Moraal: Algemene eigenschap van een sociale groep

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

fbs33
Bevlogen

Bericht door fbs33 »

marc aka controle schreef:ik krijg trouwens deze fout melding

Could not connect to smtp host : 10060 : A connection attempt failed because the connected party did not properly respond after a period of time, or established connection failed because connected host has failed to respond.

DEBUG MODE

Line : 112
File : smtp.php
Kreeg ik Vrijdagmorgen vroeg, vergezeld (nadat ik was uitgelogd en weer ingelogd) van een meerdermale verschijnende 'quote' die ik op dié wijze dus wél 4x op het forum zag verschijnen!
Toen een zooitje werk om het overbodige weg te vegen, hetgeen gelukte!
Vanochtend, na opstarten wéér hetzelfde gedonder, maar na afsluiten en een paar uur later opgestart, werkte alles weer prima zoals het hoort, gelukkig.
(sluit nu weer af tot maandag a.s.)
Gerard
Bevlogen

Bericht door Gerard »

In Filosofie Magazin van deze maand uit het artikel:
"Het redelijke al te redelijke dier"

Afbeelding
In "Van Nature goed "van Frans de Waal , een prachtige studie 'over de oorsprong van goed en kwaad in mensen en andere dieren' staat een foto van een olifant die met haar slurf een schedel oppakt. In het onderschrift lezen we dat dit dier nog ruim een jaar nadat ze haar moeder heeft verloren, teruggaat naar de fatale plek en daar haar moeders schedel aanraakt en omkeert. Dat olifanten niet licht vergeten komt hier ontroerend in beeld. De rouwende olifant gaat inderdaad op in het moment maar dat betekent niet dat er geen herinneringen zijn, dat er geen besef is van wat voorbij is. Er lijkt goede reden om aan te nemen dat de olifant haar moeder gedenkt.
Afbeelding
"Er zijn mensen die men overtuigt met verheven gebaren, maar die men wantrouwig maakt met argumenten."
Friedrich Nietzsche
Tsjok45
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Tsjok45 »

Boudewijn de Bruin
(Boudewijn de Bruin is als filosoof verbonden aan de Faculteit der Wijsbegeerte van de Rijksuniversiteit Groningen, waar hij onderzoek doet naar politieke vrijheid.)

Normen en snavels
Ook ethiek heeft een evolutionaire oorsprong
ABG 62 (2007)

Is moraal objectief, een kwestie van smaak, of wordt zij ons via evolutie ingeprent? Als wij door de natuur geprogrammeerd zijn om moreel te handelen en morele uitspraken te doen, kunnen we ethiek dan elimineren?

http://www.academischeboekengids.nl/abg ... kel&id=602

zie ook
http://evolutie.blog.com/1699573/
De Tinbergen lezing 2007
Ni dieu , Ni maitre
Ni , Ni , Ni ( The knight of Ni )
fbs33
Bevlogen

Moraal

Bericht door fbs33 »

Naar mijn mening is 'moraal' het samenvattende etiket voor de gedragsregels.
En zijn/worden die bepaald in de evolutionaire leerschool in samenspel met de mogelijkheden v.d. soort, maar ook sekse v.d. diverse levensvormen t.o.v. hun omgeving(en)
'Goed' gedrag werd beloond met 'in leven blijven', en 'slecht' gedrag met verwonding en/of de dood.
'Geheugen' sloeg die ervaring op, en bepaalde 'hoe' te gedragen bij een volgend voorval.
Voor een muis lag dat anders dan voor een dinosaurus (ik noem maar wat) en dat bedoelde ik te zeggen met 'mogelijkheid v.d. soort'
Sekse heb ik genoemd als gelijkwaardige componenten binnen de soort waar het 'het voortplanten' betreft, maar 'verschillend' om beiden de beste mogelijkheden te bieden om hun samenwerkende, maar verschillende taken zo goed mogelijk te laten vervullen.
Zowel lichamelijk, maar ook psychisch daarop gericht.
De lijn waarop de primaten zich bevinden, loopt natuurlijk net zo goed door (en verder) het verleden in naar een punt dat zowel de dino, als de mens, een gezamelijke voorouder doet hebben.
Komt dáár de affiniteit vandaan met de manier waarop hanen hun kippen onderwerpen tijdens het bevruchten, en zich nog uit in de door mensen gebruikte typering "Hanerig gedrag"?
Kortom, moraliteit, óók bij mensen is individualistisch, en verwordt tot grootste gemene deler (GGD) in groepsverband.
Schurkachtige slimmeriken doorbreken die GGD vaak ten eigen faveure!
En hebben erkennend en herkennend elkaar gevonden in wat wij 'maatschappelijke klassen' noemen
Zij waren zó slim zelfs dat zij een god introduceerden (als een soort megafoon om doorheen te fluisteren :lol:) om als klasse de boventoon te kunnen blijven voeren.
(voor A.S.; Plato hoorde óók bij die slimmeriken min of meer!)
groet
fbs33
Bevlogen

