Wapens met AI

Moeilijke ethische vraagstukken.
gerard_m
Superposter

Re: Wapens met AI

Bericht door gerard_m »

Mullog schreef: 14 mei 2026 11:02
gerard_m schreef: 14 mei 2026 10:23 ...

De vergelijking met zelfsturende auto's is heel terecht. Menselijk besturen van auto's heeft in de geschiedenis zo' n 10.000.000 onschuldige mensen gedood. Ik vermoed dat AI het veel beter zal gaan doen.
Optimist.

Nick Bostrom heeft de Paperclip Maximalisator bedacht. Een gedachte experiment hier beschreven (naast andere) waarin een AI opdracht krijgt zoveel mogelijk paperclips te produceren wat uiteindelijk resulteert in een universum vol met paperclip fabrieken.
Dit lijkt mij voor een paperclip bedrijf niet zo'n logische vraag. Logischer lijkt me om de opbrengst te maximaliseren. Een slimme AI zou moeten weten dat een universum vol paperclips onhaalbaar is en het bedrijf niet verder gaat helpen. Maar het geeft wel duidelijk een risico aan van AI.
De algoritmes achter social media zijn er op gericht om zoveel mogelijk en zolang mogelijk mensen aan het medium te binden met als bijeffect dat geweld en sensatie de overhand heeft. Want dat trekt nu eenmaal meer mensen en houdt ze langer vast.

Je kunt dus wel een AI de doelstelling meegeven geen burgerdoelen aan te vallen of geen burgerslachtoffers te maken maar als de doelstelling is de oorlog te winnen of op zijn minst niet te verliezen wordt het vrijwel onvoorspelbaar hoe zich dat in de praktijk gaat uitwerken.
Dat klopt, maar de vraag is of AI hier bepalend is. Zonder algotritmes zouden menselijke moderatoren wellicht gericht social media beinvloeden, zoals marketeers dat al deden. AI maakt het vooral makkelijker.

In oorlogen kan het twee kanten op werken. Een soldaat kan wreedheden plegen uit haat of wraak, maar ook een geweten hebben en foute orders weigeren. Van beide situaties zijn veel voorbeelden. De macht van de ontwerper van het systeem wordt groter met AI. Dit is zeker een risico. Maar een slim AI systeem had mogelijk oorlogsinspanningen gestopt toen allang duidelijk was dat de nazi's de oorlog niet gingen winnen en zichzelf aan het vernietigen waren door eindeloos door te gaan.

Qua rijgedrag geloof ik wel dat zelfrijdende auto's tot minder verkeersslachtoffers (en minder files) zullen leiden. Voor wapentuig en oorlogvoering ben ik niet overtuigd.
O.b.v. verkeerskundige kennis durf ik er een goede fles wijn op te zetten dat zelfrijdende auto's tot een aanzienlijke toename van files gaan leiden.
Op het eerste oog paradoxaal.

Ook in oorlogsvoering zal AI - net als de meeste nieuwe technieken - waarschijnlijk paradoxale effecten hebben. Dat is de reden voor mijn (beperkte) optimisme.
Nieuwe technieken leiden meestal tot overdreven verwachtingen EN angsten.
De atoombom heeft tot nu toe niet geleid tot meer oorlogsdoden, de auto niet tot korte reistijden en internet niet tot massale werkeloosheid.

Ook AI zal anders uitpakken dan we nu denken. Bij de oorlog in Oekraine, lijkt het tot nu toe vooral (Oekrainse) levens te sparen.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

gerard_m schreef: 14 mei 2026 13:28 O.b.v. verkeerskundige kennis durf ik er een goede fles wijn op te zetten dat zelfrijdende auto's tot een aanzienlijke toename van files gaan leiden.
Ik denk dat je je fles wijn kwijt zou zijn.
Wel is dat een ander topic.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
Bonjour
Site Admin

Bericht door Bonjour »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 14 mei 2026 08:57 Het zijn ook economische doelen en dat is wel toegestaan.
Stamt na WOII zodat het platgooien van steden door de geallieerde geen misdaad was.
Je haalt een goed punt aan. In WOII waren allerlei dingen primitief. Duitsland moest platgelegd worden. Het centrum van elke grote Duitse stad werd met de grond gelijk gemaakt. Was dat om burgers uit te moorden of op de vlucht te jagen of om de bedrijven die vaak ook in het centrum lagen te vernietigen? Ik hoop het laatste. Met bommen met AI zou dat een stuk nauwkeuriger kunnen.
TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 14 mei 2026 10:19 Dat zelf lerende is ook een kwestie van programmeren.
Correctie. De meeste programmeurs maken wat ontworpen is. Ontwerpers luisteren naar de gebruikers wensen.
Mullog schreef: 14 mei 2026 11:02 Voor wapentuig en oorlogvoering ben ik niet overtuigd.
Bij elke oorlog heb je partijen die meer of minder om de levens van burgers geven. Elke partij kiest het wapentuig dat daarbij hoort. Partijen die wel om burgerlevens geven, kunnen hopelijk met AI minder slachtoffers maken.
Ik denk dat Oekraïne zijn best wel doet om levens te sparen. Wanneer er teveel nieuws komt van Russische slachtoffers kunnen ze de Westerse steun veerliezen.

