 geboden waardevol?
Hoe je het ook keert of draait, onze westerse cultuur stamt er van af. Wij leven in een cultuur, die nog voor een groot deel een joods-christelijk stempel draagt en waarin zich momenteel met veel verschijnselen van onrust een tot nu toe ver-van-mijn-bed cultuur een plaats tracht te veroveren.
Het heeft iets geinigs te lezen hoe primitief het destijds is begonnen. Sterker dan ooit in het verleden breekt nu het bewustzijn door dat 'stug vasthouden aan de letterlijke interpretatie van oeroude teksten' onzinnig is. 'Orthodox' in de zin van 'vasthouden aan de oude onveranderbare leer' is onderhand een misdaad tegen de menselijkheid aan het worden.
Dat er nog massa's rondlopen die dat tóch doen, vertel míj wat. Maar hen overtuigen van hun fossiele ongelijk is een uitzichtloze onderneming. Als je dat niet van me aanneemt, dan probeer het maar eens(hééél voorzcihtig!) op een orthodox forum. Na een paar zinnen word je er al vanaf gegooid.
Ik zou het dus een stuk boeiender hebben gevonden als 'men' (degene die daar zin in heeft) eens een poging zou wagen om een lijst van waarden en de daarbij behorende normen (geboden/voorschriften) op te stellen, die richting geeft aan de samenleving waarin wij
NU leven. Laat in 's hemelsnaam het verleden het verleden blijven en probeer hooguit uit dat verleden lessen te trekken hoe het vooral NIET moet.
Maar… dat zal moeilijk worden want ik ben er van overtuigd dat een groot aantal begrippen, waarmee we eeuwenlang zijn vertrouwd geraakt, op de helling moeten en dat ze aan een wezenlijke renovatie toe zijn.
* Zijn wij in staat 'waar' te 'nemen'?;
* Kunnen wij autonoom onderscheid maken tussen waar en onwaar?;
* Kunnen wij onderscheid maken tussen goed en niet goed?;
* Hoe 'vrij' zijn wij mensen om te denken en te willen?
* Kunnen wij een ideaalbeeld ontwikkelen voor een hedendaagse samenleving?
Als wij dat allemaal niet kunnen en als we niet vrij zijn, dan maakt het wat mij betreft niet meer uit nóch of er Tien, meer of minder Geboden zijn, nóch hoe krakkemikkig die zijn geformuleerd. Dan blijft het dweilen met de kraan open.
Bijbel, Koran en dergelijke horen thuis in een antiquariaat en WIJ hebben ZELF te bepalen welke teksten in die geschriften nog betekenis hebben voor het NU. De rest hoort thuis bij de archeologie.
Zo ongeveer denk ik erover.
Groeten.
Fons.