Bericht door fbs33 »

afgestompt dier schreef:Wat is moraal dan precies? kijk er word gezegd dat iedere groep die heeft en in mijn optiek is moraal handelingen en gedragingen die sociaal wenselijk zijn.
Een straatbende heeft die moord en rooft en wat ik wat allemaal nog meer, heeft zijn moraal verloren? Is moraal mischien hetzelfe als respect, waarvan ook niemand meer de daadwerkelijke betekenis weet?
'Moraal' is individualistisch, maar wordt door de groep ingeperkt onder het motto, "Je moet het niet te gek maken"!
Zolang een straatbende een moraalcode heeft dat BINNEN de groep de individualistische aspecten tussen de grenzen van die code kan handhaven, kan die (wat DIE aspecten betreft) blijven bestaan.
Uiteraard speelt de code v.d. grotere groep (de maatschappij) óók een rol in dit chapiter.
En wordt het een strijd tussen twee groepen, en bepaald wordt door de grootte der resp. machten. (Hitler bv. heeft toen gewonnen, totdat hij na 12 jaren werd verslagen door een erbuitenstaande nóg grotere macht !)
"Codes" hebben er dan (m.i.) niet zoveel mee te maken!
Gerard
Bevlogen

Bericht door Gerard »

Nieuw bewijs in artikel uit NRC van afgelopen dinsdag.
NRC schreef:Chimps helpen zonder tegenprestatie
Het sociale gedrag van chimpansees lijkt in veel gevallen erg op dat van mensen. Maar onbaatzuchtige hulp was nog nooit ondubbelzinnig aangetoond. Nu wel.
Door onze redacteur Hendrik Spiering

Rotterdam, 26 juni. Het is welhaast een cliché geworden. Die chimpansees zijn net mensen, ze hebben zelfs ook een soort onderlinge moraal. Toch? Nee. Helemaal vanzelfsprekend zijn die diepe biologische wortels van de menselijke moraal nog altijd niet. Zelfs niet bij de grootste ‘gelovigen’. Want er zijn wel veel anekdotes, maar aanzienlijk minder experimentele bewijzen.

In het vandaag verschenen juli-nummer van het vaktijdschrift PLOS Biology wordt belangrijk nieuw bewijs voor onbaatzuchtige onderlinge hulp bij chimpansees geleverd door vooraanstaande onderzoekers van het Leipziger Max Planck Institut für Evolutionäre Anthropologie, onder wie de toch altijd zo sceptische Michael Tomasello.

Voor mensen is het allemaal niet bijzonder, maar voor mensapen wel: in een cruciaal experiment maakte de ene chimpansee de deur open voor een ander, zodat die voedsel kon pakken. Hijzelf kreeg niks. Geen probleem. „De uitkomst van dit experiment verbaasde zelfs mij”, schrijft de bekende Nederlands-Amerikaanse primatoloog Frans de Waal in een commentaar in de PLOS Biology. „En ik ben waarschijnlijk de grootste gelovige in de empathie en het altruïsme van apen en mensapen.”

Het onderzoek is gedaan onder 36 half-vrij levende chimpansees op een eiland in Oeganda én herhaald bij 36 mensenkinderen van anderhalf uit Leipzig (om te kijken hoe het menselijk instinct in deze werkt). Het doel was het testen van ‘zuiver altruïsme’: helpen van anderen, ja zelfs vreemden, zonder direct voordeel voor jezelf en ook zonder uitzicht op waarschijnlijk voordeel in de toekomst.

Er werden drie vergelijkbare experimenten gedaan, twee met chimps en kinderen, een met alleen chimps. In de eerste twee konden de proefpersonen (chimps of kinderen) zien dat een stok (bij kinderen een potlood) waardevol was voor de twee hen verder volslagen onbekende menselijke onderzoekers omdat zij er (zogenaamd) ruzie om kregen. Vervolgens legde de een de stok waar de ander er niet bij kon, maar de chimp of het kind wel. Als de experimentator moeite ging doen de stok toch te pakken werd hem de stok heel vaak vriendelijk aangereikt door de chimp of het kind.

In een variant op dit experiment lag de stok op een plek waar ook de chimp of het kind enige moeite moest doen om de stok te pakken en aan te reiken. Dat maakte niks uit. Ook het geven van beloningen maakte vrijwel geen verschil, gek genoeg pakte dat voor kinderen zelfs negatief uit. In het derde experiment moesten chimpansees een deur open doen zodat een andere chimpansee voedsel kon pakken

Er was geen verschil tussen de kinderen en de chimps, een bewijs voor de diepe biologische wortels van het altruïsme van beide soorten.

Deze nieuwe experimenten tonen aan dat ook chimpansees het vermogen bezitten om anderen, mensen én soortgenoten, herhaaldelijk te helpen om niet. Dat het in eerdere experimenten niet getoond werd zegt niet zoveel, ze hoeven niet onder alle omstandigheden altruïstisch te zijn – dat zijn mensen ook lang niet altijd tenslotte.

26 juni 2007
"Er zijn mensen die men overtuigt met verheven gebaren, maar die men wantrouwig maakt met argumenten."
Friedrich Nietzsche
Plaats reactie