Meer over het onderwerp is te vinden op:
http://www.katholieknederland.nl/kruisp ... 11566.html
Ik heb helaas geen tijd om de aflevering te bekijken. Ik hoop dat anderen tijd genoeg hebben om het programma te bekijken en daarop te reageren.
Geloof in God in Nederland tanende
Moderator: Moderators
Nee, er zijn bij lange na niet 1 miljoen moslims in Nederland. Dat is een getalletje wat te pas en te onpas uit de mouw wordt getrokken wanneer we geacht worden bang te moeten zijn voor een "Tsunami van Islamisering" of iets dergelijks. Misschien kun je van de eerste generatie immigranten nog zeggen dat ze werkelijk "moslim" zijn, voor de tweede en derde generaties is dat een stuk moeilijker te onderbouwen. Onder die generaties is moskee bezoek miniem meen ik te hebben gelezen.tommy schreef:zijn het er echt 1 miljoen gelovigen. die 1 miljoen is volgens mij de bevolkingsgroep die afkomstig is uit marokko,turkye en ander islamitische landen.
maar zijn die 1 miljoen dan allemaal gelovige moslims. zelf denk ik het niet, veel jongeren lopen er achter aan om familie of vrienden niet te kwetsen.
Vaak is er volgens mij meer sprake van een soort "identiteit", waarbij Turken en Marokkanen zich (logischerwijs) meer identificeren met cultuur van herkomst dan met de religieuze zaken zelf. En bij de Turkse en Marokkaanse cultuur hoort vaak nu eenmaal de Islam en word je gezien als een soort van satanist wanneer je zegt atheïst te zijn. Logischerwijs zullen Turkse en Marokkaanse ietsisten en atheïsten in een onderzoek dus sneller invullen dat ze moslim zijn dan wanneer je het aan iemand vraagt die uit een christelijk gezin komt, waar immers men relatief veel en veel makkelijker doet over ietsisme en atheïsme.
Ik geloof dat er gewoon nog niet zoveel onderzoek naar is gedaan. Als iemand wat duidelijkere cijfers heeft, dan graag natuurlijk, net zo interessant als het aantal katholieken
Verlichting is de bevrijding van de mens uit de onmondigheid die hij aan zichzelf te danken heeft.
Onmondigheid is het onvermogen zich van het verstand te bedienen zonder de leiding van een ander.
- Immanuel Kant -
Onmondigheid is het onvermogen zich van het verstand te bedienen zonder de leiding van een ander.
- Immanuel Kant -