Ik vertrouw ook niet zoveel op het geweten van een soldaat. Door haat, bevelen van bovenaf of stress gebeuren er een hoop verkeerde dingen.
We willen feiten! Geen dogma's. Geen propaganda.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Als je wilt moorden en/of verdelgen in een oorlog gaat dat prima met de oude spullen. Maar het is rommelig.
Het gaat beter, nauwkeuriger en efficiënter met alle toepassingen van AI. Ook met wat nog komt.
En als het eenmaal werkt heb je er minder omkijken naar. 'Ze' (AI) weten wat ze moeten doen, al moet het met afschieten
van mensen per persoon, wat nu al ruim gebeurt, soms met besturing van een drone, soms AI-automatisch.
AI zal verder nog enorm doorontwikkeld worden. Dus dát kan wat worden... Geen emoties meer...

En heel onze wereld zou er wel eens mee vergiftigd kunnen worden. Denk daar niet te licht over.
Of we AI onder contrôle zullen kunnen houden is nu nog niet te zeggen.
Mullog
Bevlogen

Bericht door Mullog »

Bonjour schreef: 14 mei 2026 14:00
Mullog schreef: 14 mei 2026 11:02 Voor wapentuig en oorlogvoering ben ik niet overtuigd.
Bij elke oorlog heb je partijen die meer of minder om de levens van burgers geven. Elke partij kiest het wapentuig dat daarbij hoort. Partijen die wel om burgerlevens geven, kunnen hopelijk met AI minder slachtoffers maken.
Ik denk dat Oekraïne zijn best wel doet om levens te sparen. Wanneer er teveel nieuws komt van Russische slachtoffers kunnen ze de Westerse steun veerliezen.

Ik vertrouw ook niet zoveel op het geweten van een soldaat. Door haat, bevelen van bovenaf of stress gebeuren er een hoop verkeerde dingen.
Ik denk dat het volstrekt irrelevant is of partijen wel of niet om burgerlevens geven.

Waar het om draait is met welke opdracht en met welk doel een AI op pad wordt gestuurd en of daar beperkingen aan worden gehangen. Let wel, het gaat hierbij om AI die na het krijgen van de opdracht verder volledig zelfstandig zijn gang gaat. Als de prioriteit bij winnen wordt gelegd dan zullen uiteindelijk burgerlevens niet relevant zijn. Dat is de hele gedachte achter de paperclip maximalisator.

En oorlog is complex. Kijk naar de recente oorlogen. Zowel Putin als Trump zitten in een moeras waar ze naar mijn idee liever niet in hadden gezeten. Dat is ontstaan door naar mijn mening eenvoudige opdrachten, neem Oekraïne in, vernietig de militaire slagkracht van Iran, van dat soort. De complexiteit is dusdanig dat je niet kunt voorspellen hoe een AI e e.a. gaat invullen en je dus geen idee hebt waar en hoe het eindigt.
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)
Mullog
Bevlogen

Bericht door Mullog »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 14 mei 2026 13:50
gerard_m schreef: 14 mei 2026 13:28 O.b.v. verkeerskundige kennis durf ik er een goede fles wijn op te zetten dat zelfrijdende auto's tot een aanzienlijke toename van files gaan leiden.
Off-topic maar die fles wijn heb ik binnen :lol:

@gerard_m. [youtube]https://youtu.be/iHzzSao6ypE?is=AQl35NwpmpC2a0PS[/youtube]
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

Mullog schreef: 14 mei 2026 17:29
TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 14 mei 2026 13:50
Off-topic maar die fles wijn heb ik binnen :lol:

@gerard_m. [youtube]https://youtu.be/iHzzSao6ypE?is=AQl35NwpmpC2a0PS[/youtube]
Dat filmpje klopt niet zo best.
Wat nodig is dat alle wagens centraal één geheel als worden bestuurd.
Dit is echter wel een ander topcic.

PS.
Bij simulaties waarbij elke wagen op zich wordt aangestuurd treden ook allerlei ongewenste (en niet goed verklaarbare) verdunningen en verdichtingen op.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Het gaat natuurlijk niet over wapens alleen:

https://www.nbcnews.com/video/ai-video- ... 2877765550
Republican mayoral candidate Spencer Pratt reposted an AI-generated video depicting him as a Batman-inspired character saving a burning Los Angeles from his opponents, raising questions about how AI is reshaping elections. NBC News’ Steve Patterson reports. (.. videootje)
Nog iets over 'janboel'? :D

En steeds meer filmpjes...
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

“Bonjour” schreef:. . .
. . .
. .
De oorlog zal ook altijd gaan om het bezetten van land, de zogenaamde, dan onmisbare “boots on the ground”. Afgelopen week las ik dat Oekraïne een overwicht wil laten uitgroeien dat ze nu lijken te hebben; het aantal militairen dat dagelijks sneuvelt, cq wordt omgebracht.
Dan gaat die partij verliezen die de verliezen aan manschappen aan het front niet snel genoeg kan compenseren. Rusland zou maandelijks een 35.000 gewonde of gedode soldaten tellen en dat is te veel.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
Plaats reactie